Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-04, 17:40
  #25849
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Och man vill dölja PKK varför ? De är ju perfekta syndabocken. Tycker CP känns hetare då...

Vilka ord av de jag skrivit i tråden om ett felaktigt PKK-spår som döljer ett riktigt PKK-spår är det som du och andra inte förstår ? PKK-aktiva i Sverige, med den problematik som dessa uppfattade Palme och Socialdemokraterna ledde till i form av kommunarrest, utvisningar, avslag i migrationsärenden o liknande gjorde det möjligt att med trovärdighet vända allmänhetens blickar mot PKK i initialskedet, och dessa svenska PKK-aktivister utsågs till syndabockar. Skulle inte förvåna mig om även dessa fått ersättning av staten för den hantering de utstått precis som Christer Pettersson fick. PKK i Sverige blev en perfekt syndabock, och efter dem trädde offerlammet Christer Pettersson in på manégen i denna bizarra cirkus.
__________________
Senast redigerad av MBoudine 2012-04-04 kl. 17:58.
Citera
2012-04-04, 17:41
  #25850
Avstängd
Flaxx08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det är just därför som ett falskt PKK-spår som döljer ett riktigt PKK-spår är så väl valt, då samtliga PKK-spår därefter per definition är fel och något ytterligare PKK-spår per automatik aldrig mer kommer att diskuteras i samband med mordet på Olof Palme. Krävs ingen större fattningsförmåga för att inse den planen.

Hörde förresten på lunch-Ekot i dag att Bertil Ströberg avlidit.

Ja, Bertil Ströberg har tyvärr avlidit. Fd flygofficeren Bertil Ströberg blev ett svenskt offer för kalla kriget 1983 men framförallt blev han ett offer för förtigandet av svenskt deltagande i kalla kriget, dvs den officiellt förda neutralitetspolitiken och den gången höll SÄPO i yxan tillsammans med KG Svensson som sedermera inte kom överens med Hans Holmér och hans PKK-spår.

Intressant länk för den intresserade. http://stefanhagberg.blogspot.se/200...ria-eller.html
__________________
Senast redigerad av Flaxx08 2012-04-04 kl. 18:06.
Citera
2012-04-04, 18:11
  #25851
Avstängd
Flaxx08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Holmér klev väl in med juristutbildning i ryggen in på en rätt så hög (adminstrativ) nivå från början. Han har väl inte direkt nått toppen genom att tjäna respekt på gatan. Sen har han ju i stort sett Professionell Lögnare skrivet på CV:et Jag värderar ärlighet.


Jag värdesätter också ärlighet. Mycket. Med all respekt för enskilda medarbetare på SÄPO, alla kan ju inte vara idioter, så litar jag mer på Jallais förhatliga SSI. Och det gör jag mot bakgrund av hur SÄPO agerade i just Ströbergfallet 1983. Där gick det fanimig skam på torra land.
Citera
2012-04-04, 18:19
  #25852
Medlem
MBoudines avatar
Precis som sanningen i krig blir det första offret rönte sanningen i Palmemordet samma öde, och för att dölja detta har använts precis allt som den svenska maktapparaten sammantaget har till sitt förfogande. Med stöd i lag - eller genom hot och påtryckningar.
Citera
2012-04-04, 18:26
  #25853
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Vilka svenska (eller utländska) intressen har försett Jallai med "informationen"? DET skulle jag vilja veta.

Läs innantill vetja. Andra kanske är anonyma av en anledning.

Jallai verkar övertygad om att CIA eller Natointressen finns i bakgrunden som anstiftare men jag är för min del inte övertygad om just det. Det kan finnas många bottnar.
Citera
2012-04-04, 18:28
  #25854
Avstängd
Flaxx08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Precis som sanningen i krig blir det första offret rönte sanningen i Palmemordet samma öde, och för att dölja detta har använts precis allt som den svenska maktapparaten sammantaget har till sitt förfogande. Med stöd i lag - eller genom hot och påtryckningar.


Ja, det är ungefär så jag också tänker. Jag är less på att behandlas styvmoderligt av diverse svenska regeringar som uppenbarligen vill dölja en massa saker. Sverige neutralt och alliansfritt? My ass!
Citera
2012-04-04, 18:36
  #25855
Avstängd
Flaxx08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Läs innantill vetja. Andra kanske är anonyma av en anledning.

