2012-04-05, 10:00
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Stig Edqvist hävdar det, iallafall ("större än tegelstenar" ungefär). Han är angelägen om att vissa (alla?) observationer av walkie-talkie-nissar kan förklaras av att det var mobiltelefoner.
Det fanns NMT-mobiler (se nedan) men vad flera vittnen sett och hört är walkie talkies. Komikern Robert Gustaffson var på samma föreställning som OP, såg WT-män efteråt som han trodde beskyddade OP. Lyssna på 'Elfving möter Robert Gustafsson' drygt 24 minuter in i programmet: http://sverigesradio.se/sida/ljud/2581988.
Citat:
1 oktober 1981 invigdes det nordiska nätet i närvaro av dåvarande kommunikationsministern Claes Elmstedt. Det svenska NMT-systemet var inte det första analoga mobilsystemet att lanseras. Japan installerade ett första system 1979, och NMT-tekniken exporterades till Saudiarabien där det sattes igång en månad före Sverige. Även bolaget Comvik (numera Tele2 med varumärket Tele2Mobil) lanserade ett mobiltelefonisystem 1 juli 1981 efter att Jan Stenbeck 1980 köpt och ombildat det nedkörda företaget AB Företagstelefon. 1988 hade Comvik ca 10 000 abonnenter och dåvarande Televerket Radio ca 170 000. Comvik hade den egenheten att det var den uppringda personen som fick bekosta det inkommande samtalet. http://sv.wikipedia.org/wiki/Nordisk_mobiltelefoni
Citera
2012-04-05, 10:31
Medlem
Utredaren inget nytt har framkommit ? du har varit tyst länge nu.
Senast redigerad av sulfint 2012-04-05 kl. 10:34.
Citera
2012-04-05, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OilersFan
Haha, du är verkligen helt jävla otrolig! I din paranoida föreställningsvärld ser du väl sammansvärjningar överallt.

Krya på dig Lars-Erik, det är allt jag har att säga.

Jösses! Om du är inne och hugger på en persons inlägg och den personen ger ett mycket bra svar på tal. Det ska du väl tåla ändå?

Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Citat:
Ursprungligen postat av OilersFan
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Längst ner på sidan http://perkvist.mpbloggar.se/tag/polissparet/ finns en bild av en lista på medlemmar i Stockholms försvarsskytteförening:
(- - -)
Någon som har uppgifter om dessa personer?
D var enligt egen uppgift moderat, vilket väl måste glädja dig något oerhört...
Nej då! Jag bryr mig inte om vad folk röstar på. För mig är partipolitik som AIK och Djurgården, bara en fråga om vilka man ska bli besvikna på. Men det är bra att veta vilka skribenter som beskyddar vilka misstänkta.
Citera
2012-04-05, 11:43
Medlem
Citat:
Åtta dagar innan mordet - på kvällen torsdagen den 20 februari 1986 hittar en busschaufför en kvarglömd plastpåse i sin buss.

I påsen ligger en 38-revolver laddad med FEM (5) kulor och en stadskarta över Stockholm.

Det visade sig att plastpåsen med 38:an+kartan tillhörde en av Olof Palmes SÄPO livvakter. Denne hade "råkat" glömma sin påse

på bussen när han i förhör påstod sig ha hjälpt en kvinna med barnvagn varpå bussdörrarna stängdes och bussen körde iväg.

SÄPO livvakten återfick sitt vapen samma kväll men detta vapen genomgick ingen provskjutning av Palmeutredarna.

Framkommit något namn ? hittar inte det.
Citera
2012-04-05, 11:52
Medlem
OilersFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Framkommit något namn ? hittar inte det.

Var det inte P-O Karlsson?

Edit: Sorry, läste lite dåligt Om det var en av OP:s livvakter så var det definitivt inte P-O. Däremot så glömde väl Bror P sin 357:a i bilen?
Senast redigerad av OilersFan 2012-04-05 kl. 12:01.
Citera
2012-04-05, 12:07
Medlem
Ja Bror P. är en annan historia.
Citera
2012-04-05, 14:14
Medlem
cephs avatar
Försök fokusera på sakfrågorna och håll en massa överflödiga spekulationer borta, prat om debattörernas vara eller icke vara hör inte hit.

