2012-03-07, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
iesho så länge du pratar om kometer och hemliga budskap så spelar inget av det andra du skriver nån roll. Du skjuter din egen trovärdighet i sank.
Hahaha, ja det är väl det minsta man kan säga.
Nästan lite läskigt.
Citera
2012-03-07, 22:19
Medlem
OilersFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag kan konstatera två saker. För det första håller du dig inte till Topic. För det andra skryter du med att du driver förtalskampanjer.

Fy fan !

Ignorera och tig ihjäl bara. Det är den enda medicin som funkar.
Citera
2012-03-07, 22:36
Medlem
ieshos avatar
Att planera ett mord

På generalstaber planeras krig. Jag föreställer mig att det finns tusentals planer utgående från olika scenarier färdiga att användas vid behov eller tillfälle. Det finns de som har utbildning att planera för lång tid framåt med många olika alternativ. På lite kortare sikt finns det projektplanering, tex se till att allt fungerar inför och under ett byggnadsprojekt.

Genom att fastställa ett datum för mordet på OP långt i förväg fick projektet en inre kraft och genom att synkronisera till en händelse på himlavalvet tillfördes projektet en vision av oundviklighet. Determinismen triggade beslutsamheten.

Planen fick ett eget liv och det fanns ganska snart ingen som kunde stoppa den. Pengar anskaffades, kontakter togs, medbrottslingar värvades för olika små eller stora uppdrag. Och kommandot tränades.
Senast redigerad av iesho 2012-03-07 kl. 22:39. Anledning: rubrik
Citera
2012-03-07, 23:37
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
[...]

Jag återkommer till frågan; Varför vägrade Lisbet Palme att vittna under ed ? Ta reda på det, Palmegruppen. Tror det kan vara en bra ingång och ge anledning till följdfrågor.

Nu är jag tämligen ny både i ämnet och i tråden, och av förklarliga skäl har jag inte haft möjlighet att gå igenom allt som skrivits.

Jag undrar däremot vad du menar med att Lisbet Palme vägrade vittna under ed. Var inte hon också målsägande och således fri från vittneseden? Kan man som målsägande frivilligt ställa sig under ed och vilka juridiska konsekvenser medför det?

Vittneseden är ju i praktiken enbart något symboliskt, och hon skulle ju aldrig kunna misstänkas för brott mot den även om man så hade lyckats binda en grön, rullstolsbunden kråka till brottet. Hon befann sig i en stressad situation där man kan påstå vad som helst utan att bryta vittneseden.

Vad jag menar är att om hon nu hade en bakomliggande orsak som gjorde att hon ville säga något annat än sanningen, då hade det bara varit dumt att "vägra" att ställa sig under ed, och av den anledning rikta fokus på hennes trovärdighet. Eller menar du att frågan är djupare än så, att hon med denna handling ville rikta ljuset mot något hon inte kunde säga rakt ut?

Om det nu var på det viset, att hon vägrade vittna under ed, så undrar jag var dessa uppgifter kan styrkas? Står det i något officiellt dokument?
Citera
2012-03-07, 23:38
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Lisbet var en absurt krånglig diva, hon kanske inte ansedde att hon behövde intyga sitt ord?

Rätten faller inte undan för krångliga divor och vad Lisbet Palme haft för självbild i trovärdighetsfrågan tar rätten ingen hänsyn till. LP är sak- och målsägare och ska åläggas vittnesed. Många höjda ögonbryn och skriverier i pressen vid uppgiften att Lisbet Palme vägrat vittna under ed. Tror det finns en annan förklaring än att LP känt sig stött och förorättad av att inte bli trodd på sitt ord - nämligen att hon vet att Christer Petttersson inte är den person hon såg på mordplatsen med en revolver i handen. LP ville undvika att begå mened, det är den enda logiskt rimliga förklaringen.

