2012-10-05, 17:57
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Stoppat från högre ort.
Notera hur en packad Östling "pustar ut" när han får veta att förhöret kommer att handla om Palmemordet. Han vet att han sitter säkert.
Precis min tanke, jag anser här att Östling spelar teater i " förhöret", avväpnar FHL,inblandad helt säkert, men inte som planerare utanmer som lagerchef, tillhandhålla utrustning. Sedan fick han betalt via HH beställningar, finderar jag över.
Borgnäs hang up på Djurfeldt omparkering kan jag förstå eftersom den är märklig förklaring, men vad den döljer vet än så länge enbart D. själv. En tidig tanke hos mig var att hans uppdrag var att se till att ha en synlig piket i området och på så sätt rensa det på klientelet.+ev hålla utkik, säga om gatorna var tomma på folk och meddela över WT.
Senast redigerad av zorze 2012-10-05 kl. 18:00.
Citera
2012-10-05, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Precis min tanke, jag anser här att Östling spelar teater i " förhöret", avväpnar FHL,inblandad helt säkert, men inte som planerare utanmer som lagerchef, tillhandhålla utrustning. Sedan fick han betalt via HH beställningar, finderar jag över.
Borgnäs hang up på Djurfeldt omparkering kan jag förstå eftersom den är märklig förklaring, men vad den döljer vet än så länge enbart D. själv. En tidig tanke hos mig var att hans uppdrag var att se till att ha en synlig piket i området och på så sätt rensa det på klientelet.

Jag tror att 3230 kan ha varit informerade och perifert delaktiga i spaningen på OP som gick fel när någon skjuter.
Citera
2012-10-05, 18:09
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Jag tror att 3230 kan ha varit informerade och perifert delaktiga i spaningen på OP som gick fel när någon skjuter.
Har funderat på det, men de andra i piketen tyck enbart ha väntat på honom, enligt de förhör vi vet finns, men givetvis kan de också ha varit i stand by för något men de som fanns i piketen säger alla att de åkte dit enbart för D.s omparkering, men vad de sagt off recors vet vi inte, kanske någon av dem funderar fortfarande över vad de egentligen var med om.

Angående vad vittnen uppfattar så vet jag av egen erfarenhet att man registrerar olika saker, sjäöv blev jag utsatt för rån av 3 p för några år sedan, och registrerade bara detaljer i klädsel hos de tre och nu inte peka ut GM så vittnen tar helt säkert intryck av vad som skrivs.
Citera
2012-10-05, 18:29
Medlem
Aner ägnar en massa skrift åt att det stod en piketbuss samt två polisbilar utanför restaurang Alexandra vid 22.30 tiden , i boken " Dominoeffekten". Har det kommit nån officiell förklaring från polisens sida ?

Citat:
I en intervju i Expressen 1994-06-30 säger KG Svensson:
”Jag utesluter inte att de funna kulorna lagts dit av någon som varit inblandad i mordet”.
”Är kulorna inplanterade på platsen, så handlar det om ett planerat mord på mycket hög nivå, kanske till och med politiskt”.
”I ett av fallen var det väldigt egendomligt, att just den personen hittade kulan. Mer kan jag inte säga”.

Vad menas med detta ? Varför tror han att kulorna kan vara planterade och vem syftar han på som hittade kulan ?
Senast redigerad av sulfint 2012-10-05 kl. 18:31. Anledning: stavfel
Citera
2012-10-05, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Aner ägnar en massa skrift åt att det stod en piketbuss samt två polisbilar utanför restaurang Alexandra vid 22.30 tiden , i boken " Dominoeffekten". Har det kommit nån officiell förklaring från polisens sida ?

Vad menas med detta ? Varför tror han att kulorna kan vara planterade och vem syftar han på som hittade kulan ?

Har också hört detta. Det var en polis vid Norrmalm som sa någonting i stil med "tänk att det var just den jäveln som hittade en av kulorna". Namnet på en av upphittarna ska vara Alfredo de Tavares.
Citera
2012-10-05, 19:14
Medlem
Roshambos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Är det inte rimligt att anta att förstaskottet var en miss som oturligt eller turligt strök LP och att denne därefter fullföljde med det avgörande skottet. Mål och GM i rörelse och de fakta kring träffsäkerhet du just redogjort för gör att det måste vara möjligt och kanske till och med troligt särskilt med tanke på ögonvittnena?

