Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
[...]
Jag återkommer till frågan; Varför vägrade Lisbet Palme att vittna under ed ? Ta reda på det, Palmegruppen. Tror det kan vara en bra ingång och ge anledning till följdfrågor.
Nu är jag tämligen ny både i ämnet och i tråden, och av förklarliga skäl har jag inte haft möjlighet att gå igenom allt som skrivits.
Jag undrar däremot vad du menar med att Lisbet Palme vägrade vittna under ed. Var inte hon också målsägande och således fri från vittneseden? Kan man som målsägande
frivilligt ställa sig under ed och vilka juridiska konsekvenser medför det?
Vittneseden är ju i praktiken enbart något symboliskt, och hon skulle ju aldrig kunna misstänkas för brott mot den även om man så hade lyckats binda en grön, rullstolsbunden kråka till brottet. Hon befann sig i en stressad situation där man kan påstå vad som helst utan att bryta vittneseden.
Vad jag menar är att om hon nu hade en bakomliggande orsak som gjorde att hon ville säga något annat än sanningen, då hade det bara varit dumt att "vägra" att ställa sig under ed, och av den anledning rikta fokus på hennes trovärdighet. Eller menar du att frågan är djupare än så, att hon med denna handling ville rikta ljuset mot något hon inte kunde säga rakt ut?
Om det nu var på det viset, att hon vägrade vittna under ed, så undrar jag var dessa uppgifter kan styrkas? Står det i något officiellt dokument?