Som ni vet som följt mina inlägg så har jag alltmer närmat mig ståndpunkten att Säpo åtminstone varit inblandat i mordet på OP som anstiftare.
Naturligtvis har det varit Leif GW Persons trilogi om palmemordet och senare uttalande i radiointervjuer och chattar som leder mig till denna ståndpunkt. Men en sak är att i romanens form och allmänna uttalanden rikta misstankarna åt detta håll och att peka ut namngivna personer som inblandade.
Denna höst kommer en översättning av LGWPs bok ”Från sommarens längtan till vinterns köld” ut i USA och en recension i The Boston Globe ger oss ytterligare lite vägledning.
http://www.boston.com/ae/books/artic...illers/?page=2
Citat:
Persson’s sardonic depiction of how both uniformed and secret police operate is devastating and, at times, acidly funny. Indeed, this novel presents a macabre anatomy of national security organizations: Operationally unintegrated and mare’s nests of competing and conflicting interests within, these huge organizations are dysfunctional by their very nature and immune to external regulation by virtue of their extraordinary and often secret prerogatives. The Swedish security organization in place here is made up of a number of bodies: a central organization headed by Berg; a smaller “external group,’’ camouflaged as a management consulting firm established for the purpose of pursuing the most secret operations; a special “threat group,’’ which Berg thinks of as his “marketing department,’’ and a further group, whose task is to spy on everyone else in the organization.
The truth brilliantly shown in these pages is that it doesn’t take bad men to make such organizations run amok: These monsters have their own life force and momentum that co-opt their creators’ best intentions. On the other hand, bad men aplenty are drawn to them, and in these pages there are a number of nasties of the first order — and one dead prime minister.
Dvs. redan LGWP talar om en liten extern illegal utomparlamentarisk grupp inom Säpo utför hemliga operationer och spionerar på den under parlamentarisk kontroll legala Säpo-organisationen.
Stieg Larsson tar upp samma tema i sin nyckelroman ”Luftslottet som sprängdes” och utan att namnge personen så pekar han ut Stig Wennerströms efterträdare som flygattache i Moskva som karaktären ”Evert Gullberg” som chef för denna illegala Säpogruppering, vilket jag skrivit lite om i detta inlägg.
https://www.flashback.org/sp25515575
Ja, vid en jämförelse med karaktären och den av Anders Jallai som namngivne flygattachen kan vi konstatera vissa skillnader mellan verkligheten och nyckelromanen som den militära graden kapten/major och tidigare tjänstgöring sorm värnpliktig vid flottan och chef för flygdetaljen vid Fst-und etc.
Att det borde vara en flygofficer som flygattaché är väl självklart och mot Stig Wennerströms bakgrund (enligt Anders Jallai om den nu stämmer) så vore det inte underligt att man låter en underrättelseman efterträda Wennerström.
Om det sedan är så som LGWP menar och Stieg Larsson antyder och som jag inledningsvis skriver att Säpo åtminstone anstiftade mordet på OP så riktas mina misstankar inte mot marinofficerare utan flygofficerare och då särskilt som Anders Jallai skriver att fd flygattachén skulla ha varit anställd vid gamla IB och senare vid mordet 1986 och efter namnbytet SSI Sektonen för Särskild Inhämtning.
Att denne militäre underrättelsemannen i så fall 1964 skulle fått befälet över en extern organisation knuten till Säpo för hemliga operationer och spionage mot den legala Säpo-organisationen stämmer väl överens med den animositet som rådde mellan den militära underrättelsetjänsten och Säpo.
Detta får mig att återkomma till ett inlägg om en som kan vara en av medhjälparna vid mordet och som jag skrivit om här.
https://www.flashback.org/sp19081762
Ja, som sagt hemligheterna bakom mordet på Olof Palme håller sakta på att komma upp till ytan och det blir alltmer intressant att följa debattten.