Citat:
Ursprungligen postat av zorze
[b]
Angående SOSUS ,när det verkligen placerades ut,före eller efter MOP,är hyperintressant,jag har länge ansett att motivet måste vara något som OP personligen varit engagerad i och som han själv påverkat eller utfört och som samtidigt berör höger-vänster att samarbeta,gentemot svenska folket,SOSUS kan vara svaret.Höger skulle aldrig mörkat WP minor,men har man en räv i hönshuset så kan denne få de andra hönsen att ligga lågt i frågan med olika sakargument.
Visst är det mycket intressant men det är dock svårt att avgöra orsak och verkan. Även om Sosus knutpunkt placeras ut efter OP:s död bör det ju haft en ganska lång förberedelsetid. Detta är inte saker som slängs ut på måfå i en handvändning Förberedelser kan ha pågått en lång tid dvs under Palmes tid. Kanske avvaktade man utfallet av Moskvaresan och önskemålen om Östersjön som en kärnvapenfri zon in det sista arbetena på anläggningen.
Även om det var så att OP var tveksam eller motsatte sig utplaceringen (vilket det inte finns några säkra belägg för än) så behöver det inte betyda att OP röjdes av det skälet. Nato har varit i värre kriser utan att förfalla till mord på statsmän och så oerhört avgörande var det nog inte för den globala stabiliteten om man inte har ett väldigt lokalt perspektiv. Det låter mera som efterkonstruktion. Viljan och motiven behöver vara starkare intressen och hot. I t ex Västtyskland har väl ledande politikerkretsar misstänkts infiltrerade av Stasi utan att de lett till lönnmord trots en mer utsatt situation i kalla krigets centrum. Varför OP?
En möjlighet är ju att det var grupperingar med världsbilder (som vi ser av debatten här det senaste, fortfarande lever) där sådana hot sågs på allvar som utnyttjades av eller förenades med andra intressen som ansåg OP som ett direkt riktat hot.
Om dessa motiv som ville ha bort OP av högst konkreta skäl men kanske inte ville synas är det ju ganska perfekt att så att säga skjuta olika öppet Palmekritiska grupperingar framför sig som en slags sköld.. Kretsar inom polis och högerkretsar samt underrättelseagenter eller avdankade sådana. Jag menar att om de lyckats sjösätta så många villospår som vi sett de senaste 26 åren så bör de väl kunna ha snurrat upp dessa kretsar genom att låtsas vara spioner med bestickande uppgifter mot OP. Skapat en viss turbulens i kretsarna kring mordet. Slagit till och vips finns det folk som är osäkra på om någon i deras krets är inblandade. De har ju hört rykten.
Om man nu tror att Charles Morganaliaset kan ha varit en sådan som styrt upp detta blir det intressant att gräva vidare där. Om det i själva verket var BW så får man väl säga att dennes styrka handlade just om att infiltrera och manipulera en fiende inifrån på det sätt hangjort flr sydafrikanska intressen.
Jag tror att landsförrädarspåret mer än ett verkligt motiv hos krafter högt upp i samhället eller internationellt är en mytbildning som använts för att motivera och manipulera politiskt mottagliga personer på gatunivå till medverkan eller som syndabockar.
Jag kan väl tänka mig grupperingar i underrättelsetjänstens utmarker såväl som Palmehatande aktivister och spanande Barbrogrupper med illustert stöd från sådana som HH och Ebbe inblandade och manipulerade av någon som eldade på den brasan men som inte deklarerade sina avsikter.
Detta med de förtydligade Natomotiven kring utplaceringen av Sosus i relation till OP är visserligen spännande och intressant men det återstår ändå en bit till att slutligt knyta ihop den säcken och jag vill nog ha lite mera i bagaget innan jag slutligt köper detta med hull och hår.