2012-05-01, 14:34
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Ett par kommentarer.

Nej, definitivt inte dock förfaller mörkläggningen inom Palmeutredningen vara rent systematisk och skyddar givet någonting annat än simpel inkompetens.

Att rättegången mot CP till fullo handlade om att sätta dit någon cementerades bortom rimligt tvivel i
Man vet knappt vad som är värst. Förelåg det inte en konspiration bakom Palmemordet är isåfall den debila inkompetensen nästan lika illa.

.

Några ytterligare kommentarer

a) Om man inte begränsar sig till mordnatten utan ser på tidigare händelser också blir tecknen ännu fler på en konspiration. Norrköpingsmötet är ett av många

b) SBC
Poutinanens bok är, relativt lite, belyst i denna tråden. Materialet utgör, tillsammans med GW:S "Mörkläggning" en slags MOP-fallets grundforskning. Så vilka var nyckelspelarna i den misstänkta komplotten på SBC förutom UH. Förmodligen också AK men var det fler?. Skall Koskenkorva räknas dit?.

Till sist:

a) Vad är "SÄPO" i dessa sammanhang.? Det kanske behöver nyanseras med tanke på vad som kommit fram under senare tid.

b) Fanns instruktioner om att ligga lågt-Har SBC blivit manipulerad?

Se vidare mitt inlägg ovan (27336)
Senast redigerad av bartram 2012-05-01 kl. 14:37.
Citera
2012-05-01, 17:48
Medlem
Fallskärmsjägaren Rolf L Dahlgren/Holmér/Martinger
Några nya tankar kring detta. Varför utsatte sig Dahlgren egentligen för obehaget att
med Martinger ta upp sin färd i Stockholm med Holmér på mordkvällen. Han visste ju
att det officiellt gällde att HH varit i Borlänge. Rösth m fl inom PU hade t o m tillverkat
dokument, visserligen lätta att genomskåda, för att styrka detta. Jag tror att Dahlgren
hade något av större sprängkraft som han ville avvakta med vid den första tvåtimmars-
kontakten med Martinger. Han hade redan förstått att det var meningslöst att vända
sig till PU. När han sedan såg hur Martinger och dennes kontakt pölisöverintendent Ståhl
inte kom vidare i ärendet utan tvärtom började trakasseras gav Dahlgren upp och behöll
sin hemlighet för sig själv.
Citera
2012-05-01, 22:19
Medlem
Är det bevisat att Rolf Dahlgren överhuvudtaget var chaufför åt Hans Holmér?

Enligt boken Palmerapporten av Erik Magnusson (1989) så ska Hans Holmér ha sagt följande i ett JO-förhör 1987-12-02 (s 191):
Citat:
Holmér: ...Måndagen den 3 mars [1986] visste jag inte... varifrån hotet kom. Jag visste inte om man kunde lasta de som skulle skyddat Olof Palme för något. Jag kunde inte rent objektivt avgöra om hotet kunde komma "inifrån". Inifrån polisen. Av det skälet valde jag att bygga min livvaktsinsats på den chaufför jag då hade tillgänglig, Göran Callervik med vilken jag arbetat ett halvår. Jag litade på honom som människa. Han var duktig polis, säker och snabb.
Senast redigerad av Cainnech 2012-05-01 kl. 22:21.
Citera
2012-05-01, 23:17
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cainnech

Enligt boken Palmerapporten av Erik Magnusson (1989) så ska Hans Holmér ha sagt följande i ett JO-förhör 1987-12-02 (s 191):
GC
förövrigt kompis med lingärdes "SS"
Citera
2012-05-01, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Några kommentarer:

1.
Som du vet säger AK augusti 85 i massmedierna att PKK sommaren 84 hotat med repressalier mot OP. Man kan ju tolka det som att chefen för terroristroteln på Säpo påstår att PKK hade planer på att mörda OP. Menar du att AK var ensam om den uppfattningen på SÄpo?. Är det inte snarare rimligt att tro att också Näss trodde det och därför var drivande i frågan om buggningen,åtminstone till en början.. Att det sen kanske var i överensstämmelse med uppfattningar bland "politikerna " är väl en annan sak. Eller menar du att det finns belägg för att "politikerna" redan från början var drivande vad gäller buggningarna

2. Holmer tagen på sängen-orolig för egen del

Varför då?. Kan man inte lika gärna tro att HH hade en mer aktiv roll i MOP. Kanske hade HH ljugit om sina förehavanden mordnatten liksom att HH kanske lämnat instruktioner till SBC om att inte blanda sig i händelser på Sveavägen därför att det fanns en polisär specialenhet med hemligt uppdrag där. Man skulle då kunna se debaclet på SBC i ett anna ljus. (GW har ju spekulerat om detta)

Vad menar du talar mot en sån hypotes?