/mod
Citera
2012-04-05, 14:46
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Utredaren inget nytt har framkommit ? du har varit tyst länge nu.

Utredaren kanske funderar över betydelsen att några vittnen tycktes förstå att viss ordväxling mellan makarna Palme och GM verkar ha förekommit några ögonblick i samband med skotten, och att vittnet AB efteråt hörde Lisbet Palme säga något på ett annat språk än svenska. Utredaren kanske även funderar en smula på om möjlighet kan föreligga att ett riktigt PKK-spår, som leder till en cell utomlands, grävdes ner tillsammans med ett felaktigt, svenskt PKK-spår, varefter all inblandning från PKK's sida kategoriskt avfärdas.

Jag tror Hans Holmérs roll som spaningsledare i det felaktiga PKK-spåret var att "skälla under fel träd", och när detta felaktiga spår var färdigborrat och utrett avgick han som spaningsledare och fick andra arbetsuppgifter. Jag är övertygad om att min teori håller, och mitt förslag kvartstår; Lyssna med Öcalan om vad det var han ville berätta för några år sedan. Det borde i varje fall inte skada utredningen.
Senast redigerad av MBoudine 2012-04-05 kl. 15:25.
Citera
2012-04-05, 15:31
Medlem
zorzes avatar
I denna intervju på 9min med Lars Borgnäs,så tycker jag att han har en del viktiga poänger.Interjvun gjordes med anledning av hans bok som tar upp 3 olika skeenden i svensk historia,ubåtsjakterna på 80-talet,MOP86 och Estonia.

Här kan man fästa sig vid att ibland ligger politiker lågt ,inte därför att de vet något utan att de är fega och vet att börjar de själva ifrågasätta och kräva korten på bordet så kommer det att komma upp så mycket skit att allmänheten kommer att tappa förtoendet.. ..många av oss har ju redan tappat det...för politiker...de är rädda för att det inte kommer att finnas nåt slut på skiten,det kommer att ta all kraft så att dagsaktuella frågor kommer att få stå tillbaka...detta tankesätt,rädslan för okända framtida frågeställningar spelar konspiratörerna i händerna,och på så sätt hjälper politikerna till utan att vara med i konspirationen.

http://sverigesradio.se/sida/arkiv.a...ate=2007-07-01
Senast redigerad av zorze 2012-04-05 kl. 16:02.
Citera
2012-04-05, 16:02
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SavileRow
När man går igenom motivbilden som fanns mot OP så får jag en känsla av att det mesta som dyker upp är sådant som varit känt under lång tid. Löntagarfonder, stödet till ANC, maktspelet under kalla kriget mm. Motiv saknades sannerligen inte, men det känns inte som att något av dessa skulle kunna vara utlösande i det skede av Palmes politiska karriär som vi alla vet närmade sig ett slut. Att han skulle få sota för gamla synder känns föga troligt. Då finns två scenarier som sticker ut som jag ser det.

1. Landsförrädarspåret. Resan till Moskva och vad den skulle kunna medföra.
2. Politiska skeenden som för allmänheten var okända planer vid tiden för mordet.

I båda fallen sker mordet i ett läge där det föregriper ett politiskt skeende. Inte som ett "straff" för vad OP gjort historiskt. Landsförrädarspåret är väl omskrivet i tråden så det utvecklar jag inte mer här.
Mer intressant är då att diskutera vad OP tänkt göra under mandatperioden fram till -88 års val.
Vilka kände till hans planer? OP kände nog att valet -88 skulle bli hans sista som partiledare. Det ligger nära till hands att spekulera vilket avtryck som han då ville skapa eller vilka politiska förslag OP ville sätta i verket innan hans tid som statsminister var slut. Det kan vara utrikespolitiska eller ekonomiska sådana.
Kanske endast OP's närmaste kände till hans planer? Kanske gick det rykten om OP's planer för de kommande åren? Beroende på planer och dess politiska sprängkraft, vilka skulle i så fall vilja sätta stopp för dessa? Många frågor, jag vet. Men jag skulle vilja i diskussionen om motivbilden vilja flytta fokus från vad Palme GJORT till vad Palme PLANERADE GÖRA, för att kanske där finna motiv.