Det intressanta är naturligtvis inte att Lisbet Palme vet att hon vid vittneskonfrontationen pekade ut fel person - utan varför hon gjorde det. En person som berömmer sig av oantastlig integritet pekar inte mot bättre vetande ut fel person vid en vittneskonfrontation hur som helst, någon måste ha förmått henne att göra det. Vem ? Varför ?
Senast redigerad av MBoudine 2012-03-07 kl. 23:48.
Citera
2012-03-08, 00:01
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag för min del tycker att det verkar som att GW av något skäl han inte vill röja tror sig veta vem GM är och att det är en person han väl känner till.

Om det sedan är korrekt är en annan femma.

Personer som begåvats med normalt sunt förnuft och med sinne för logiskt tänkande hyser hälsosam misstro när GW klurat färdigt och uttalar sig. GW är en välhonorerad pellejöns och en underhållande deckarförfattare med insikt i RPS organisation, men han är inte i närheten av att lösa mordet på Olof Palme eller hitta dennes baneman.
Citera
2012-03-08, 00:26
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Om det nu var på det viset, att hon vägrade vittna under ed, så undrar jag var dessa uppgifter kan styrkas? Står det i något officiellt dokument?

Ja det var på det viset, Lisbet Palme vägrade vittna under ed. Borde ju framgå i rättegångsprotokollet.
Citera
2012-03-08, 01:08
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag är öppen för att mordet började planeras redan när OP blev statsminister 1969. Planen skulle kunna ha växt med tiden och ändrat karaktär ett flertal gånger, men jag har en idé att datum spikades flera år innan och synkroniserades med återkomsten av Halleys komet. Alltså, den 28 februari 1986 passerade Halleys komet mycket nära en stjärna med namnet
Dabih, vilket på arabiska betyder slaktare. Enligt "Stjärnor och stjärnbilder", När-var-hur, Forum 1977, heter stjärnan "mördarens lycka". Stjärnan ingår i en rad med stjärnor som användes av arabiska astrologer för att spå: Sadalsud=lyckans lycka, Sadalmelek=kungens lycka o.s.v.

När jag på 90-talet kom att tänka på att Halleys komet hade uppträtt vid tiden för mordet skaffade jag ett astronomiprogram för att simulera Halleys rörelser. (Jo, jag sökte efter tecken i stjärnorna, inspirerad av upptäckten av steganografiska budskapet, så som jag då tolkade det). Just vid tiden för mordet (28 februari -1 mars) var kometen uppseendeväckande nära en större stjärna och när jag slog upp stjärnans namn i mitt lilla stjärnatlas höll jag på att trilla av stolen när jag såg vad namnet betydde enligt boken: "mördarens lycka".

Lars-Erik Svahn

Du är verkligen "a piece of work", iesho, det kan ingen ta ifrån dig .. En hybrid av Julian Asange och Galilei Galileo. Men när kommer stjärnorna att stå rätt i förhållande till planeterna för din del ? Säker på att det inte är du som är GW ?
Citera
2012-03-08, 02:22
Medlem
MBoudines avatar
Olof Palme var väl lika hängiven PLO-kramare som utrikesminister Sten Andersson. Ingen som misstänker den israeliska säkerhetstjänsten ?
Citera
2012-03-08, 03:37
Medlem
MBoudines avatar
Med mycket stor sannolikhet är Hans Holmérs PKK-spår riktigt, ledde det fel hade Holmér tillåtits fortsätta vandringen i återvändsgränden i åratal. Men han kom för nära, obehagligt nära, och tvingades avgå som spaningsledare och länspolischef efter mindre än ett år. Något som annars aldrig hade hänt, inte efter så kort tid. Varför annars ?

Abdullah Öcalan sitter på uppgifter som kan vara av intresse för att bringa klarhet i Palmemordet, och Öcalan var för några år sedan beredd att lämna sådan information i utbyte mot strafflindring. Men detta stoppades på politisk nivå i Turkiet. Varför ?

