2012-10-05, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roshambo
Det spelar ingen roll. Både skytt och mål måste stå omänskligt stilla.

Här en gruppering .357 Magnum-skott på 25 yards avstånd skjutna utan stöd:
http://www.gunandgame.com/forums/attachments/powder-keg/19539d1236789673-9mm-357-copper-plated-bullets-less-than-%24-07-40-%24-10-44-%24-12-shot-target-25-y d-357-480x640.jpg

Spridningen är som mest 4 tum. På 1 meters avstånd (ungefär avståndet LP sköts på)
blir spridningen ca 4 mm. Det är nästan en halv kuldiameter. Det säger sig själv att
det under rådande omständigheter inte går att skjuta ett sådant strykande skott
med annat än ofantlig tur - främst för LP.

Här ett strykande skott som tagit några milimeter åt fel håll (varning för blod):
http://asiapacific.anu.edu.au/newmandala/wp-content/uploads/2010/05/13-at-the-toilets-the-grazing-shot.jpg

Alla spekulationer om lösa skott, annan skytt med gevär och kikarsikte, skott för att
dra till sig uppmärksamhet (!) är trams. Bara fullständiga idioter skulle kunna tänka ut
en sådan plan, som dessutom skulle misslyckas kapitalt.

I själva verket var mordet mycket enkelt och effektivt utfört - dra revolvern, pang-pang, klart.

Jo det finns mycket små man kanske trots allt viktiga synpunkter man kan ha.
T ex Hur betedde sig skytten för att skjuta ett snabbt andraskott från en lägre vinkel snett uppåtriktat mot LP om denne skjutit det första skottet mot OP från ett högt läge snett nedåtriktat

Är det inte rimligt att anta att förstaskottet var en miss som oturligt eller turligt strök LP och att denne därefter fullföljde med det avgörande skottet. Mål och GM i rörelse och de fakta kring träffsäkerhet du just redogjort för gör att det måste vara möjligt och kanske till och med troligt särskilt med tanke på ögonvittnena?

Att LP beskriver smärtan efter ett tredje skott då det brände till kan t ex förklaras av att påskjutna eller skurna offer ofta upplever smärta först efter några sekunder.
Citera
2012-10-05, 16:48
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Att LP beskriver smärtan efter ett tredje skott då det brände till kan t ex förklaras av att påskjutna eller skurna offer ofta upplever smärta först efter några sekunder.
Men LP hörde en smäll samtidigt som hon kände smärtan.

http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html

Lägg märke till att Hans Holmér korrigerade Lisbets vittnesmål 25 mars.
Citera
2012-10-05, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovfaxen

Det kallas kvinnlig logik.

Ironi är tydligen inte din starka sida.

Du har mycket som du intuitivt tror men väldigt lite riktig logik och fakta. Naturligtvis skjuter man inte så viktiga skott med "fel hand". Ju bättre man skjuter desto mindre exponerar man sig dessutom hade det varit effektivare att skjuta med vänstern eftersom GM:s egen kropp då skulle skymt sikten mot vapnet för fler vittnen.
Citera
2012-10-05, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Kommer jag ihåg rätt hade historieintresserade Östling en Metal Piercing-patron prydligt placerat på ett exemplar av Mein Kampf i bokhyllan när Tullverket oväntat raidade 1988. Kan det vara en souvenir? En kula ur samma laddning som sköt judenäsan.

Polisintendent Curt Nilsson, chef för ordningspolisen i Stockholm, fick in flera tips
från underordnade om att Ö skulle vara inblandad i MOP. Hans sammanställning
lämnades till PU men lades där åt sidan då man lagt allt fokus på CP-spåret. (Krinsp
Alf Andersson som inte trodde på CP som GM mobbades ut).
Av GK framgår att C Nilsson ansåg Ö (pm A) och hans kompis CD (pm F) vara som
han sade "suspekta" som personer. Senare har C Nilsson sagt att han inte vill prata
om Ö, "eftersom denne fortfarande hade inflytelserika anhängare i polishusets olika
korridorer". Källor: Bl a Anérs Palme-nytt och K Alvar Nilssons Ondskan, hatet, mordet.

Man kan undra hur Ö, en av hundratals polisassistenter i Sthlm, kunde ha detta stora
inflytande i förhållande till sin formellt underordnade ställning?
Citera
2012-10-05, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Man kan undra hur Ö, en av hundratals polisassistenter i Sthlm, kunde ha detta stora
inflytande i förhållande till sin formellt underordnade ställning?

Tillsammans med Stellan Åkebring, förgrundsfigur inom den ideologi som präglade VD1.
Notera hur Djurfeldt sägs ha idoliserat Östling.
Citera
2012-10-05, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men LP hörde en smäll samtidigt som hon kände smärtan.

http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html

Lägg märke till att Hans Holmér korrigerade Lisbets vittnesmål 25 mars.

Tja det är inte så man uppfattar det när det verkligen händer men naturligtvis är det en logik som den mera oinvigde använder för att efterkonstruera ett samband. Eftersom jag kände en smärta sekunden senare måste det ha kommit ett tredje skott. Ungerför som hon intalade att hon måste ah mött GM:s blick trots att det var ett vittne och på samma sätt som hon med tiden övertygade sig själv att det var CP hon sett. Tyvärr är det mera regel än undantag att detta sker. Särskilt ett vittne som beskriver sig som normalt sett lugna och samlad. Man vill helt enkelt minnas mer än man minns för att det stämmer med självuppfattningen om sig själv som samlad och tränad att iaktta (som hon själv uttryckt det).

