2012-04-30, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Du har rätt. Jag hade för mig att Nieminen hävdar att de bara mötte en person och att denne hade ungefär Lars klädsel plus hade en väska, vilket Lars hade men inte den som sågs springa från mordplatsen. Jag förstår inte vilket protokoll jag läste alternativt hur jag läste det.

Du kan ju alltid läsa alla förhör på Itdemokrati...

http://www.itdemokrati.nu/page36.html

Skål guys...

http://www.youtube.com/watch?v=tMrCYJz9IL0
Citera
2012-04-30, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acech

Helt rätt men med länken ...

http://www.itdemokrati.nu/page36am1.html

... hittar man också vittnesmålen med "någon annan", dvs Lars J.
Citera
2012-04-30, 18:38
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech

Skål guys...

http://www.youtube.com/watch?v=tMrCYJz9IL0

Vi förväntar oss att du identifierat fanskapet inom ett dygn eller två. OK?
Citera
2012-04-30, 22:24
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danne01
1. LP. Någon förtrolig person bör ta itu med henne. Hon är ett jäkla gissel! ...troligtvis det främsta!

Förhören med Lisbet Palme blev en fars från start. Hon har tydligen vid något tillfälle pekat ut nån som heter "Lennart" om jag inte minns eller läste fel i ett tidigare inlägg, och dessutom berättade hon på plats att det var två GM och att det måste vara Ustasja som gjorde det, antagligen beroende på att Olof sagt att han var rädd för just Ustasja. Tja, Ustasja eller PKK är inte helt enkelt att skilja på i hennes upprörda tillstånd, utlänningar som utlänningar, men svensk var han sannolikt inte, han som sköt.

Senare på natten, mot lördagen, ändrades hennes tidigare bestämda uppfattning att de var två stycken till att slutligen bli en. Hur gick den halveringen till ? Någon med närmast hypnotisk övertalningsförmåga som upprepande berättade för henne hur det ligger till, typ; "Säg efter mig nu, Lisbet: Det var bara en gärningsman jag såg .." Det är ju rena parodin, och man kommer osökt att tänka på Rolf Wesenlunds patient i tandläkarstolen som efter lite visuell "övertalning" medgav att Volvo Sonett är icke svensk, den är italiensk ..

Självklart ska Lisbet Palme in under en förhörslampa - eller på någon plats hon själv väljer, samt förhöras av en förhörsledare med mycket god psykologisk kompetens. Och varför inte använda hypnos för att framkalla minnesbilder ?
Senast redigerad av MBoudine 2012-04-30 kl. 23:18.
Citera
2012-04-30, 23:30
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Förhören med Lisbet Palme blev en fars från start. Hon har tydligen vid något tillfälle pekat ut nån som heter "Lennart" om jag inte minns eller läste fel i ett tidigare inlägg, och dessutom berättade hon på plats att det var två GM och att det måste vara Ustasja som gjorde det, antagligen beroende på att Olof sagt att han var rädd för just Ustasja. Tja, Ustasja eller PKK är inte helt enkelt att skilja på i hennes upprörda tillstånd, utlänningar som utlänningar, men svensk var han sannolikt inte, han som sköt.

Senare på natten, mot lördagen, ändrades hennes tidigare bestämda uppfattning att de var två stycken till att slutligen bli en. Hur gick den halveringen till ? Någon med närmast hypnotisk övertalningsförmåga som upprepande berättade för henne hur det ligger till, typ; "Säg efter mig nu, Lisbet: Det var bara en gärningsman jag såg .." Det är ju rena parodin, och man kommer osökt att tänka på Rolf Wesenlunds patient i tandläkarstolen som efter lite visuell "övertalning" medgav att Volvo Sonett är icke svensk, den är italiensk ..

Självklart ska Lisbet Palme in under en förhörslampa - eller på någon plats hon själv väljer, samt förhöras av en förhörsledare med mycket god psykologisk kompetens. Och varför inte använda hypnos för att framkalla minnesbilder ?

