2012-04-12, 21:53
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darker
Jag förstår.

I exemplet med Hans Holmérs livvakts revolver har jag pekat på ett möjligt tillvägagångssätt, inte bundit mig för just Holmérs livvakt och dennes revolver - det kan ju finnas andra "försvunna" revolvrar och sådana som "kvarglömts" på bussar etc. med samma avsikt.
Citera
2012-04-12, 21:54
Medlem
Darkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danne01
Jag försöker verkligen att sätta mig in i det här:

en massa text

Det är lite taskigt att komma med traditionellt FB-klander likt "läs innan du frågar!!!". Kan ni inte vara lite schyssta och släppa in färskingar i tråden? Tråden är lite som själva utredningen: "Om man som expert kommer in i tråden och läser tio sidor om dagen och följer upp inläggen, så tar det tio år att gå igenom allt." (Lite skämtsamt.)

Och är det jag som ljuger utan att googla innan, eller är det någon misstänkt?

/Daniel

Jag är själv relativt ny i tråden och även jag reagerar på att du tar upp saker som behandlats till leda emellanåt, jo, jag läste vartenda inlägg innan jag skrev mina första bokstäver här, jag kunde ganska snabbt bilda mig en uppfattning om vad som varit uppe mer än 10 gånger och fått samma svar.

Men i övrigt, välkommen hit säger jag, som, även om jag nyligen börjat skriva här, känner mig som en som varit med ett tag.

Om inte annat, danne01, gör en sökning först, man kan ju faktiskt begränsa sökträffarna till enbart den tråd man är på.
Citera
2012-04-12, 21:57
Medlem
Citat:
Vad hände med Sonny Björk?

Han gjorde karriär!
Citera
2012-04-12, 21:57
Medlem
Durgedurgs avatar
Dom som har insyn i utredningen och är erfarna utredare har SINA teorier. Ni som är intresserad i en konspirationsteori (a la Mystery of the Urinal Deuce)

Ni har det ni gör...
Citera
2012-04-12, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
OP hade väl ett stort distrikt ?
Jag glömde: OP + Arja Saijonmaa
Citera
2012-04-12, 21:59
Medlem
Citat:
Jag försöker verkligen att sätta mig in i det här:

∙Jag läser Poutiainens bok "Inuti labyrinten",
∙Jag dammsuger Youtube efter de underbara dokumentärerna från 90-talet, 00-talet och 10-talet (Borgnäs är ju underbar!),
∙Jag försöker beta av så många sidor som jag orkar i denna tråd,
∙Jag försöker googla namn och bilder innan jag frågar (ibland missar jag dock),
∙Jag bygger upp en egen sammanställning som redan svällt till 20 sidor,
∙Jag har hört av mig till TV8 där jag efterfrågar uppgifter om skaparna till dokumentären "Political assasination. Murder in Stockholm",
∙Jag hörde nyligen av mig till Aftonbladet oh Expressen för att ta reda på mer om en textförfattare,
∙Jag gräver igenom DN:s arkiv genom deras sökfunktion (som förövrigt suger),
∙Jag hörde av mig till polisen där jag ville veta mer om reglerna som kringgärdar tipspengarna.

Det är lite taskigt att komma med traditionellt FB-klander likt "läs innan du frågar!!!". Kan ni inte vara lite schyssta och släppa in färskingar i tråden? Tråden är lite som själva utredningen: "Om man som expert kommer in i tråden och läser tio sidor om dagen och följer upp inläggen, så tar det tio år att gå igenom allt." (Lite skämtsamt.)

Och är det jag som ljuger utan att googla innan, eller är det någon misstänkt? Edit: Nu förstår jag vad du menar. Men förlåt då förfan för att jag inte har fullständig koll på FB-profilen "Utredaren"!

/Daniel

Det är lungt forska på du Det finns mycket att sätta sig in i och det är lätt att snöa in.

Utredaren hittade på utan att ens googla ordentligt och använde saker som enkelt kunde avslöjas som "trams"
Senast redigerad av boboslacke 2012-04-12 kl. 22:08.
Citera
2012-04-12, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darker
Jag är själv relativt ny i tråden och även jag reagerar på att du tar upp saker som behandlats till leda emellanåt, jo, jag läste vartenda inlägg innan jag skrev mina första bokstäver här, jag kunde ganska snabbt bilda mig en uppfattning om vad som varit uppe mer än 10 gånger och fått samma svar.

Men i övrigt, välkommen hit säger jag, som, även om jag nyligen börjat skriva här, känner mig som en som varit med ett tag.

Om inte annat, danne01, gör en sökning först, man kan ju faktiskt begränsa sökträffarna till enbart den tråd man är på.
Men vafan. Om endast de som läst igenom trådens 26 490 inlägg - och följt upp dem - tillåts uttala sig utan att bli påhoppad, så får ni den hemliga klubb med taggarna utåt som vissa av er verkar vilja ha. Man bör inte lägga sitt krut på att trycka ner färskingar hit och dit. Sökfunktionens betydelse har du/ni däremot definitivt inte överdrivit. Där ska jag bättra mig.