3. Apropå händelserna på SBC och AK

Kommentarer till Poutianens påståendet om att det fanns en hemlig Säpo-grupp på SBC på mordnatten som föranlett lögner från AK:S sida? (Se Labyrinten s 483 ff).

Var det måhända personer från IB med täckanställning på Säpo?

1,Tja det där med PKK var nog så att det var komplext. En liten grupp intresserade sig för detta med Kurder och PKK troligen ganska färgade av turkiska underrättelsetjänstens informationer och de talade ju i egen sak. Fler av de som drev deras farlighet kom väl med historik som PLO-jägare t ex. För Säpo och Näss att inte ta det seriöst vore tjänstefel men nöjde sig de som drev på med sina fantasifulla tolkningar i känd stil sig med det? Det tog ju till och med en tid att få själve Holmer på tåget. Nej jag tror inte det. Holmer drevs av olika krafter mellan olika spår. Det var inte något förberett men av någon anledning drev han just detta särskilt hårt officiellt på slutet. De som drev på var alltså en liten grupp inom Säpo/SSI och de var understödda av utländska intressen. Holmer förmedalde deras "bild" till sina kontakter uppåt.

2, Visst kan man tänka sig någon aktiv roll men inte var han med i mordanslag och agerar så virrigt. Nej han var säkert inblandad i något (övervakning av OP dvs spaning mot honom) som kan ha samband som han fått reda på eller anat. Schabblet i början var nog en blandning av inkompetens och ambivalenta känslor hos en del men viss någon kan säkert ha haft känningar också..

3, Nej men de kan ju på något sätt ha känt till att Barbrogruppen var ute t ex eller haft känningar i pågående knarkspaning som avbröts så abrupt enligt sagan. Ibland undrar man om inte det där mörkandet är en andra natur för vissa individer
Citera
2012-05-02, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cainnech
Med tanke på alla de personer som nämns i den här märkliga historien så kan man nog lugnt utgå ifrån det.
Senast redigerad av Cainnech 2012-05-02 kl. 09:43.
Citera
2012-05-02, 09:46
Medlem
Nyss hade man f.d statsminister Ingvar Carlsson i SVT:s morgonsoffa som "dagens gäst". Man samtalade bl.a kring Palmes frånfälle och politikens eventuellt förändrade villkor.

Att man helt lyckades undvika frågor om Carlssons plötsliga avgång från statsministerposten var i intervjukontexten nästan en prestation.

Återigen så låtsas man som att detta nationella trauma aldrig existerat. Man kan bli gråtfärdig för mindre.
Citera
2012-05-02, 12:26
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenryRollins
Nyss hade man f.d statsminister Ingvar Carlsson i SVT:s morgonsoffa som "dagens gäst". Man samtalade bl.a kring Palmes frånfälle och politikens eventuellt förändrade villkor.

Att man helt lyckades undvika frågor om Carlssons plötsliga avgång från statsministerposten var i intervjukontexten nästan en prestation.

Återigen så låtsas man som att detta nationella trauma aldrig existerat. Man kan bli gråtfärdig för mindre.

Ja, det är ett sällsamt och obegripligt förhållningssätt som media intar visavi Palmemordet. Men med rätt spett går det nog att bända upp med tiden.
Citera
2012-05-02, 15:01
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
1,Tja det där med PKK var nog så att det var komplext. En liten grupp intresserade sig för detta med Kurder och PKK troligen ganska färgade av turkiska underrättelsetjänstens informationer och de talade ju i egen sak. Fler av de som drev deras farlighet kom väl med historik som PLO-jägare t ex. För Säpo och Näss att inte ta det seriöst vore tjänstefel men nöjde sig de som drev på med sina fantasifulla tolkningar i känd stil sig med det? Det tog ju till och med en tid att få själve Holmer på tåget. Nej jag tror inte det. Holmer drevs av olika krafter mellan olika spår. Det var inte något förberett men av någon anledning drev han just detta särskilt hårt officiellt på slutet. De som drev på var alltså en liten grupp inom Säpo/SSI och de var understödda av utländska intressen. Holmer förmedalde deras "bild" till sina kontakter uppåt.

