2012-04-10, 15:29
Medlem
Feedback66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Fredin skriver att Palmes landsföräderi först avslöjades av greve Carl Magnus A., en känd finsk-amerikansk agent, vars biografi i contra skrevs av Wedin

Jo Wedins artikel finns i Contra nr ett 2010 om jag minns rätt. Har inte läst artikeln än dock, men kan väl alltid vara värd att kolla upp.

Citat:
Ja, mycket intressant, delvis samma formuleringar som stålbrännare.

gemensam läromästare?

Inte omöjligt. Sverige är trots allt rätt litet, och extremhögern är ännu mindre.
Senast redigerad av Feedback66 2012-04-10 kl. 15:32.
Citera
2012-04-10, 15:34
Medlem
Feedback66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Tycker nog också att Fredin kan kopplas till Stockholms försvarsskytteförening.

http://www.newsmill.se/user/davidfredin

Intressant tankegång som du gärna får vidareutveckla.
Citera
2012-04-10, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
[b]

Angående SOSUS ,när det verkligen placerades ut,före eller efter MOP,är hyperintressant,jag har länge ansett att motivet måste vara något som OP personligen varit engagerad i och som han själv påverkat eller utfört och som samtidigt berör höger-vänster att samarbeta,gentemot svenska folket,SOSUS kan vara svaret.Höger skulle aldrig mörkat WP minor,men har man en räv i hönshuset så kan denne få de andra hönsen att ligga lågt i frågan med olika sakargument.

Visst är det mycket intressant men det är dock svårt att avgöra orsak och verkan. Även om Sosus knutpunkt placeras ut efter OP:s död bör det ju haft en ganska lång förberedelsetid. Detta är inte saker som slängs ut på måfå i en handvändning Förberedelser kan ha pågått en lång tid dvs under Palmes tid. Kanske avvaktade man utfallet av Moskvaresan och önskemålen om Östersjön som en kärnvapenfri zon in det sista arbetena på anläggningen.

Även om det var så att OP var tveksam eller motsatte sig utplaceringen (vilket det inte finns några säkra belägg för än) så behöver det inte betyda att OP röjdes av det skälet. Nato har varit i värre kriser utan att förfalla till mord på statsmän och så oerhört avgörande var det nog inte för den globala stabiliteten om man inte har ett väldigt lokalt perspektiv. Det låter mera som efterkonstruktion. Viljan och motiven behöver vara starkare intressen och hot. I t ex Västtyskland har väl ledande politikerkretsar misstänkts infiltrerade av Stasi utan att de lett till lönnmord trots en mer utsatt situation i kalla krigets centrum. Varför OP?

En möjlighet är ju att det var grupperingar med världsbilder (som vi ser av debatten här det senaste, fortfarande lever) där sådana hot sågs på allvar som utnyttjades av eller förenades med andra intressen som ansåg OP som ett direkt riktat hot.

Om dessa motiv som ville ha bort OP av högst konkreta skäl men kanske inte ville synas är det ju ganska perfekt att så att säga skjuta olika öppet Palmekritiska grupperingar framför sig som en slags sköld.. Kretsar inom polis och högerkretsar samt underrättelseagenter eller avdankade sådana. Jag menar att om de lyckats sjösätta så många villospår som vi sett de senaste 26 åren så bör de väl kunna ha snurrat upp dessa kretsar genom att låtsas vara spioner med bestickande uppgifter mot OP. Skapat en viss turbulens i kretsarna kring mordet. Slagit till och vips finns det folk som är osäkra på om någon i deras krets är inblandade. De har ju hört rykten.

Om man nu tror att Charles Morganaliaset kan ha varit en sådan som styrt upp detta blir det intressant att gräva vidare där. Om det i själva verket var BW så får man väl säga att dennes styrka handlade just om att infiltrera och manipulera en fiende inifrån på det sätt hangjort flr sydafrikanska intressen.

Jag tror att landsförrädarspåret mer än ett verkligt motiv hos krafter högt upp i samhället eller internationellt är en mytbildning som använts för att motivera och manipulera politiskt mottagliga personer på gatunivå till medverkan eller som syndabockar.