Mycket OT från min sida nu, men jag ska skärpa mig.
Citera
2012-04-12, 22:33
Bannlyst
Citat:
FB-alias "Utredaren" verkar sitta på en del info: https://www.flashback.org/sp13551362.

Sen undrar jag om du sitter på lista med de anonymiserade polismännens riktiga identiteter? (Nycklar, eller vad det kallas.)

/Daniel

Jag håller med på ett sätt att Utredaren är lite intressant på sitt eget sätt. Han, liksom Ingerwald, har en slags "air" av lite IB/SSI över sig, jämte deras märkliga öden där nere i obygden, men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Det tycker ju då inte Bobo, men å andra sidan ska inte Bobo leka självutnämnd KGB-chef härinne och styra allt innehåll i denna tråd åt det håll som passar in i hans och Jallais scenario.

Sedan var det någon som undrade varför f.d SÄPO-chefen Holmér och IB-snubben Ebbe Carlsson fick utredningen i sin hand? De där båda bör ha hyst Palmes högsta förtroende skulle jag tippa (inte minst efter mörkandet av den prekära Geijjer-affären) och om Palme själv hyste förtroende för dessa herrar kan man väl nästan utgå ifrån att Palmes närmaste omgivning gjorde detsamma och kanske tryckte på samtliga kanaler för att de här båda trotjänarna också skulle leda mordutredningen? Inget konstigt med det egentligen.
Citera
2012-04-12, 22:56
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Frågan är om Lisbet Palme egentligen tänkt igenom fallet ur ett objektivt perspektiv över huvud taget? Hon har fått leva i sin egna "juridiskt autistiska" värld helt och hållet, väl?!

Om hon nu vet vem mördaren är i meningen att det inte var "han från Rotebro": Varför har det varit och är så förbannat svårt/känsligt att berätta om sanningen, d.v.s. i alla fall den sanningen att det var någon annan än han från Rotebro?

Läste nånstans att Lisbet Palme av sina underställda på UNICEF betraktades som svår att ha att göra med och en synnerligen impopulär chef. Chefer av det slaget brukar vara vana vid att få sin vilja fram och oftast obenägna att ändra uppfattning - nöjda med att ha fattat ett beslut, men sällan roaade av att erkänna ett misstag om beslutet senare skulle visa sig inte vara så lyckat eller t.o.m. helt felaktigt. Således inte helt enkelt att få henne att medge GM kan vara fråga om någon annan än han från Rotebro. Tror hon är hårdfjällad, trots sitt beskedliga utseende.
Citera
2012-04-12, 23:05
Medlem
Darkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Läste nånstans att Lisbet Palme av sina underställda på UNICEF betraktades som svår att ha att göra med och en synnerligen impopulär chef. Chefer av det slaget brukar vara vana vid att få sin vilja fram och oftast obenägna att ändra uppfattning - nöjda med att ha fattat ett beslut, men sällan roaade av att erkänna ett misstag om beslutet senare skulle visa sig inte vara så lyckat eller t.o.m. helt felaktigt. Således inte helt enkelt att få henne att medge GM kan vara fråga om någon annan än han från Rotebro. Tror hon är hårdfjällad, trots sitt beskedliga utseende.

Dels tror jag att LP verkligen har ändrat sig, läs hennes första utsaga, och sedan vad som blivit den officiella.
Dels tror jag att den version hon har ändrat till är planterad, och att LP vet om det.
Det ligger något helt annat bakom hennes "ovilja" att lösa detta. Troligen står det henne helt klart vad som hänt, vilka som ligger bakom, troligen även motivet. Nu har det gått så lång tid att hennes bekanta, vänner och släktingar också accepterat det som hänt och det talas inte längre om det hela mer än "Tråkig händelse" ungefär.
Oavsett hur hårdfjällad hon är, eller var, så visade hon, enligt vissa vittnen, en attityd mot gärningsmannen (om det nu var han hon riktade sig till) och sedan vid förhör hade hon en lite annorlunda historia att berätta.
Att hon aldrig velat gå ut och berätta vad hon vet är också något som jag tror beror på den verkliga orsaken, gärningsmännen med mera.

Tror jag alltså.
Citera
2012-04-12, 23:11
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Jag glömde: OP + Arja Saijonmaa

Du ser !
Citera
2012-04-12, 23:29
Medlem
Citat:
Beautiful, tack så mycket!
Tillägg: Det kan inte vara Klas Gedda som är polisman H?

Nej, Gedda är inte pm H. Gedda tillhörde vd 3 (Södermalm) och ingick i samma piket
som Djurfeldt och normalt Ulf Hedin, när denne inte var på ledningscentralen och
fördröjde larm. Pm H tillhörde vd 1 (Norrmalm).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in