2, Visst kan man tänka sig någon aktiv roll men inte var han med i mordanslag och agerar så virrigt. Nej han var säkert inblandad i något (övervakning av OP dvs spaning mot honom) som kan ha samband som han fått reda på eller anat. Schabblet i början var nog en blandning av inkompetens och ambivalenta känslor hos en del men viss någon kan säkert ha haft känningar också..

3, Nej men de kan ju på något sätt ha känt till att Barbrogruppen var ute t ex eller haft känningar i pågående knarkspaning som avbröts så abrupt enligt sagan. Ibland undrar man om inte det där mörkandet är en andra natur för vissa individer

[B]Några kommentarer:
[/b]
a) Kan du utveckla det ngt det här med "virrigheten". När man läser GW:S Mörkläggning får man ju tvärtom intrycket att han tog ett järngrepp över hela utredningen.- med det outtalade syftet att köra det i sjön och på kuppen dra med sig kurderna (Halvlösning enligt J Guillou)

Däremot är alla kopplingar till livvaktsstyrkan -beställningar av pansarglas etc från Ösling helt absurda. Spekulationer finns ju att han blev pådyvlad allt detta. Men vem var det då i så fall som styrde i kulisserna?

När man läser GW:S bok är det som om man hela tiden saknar nyckeln till att förstå skeendena

b) Jag tog upp SBC:S hantering ovan därför att du inte är anhängare av "polisspåret". Hur kan man då förklara allt som beskrivs av bröderna P. INte kan väl inkompetens och ev allmänn motvilja mot OP vara hela förklaringen. Här skulle jag vilja ha en relativt fyllig förklaring

c) Barbro/LEON-grupperma

* Dess existens

Sett utifrån är det väl rimligt att betrakta underrätelseinfo som lögn tills motsatsen är bevisad.
Frånstedt, som var en av spelarna,. borde väl därför ses med skepsis. Talar han i egen sak? Eller menar du att de senaste uppgifterna om en "Barbro" verkligen verifierar uppgifterna. Själv är jag mycket tveksam till uppgifterna.

Jag tror att mycket av kontroverserna här på FB beror på detta. Sen må det vara hur som helst med IB:S agerande.

Sen inser jag naturligtvis att vanliga journalistiska principer som att fakta måste verifieras av två av varandra oberoende källor är omöjliga att tillämpa fullt ut på detta område

* dess koppling till WT-bevakningen mm

Som nån skrev ovan varför var Åkes gubbar? så synliga liksom de olika bilarna med sin specialutrustning

Du kanske kan väva in svaret på dessa avslutande frågor i den "Mörkläggningsutredning" du utlovat

[

För att travestera Bröderna Poutinanen: Jag vill bli övertygad om att det var endast små fraktioner av polis, SÄK-underrättelsetjänst som var delaktig i att OP stupade på det nya slagfältet den där kyliga februarikvälen och få en hum om vart i maktens korridorer anstiftarna skall sökas

[/b]
Senast redigerad av bartram 2012-05-02 kl. 15:04.
Citera
2012-05-02, 16:24
Bannlyst
Hm...kom att tänka på...

Vad hände med Stefan Borgvall AKA Utredaren? Hur länge ska han hålla oss på halster? Han har ju utlovat namn på GM och allt
Senast redigerad av Acech 2012-05-02 kl. 16:29.
Citera
2012-05-02, 16:47
Medlem
bartrams avatar
Om du tittar i inläggshistoriken så ser du väl iaf ett skäl till att han försvann (för gott?).
Citera
2012-05-02, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
[B]Några kommentarer:
[/b]
a) Kan du utveckla det ngt det här med "virrigheten". När man läser GW:S Mörkläggning får man ju tvärtom intrycket att han tog ett järngrepp över hela utredningen.- med det outtalade syftet att köra det i sjön och på kuppen dra med sig kurderna (Halvlösning enligt J Guillou)

Däremot är alla kopplingar till livvaktsstyrkan -beställningar av pansarglas etc från Ösling helt absurda. Spekulationer finns ju att han blev pådyvlad allt detta. Men vem var det då i så fall som styrde i kulisserna?

När man läser GW:S bok är det som om man hela tiden saknar nyckeln till att förstå skeendena

Det jag menar är att om man granskar det är det onekligen så att Holmer, Ebbe samt i viss mån Tommy tar ett hårt och ovanligt grepp genast vilket åklagarsidan reagerar på. Detta sker genom att de går förbi sin egen organisation och skaffar sig politiska mandat. Innehållet är därmot virrigt vilket talar emot att de haft förhandsinformation om själva mordet eller detaljinformationer kring hur det gick till. Först efter ett tag blir de bearbetade och som Holmer uttryckte det släcks och tänds ljus i mörkret.