Lp satt ju tillsammans med Holmer och Ebbe,tror det var hemma hos Ebbe,sedan och gav vittnesbeskrivning.Nja målsägarbeskrivning ska det vara
Citera
2012-05-01, 00:09
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Lp satt ju tillsammans med Holmer och Ebbe,tror det var hemma hos Ebbe,sedan och gav vittnesbeskrivning.Nja målsägarbeskrivning ska det vara

Fanns Hans Holmér i Stockholm så tidigt som på natten mot lördagmorgonen ? Hur hade han kunnat tala med LP så dags ? Påstod inte HH att han åkte från Borlänge till Stockholm lördag förmiddag ? Var det inga andra som hörde Lisbet tidigare under natten, och som fick henne att ändra uppfattning om antalet GM hon sett ?
Citera
2012-05-01, 00:31
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Fanns Hans Holmér i Stockholm så tidigt som på natten mot lördagmorgonen ? Hur hade han kunnat tala med LP så dags ? Påstod inte HH att han åkte från Borlänge till Stockholm lördag förmiddag ? Var det inga andra som hörde Lisbet tidigare under natten, och som fick henne att ändra uppfattning om antalet GM hon sett ?
Här är några LP förhör http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html
25/3 finns ett förhör med HH,men jag vill minnas att han och Ebbe träffade LP tidigare,det här är intressant läsning om du jämför de två första förhören ,med HH som är tredje nedtecknade som vi kan läsa.
Citera
2012-05-01, 00:54
Medlem
Darkers avatar
Citat:
Till skillad från ..

Väntade mig det svaret, och skillnaden i våra respektive åsikter är inte så stor. Jag tror också att Olof Palme kände till mer än vad han kanske borde göra. Men hur tror du han tänkte begagna sig av den "otillbörliga" kunskapen ? I vilka sammanhang hade han möjlighet att spela det kortet ? Hur/varför blev Algernons öde länkat till Palmes, tror du ?

Drt finns/fanns en del kanaler att spela olika kort, både till höger och vänster om det behövdes. Vilken eller vilka kanaler OP tänkte använda kan jag inte ha mycket kunskap om.

Algernon, jag vet inte alls vilka länkar det finns, däremot tror jag, som jag sagt tidigare, att detta är ett mycket stort pussel. Algernonbiten passar in på något sätt, DET tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Menar du allvar att du inte har någon av dina föräldrar från Finland?....det finns väl ingen anledning annars att lära sig finska?ok du får gärna förklara om du vill stilla nyfikenheten om varför du då har lärt dig finska,de alla jag känner som kan finska har minst en förälder som har finsk påbrå,det skulle ju i skarpt läge vara perfekt med en eller flera stay behind grupper som pratade finska i kom. utrustning,det blir svårare att avlyssna direkt vad de säger i så fall.

Men iaf,eftersom du vill söka vidare i staybehindgrupperingar så kan man ju ha det i åtanke då man tänker personkopplingar.

Vad anser du annars om den märkliga trafiken under fredagskvällen hos Ö.?...som man i PU frågar en av de besökande poliserna om hur bra han kände ö. så säger den polisen att han inte gjorde det så väl.I PU skriver man det som om det är ett normalt beteende att besöka en arbetskamrat,jag vill då säga att det är ovanligt beteende.Kanske detta ovanliga beteende finns/fanns inom polisen??....Vad tror/vet du?....om det vid tiden var vanligt hos polisen så ok annars så blir man ju fundersam om det just fanns en anledning att besöka Ö?...Tror inte man kommer längre i den frågan...om ingen insatt i berättar mer,det är klart att det kan finnas en annan gemensam nämnare som de döljer för PU.

Mina föräldrar är svenska medborgare sedan innan 1600-talet, på bägge sidor, en bra bit längre på ena sidan. Varför lära sig finska? Varför lär man sig kinesiska, japanska, osv.... Jag är intresserad av språk, har lätt för det, har lätt att lära. Brukade tillbringa tider i Finland. Liksom Polen, Östtyskland och en massa andra länder. Det underlättar att beställa frukost med mera om man bemödar sig att lära sig ett språk som är vanligt i landet man kommer till.