Jag och antagligen många med mig är övertygade om att missödet som hände Carl-Fredrik Algernon i tunnelbanan i januari 1987 inte var en olyckshändelse vilket påståtts, vittnen som sett något annat inträffa finns. Någonstans i detta finns omständigheter med bäring mot Palmemordet, händelserna ligger tidsmässigt för nära varandra för att inte ha ett samband. Misstänkte H H att det förelåg ett samband - och inte slump, att han nämnt detta för överordnade med konsekvens att han lyftes bort samma månad som "olyckshändelsen" som drabbade Algernon inträffade ?
Senast redigerad av MBoudine 2012-03-08 kl. 04:09.
Citera
2012-03-08, 05:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
———
Abdullah Öcalan sitter på uppgifter som kan vara av intresse för att bringa klarhet i Palmemordet, och Öcalan var för några år sedan beredd att lämna sådan information i utbyte mot strafflindring. Men detta stoppades på politisk nivå i Turkiet. Varför ?
———
Vilka uppgifter mer exakt är din uppfattning att Abdullah Öcalan sitter på, och som just "kan vara av intresse för att bringa klarhet" i Palmemordet?
Citera
2012-03-08, 08:02
Medlem
Leif GW Persson är inte alls en pellejöns, utan en skarptänkt 67 årig gubbe med för stor mage och käpp, som han använder för en skada i höften. Däremot har han inte lösningen på Palmemordet, utan liksom oss andra teorier om i vilka kretsar mordet kanske planerades och utfördes. Det som skiljer oss från GW Persson förutom åldern (för många av oss) är att han arbetat 40 år inom och i närheten av den svenska polisen och känner till väldigt många inom den yrkeskåren. Han kan säkert namnet på många inom polis, militär och kanske även vissa säkerhetstjänstfolk som han anser kapabla att kunnat utföra Palmemordet. De kan han inte säga i TV men skulle Palmegruppen vilja fråga honom om hans teorier på ett seriöst sätt och hans kännedom så skulle han kanske kunna tänka sig att bistå med den expertkunskap han besitter. GW Persson har aldrig använts av Palmeutredarna. Han är kriminolog och ska inte ses som en mordutredare. Snarare är han brottsanalytiker och har stor kännedom om vanliga kriminella beteenden. Han har ju noga påpekat att även det han säger om Palmemordet är gissningar från hans sida. Han ger förslag på en struktur för att söka efter gärningsmannen, senast nu beskrev han vad en 357 Magnum innebar för vapentyp, föreslog att det troligen var ett långpipigt vapen då de ballistiska undersökningarna talade för det.

Det han sagt är främst att han vill se ett omtag av utredningen från början, inte hela utredningsmaterialet igen var han snabb med att påpeka när en person uttalade sig att det skulle ta många år att tröska igenom allt material. Det är 99% som inte är användbart idag eller inte leder någonvart. Jag tror PKK-spåret och Öcalan är ett av de spåren man inte behöver tröska mer i. Även Christer Petterssonspåret tror jag kan läggas åt sidan.

De som har rimligt logiskt tänkande utelämnar teorierna om att mordet planerades utifrån Halleys komets synbarhet från Sverige 1986 och stjärnor som den kometen syntes nära. Jag tror mer på att mordet planerades utifrån vad Palme skulle göra före Moskvaresan, kombinerat med ett utbrett Palmehat som fanns i vissa kretsar i samhället. Några sammansvurna passade på när Palme saknade livvakter. Hur tidigt de fick det klart för sig vet man ju inte. Mördaren och hans sammansvurna var svenskar, tror jag. Kanske stockholmare rentav. Bakomliggande organisation av mordet kan varit större, men jag tror utförarna fanns i Stockholm. Fanns fullt tillräckligt med personer som var kapabla att utföra mordet i huvudstaden. Man ska dock inte helt utesluta teorin att den som sköt Palme gjorde det på uppdrag av andra och utan att helt veta att det var Palme han skulle skjuta. Men jag föredrar ändå att tro att den som sköt var införstådd med att det var Palme han skulle plocka bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in