Jallai verkar övertygad om att CIA eller Natointressen finns i bakgrunden som anstiftare men jag är för min del inte övertygad om just det. Det kan finnas många bottnar.

KGB eller GRU snarare än CIA och NATO isåfall. CIA och NATO visste med all säkerhet vart de hade Palme och Sverige i världspolitiken. Warsawapakten likaså. Däremot verkar SÄPO:s Frånstedt ha haft BETYDLIGT större problem att placera in Palme på rätt skala, vilket f.d rikspolischefen Carl Persson och Peter Bratt också tycks ha upptäckt. Himla anmärkningsvärt att SÄPO:s f.d chef för kontraspionaget inte hade bättre koll på statschefens lojaliteter. Tycker dú inte det, Bobo?
Citera
2012-04-04, 18:38
  #25856
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Ja, det är ungefär så jag också tänker. Jag är less på att behandlas styvmoderligt av diverse svenska regeringar som uppenbarligen vill dölja en massa saker. Sverige neutralt och alliansfritt? My ass!

M. My ass too ..
Citera
2012-04-04, 18:38
  #25857
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Blandar du in Bonnier nu också helt plötsligt?!? Ska jag behöva misstänka att du hyser antisemitiska tankar också av någon form eller?!? Förutom allt annat du tycks lida av.

Ha .... Bara namnet Bonnier nämns spelar du antisemitkortet blixtsnabbt ungefär som när den fulle afrikanen skriker rasism när han grips för fylleri. Man förgar sig vad det kom från.

Jag tänkte mera på att mediekoncernen där t ex Ebbe jobbade har gett ut mycket skräp i samband med Palmemordet och att de också försökte få in Anders efter vad jag hört..... Som en del av etablisamanget som tigit.

Menar du att Bonniers är sionister eller en del av något sionistiskt nätverk eller att de ha någon slags tvivelaktiga kopplingar? Jag trodde att att de var mediernas maktelit och därmed del av det etablisemang som valt att blunda för felstegen i utredningen men nu när du reagerar ser jag att inte bara Ebbe utan flera i granskningskommissionen hade kopplingar till Bonneier. Detta kanske vi får gräva vidare i. Vad kan du tillföra du som ser kopplingen att Bonnier hade dolda intressen baserad på religion i att försöka värva Jallai? Jag som trodde det var buisness.
Citera
2012-04-04, 18:49
  #25858
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Frågan är vilka som gav Holmer och Ebbe den position de fick. För mig som gammal gråssose är svaret obehagligt.
Det var justitiedepartementet med Harald Fälth,Klas Bergenstrand och Kurt Malmström som såg till att utredningen inte hamnade hos Holger Romander utan istället hos Hans Holmer. Gunnar Wall berättar ingående om detta i sin bok "Mörkläggning".

Just statssekreteraren Harald Fälth framstår som den grå eminensen i stödet för Holmer och neutraliserandet av åklagarna. För detta belönades Fälth, före detta allsvensk hockeyback i Malmö, med ambassadörsposter både i Tjeckien och Indonesien,givetvis inblandad i tvivelaktiga vapenaffärer.

Idag är han säkerhetsansvarig på UD med ambassadörs grad och han borde förhöras om sina bevekelsegrunder för sitt handlande i början av Palmeutredningen.
Hans agerande hade varit omöjligt utan ett solitt stöd av Ingvar Carlsson. Det var han som i slutändan gav Holmer den postion han hade. Frågan är varför???

Justitieminister Sten Wickbom hade en mindre okritisk roll till Holmer/Ebbe. Han stoppade Ebbes medverkan i palmerummet i mars 1986. Att han ändå stöttade Holmer mot åklagarna får nog ses som han lydde Ingvar Carlsson och lyssnade till rådgivaren Fälths propåer.
När Wickbom försvann var Ebbe snabbt inne i utredningen med bistånd från nya JM Anna-Greta Leijon.