Så har delar av mina funderingar också varit då jag läst och förkastat olika motivbilder.Jag tycker väldigt lite har kommit från SAP håll ,speciellt tänker jag på orden som KO Feldt säger samma kväll ,han säger att "de" diskuterat sånt här och nu har de hänt.Här är frågan vilka de är och vad som exakt diskuterats,om man inom SAP varit rädda för nåt attentat,då borde ju OP haft 24/7 bevakning oavsett vad han själv sagt i frågan.
OP var ju inte ensam om att driva olika politiska frågor ,om mordet enbart berodde på politiska frågor så skulle det ju vara fler som måste mördas,ta Sydafrika så var det ju fler än OP involverade i stödet till ANC och penga transaktioner,så ser de flesta frågor ut ,så motivet måste finnas i någon fråga som OP särskilt skötte själv, eller som just du är inne på,vilka frågor drev OP internt som han ville driva inom landet och ev. avtal som gällde utland.

Detta och mytbildningen om landsförrädar spåret anser jag är det troligaste motivet.Angående landsförrädarspåret så vet vi inte om mytbildningen är korrekt eller inte,jag själv tvekar därför att det finns flera olika fakta,dels vad folk trodde och vad som faktiskt skedde.Jag har tidigare radat upp några olika "fakta" som kan vara skäl till att borra vidare i frågan.

Felet många "detektiver" gör är att ensidigt fokusera på ett motiv,att det enbart finns ett skäl,ibland kan ett mord bygga på många små frågor.Precis som du vill skiljas från frun,det börjar med att du irriteras över småsaker som byggs på,sedan börjar det bråkas och sist blir du otrogen.Skälet till otrohet anges som orsak till skilsmässa,men i själva verket är det de små stegen som är själva orsaken som sedan leder till otrohet.

Intressant ifall Heheo hittar nåt om PG Näss.
Senast redigerad av zorze 2012-04-05 kl. 16:25.
Citera
2012-04-05, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Men en sak tvivlar jag storligen på och det är att IB/GBU/SSI skulle ha medverkat i några smuggelaffärer av svenska vapen till öststaterna överhuvudtaget under kalla kriget. Det klarade nog Bofors av på alldeles egen hand misstänker jag. Och Bofors var väl inte så himla bra på att smuggla ut sina vapen heller? De blev ju upptäckta? Om det hade kommit fram till de svenska "fotsoldater", som på ett eller annat sätt jobbade MOT Warsawapakten under kalla kriget att Bofors krängde vapen till öst med hjälp av GBU/SSI så hade det garanterat blivit myteri. Det tror jag knappast SSI hade velat mitt under ett brinnande, kallt krig, så därför kan jag absolut inte tänka mig att GBU/SSI medverkade i svensk vapensmuggling till öst. Det finns inte i min föreställningsvärld.

Nej och att Must finansierat bluffbolagen som skulle bygga vapenfabrikl i Saudi "tror" du säkert inte på heller. Att bokstavsunderrättelsetjänsten var inblandade i vapensmuggling är inte något att debattera. Estonia och annat är ju ganska klara fall som inte kan viftas bort och sedan får man väl fästa viss tilltro till dem som själva varit med. Ett tillfälle som är länt är ju Knarkhandlaren.

Det är inte utan att man undrar vart du vill komma och vad som är farligt för just dig så att du måste mota med din "tro" hela tiden. Saker försvinner inte för att man blundar
Citera
2012-04-05, 16:22
Medlem
Om man som helt novis bara hade googlat sig fram så kunde man fått fram följande scenario:
OP skjuten av två skott (1). Var av åtminstone ett av dem i bröstkorgen (2). Troligtvis två GM från Ustasja rörelsen (3). Bekräftat av Holmer att vapnet var en 38a (4).

1.lac bandet , antar att uppgift kommer från ambulanspersonal
2.Valverius tidiga obduktionsrappoart , myt eller sanning ?
3. Två GM missförstånd av Rimborn för att LP nämnt männen utanför deras Lgh eller mörkning ? Samt förmodligen en gissning från LP beroende på väntad hotbild.
4. Tidig Holmer presskonferens som finns på svt-play. Trodde han det tidigt innan han fick reda på att det inte var bra för hans hälsa att påstå något sådant eller bara klantig felsägning alt. gissning ?

Vet ärligt talat inte vad jag ska tro vilket får anses vara ett gott betyg för mörkläggare och gärningsman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in