2009-02-16, 17:10
Medlem
Kn Kroks avatar
Ni OP-konesörer får ursäkta och jag är beredd på bashing, men:

2 kulor "upphittades" dagarna efter mordet.

1, den så kallade Palmekulan, knappt 10 meter mot Sergelstorg till från mordplatsen.

Den hittades i ränstenen av en kvinna som plockade upp den.

En 357:a har nog kraft att döda/skada en person som står bakom tex OP. Jag antar att kulan drämde in i en pelare eller något och föll ner 10 meter från mordplatsen.

Alltså, var är märket i vägen när den fortfarande dödliga kulan for vidare efter att ha genomborrat OP.

Jag vet hur en 357-kula ser ut efter att skjutits in i tegelvägg och det är inget som ser ut som de fina kulorna som visas upp.

2, den så kallade Lisbetkulan hittas 30 - 40 meter snett över Sveavägen i ungefär 45 graders riktning om Sveavägen är likriktare.

Den touchade Lisbet och lade sig snyggt och prydligt utan större skador 40 meter bort.

Den som står framför en 357 när man skjuter med den får väldigt ont i öronen oc h inte sällan hörselskador.

Hur många av er som uttalar er här inne vet hur en 357 uppträder och låter förutom det ni tycker er ha förstått på YouTube?

IE - hur många av er har varit med själva när man skjuter med en 357:a?

MVH / Krok
Citera
2009-02-16, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Ni OP-konesörer.....text...
Det framgår inte riktigt vad det du vill ha sagt med det hela.
Är du skeptisk till att de upphittade kulorna är riktiga, eller inte?

Vad innebär det att man inte har hört en 357 Magnum avlossats nära en själv?
Att jag inte ska kunna bilda mig en uppfattning om OP-mordet rörande den delen?
Citera
2009-02-16, 18:52
Medlem
Citat:
Ni OP-konesörer får ursäkta och jag är beredd på bashing, men:

2 kulor "upphittades" dagarna efter mordet.

1, den så kallade Palmekulan, knappt 10 meter mot Sergelstorg till från mordplatsen.

Den hittades i ränstenen av en kvinna som plockade upp den.

En 357:a har nog kraft att döda/skada en person som står bakom tex OP. Jag antar att kulan drämde in i en pelare eller något och föll ner 10 meter från mordplatsen.

Alltså, var är märket i vägen när den fortfarande dödliga kulan for vidare efter att ha genomborrat OP.

Jag vet hur en 357-kula ser ut efter att skjutits in i tegelvägg och det är inget som ser ut som de fina kulorna som visas upp.

2, den så kallade Lisbetkulan hittas 30 - 40 meter snett över Sveavägen i ungefär 45 graders riktning om Sveavägen är likriktare.

Den touchade Lisbet och lade sig snyggt och prydligt utan större skador 40 meter bort.

Den som står framför en 357 när man skjuter med den får väldigt ont i öronen oc h inte sällan hörselskador.

Hur många av er som uttalar er här inne vet hur en 357 uppträder och låter förutom det ni tycker er ha förstått på YouTube?

MVH / Krok

Med det antagande du gör att palmekulan skulle passerat OPs kropp och därefter rakt in i vägg så kommer den kulan att vara kraftigt deformerad.

Båda kulorna uppvisar skador som som tyder på att kulorna varit i kontakt med hårt material som sand, sten eller grus.

http://www.itdemokrati.nu/page35g.html

Palmekulan kan alltså ha tumlat runt och istället för att gå rakt in i väggen så gick den ner i trottoaren. Vid träff med den bara stenplattan skulle också den kulan blivit kraftigt deformerad.

Men trottoaren var isbelagd på sina ställen och vid provskjutningar mot isbelagd stenplatta av samma typ som fanns på Tunnelgatan så visar det sig att vid de tjockaste islagren var provskjutningskulan så gott som helt oskadad.

Med andra ord så skulle den skadade palmekulan kunna ha träffat en isbelagd fläck på stenplattorna och studsat mot någon vägg och därefter lagt sig tillrätta där den återfanns senare.

Men jag håller det inte för otroligt att det fortfarande kan finnas partiklar av kulan i väggen där den träffat innan den föll ner på trottoaren.

Om du tittar på denna länk på sidan 39 nästan vid slutet av länken så finns kulans fyndplats utmärkta med siffran 4. Jag tycker det verkar som den träffat väggen och fallit ganska rakt ner vilket tyder på en ganska låg hastighet när den träffar väggen.

http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html

Jag har varit med när olika typer av lätta och tunga vapen har skjutits och har en egen hörselskada pga av det.

