Citat:
Ursprungligen postat av SavileRow
När man går igenom motivbilden som fanns mot OP så får jag en känsla av att det mesta som dyker upp är sådant som varit känt under lång tid. Löntagarfonder, stödet till ANC, maktspelet under kalla kriget mm. Motiv saknades sannerligen inte, men det känns inte som att något av dessa skulle kunna vara utlösande i det skede av Palmes politiska karriär som vi alla vet närmade sig ett slut. Att han skulle få sota för gamla synder känns föga troligt. Då finns två scenarier som sticker ut som jag ser det.
1. Landsförrädarspåret. Resan till Moskva och vad den skulle kunna medföra.
2. Politiska skeenden som för allmänheten var okända planer vid tiden för mordet.
I båda fallen sker mordet i ett läge där det föregriper ett politiskt skeende. Inte som ett "straff" för vad OP gjort historiskt. Landsförrädarspåret är väl omskrivet i tråden så det utvecklar jag inte mer här.
Mer intressant är då att diskutera vad OP tänkt göra under mandatperioden fram till -88 års val.
Vilka kände till hans planer? OP kände nog att valet -88 skulle bli hans sista som partiledare. Det ligger nära till hands att spekulera vilket avtryck som han då ville skapa eller vilka politiska förslag OP ville sätta i verket innan hans tid som statsminister var slut. Det kan vara utrikespolitiska eller ekonomiska sådana.
Kanske endast OP's närmaste kände till hans planer? Kanske gick det rykten om OP's planer för de kommande åren? Beroende på planer och dess politiska sprängkraft, vilka skulle i så fall vilja sätta stopp för dessa? Många frågor, jag vet. Men jag skulle vilja i diskussionen om motivbilden vilja flytta fokus från vad Palme GJORT till vad Palme PLANERADE GÖRA, för att kanske där finna motiv.
Så har delar av mina funderingar också varit då jag läst och förkastat olika motivbilder.Jag tycker väldigt lite har kommit från SAP håll ,speciellt tänker jag på orden som KO Feldt säger samma kväll ,han säger att "de" diskuterat sånt här och nu har de hänt.Här är frågan vilka de är och vad som exakt diskuterats,om man inom SAP varit rädda för nåt attentat,då borde ju OP haft 24/7 bevakning oavsett vad han själv sagt i frågan.
OP var ju inte ensam om att driva olika politiska frågor ,om mordet enbart berodde på politiska frågor så skulle det ju vara fler som måste mördas,ta Sydafrika så var det ju fler än OP involverade i stödet till ANC och penga transaktioner,så ser de flesta frågor ut ,så motivet måste finnas i någon fråga som OP särskilt skötte själv, eller som just du är inne på,vilka frågor drev OP internt som han ville driva inom landet och ev. avtal som gällde utland.
Detta och mytbildningen om landsförrädar spåret anser jag är det troligaste motivet.Angående landsförrädarspåret så vet vi inte om mytbildningen är korrekt eller inte,jag själv tvekar därför att det finns flera olika fakta,dels vad folk trodde och vad som faktiskt skedde.Jag har tidigare radat upp några olika "fakta" som kan vara skäl till att borra vidare i frågan.
Felet många "detektiver" gör är att ensidigt fokusera på ett motiv,att det enbart finns ett skäl,ibland kan ett mord bygga på många små frågor.Precis som du vill skiljas från frun,det börjar med att du irriteras över småsaker som byggs på,sedan börjar det bråkas och sist blir du otrogen.Skälet till otrohet anges som orsak till skilsmässa,men i själva verket är det de små stegen som är själva orsaken som sedan leder till otrohet.
Intressant ifall Heheo hittar nåt om PG Näss.