Han svajar alltså kring vilka spår som skall följas . Kanske inser han inte t ex att VG (som det nu står ganska klart var mer inblandad i de Palmefientliga kretsarna än vad som framkommit) 25 år senare skulle visa sig ha kontakt med sådana kretsar som kan ha varit inblandade i både mord och övervakning i gränslandet där underrättelsetjänst möter politiska intressegrupperingar.

Den rimliga slutsatsen måste då vara att Holmer och Ebbe har någon slags aning krin bakgrunden till mordet samt indirekt är inblandade. Rimligt är att gissa att de varit inblandade i någon slags spaning mot OP som säkerhetsrisk med tvivelaktig legalitet men viss politisk förankring men att de inte haft operativ kontroll.

Detta stärks ju t ex av chaufförsberättelsen om man så vill...

Den snabba upplevelsen av behov av personligt skydd för Holmer själv och dennes exfru är minst sagt märklig. Rimlig slutsats är nog att Holmer på fullt allvar såg sig som hotad till livet utan att konkreta hot framförts och inte litade på utomstående av sekretessskäl. Enda rimliga fröklaringen till hot var ju att anstiftaren skulle kunna tänkas vilja tysta eller hota Holmer och att Holmer anade eller visste att denne kunde förfoga över rent militära attentatsresurser som motiverade åtgärderna. Handlade det bara om ekonomi och ersättning till samkonspiratörer hade han nog kunnat göra smartare upplägg.

Citat:
b) Jag tog upp SBC:S hantering ovan därför att du inte är anhängare av "polisspåret". Hur kan man då förklara allt som beskrivs av bröderna P. INte kan väl inkompetens och ev allmänn motvilja mot OP vara hela förklaringen. Här skulle jag vilja ha en relativt fyllig förklaring

Potiainens har en klar politisk grundinställning och för dem stämmer väl tolkningarna gärna med den. Rent konkret var piketens besättning i flera fall höns och likadant var det nog med några hos SBC. I det avssendet var det nog ganska normalt att de klantade. Till det kommer att det inte fanns något övat eller en handbok för denna typ av scenario och därför bredde handlingsförlamningen ut sig. För flera av de inblandade var nog de personliga känslorna gentemot OP spelat in och vissa var nog inte ledsna i första hand om vi uttrycker det milt vilket avspeglar sig i motivation och systematik..

Det hade nog rasslat annat om det rapporterats kollega skjuten

Citat:
c) Barbro/LEON-grupperma

* Dess existens

Sett utifrån är det väl rimligt att betrakta underrätelseinfo som lögn tills motsatsen är bevisad.
Frånstedt, som var en av spelarna,. borde väl därför ses med skepsis. Talar han i egen sak? Eller menar du att de senaste uppgifterna om en "Barbro" verkligen verifierar uppgifterna. Själv är jag mycket tveksam till uppgifterna.

Jag har känt till att det fanns en aktiv grupp som spanade mot OP och haft uppgifter kring det i flera år nu och ser OF:s uttalande som en slags förtydligande när det gäller att artbestämma dem även om många oklarheter återstår.

Precis som Jallai har jag goda och trovärdiga oberoende källor som jag inte tänker bränna som gör att detta har relevans men att allt därmed inte är hugget i sten i detaljerna. Frågan är om OF vet själv exakt vad han talar om.

Jag vet vissa som tillhörde grupperna och AG samt deras uppdrag i olika sammanhang men avlöjar det först när tiden är mogen. Troliga identiteter på ledare finns och är belysande.

När det gäller analysten så handlar Del 1, Holmer och Ebbe inte så mycket om det vi vet om dem utan analyser av de källor som matar dem under olika skeden. Det är de som leder åt spännande håll och inte säkert åt Jallais Natospår som vissa verkar anta.

Del 2 Handlar om vilka som väver CP spåret och deras metoder både inåt utredningen och gentemot vittnen och allmännhet.

Del 3 Handlar om granskningen av utredningen och deras analys eller brister av analys och oberoende.

Som alla förstår har jag vissa arbetshypoteser utifrån denna analys men det får bero lite. Hoppas att andra analytiska hjärnor skall jobba med samma pussel under tiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in