Lisbet beskriver skottet så här enligt polisen tolkning

http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html

Citat:
”De stannade inte på Sveavägen och tittade i fler skyltfönster, utan gick framåt i promenadtakt. I höjd med Tunnelgatan hörde hon en dov knall med en ”eko-effekt” - hon märkte att Olof Palme ”tappade steget” och föll ihop. Hon själv, som var på väg framåt, drogs med nedåt. Hon hörde sedan ytterligare en knall och kände en stark sveda längs ryggen.”
Detta visar att LP och OP gick i "armkrok" annars skulle inte LP dras med nedåt.

Den dova knallen med en "eko-effekt" är vad jag själv upplevde när jag utan hörselskydd stod några få meter ifrån en 10.5 cm haubits som avfyrades.

Det är inte ekot utan det är explosionen som "ringer i öronen" på en. Det är upplevelse man inte glömmer och LP beskriver detta ganska bra. För egen del blev jag döv i några minuter och det är upplevelse att se andra prata och röra på munnen men inte höra vad de säger.

Som ung officer vid skarpa stridsskjutningar så har jag gjort dumheten att vara utan hörselskydd för att man av säkerhetsskäl vill höra vad som händer eftersom man är ansvarig för säkerheten. Så att höra skarpskjutning utan hörselskydd är något som jag och många med mig har hört. Jag har också varit med om att en värnpliktig avfyrat en AK 4 några få decimeter från mitt huvud vid en visitation. Det är också en upplevelse.

Summa summarum är att alla dessa försök att vrida och vända på polisens förhör i syfte att misstänkliggöra dom visar tydligt att syftet inte är att bidra med något utan att leda in tankarna på ett scenario som passar en i förväg bestämd agenda. En del i en riktning andra i en annan riktning.

Att man gör det när det gäller skytte beror väl på att man tror att det skall gå eftersom få människor har erfarenhet av sådant och är man bara tillräckligt otrevlig i sin argumentering så kan man tysta den mest insiktsfulle debattören.

Jag har inte lust att ägna mig åt bashing utan tycker dina argument är genomtänkta och giltiga i ett scenario men kan ifrågasättas i ett annat scenario.

PS. En liten fråga. Är du kapten på riktigt eller bara på låssas?
Senast redigerad av Utredaren 2009-02-16 kl. 18:54.
Citera
2009-02-16, 19:10
Medlem
Hör du Utredaren din gamla hemvärnsgubbe!

Nu är det så att Vincent Lange polisens främsta vapenexpert har lite varit inne på faktiskt både mina och En Kroks med fleras funderingar.

Dina expertutlåtanden tror jag inte bara jag, stundom finner rätt plågsamma..

Nu vill jag ställa en direkt och viktig fråga till dig Utredaren.

Du hävdar i princip att hela Palmeutredningen är ok bortsett från vissa villospår i början .
Du försvarar och tycker man ska lita på svenska myndigheter i detta fall.

Nå, av vilket anledning skriver du då i denna tråd som är en konspirationstråd?
Det finns fler frågetecken.
Senast redigerad av rattelsnake 2009-02-16 kl. 19:13.
Citera
2009-02-16, 20:15
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
På brottsplatsen har han ju tydligen inte varit.

Jag är inte 100% säker. Han KAN ha varit GM. Klädseln stämmer, han var i närheten. Märkliga omständigheter runt hans person. Störande om än långsökt koppling till Hans Holmér (kan ha funnits mycket mer, nära kopplingar som vi inte känner till och som sannolikt inte finns på några papper någonstans.
När det gäller den här snubben så utsluter inte jag något. Han vara alltifrån helt oskyldig till kallhammrad mördare.

Edit: Det enda jag är 100% säker på är att han INTE var på brottsplatsen i egenskap av vittne. Hans vittnesberättelse är ett falsarium.
Citera
2009-02-16, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Jag är inte 100% säker. Han KAN ha varit GM. Klädseln stämmer, han var i närheten. Märkliga omständigheter runt hans person. Störande om än långsökt koppling till Hans Holmér (kan ha funnits mycket mer, nära kopplingar som vi inte känner till och som sannolikt inte finns på några papper någonstans.
När det gäller den här snubben så utsluter inte jag något. Han vara alltifrån helt oskyldig till kallhammrad mördare.

Edit: Det enda jag är 100% säker på är att han INTE var på brottsplatsen i egenskap av vittne. Hans vittnesberättelse är ett falsarium.

Där är vi helt överens.
Som sagt utesluter jag inte att det var någon annan som passerade vakten i Engströms ställe.

Vad vet man?

Kanske Engströms kontor/Skandia utnyttjades för att gömma undan konstiga kontakter som vissa män i maktens topp hade kontakt med.Vi vet att man kunde komma in i Skandiahuset från baksidan utan att passera det normala kontrollsystemet.

