Citat:
Ursprungligen postat av plast_i_gräset
jag är egentligen väldigt ointresserad av palmemordet men måste bara undra...
Vem är denna VG?
Och vad gör att hans profil passar bättre än CP´s?
Jag har egentligen ingen uppfattning om vem jag tror skjöt Palme. Kan lika bra ha varit CP som någon annan imo.
Det är den första som "seriöst" anhölls för mordet, någon vecka efter. Vikarierande lärare. Även känd som 33-åringen.
Det var två kvinnor som talat med en man (Victor Gunnarsson) på ett café (Mon Cheri) under mordkvällen. Han hade utgett sig för att heta "Vic Gunnisson" och vara amerikan. Han hade talat om hur han hatade Palme och att "...i Sverige kan man bli skjuten i ryggen..." Han lämnade sitt nummer till damerna, som senare kontaktade polisen.
Även två andra damer hade under en nattföreställning på biografen Saga (som låg vägg i vägg med Mon Cheri) noterat en anfådd man som kom in 45 minuter in i föreställningen (ca 15 minuter efter mordet) och mer eller mindre sprang fram till ett säte och sjönk ner i det (med jackan på) under resten av filmen.
Skrämmande likt Oswalds beteende efter Kennedymordet.
"Sagamannen"s jacka pekades senare ut som VG´s och den stämmer väl in på många av mordvittnenas beskrivning av mördarens kläder. (dessa uppgifter diffar grovt, men tar man över lag, så stämmer den in.
Under mordkvällen hade han även den axelremsväska som han brukade ha sin kamera i (dock har han erkänt att han inte hade kameran med sig denna kväll). Denna väska stämmer bra överens med den väska som ett vittne såg mördaren rota i under flykten.
VG gjorde vapenutbildning när han utbildade sig till ABAB-vakt.
Han släpptes dagen innan det att han skulle ha häktats p.g.a. ett "bristande vittnesmål". Men det där kan diskuteras.
VG släpptes fri och flyttade så småningom till USA, där han mördades 1993. En polisman sitter på livstid dömd för mordet (ett svartsjukedrama enligt åklagaren) men den utredningen är helt värdelös. Det finns mycket som pekar på att polisen är helt oskyldig till mordet.
Detta är bara en ytterst liten del av de indicier som pekar på VG.
Men som med allt annat i denna förvirrande utredning finns det förstås motsättningar, även i fallet VG.
Men att CP blir indragen för att hans supar-polare tycker sig ha sett honom vid Grand, att LP sedan pekar ut honom med vetskapen att den misstänkte var alkholiserad, är ju bara så befängt. Och förslaget att CP´s "motiv" egentligen var att döda Cigge Cedergren, knarklangaren, och sedan RÅKADE skjuta statsministern och komma undan, är ju bara så att man vill gråta, så dumt det är!
Sen har media blåst upp det (det kan man iofs förstå, han både dömdes och friades ju) så att 99% av befolkningen tror att det var denna nerknarkade alkis som gjorde det.
EDIT; Nu får jag ducka för Joe Blow´s skottsalvor, men här är en bra bok, skriven av VG´s förhörsledare.. Läs och Häpna.
http://www.leopoldreport.com/skotOP.html