Jag kan väl tänka mig grupperingar i underrättelsetjänstens utmarker såväl som Palmehatande aktivister och spanande Barbrogrupper med illustert stöd från sådana som HH och Ebbe inblandade och manipulerade av någon som eldade på den brasan men som inte deklarerade sina avsikter.

Detta med de förtydligade Natomotiven kring utplaceringen av Sosus i relation till OP är visserligen spännande och intressant men det återstår ändå en bit till att slutligt knyta ihop den säcken och jag vill nog ha lite mera i bagaget innan jag slutligt köper detta med hull och hår.
Citera
2012-04-10, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66

Tja det är nog ganska långsökt egetligen

David är väl en ganska känd person i vissa kretsar och debatter. Lanserar ibland väldigt svulstiga teorier.

Framför allt är han väl dock en aktiv sionist i debatten. Enligt Facebook kompis med bland annat Gunnar Ekberg, Fd spion, Siwert Öholm och Sverigedemokraterna Kent Ekeroth samt gruppledaren Björn Söder.

Man undra just vilka världsbilder det är de delar ....
Senast redigerad av boboslacke 2012-04-10 kl. 16:56.
Citera
2012-04-10, 16:35
Medlem
En fundering med tanke på dagens rubriker att sap inte gått så mycket framåt sedan Palmemordet.
Om OP mördades av politiska motiv så måste anstiftaren/na ha räknad med "tycka synd om effekten" och att sap skulle sitta kvar vid makten även efter mordet, för att vara säker på att inte Palmes politik fortsatte drivas även efter hans död måste de haft god kontakt med någon/några inom sap som också hade stor makt att påverka besluten. Frågan är vem eller vilka? IC, CL, KOF?
Citera
2012-04-10, 16:35
Medlem
Citat:
Tycker nog också att Fredin kan kopplas till Stockholms försvarsskytteförening
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
lehs vad menar du ?
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
'Kopplas till' var kanske för starkt? 'Associeras till', stämmer bättre med vad jag menade, nämligen allt trams om kungahus och så i texter som Carol Paraniak resp 'David Fredin' har skrivit.

De som anklagade Olof Palme för föräderi och deltog i konspirationen, deltog de facto i ett förräderi mot Sveriges författning och kan behöva en monark för att rättfärdiga sitt handlande med hjälp av något juridiskt halmstrå (högförräderi är tex i Storbritannien att bete sig illa mot monarken, i Sverige att verka för att "del av riket skall sålunda lösryckas").

Det är bara en känsla och jag är ledsen om ni trodde att jag hade något mer konkret.
Citera
2012-04-10, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Om Lisbet Palme är klar över mordmotivet kan det nog inte uteslutas att hon tvekar att berätta sanningen. Vilka garantier har hon att hon och familjen överlever om den sanningen offentliggörs ? Antar att Ingvar Carlsson kan tänkas resonera i samma banor. Men det här är bara en personlig reflektion från min sida, berörda kanske inte alls ser på saken på samma sätt som jag. Hur skulle du själv resonera i motsvarande situation ?
Sanningen att säga vad gäller både Lisbet Palme och Ingvar Carlsson – är det i stort sett 100 % för sent över huvud taget; ingen lär säga något – vad de än besitter för adekvat och relevant information.
Ännu mer sannolikt är likväl att vare sig IC eller LP vet vem mördaren är.
Det som samtidigt är tragiskt är ju att Lisbet påtagligen bör ha sett mördaren (något som förstås tröskats en miljard gånger) och alltså m.a.o. någon annan än han från Sollentuna.
Varför valde hon egentligen att se fel och vittna fel etcetera från början? ...

Interpellerande konspirationsverksamhet.
Citera
2012-04-10, 17:19
Medlem
Feedback66s avatar
Citat:
'Kopplas till' var kanske för starkt? 'Associeras till', stämmer bättre med vad jag menade, nämligen allt trams om kungahus och så i texter som Carol Paraniak resp 'David Fredin' har skrivit.

De som anklagade Olof Palme för föräderi och deltog i konspirationen, deltog de facto i ett förräderi mot Sveriges författning och kan behöva en monark för att rättfärdiga sitt handlande med hjälp av något juridiskt halmstrå (högförräderi är tex i Storbritannien att bete sig illa mot monarken, i Sverige att verka för att "del av riket skall sålunda lösryckas").

