Citat:
Ursprungligen postat av bartram
[B]Några kommentarer:
[/b]
a) Kan du utveckla det ngt det här med "virrigheten". När man läser GW:S Mörkläggning får man ju tvärtom intrycket att han tog ett järngrepp över hela utredningen.- med det outtalade syftet att köra det i sjön och på kuppen dra med sig kurderna (Halvlösning enligt J Guillou)
Däremot är alla kopplingar till livvaktsstyrkan -beställningar av pansarglas etc från Ösling helt absurda. Spekulationer finns ju att han blev pådyvlad allt detta. Men vem var det då i så fall som styrde i kulisserna?
När man läser GW:S bok är det som om man hela tiden saknar nyckeln till att förstå skeendena
Det jag menar är att om man granskar det är det onekligen så att Holmer, Ebbe samt i viss mån Tommy tar ett hårt och ovanligt grepp genast vilket åklagarsidan reagerar på. Detta sker genom att de går förbi sin egen organisation och skaffar sig politiska mandat. Innehållet är därmot virrigt vilket talar emot att de haft förhandsinformation om själva mordet eller detaljinformationer kring hur det gick till. Först efter ett tag blir de bearbetade och som Holmer uttryckte det släcks och tänds ljus i mörkret.
Han svajar alltså kring vilka spår som skall följas . Kanske inser han inte t ex att VG (som det nu står ganska klart var mer inblandad i de Palmefientliga kretsarna än vad som framkommit) 25 år senare skulle visa sig ha kontakt med sådana kretsar som kan ha varit inblandade i både mord och övervakning i gränslandet där underrättelsetjänst möter politiska intressegrupperingar.
Den rimliga slutsatsen måste då vara att Holmer och Ebbe har någon slags aning krin bakgrunden till mordet samt indirekt är inblandade. Rimligt är att gissa att de varit inblandade i någon slags spaning mot OP som säkerhetsrisk med tvivelaktig legalitet men viss politisk förankring men att de inte haft operativ kontroll.
Detta stärks ju t ex av chaufförsberättelsen om man så vill...
Den snabba upplevelsen av behov av personligt skydd för Holmer själv och dennes exfru är minst sagt märklig. Rimlig slutsats är nog att
Holmer på fullt allvar såg sig som hotad till livet utan att konkreta hot framförts och inte litade på utomstående av sekretessskäl. Enda rimliga fröklaringen till hot var ju att anstiftaren skulle kunna tänkas vilja tysta eller hota Holmer och att Holmer anade eller visste att denne kunde förfoga över rent militära attentatsresurser som motiverade åtgärderna. Handlade det bara om ekonomi och ersättning till samkonspiratörer hade han nog kunnat göra smartare upplägg.
Citat:
b) Jag tog upp SBC:S hantering ovan därför att du inte är anhängare av "polisspåret". Hur kan man då förklara allt som beskrivs av bröderna P. INte kan väl inkompetens och ev allmänn motvilja mot OP vara hela förklaringen. Här skulle jag vilja ha en relativt fyllig förklaring
Potiainens har en klar politisk grundinställning och för dem stämmer väl tolkningarna gärna med den. Rent konkret var piketens besättning i flera fall höns och likadant var det nog med några hos SBC. I det avssendet var det nog ganska normalt att de klantade. Till det kommer att det inte fanns något övat eller en handbok för denna typ av scenario och därför bredde handlingsförlamningen ut sig. För flera av de inblandade var nog de personliga känslorna gentemot OP spelat in och vissa var nog inte ledsna i första hand om vi uttrycker det milt vilket avspeglar sig i motivation och systematik..
Det hade nog rasslat annat om det rapporterats kollega skjuten
Citat:
c) Barbro/LEON-grupperma
* Dess existens
Sett utifrån är det väl rimligt att betrakta underrätelseinfo som lögn tills motsatsen är bevisad.
Frånstedt, som var en av spelarna,. borde väl därför ses med skepsis. Talar han i egen sak? Eller menar du att de senaste uppgifterna om en "Barbro" verkligen verifierar uppgifterna. Själv är jag mycket tveksam till uppgifterna.
Jag har känt till att det fanns en aktiv grupp som spanade mot OP och haft uppgifter kring det i flera år nu och ser OF:s uttalande som en slags förtydligande när det gäller att artbestämma dem även om många oklarheter återstår.
Precis som Jallai har jag goda och trovärdiga oberoende källor som jag inte tänker bränna som gör att detta har relevans men att allt därmed inte är hugget i sten i detaljerna. Frågan är om OF vet själv exakt vad han talar om.
Jag vet vissa som tillhörde grupperna och AG samt deras uppdrag i olika sammanhang men avlöjar det först när tiden är mogen. Troliga identiteter på ledare finns och är belysande.
När det gäller analysten så handlar Del 1, Holmer och Ebbe inte så mycket om det vi vet om dem utan analyser av de källor som matar dem under olika skeden. Det är de som leder åt spännande håll och inte säkert åt Jallais Natospår som vissa verkar anta.
Del 2 Handlar om vilka som väver CP spåret och deras metoder både inåt utredningen och gentemot vittnen och allmännhet.
Del 3 Handlar om granskningen av utredningen och deras analys eller brister av analys och oberoende.
Som alla förstår har jag vissa arbetshypoteser utifrån denna analys men det får bero lite. Hoppas att andra analytiska hjärnor skall jobba med samma pussel under tiden