Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Allt fler tunga vet eller anar dock var det måste grävas och vilka uppgiftslämnare och vittnen som måste skyddas mot repressalier.
Jag tror vi kan vara inne lite på samma linje, några meningsskiljaktigheter naturligtvis, men själva grunden skulle kunna vara gemensam utgångspunkt!
1. Inom vissa grupperingar gör sig personer mycket upprörda över OP:s förda politik. Både in & utrikes. Många gick ut offentligt och ondgjorde sig över OP. Där tror jag ju inte "vår" grupp finns. De avvaktade nog mer i det tysta. Från valet 82 blir OP:s politik mer och mer svår att hantera för "gruppen". Framåt hösten 85 då OP vinner igen blir situationen ohållbar. Det politiska läget och hetsen mot OP ger ett bra läge att agera anonymt i, angreppen kommer från alla håll och ett attentat skulle kunna komma ifrån vilket håll som helst.
2. Den här "gruppen", kanske underrättelsetjänster i sig men jag tror mer på personer där ur som fått nog, börjar gå mot aktion. Man gör inget som väcker någon större misstänksamhet. Ju mindre som vet desto säkrare på att lyckas. Man kan ju dock ha yttrat något som kanske någon/några inte borde hört men som troddes vara med. Total lojalitet. Var hittar man såna personer med rätt kunnande?
3. I feb 86 drar det ihop sig, gruppen är förberedd och den 28:e ges tillfälle. Skulle ju kunnat ske via teleavlyssning, men då jag tycker mej kunna se att GM i förväg visste att LOP skulle vara där just då så räcker inte teleavlyssning såvida inte detta nämnts i något samtal under kvällen men inget tyder på det.
4. Någon av dem får kontakt med OP och möte bestäms, därav uttalandet att "offret bestämde brottsplats".
5. Iom ovanstående behövs inga medhjälpare på stan, så lite uppmärksamhet som möjligt. WT-männen är i annat ärende. De kanske rent av känner till varandra men inte vad den andre gör denna kväll.
6. GM ställer sig på förutbestämd plats i god tid, väcker ingen misstanke, 1 person lägger dock märke till honom. Utför gärningen och försvinner spårlöst efter ca 80-90 sek efteråt.
7. Har han haft någon medhjälpare denna kväll på stan är det först nu de kommer in i bilden, att hjälpa GM bort från området!
Detta är väl i stort min teori. Tar för lång tid att fördjupa i alltför många detaljer.