Det är bara en känsla och jag är ledsen om ni trodde att jag hade något mer konkret.

Ok förstår vad du menar. Dock kanske Fredin är för ung för att ha ingått där, han är född 1961. Eller det kanske inte är för ungt, egentligen? Minns inte riktigt när föreningen bildades.
Citera
2012-04-10, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det finns ganska många källor som beskriver att verksamheten existerade och en operativ chef inom Säpo som menar att två grupper han känner och har säkerhetskontrollerat kan ha haft både motiv ...

[...]

Sedan har vi ju detta att när vi skrapar lite på ytan så kommer andra färger fram än de förment opartiska. Som när Flaxxen och andra faller in i Ekbergs försvar och visar att han tillhör den sida som var Palmes fiender och belackare men en världsbild bortom demokratiska ideal och sviktande omdömen.
Rätt intetsägande – beträffande Stay behind-ämnet.

En genomgående brist på diskursivitet i Palmemords-sakfrågan för övrigt, i både svaret och inlägget som sådant.
Citera
2012-04-10, 17:59
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Rätt intetsägande – beträffande Stay behind-ämnet.

En genomgående brist på diskursivitet i Palmemords-sakfrågan för övrigt, i både svaret och inlägget som sådant.

Den som till äventyrs tvivlar på omfattande staybehind i sverige (vi palme mordet och efter) kan ju läsa Mikael Holmströms bok Den dolda alliansen. Den behandlar dock bara fin-staybehind men det räcker.
Citera
2012-04-10, 19:04
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Sanningen att säga vad gäller både Lisbet Palme och Ingvar Carlsson – är det i stort sett 100 % för sent över huvud taget; ingen lär säga något – vad de än besitter för adekvat och relevant information.
Ännu mer sannolikt är likväl att vare sig IC eller LP vet vem mördaren är.
Det som samtidigt är tragiskt är ju att Lisbet påtagligen bör ha sett mördaren (något som förstås tröskats en miljard gånger) och alltså m.a.o. någon annan än han från Sollentuna.
Varför valde hon egentligen att se fel och vittna fel etcetera från början? ...

Interpellerande konspirationsverksamhet.

Tror det är en riktig slutledning och att båda kan resonera; Det som hänt har hänt, släpp det här nu.

Åter en riktig slutledning; Båda känner till motivet men ingen av dem känner till namnet på GM, och det tror jag inte inblandade svenskar i olika funktioner gör heller, det är en bevarad hemlighet inom organisationen varifrån han kommer.

Tre år efter MOP när Christer Pettersson greps och hamnade i linen bakom en glasruta hade nog lugnet inom LP börjat lägga sig. Hon har garanterat sett GM tillräckligt för att veta att nr sju bakom glaset inte var identisk med personen på mordplatsen. Men beroende på hur hennes tankegångar styrdes inför vittneskonfrontationen i syfte att peka ut CP och därvid upplysts att den misstänkte gärningsmannen minsann både missbrukade alkohol och narkotika rullde det mesta åt denne Petterssons håll. Och vem vet, Lisbet kan ju även ha informerats om att den förmente gärningsmannen Petterson, utöver sitt missbrukande, faktiskt tidigare berövat en medmänniska livet. Med bajonett den gången. Min tro är därför att LP mot bättre vetande lät Chriser Pettersson ta fallet, hon kanske tyckte att CP någonstans hade förtjänat detta ändå - att Christer Pettersson, ett av samhällets olycksbarn, efter moraliska överväganden på sista raden bedömdes dispensibel. Och den bedömningen har säkert fler än Lisbet Palme gjort.
Citera
2012-04-10, 19:06
Medlem
Citat:
Den som till äventyrs tvivlar på omfattande staybehind i sverige (vi palme mordet och efter) kan ju läsa Mikael Holmströms bok Den dolda alliansen. Den behandlar dock bara fin-staybehind men det räcker.
Hur menar du? På hur omfattande Stay behind varit i Sverige?
Tittar man just som du nämner på Palmemordstiden och efter, var väl aldrig – vad man vet? – Stay behind-sfären speciellt aktuell eller aktiv i Sverige.

Boken du rekommenderar – får jag kanske se som ett vägledningskonspiratoriskt tips i sammanhanget. En kontext som innefattar ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in