Ang. att avlyssna kommunikationstrafiken, visst försvårar det om det sker på ett okänt språk, helt klart, men finska är allt för vanligt i Stockholm för att fungera som kodspråk, liksom tyska och engelska i övriga Sverige. Vill man förvilla någon med ett annat språk funkar finska eller tyska bra, folk känner igen det på hur det låter. Ville man däremot vara "hemlig" på den tiden var det kodord och minimal radiotrafik samt ev ett riktigt annorlunda språk.
Citera
2012-05-01, 10:22
Medlem
Darkers avatar
Citat:
USA-trupperna både i Europa och Stilla havet under ww2 hade bruk av just några för motståndarna obegripliga språk i kommunikationerna. Man använde sig av indianer, både cheyenner, mohawks och irokeser. Inte helt enkelt att fatta vad de pratade om .. Har själv ett commanche-lexikon. Just in case.

Och detta är helt off topic från ämnet Mordet Olof Palme.
Och även att idag använder man hellre krypterade kanaler att kommunicera på.

On Topic
Att man ev skulle använt sig av finska som kommunikationsspråk i WT under mordkvällen grundar sig på ett eller två vittnesmål, varav minst det ena är flera år efter mordet.
Vad vi vet kan det lika gärna varit blandat, svensk och finskt....
Citera
2012-05-01, 11:04
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
1
Det är väl snarast så att det blir presonavhängigt och oklart beroende på hemlighetsgraden där vissa saker oficiellt inte ens finns..... Mellan raderna syns det i t ex Tores bok. Dock protesterades det väl bara inåt då det krockade fatalt. Man skall nog ha klart för sig att makten finns över både ÖB och RPS i grunden. Sedan är det kanske så att man så att säga blandar in andra för att försäkra sig om tystnad. Man ser hela tiden exempel på detta.

Säpo beordras ställa "personal" som är täckanställd hos den till Ebbes förfogande men de vet inte vad dessa skall göra.

Säpo tvingas arkivera åsiktsgerister som andra samlar in och är därmed med i soppan.

Hemlighetsgraderna gör också att människor med en manipulativ läggning kan skapa sig privat makt och handlingsutrymme och påtryckningsmöjligheter uppåt medan den ärlige hamnar i underläge i ett sådant spel.

2, Jag tror nog att Säpo hade koll på att någon övervakade OP och rapporterade troligen direkt till OP. Var det dock så att en AG grupp faktiskt fått go för att spana mot OP var dock säkert hans händer bundna. Det är enda möjligheten att de gett sig. Hade det varit Palmehatare hade det hanterats annorlunda.

Kom också ihåg OF:s bud om att Barbro varit ute.

Inte heller i sin vildaste fantasi hade han eller andra kunnat tänka sig att det skulle leda till mord. Glöm i det sammanhanget inte heller OP:s kryptiska ord den där dagen som kan tyda på att han hade information om aktivitet mot honom.

Även Holmers tidiga agerande tyder ju på att han blev tagen på sängen av mordet och improviserade. Nyckelfrågan är dock varför han var så orolig för egen del redan från start. Varför skulle någon döda Holmer? Hade han lurats in i att delta i ett projekt som sedan tag en annan vändning än den han kände till och att han hotades att ta kontroll över utredningen?

För det första vet vi lite om vad som faktiskt gjordes. Vi vet dock att Näss ville gå vidare med vissa saker i polisspåren, att han ville trappa ner intresset för PKK-spåret vilket resulterade i vilda anklagelser om att han och andra inom Säpo skulle stå under sovjetiskt inflytande och rent av vara förrädare. Glöm inte heller Säpos PM som ju var ganska tidigt dvs innan Kurdjakten! Inte var det Säpo som begravde den. Det var åklagarna som drev CP_spåret.

Förresten är det rimligt att anta att Näss skulle bränna hela AG och SSI med deras täck etc för att han hade misstankar mot individer och grupper bland dessa lierade med Palmehatare? Troligen inte. Snarast har han väl framfört det till sådana högre upp han kunde tala med med kännedom. Svaret han fått från HH kanske upprepades. Vad skulle han då göra? Avslöja allt och bevisa motståndarnas tes att han gick sovjetmaktens intressen?

Samtidigt hade Näss alltså varit tvungen genom ganska säkert politiska påtryckningar att skriva på beslut om olaglig avlyssning etc i Kurdspåret och när detta slutligen havererade kunde han som hämnd hängas för det..

Man kan inte direkt säga att det var en helt enkel situation

Några kommentarer:

1.
Som du vet säger AK augusti 85 i massmedierna att PKK sommaren 84 hotat med repressalier mot OP. Man kan ju tolka det som att chefen för terroristroteln på Säpo påstår att PKK hade planer på att mörda OP. Menar du att AK var ensam om den uppfattningen på SÄpo?. Är det inte snarare rimligt att tro att också Näss trodde det och därför var drivande i frågan om buggningen,åtminstone till en början.. Att det sen kanske var i överensstämmelse med uppfattningar bland "politikerna " är väl en annan sak. Eller menar du att det finns belägg för att "politikerna" redan från början var drivande vad gäller buggningarna

2. Holmer tagen på sängen-orolig för egen del

Varför då?. Kan man inte lika gärna tro att HH hade en mer aktiv roll i MOP. Kanske hade HH ljugit om sina förehavanden mordnatten liksom att HH kanske lämnat instruktioner till SBC om att inte blanda sig i händelser på Sveavägen därför att det fanns en polisär specialenhet med hemligt uppdrag där. Man skulle då kunna se debaclet på SBC i ett anna ljus. (GW har ju spekulerat om detta)

Vad menar du talar mot en sån hypotes?

3. Apropå händelserna på SBC och AK

Kommentarer till Poutianens påståendet om att det fanns en hemlig Säpo-grupp på SBC på mordnatten som föranlett lögner från AK:S sida? (Se Labyrinten s 483 ff).

Var det måhända personer från IB med täckanställning på Säpo?
Citera
2012-05-01, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darker
Ang. att avlyssna kommunikationstrafiken, visst försvårar det om det sker på ett okänt språk, helt klart, men finska är allt för vanligt i Stockholm för att fungera som kodspråk, liksom tyska och engelska i övriga Sverige. Vill man förvilla någon med ett annat språk funkar finska eller tyska bra, folk känner igen det på hur det låter. Ville man däremot vara "hemlig" på den tiden var det kodord och minimal radiotrafik samt ev ett riktigt annorlunda språk.
Om man ser till de uppgifter som kommit fram om personer med walkietalkie, personer som exponerade sig utanför OPs bostad och på Sveavägen den 28 februari, så verkar det inte som att de ville vara alltför hemliga. Bara så hemliga att ingen förstod vad som skulle ske och bli till hinder för utförandet av mordet. Det verkar nästan som att det var meningen att folk efteråt skulle dra sig till minnes vad de sett och hört och tipsa polisen och massmedia. Av någon anledning!

De finska kvinnornas uppgifter om en finsktalande man med WT invid Dekorima strax innan mordet kan man inte ta som utgångspunkt i något seriöst resonemang. Det hade gått alldeles för lång tid. Dessutom, listan av personer som medvetet försökt bli förknippade med mordet i efterhand är ganska lång. Över hundra personer har erkänt och många är de som låtit påskina det ena och det andra.
Senast redigerad av lehs 2012-05-01 kl. 11:30.
Citera
2012-05-01, 12:44
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darker
Ville man däremot vara "hemlig" på den tiden var det kodord och minimal radiotrafik samt ev ett riktigt annorlunda språk.

Vad vet man om den språkliga kompetensen hos de w-t figurer som observerats på flera platser i mordområdet eller dess omedelbara närhet ? Det finns folk som talar irokes här i landet, "nigmaha" är ett telefonnummer inom 08 (har inget med främmande språk att göra, påhittat bara för exemplets skull), äihn som ett exempel på nummer på polisfordon, även denna sifferkombination påhittad för exemplets skull, men uppbyggt på samma sätt som telefonnummret. Positionsangivelser på samma sätt. Hur skulle de finska flickorna eller andra förbipasserande snabbt kunna förstå det ? Den som vill förvilla eller kommunicera inom en grupp utan att bli förstådd av utomstående kan ju enkelt göra detta.
Senast redigerad av MBoudine 2012-05-01 kl. 13:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in