I verkligeheten var det nog ett virrvarr där hon chockad och bara uppfattade smällar att OP föll och en massa folk som hon skrek hysteriskt till. Efteråt är det pinsamt att erkänna för sig själv att man tappade fattningen och rörde ihop förloppet och då sätter denna typ av efterkonstruerad logik in mer eller mindre omedvetet. Sä kan också muterande minnesbilder växa fram där det går från en uppfattning om flera gärningsmän (som direkt efter mordet) till allt mer precisa uppgifter i takt med att man får mera information från olika håll.

Har själv upplevt det hands on. Jag är normalt lugn och iakttagande och dessutom skottvan men kunde inte korrekt avgöra vem som skjutit från vilket avstånd och vilken riktning trots att jag hamnade i en skottlossning där en polisman knappt 15 meter från mig sköt varningsskott mot ett antal personer. Jag uppfattade ett skott medan andra hört flera (ekoeffekter?). Lyckligtvis insåg jag själv vilket uselt vittne jag var och att det handlat om en person som greps av polisen i den vilda staden Roma tack vare andra vittnen jag talade med som sett det hela rullas upp medan jag vandrade rakt in i det.
Senast redigerad av boboslacke 2012-10-05 kl. 17:13.
Citera
2012-10-05, 17:17
Medlem
bartrams avatar
Det är förmodligen Curt Nilsson LB citerar i Nationens intresse. Beträffande CD reagerar denne mycket starkt på att CD hade kräkts när han kom till trappkrönet:

"Det är mycket märkligt ---. Det har jag aldrig hört talas om att en polis i aktiv tjänst kräkts under ett ingripande. Inte under sådan omständigheter,under själva jakten".
I slutet av november 1988 säger CN till LB att " det kan bli aktuellt med ett gripande inom kort"

Men det var inte CGÖ eller CD som greps utan CP---
Citera
2012-10-05, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Det är förmodligen Curt Nilsson LB citerar i Nationens intresse. Beträffande CD reagerar denne mycket starkt på att CD hade kräkts när han kom till trappkrönet:

"Det är mycket märkligt ---. Det har jag aldrig hört talas om att en polis i aktiv tjänst kräkts under ett ingripande. Inte under sådan omständigheter,under själva jakten".
I slutet av november 1988 säger CN till LB att " det kan bli aktuellt med ett gripande inom kort"

Men det var inte CGÖ eller CD som greps utan CP---

Rörande Palmemordet och Borgnäs bok 'Nationens Intresse', bollen ligger på straffpunkten, bara för Borgnäs att rulla in den. Men jag blev besviken på boken.
Är det någon i tråden som förstår varför Borgnäs är så totalt insnöad på just Djurfeldt och hans omparkerade bil som bara ideologiskt drivna personer verkar tro var inblandade, men inte nämner Tell, Piltz, Matti, Dekorimamannen eller Ulf Lingärde?
Citera
2012-10-05, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bartram

Stoppat från högre ort.
Notera hur en packad Östling "pustar ut" när han får veta att förhöret kommer att handla om Palmemordet. Han vet att han sitter säkert.
Citera
2012-10-05, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jo det finns mycket små man kanske trots allt viktiga synpunkter man kan ha.
T ex Hur betedde sig skytten för att skjuta ett snabbt andraskott från en lägre vinkel snett uppåtriktat mot LP om denne skjutit det första skottet mot OP från ett högt läge snett nedåtriktat

Är det inte rimligt att anta att förstaskottet var en miss som oturligt eller turligt strök LP och att denne därefter fullföljde med det avgörande skottet. Mål och GM i rörelse och de fakta kring träffsäkerhet du just redogjort för gör att det måste vara möjligt och kanske till och med troligt särskilt med tanke på ögonvittnena?

Håller med här. LP var ju hysterisk enl vittnen och att då klart uppfatta 2 eller 3 skott är då mycket svårt. Sen var det ngn här som´pratade om skott långt ifrån, orimligt då undersökning visade att avståndet max kunde vara 30 cm...
Senast redigerad av Shabrak 2012-10-05 kl. 17:35. Anledning: felskrivet
Citera
2012-10-05, 17:53
Bannlyst
[quote=boboslacke]Ironi är tydligen inte din starka sida.

Du har mycket som du intuitivt tror men väldigt lite riktig logik och fakta. Naturligtvis skjuter man inte så viktiga skott med "fel hand". Ju bättre man skjuter desto mindre exponerar man sig dessutom hade det varit effektivare att skjuta med vänstern eftersom GM:s egen kropp då skulle skymt sikten mot vapnet för fler vittnen.[/QUOTE

Jo jag tror mördaren var tillräckligt kall och hade självförtroende i skytte NOG för att skjuta med fel hand OM denne såg någon fördel med att göra det I GIVEN SITUATION.

Bättre med en svag sida än ingen stark alls.
Citera
2012-10-05, 17:54
Bannlyst
Ordentlig bild på Grundborg:

http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/299367_432539366803587_206592199_n.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in