Frågorna är klart intressanta. Inte bara vilka som gav Holmer positionen tidigare som var baserade inom partiet utan ännu med de som stöttade honom under returen i rampljuset efter mordet. Själv sade Holmer att han fick jobbet på Säpo på grund av sina erfarenehter från underrättelsearbete i det militära. Några är ju solklara. Annagreta t ex och IC som gömde sig bakom. Att driva det så långt som buggningssmugglingen är ju synnerligen noterbart.
Citera
2012-04-04, 19:11
  #25859
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
KGB eller GRU snarare än CIA och NATO isåfall. CIA och NATO visste med all säkerhet vart de hade Palme och Sverige i världspolitiken. Warsawapakten likaså. Däremot verkar SÄPO:s Frånstedt ha haft BETYDLIGT större problem att placera in Palme på rätt skala, vilket f.d rikspolischefen Carl Persson och Peter Bratt också tycks ha upptäckt. Himla anmärkningsvärt att SÄPO:s f.d chef för kontraspionaget inte hade bättre koll på statschefens lojaliteter. Tycker dú inte det, Bobo?

Enligt vad jag hört från källor inom kontraspionaget var anklagelser och rykten bland folk utanför deras krets kring OP inte ovanliga sedan mycket länge men de valde att aldrig kommentera dessa vilket var klokt och professionellt och tror inte det såg det som mer än noterbart. Gällde det statchefen hamnade det också snarast under Säpios motsvarikhet till SSI dvs det som i litteraturens värld heler sektionen. Vilka åtgärder de vidtog eller inte är sekretessbelagt på goda grunder. Vi såg ju problematiken kring bordellhärvan när det läcker PM.

Andra utanför deras krets i underrättelsetjänstens svans och bland "anmälare" var dock upprörda över som de ansåg det inaktivitet i det avseendet och de vet vi gick via kanaler som Holmer, Ebbe och deras kontakter uppåt med allt vildare anklagelser inte blott mot OP utan mot allt fler tunga personer inom Säpo och tog saken i egna händer lågt utanför lagens gränser.

Precis som du tror jag dock inte riktigt på att Nato eller CIA skulle vara så osäkra på var OP stod att de ens övervägde att mörda honom. Till och med arvfienden på tröskeln till deras pensopnärsparadis Florida, Fidel Castro, hade de gett upp att finansiera några mord på.

En annan mer ovanlig teori är att det skulle vara en revolutionskonservativ grupp inom GRU eller KGB som hade skäl att ingripa.. men hur kom då i sådant fall Gorbatjov mfl fram? Nä inte heller det håller.

Vad kan man då tänka sig. Kan det ha handlat om hemliga vapenaffärer med t ex Vapenplutonium från Sverige inblandat eller vad tror du?
Citera
2012-04-04, 19:41
  #25860
Avstängd
Flaxx08s avatar
"Enligt vad jag hört från källor inom kontraspionaget var anklagelser och rykten bland folk utanför deras krets kring OP inte ovanliga sedan mycket länge men de valde att aldrig kommentera dessa vilket var klokt och professionellt och tror inte det såg det som mer än noterbart."

Men då blir förstås min följdfråga denna: Varför väljer Frånstedt att dryfta för Jallai 2011 att Palme ville avsluta samarbetet med CIA och istället vända sig till KGB? Och varför vänder sig f.d rikspolischefen Carl Persson till Peter Bratt 2012 med ett protokoll som visar att Frånstedt fattade fel? Det är ju dynamitnyheter-

Vapensmuggel som mordmotiv är gångbart om anstiftarna är svenskar och om Palme ville ställa sig i vägen för deras inkomster. Alla utländska underrättelsetjänster kände säkerligen redan till samtliga svenska smuggelrutter, så jag har svårt att se att varken öst eller väst skulle tycka sig var tvungna att mörda vår statsminister pga av vapenaffärer. Som Bildt säger idag i pressen: köper världen inte svenska vapen av Sverige, så köper de av Frankrike. Och de kunde de nog göra även 1986.

Men jag lutar nog mer åt Herr Boudines teori. Vilken adel eller borgare ville se sina framtida inkomster förminskade (statligt konfiskerade!) pga löntagarfonder? Folk verkar kunna bli tokiga för mindre när det handlar om pengar. Ja, det vet väl dú själv förresten Bobo? Du ville väl ha pengar av Mr Boudine om jag inte minns fel?
__________________
Senast redigerad av Flaxx08 2012-04-04 kl. 19:48.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback