2011-07-18, 19:41
Medlem
Kavrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
PU har namnet.

...och det får oss alla att känna ett inre lugn...
Citera
2011-07-18, 19:51
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Om skottet hördes 270 meter från mordplatsen lär inte ljuddämpare ha använts. Jag förstår att
fantasin tryter när det gäller att hålla igång en meningslös diskussion i stället för att diskutera för mordet relevanta fakta men denna fråga har besvarats flera gånger så den kan du lägga åt sidan.

Vidhåller vad jag sagt tidigare i tråden: en ljuddämpad pistol med en normal ljuddämpare, hörs bra på 270 meters.
(speciellt om den satt på en revolver och inte på en pistol...)
Revolver:
http://www.dailymotion.com/video/x98f7d_silencieux-45-acp-1911a1-pistolet_sport
Caliber 44 med olika ljuddämpare:
http://www.youtube.com/watch?v=dN2CO19lIPo

Den sista moderna monster-sorten fanns inte för 25 år sedan utan det är realistiskt att anta prestanda som den i mitten av filmen. (Typ de ljuddämpare man hittade hemma hos CGÖ.)
Senast redigerad av heheho 2011-07-18 kl. 20:35.
Citera
2011-07-18, 19:53
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Tillägg: Innan konfrontationen fick LP reda på att den anhållne var alkoholist. Övriga personer i konfrontationen hämtades, om jag nu minns rätt , bland polispersonal. Gissa vad LP sa om CP efter konfrontationen ?

Lite kul kuriosa är att nummer två på konfrontationsbilden är OS-åtta i tyngdlyftningens tungviktsklass.

http://www.palmemordet.se/

Han heter Jan-Olof "Jocke" Nolsjö och var åtta i Montreal-OS 1976.
Till vardags jobbar han än idag med fysutbildning av poliselever samtidigt som han extraknäcker som bejublad reporter vid Eurosports tyngdlyftnings-sändningar.

Lite taskigt att ställa fyllot Pettersson intill en OS-finalist i tyngdlyftning.
Inte riktigt "Same station in life" som anglosaxerna säger.
Citera
2011-07-18, 19:58
Medlem
Citat:
Ja, men beskrivningen av DM är en andrahandsuppgift av Olle Alsen så jag kan inte direkt bekräfta det.

Vid en jämförelse med den jag har lämnat namnet på och Anti Avsan så är båda kraftigt byggda men man ser direkt vem som är vem.

Det finns för lite vittnesbeskrivningar av Dekorimamannen men de två finska flickorna kommer omedelbart att känna igen i så fall. Det är jag övertygad om.

Och det är väl därför de inte vill framträda och konfrontera honom för om det stämmer som jag vet så tvekar han inte att döda för att nå sitt syfte.

Namnet du lämnat till PU, har det med personen H som du tidigare sökte namn på, eller har jag blandat ihop korten!?
Citera
2011-07-18, 20:08
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Vidhåller vad jag sagt tidigare i tråden: en ljuddämpad pistol med en normal ljuddämpare, hörs bra på 270 meters.

Vad är det här - amatörernas afton!?

En ljuddämpad pistol hörs definitivt inte på 270m.

En lustig anekdot var när "wild Bill" Donovan tog med sig en ljuddämpad pistol in i ovala rummet och sköt sex skott i en sandsäck medans Roosevelt satt i telefon och inte märkte någonting. En normal ljuddämpad pistol låter inte mer än en försiktig handklappning.
Citera
2011-07-18, 20:21
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael

En lustig anekdot var när "wild Bill" Donovan tog med sig en ljuddämpad pistol in i ovala rummet och sköt sex skott i en sandsäck medans Roosevelt satt i telefon och inte märkte någonting. En normal ljuddämpad pistol låter inte mer än en försiktig handklappning.

hehe... har nog skjutit mer suppressor än du ... visst hörs en revolver med 80-tals-suppressor 270 meter...

Youtube-video gör ju inte skottlossning någon rättvisa men:
Revolver:

Lyssnar man på det avlägsna ekot så hör man att även de bättre ljuddämparna i filmen hörs långt (annars stör ju youtube-förvrängningen...)

Den sista moderna monster-sorten fanns inte för 25 år sedan utan det är realistiskt att anta prestanda som den i mitten av filmen. (Typ de ljuddämpare man hittade hemma hos CGÖ.)

Tilläggas kan att en odämpad revolver av hans-holmér-typ bör höras ca 6000 meter

Även en dämpad revolver läcker ordentligt åt sidorna och de ljudämpade pistolerna ovan är egentligen en orättvis jämförelse...

[Alla bör kolla på videona och fråga sig om man kan förväxla en odämpad magum på en meters håll med barn som leker med "smällare" som Lisbeth gjorde...]

snackar man cal .22 [som i din anekdot] är de förståss en helt ... helt annan femma... men de låter ju inte mycke annars heller...

för fler amatörer som tror att ljuddämpare låter som i hollywood: http://dba-oracle.blogspot.com/2011/06/phony-hollywood-silencers.html
Senast redigerad av heheho 2011-07-18 kl. 21:02.
Citera
2011-07-18, 20:24
Medlem
hehehos avatar
Citat:
hehe... har nog skjutit mer suppressor än du ... visst hörs en revolver med 80-tals-suppressor 270 meter...

Youtube-video gör ju inte skottlossning någon rättvisa men:
Revolver:
http://www.dailymotion.com/video/x98...pistolet_sport

Sen kan man ju alltid dänga-till med ryska helslutna system å-så... men om vi pratar om det som fanns tillgängligt på marknaden på 80-talet så låter det mycke...
Citera
2011-07-18, 20:27
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Jag gillar den pälsfodrade aviator-skinnjacka han hade på sig när ett par greker intervjuade honom. Fan då var det klass på han. Undrar vad den mannen kunde ha blivit om ödet velat annorlunda...livet är kort mina vänner.

Helt seriöst alltså så tror jag att det kunde ha gått hur bra som helst för honom om bara ödet
varit gynnsammare mot honom. Uppväxt under ordnade förhållanden med kärleksfulla
och stabila föräldrar, såvitt jag vet. En intelligent gosse denne Chrille onekligen, men
sen inträffade något helt ödesdigert i det att han råkade ut för en allvarlig huvudskada
vid något fall, mot ett järnvägsspår eller vad det nu var.
Denna olycka med sina menliga efterverkningar återkom ofta i diskussionerna om Christer,
och han var inte sen att själv föra det på tal.
Skadan har med all sannolikhet inneburit en djupgående och kronisk personlighetsförändring
med märkbart ökad aggressivitet och mycket bristfälligt beträffande impulskontrollen
som bekant.

Utan denna olyckshändelse, utan denna åtföljande, livslånga skada så finner det jag högst
troligt att han varken hamnat i ett sånt avancerat alkohol och drogmissbruk eller i all
den kriminalitet som tyvärr följde.

Han ville bli skådespelare och hade uppenbarligen förutsättningar för att verkligen kunna
bli det också. Började på en anrik teaterskola och erhöll beröm för sina inledande
insatser ifall jag inte missminner mig alldeles här.
I ett program på TV 3 med Gert Fylking och Chrille, när de var på väg mot Borlänge, i bilen,
förklarade Chrille att Edvin Adolphsson det var hans stora förebild och då hade
dessförinnan Fylking påtalat förhållandet att en av de gamla teaterlärarna som Chrille haft,
öst lovvord över unge talangen från Solna och faktiskt dragit till med en jämförelse med
just den store skådisen från förr, att Chrille någonstans påminde om denne.
Och detta fick naturligtvis den lite påstrukne Chrille att gå i taket av stolthet och
förtjusning.

Ja, synd är det verkligen att det skulle gå som det gjorde.
Livet har sannerligen olika öden i beredskap åt oss. Och Chrille gick det hårt åt redan tidigt.
Det kunde som sagt ha blivit kanske en ny Edvin av honom om saker och ting bara varit
lite annorlunda.

Edit: Som riktigt ung som du uppenbarligen är, bäste Acech, kanske du inte vet så mycket
om vem denne Edvin är, så därför har du och möjligen andra intresserade en länk till
en sida med grundläggande fakta om den högt ansedde svenske skådisen med mängder
av bemärkta filmroller och prestationer på teaterscenerna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Edvin_Adolphson
Senast redigerad av Grandioso 2011-07-18 kl. 21:03.
Citera
2011-07-18, 20:55
Medlem
Citat:

Välkommen till dårhuset!

Eftersom den här tråden sorterar under "konspirationsteorier" hör det till att man utgår
från fria fantasier och försöker med våld anpassa de faktiska omständigheterna på
mordplatsen till sin egna fantasi.
Ett inlägg som för ett logiskt resonemang utifrån fakta är i princip OT.
Men jag tar risken...