Missar man första skottet från 1 meter är man en så usel skytt att man missar resten också.
Det första skottet SKA träffa. Sen får det bli som det blir.

Här ett exempel usla skyttar:
http://www.youtube.com/watch?v=THqDidIr4Xs

Citat:
Att LP beskriver smärtan efter ett tredje skott då det brände till kan t ex förklaras av att påskjutna eller skurna offer ofta upplever smärta först efter några sekunder.

Stämmer bra.
Citera
2012-10-05, 19:16
Medlem
Roshambos avatar
Citat:
Har också hört detta. Det var en polis vid Norrmalm som sa någonting i stil med "tänk att det var just den jäveln som hittade en av kulorna". Namnet på en av upphittarna ska vara Alfredo de Tavares.

Jag minns att den gode Alfredo sa att han försatt sig i trans för att hitta LP-kulan,
på andra sidan Sveavägen. Visst...
Citera
2012-10-05, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roshambo
Missar man första skottet från 1 meter är man en så usel skytt att man missar resten också.

Skottet var inte avsiktligt utan ett vådaskott. Tyder på viss kompetens att inte tappa vapnet i det läget utan kunna ta sig samman och sätta nästa skott med precision.
Citera
2012-10-05, 19:31
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Att LP beskriver smärtan efter ett tredje skott då det brände till kan t ex förklaras av att påskjutna eller skurna offer ofta upplever smärta först efter några sekunder.
Citat:
Stämmer bra.
En vass kniv som sticker eller skär känns först efteråt. Men ett brännsår känns omedelbart.
Som tur är, är vi skapta så.
Senast redigerad av iesho 2012-10-05 kl. 19:43.
Citera
2012-10-05, 20:30
Medlem
Citat:
Det första skottet SKA träffa. Sen får det bli som det blir.

Här ett exempel usla skyttar:
http://www.youtube.com/watch?v=THqDidIr4Xs

Stämmer bra.

Tja kanske sant om man skjuter på stillastående pappgubbar men det är något helt annat att att skjuta på ett levande mål i oförutsägbar rörelse när du själv också är i rörelse och dessutom kommer snett bakifrån på ett underlag av ojämnt packad snö och is.

Skillnaden på en van skytt som kan sin sak och en ovan usel skytt är att den kompetente klarar att behålla lugnet och avsluta det med en lungt andraskott utan fler misstag. OP kan ha hört eller känt GM närma sig och vridit sig i skottögonblicket och det räcker att skottet missade med en centimeter.

Har sett det hända med fallmål på t ex comabatskjutning att duktiga skyttar reparerat ett lite för snabbt förstaskott.

Skottet mot OP kommer från ca axelhöjd och är riktat något nedåt. Skottet mot LP är avlossat från strax över höften snett uppåtriktat. Har du testat att rekonstruera det? DVS att GM först skulle skjuta ett skott som var direkt dödande och sedan sänka armen och skjuta andraskottet mot LP (för Olof faller ju då redan) vilket innebär vinklad handled lite på måfå från höfthöjd?

Det känns nog mer troligt att GM under hastig förflyttning med ett mål som vrider sig tappar förstaskottet redan medan han höjer vapnet och innan det är helt i läge optimalt av okänd anledning men snabbt rättar det och sätter det dödande skottet exakt där det skall sitta. Sedan är han nöjd och ger sig iskallt av.

Den sammantagna bilden av vittnesmålen stödjer det. Endast LP:s treskottscenario stödjer eg att OP träffats av första skottet och att hon sedan snuddas oberoende av vad för teori man har om GM:s skicklighet.
Citera
2012-10-05, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
En vass kniv som sticker eller skär känns först efteråt. Men ett brännsår känns omedelbart.

Tyvärr har du helt fel när det gäller tekniska kunskaper i i stort sett 100% av det du påstår från dina spekulationer om konstiga vapen och lösa skott till detta.. Hur många gånger du än blir avslöjad att fantisera hittar du ändå en barnslig invändning för att försvara din tolkning.

Lita på dem som kan så kanske du sparar lite tid. I en sådan här situation är det en viss fördröjning och det finns gott om exempel att fått rejäla skrubb och brännsår utan att alls notera det förrän situationen gått över flera minuter senare.

Själv har jag både skrubbat, skurit och bränt mig utan att notera det omedelbart.
Citera
2012-10-05, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Nej, möjligtvis kan reflexen få kroppen att agera mycket snabbt men smärtan släpar alltid ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in