Sen är det synnerligen märkligt att dagen efter ringer Engström när han fått reda på (eller visste) upp säkerhetschefen och vill veta vilken tid han stämplat ut..!

Finns en annan sjuk omständighet som nästan är i klass med Engström.
Återkommer om en stund.
Citera
2009-02-16, 20:34
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Varför är obduktionsprotokollet hemligstämplat med motiveringen från Kammarrätten "att det skulle kunna förstöra utredningen"

Det är kammarrätten som säger att det kan förstöra utredningen. Orsaken till hemligstämpligen kan vara en helt annan, av t.ex. privat natur. Så säger man att det skulle kunna förstöra utredningen. Ingen vill ju förstöra den, eller hur? På så sätt slipper man onödigt bråk och krångel. Jag har väldigt svårt att det hur obduktionsrapporten skulle föra oss närmare GM.
Citera
2009-02-16, 20:45
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:

MVH / Krok

Jag har skjutit med 45, pistol. Inte samma sak, förståss, men ändå ett kraftfullt handeldvapen.
Det smäller ordentligt. Mycket skarpare knall än på film. Starkt ljud också, jag använde kåpor men tyckte ändå det small ordenligt. Hade någon fyrat av en sådan där bakom ryggen på mig när jag inte var beredd hade det nog blivit akut kalsongbyte... Ljudkaraktären ligger nära en så kallad "maxi-puff" men jag bedömmer som ljudet från pistolen som starkare, men inte extremt mycket starkare. I en ekande stadsmiljö kan det nog kvitta.

Man har provskjutit mot den typ av underlag som var på sveavägens trottoar vid mordtillfället och studerat kulornas deformation och hastighetsförändringar. Jag finner inget konstigt alls vad beträffar upphittade kulor och skador på dessa. Mitt intyck är den vapentekniska delen av utredningen håller högklass. Det enda jag har att anmärka på äratt kulorna först tvättades. Det skulle man ju naturligtvis inte ha gjort. Det påverkar inte utredningen totalt sett, men ändå...
Citera
2009-02-16, 20:56
Medlem
Kn Kroks avatar
Utredaren,

Jag är riktig kapten, är du riktig utredare?

Vad har dina upplevelser med en 40-tals haubits att göra med hur trasig din hördel är om du står 1.25 framför någon som skjuter med en 357 magnum?
Kulorna hade varit deformerade om de funnits så nära platsen. Särskilt ”lisbet-kulan”.

Jag vet inget om någon konspiration what so ever, men om det är så att polisen använder fejkade kulor för att finna ett vapen så är det inte särskilt svårt att fejka provsvar för hur oskadade kulor blir när man skjuter mot isbelagda trottoarer.

Det här är så fånigt att jag inte förstår vad det är vi diskuterar!

Om 357-magnum hade använts så hade 100% av vittnena berättat om sjujävla höga smällar och kulorna hade varit riktigt deformerade om de återfinns 10 jävla meter från brottsplatsen.

Dessutom någon dag senare av förbipasserande bystanders, det är ju så tafligt så det liknar inte något.

Jag tycker detta är den svagaste länken i denna historia.
Citera
2009-02-16, 21:15
Medlem
Man har dundrat på med 357 påstås det men inte funnit några som helst nedslagsspår vare sig på trottoar , gata eller husfasad.

Fan en Kling och Klang från Blomstermåla hade hittat det ..om det funnits några.
Eller studsade winchesterkulan på snötäcket eller en tunn isfläck?Dessutom saltas stockholms gator och är ständigt utsatt för nötning av dubbdäck vintertid.
Frågan är om det ens fanns något istäcke på körbanan.På de sandade trottoarerna finns det på denna plats knappast någon tundrais.
Möjligen ett mycket tunnt istäcke.
dessutom plogas trottoarer av snötraktorer kontinuerligt.
I annat fall skulle var och varannan människa halka som inte är försedd med isbroddar.

Citat:
Om 357-magnum hade använts så hade 100% av vittnena berättat om sjujävla höga smällar och kulorna hade varit riktigt deformerade om de återfinns 10 jävla meter från brottsplatsen.

.

Exakt vad Vincent Lange själv ansåg direkt efter mordet och som han tagit upp i en debattartikel i DN samt i Kvällsposten (Expressen) där han tom gick så långt att han påstår att kulorna blivit utlagda i "vilseledande syfte"
Senast redigerad av rattelsnake 2009-02-16 kl. 21:20.
Citera
2009-02-16, 21:54
Medlem
Citat:
Utredaren,

Jag är riktig kapten, är du riktig utredare?