Den "hydrodynamiska effekten" [sic...] kulan har på sin färd i luften:
Skulle den existera skulle måltavlor av papp slitas i stycken. Nu gör de inte det
och även från militära höghastighetsvapen blir hålet i pappen på sin höjd
lika stor som kulans diameter.

Det är osannolikt att en kula "stryker" målet:
Det är inte alls osannolikt. Sånt händer inte ofta men Lisbet var i de 0,5 millisekunder
det tog för kulan att stryka hennes rygg planetens mest tursamma person.

Här kan ni läsa om skottskador i allmänhet:
http://www.archivesofpathology.org/doi/full/10.1043/1543-2165%282006%29130%5B1283%3APPOGW%5D2.0.CO%3B2

Orkar ni inte det kan ni studera den nedre bilden från artikeln här (varning för blod):
http://www.archivesofpathology.org/na101/home/literatum/publisher/pinnacle/journals/content/arpa/2006/15432165-130.9/1543-2165%282006%29130%5B1283%3Appogw%5D2.0.co%3B2/production/images/large/i1543-2165-130-9-1283-f06.jpeg

Kontentan är att det är inget konstigt alls med de fakta som finns vid handen.

Vidare kan man helt logiskt förklara varför olika vittnen uppfattar knallarna olika, men jag
vet inte om jag ids bry mig då trådens paranoida schizofreniker vägrar ta till sig fakta.
Men det ligger i och för sig i sjukdomens natur. Synd att de har internet bara.
Citera
2011-07-18, 21:37
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
...Och det heter inte "hydrodynamisk effekt" - det heter hydrostatisk chock och berör det som uppstår när en kula träffar målet - inte när den passerar förbi.
Effekten på LP kappa kan vi ändå utgå från är fixad i ett laboratorium och ingick i förberedelserna för att LP inte skulle behöva dödas och inte behöva vittna. Hjälmroth var av idel omtanke då han hade till uppgift att tysta LP således.
Då det gäller hydrodynamisk effekt eller hydrostatisk chock är det just vattenmolekylernas beteende kring en höghastighetskula som avses och i praktiken blir samma sak. Själv har jag här istället tjatat om den hydrodynamiska expansionen som är typisk för en gevärskula då den tränger igenom kroppens mjukdelar. Denna expansion noterades vid obduktionen men bortförklarades på samma gång av någon anledning. / Ove M
Senast redigerad av Ove Mollvik 2011-07-18 kl. 21:39.
Citera
2011-07-18, 21:54
Medlem
Durgedurgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Enligt säkra källor var det GH som likviderade honom. GH och CGÖ var barndomskamrater och CGÖ hade inte velat delta i GH:S morbida djurplågaraktiviteter. Dessutom hade CGÖ genom dålig rådgivning bidragit till GH:S dåliga aktieaffärer.
Ja men det kan ju inte stämma GH dog ju före CGÖ.
Nej! GH är fortfarande i livet. Hans dödsattest är förfalskad

SLUTA MOBBA MIG FÖR GH!
Citera
2011-07-18, 22:01
Medlem
Azraels avatar
Citat:

Tilläggas kan att en odämpad revolver av hans-holmér-typ bör höras ca 6000 meter

snackar man cal .22 [som i din anekdot] är de förståss en helt ... helt annan femma... men de låter ju inte mycke annars heller...

Här har vi problematiken när glada amatörer helt utan praktisk erfarenhet uttalar sig. Att du har skjutit mer med ljuddämpade vapen än mig kan vi avfärda direkt. Äger du ens ett ljuddämpat vapen? Eller ett vapen överhuvudtaget? Har du skjutit med en ljuddämpad pistol?

Ljuddämpade revolvrar kan vi stryka. Ingen vettig människa ger sig på att ljuddämpa en revolver för professionellt bruk. När vi pratar ljuddämpade enhandsvapen så är det uteslutande pistoler.

En Smith & Wesson m/27 eller m/19 ("Hans Homér-typ") hörs inga 6000m i stadsarkitektur. På sin höjd några hundratal meter - i icke ljuddämpat tillstånd. Knallen är avsevärd men dör snabbt ut i bebyggelse. Det borde du veta om du hade ägt en?

En ljuddämpad 9X19 låter marginellt mer än en 22lr. Som en harkling ungefär. Jag vet - jag har erfarenhet av båda. Har du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in