Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Till skillad från ..
Väntade mig det svaret, och skillnaden i våra respektive åsikter är inte så stor. Jag tror också att Olof Palme kände till mer än vad han kanske borde göra. Men hur tror du han tänkte begagna sig av den "otillbörliga" kunskapen ? I vilka sammanhang hade han möjlighet att spela det kortet ? Hur/varför blev Algernons öde länkat till Palmes, tror du ?
Drt finns/fanns en del kanaler att spela olika kort, både till höger och vänster om det behövdes. Vilken eller vilka kanaler OP tänkte använda kan jag inte ha mycket kunskap om.
Algernon, jag vet inte alls vilka länkar det finns, däremot tror jag, som jag sagt tidigare, att detta är ett mycket stort pussel. Algernonbiten passar in på något sätt, DET tror jag.
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Menar du allvar att du inte har någon av dina föräldrar från Finland?....det finns väl ingen anledning annars att lära sig finska?ok du får gärna förklara om du vill stilla nyfikenheten om varför du då har lärt dig finska,de alla jag känner som kan finska har minst en förälder som har finsk påbrå,det skulle ju i skarpt läge vara perfekt med en eller flera stay behind grupper som pratade finska i kom. utrustning,det blir svårare att avlyssna direkt vad de säger i så fall.
Men iaf,eftersom du vill söka vidare i staybehindgrupperingar så kan man ju ha det i åtanke då man tänker personkopplingar.
Vad anser du annars om den märkliga trafiken under fredagskvällen hos Ö.?...som man i PU frågar en av de besökande poliserna om hur bra han kände ö. så säger den polisen att han inte gjorde det så väl.I PU skriver man det som om det är ett normalt beteende att besöka en arbetskamrat,jag vill då säga att det är ovanligt beteende.Kanske detta ovanliga beteende finns/fanns inom polisen??....Vad tror/vet du?....om det vid tiden var vanligt hos polisen så ok annars så blir man ju fundersam om det just fanns en anledning att besöka Ö?...Tror inte man kommer längre i den frågan...om ingen insatt i berättar mer,det är klart att det kan finnas en annan gemensam nämnare som de döljer för PU.
Mina föräldrar är svenska medborgare sedan innan 1600-talet, på bägge sidor, en bra bit längre på ena sidan. Varför lära sig finska? Varför lär man sig kinesiska, japanska, osv.... Jag är intresserad av språk, har lätt för det, har lätt att lära. Brukade tillbringa tider i Finland. Liksom Polen, Östtyskland och en massa andra länder. Det underlättar att beställa frukost med mera om man bemödar sig att lära sig ett språk som är vanligt i landet man kommer till.
Ang. att avlyssna kommunikationstrafiken, visst försvårar det om det sker på ett okänt språk, helt klart, men finska är allt för vanligt i Stockholm för att fungera som kodspråk, liksom tyska och engelska i övriga Sverige. Vill man förvilla någon med ett annat språk funkar finska eller tyska bra, folk känner igen det på hur det låter. Ville man däremot vara "hemlig" på den tiden var det kodord och minimal radiotrafik samt ev ett riktigt annorlunda språk.