Vad har dina upplevelser med en 40-tals haubits att göra med hur trasig din hördel är om du står 1.25 framför någon som skjuter med en 357 magnum?
Kulorna hade varit deformerade om de funnits så nära platsen. Särskilt ”lisbet-kulan”.

Jag vet inget om någon konspiration what so ever, men om det är så att polisen använder fejkade kulor för att finna ett vapen så är det inte särskilt svårt att fejka provsvar för hur oskadade kulor blir när man skjuter mot isbelagda trottoarer.

Det här är så fånigt att jag inte förstår vad det är vi diskuterar!

Dessutom någon dag senare av förbipasserande bystanders, det är ju så tafligt så det liknar inte något.

Jag tycker detta är den svagaste länken i denna historia.

Kn Krok

Ja, jag är riktig utredare, eller kanske vi skall säga har varit. Mer än så tänker jag inte säga om det.

Anledningen till att jag tog upp hörselupplevelser utan hörselskydd av fin och grovkalibriga vapen var att du drog upp temat och det på ett sätt där du ifrågasatte alla andra. Har du själv och utan hörselskydd stått på några decimeters avstånd från ett grovkalibrigt vapen som avlossats? Eller är det bara något du förestäler dig?

Jag finner en stor likhet med den beskrivning som Lisbet gav dvs dov knall (grovkalibrigt vapen med eko-effekt. Om du är kapten inom försvaret och sysslat med skytte så förstår du nog att det inte är ekot när man står så nära. Att hon inte använder svordomar som fjortisar brukar göra för något lite större de varit med om kan vi nog tillskriva hennes mognad.

Jag håller med dig om lisbetkulan och ändå är det den som är minst skadad. Omständigheternas spel?

Om du går in diskussionen med förutfattade meningar om att polisen använder fejkade kulor och ljuger ihop provresultat varför inbjuder du då till diskussion. Då är du ju enbart ute för att pracka på oss andra din förutfattade mening.

Polisen har inte mörklagt något utan redovisar provförutsättningar och testprotokoll och hur man genomfört provskjutningarna. Den första kulan hittades några timmar senare och då visade det sig att man med svepelektronmikroskop kunde bestämma att de partiklar som fanns på Olof Palmes kläder kommer från samma typ av kulor som hittades.

Eller menar du att polisen sköt sönder OP s kläder vid ett tidigare tillfälle med Winchester .357 magnum metal piercing för att kunna placera ut sådana oskadade kulor för att tex dölja att OP i själva verket blev skjuten med ett gevär på avstånd.

Det vore ju fånigt om något.

Jag tycker att kulornas överenstämmelse med de partiklar som återfunnits på OP s kläder är den starkaste länken i denna historia.

Men samtidigt gläder det mig att en yrkesmilitär sticker ut näsan. Vilket vapenslag/truppslag tillhör du. Själva var jag vid skytte.
Senast redigerad av Utredaren 2009-02-16 kl. 21:57.
Citera
2009-02-16, 22:01
Medlem
En av de märkligaste omständigheterna berör den så kallade Harwardaffären som Palme var inblandad i.

Sigge Cedergren hade en relation med en ung juridikstuderande tjej.
En riktig liten fining.
Ett utåt mycket omaka par men kanske inte..

Nuär det så att denna tjej fick jobb eller praktikjobb på Länsrätten och faktiskt samma avdelning som de inlämnade Harvardokumenten försvann och raderades ut i registret.
Har skrivit tidigare i denna tråd om detta men hade ingen källa då.
Nu såg jag igär att detta finns med på DSM och jag citerar

Vi har också detta konstiga och aldrig förklarade med raderingen av akten i den s k Harvardaffären:

”Besvärshandlingarna lämnades med bud den 26 februari 1986 till länsrättens chef Åke Lundborg. De ankomststämplades, registrerades och uppgifterna matades in i datorsystemet samma dag. Den 12 mars skulle registratorn lägga in en kopia i akten. Akten kunde då inte hittas. När registratorn sökte målet i datorsystemet kunde det inte hittas där heller. Det visade sig att den 28 februari 1986 kl 18.23 hade en radering gjorts i datasystemet.”Ärendet har utretts utan resultat i ett antal omgångar. En flickvän till Sigvard Cedergren - Christer Petterssons gode vän som höll både med knark och vapen och som på sin dödsbädd avgav vittnesmål om att det var Pettersson som mördade Palme - skall just den aktuella tiden arbetat på Länsstyrelsen och haft möjlighet att verkställa raderingen. Detta är dock något som - trots allt idogt polisarbete - blev uppenbarat först 1999! Och då genom ett tips ”utifrån”.

Sug på den!
Senast redigerad av rattelsnake 2009-02-16 kl. 22:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in