Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-13, 12:45
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
IM borde nästan ha sett henne om han var så observant som han påstår. Men det kanske han gjorde?
Har inte läst hans förklaringar på ett tag.

Inge Mårelius såg Birgitta Schaeffer och hennes döttrar Anna och Kristina.

Tråkigt nog var inte Steude och Blombergsson pålästa om den saken när de förhörde Filippa Glaser den 3 april 2018 (Steude och Blombergsson var nya).

Då hade Steude och Blombergsson förhört tre vittnen som bevisligen var på Grand, bevisligen såg samma föreställning som paret Palme och bevisligen passerade gärningsmannen vid Dekorimas ingång på någon meters avstånd. Om Inge Mårelius såg rätt. Tre vittnen som (på grund av Holmérs stora snille och långa erfarenhet av mordutredningar) inte hade förhörts sedan 1986.

Telefonförhör hölls med Birgitta den 6 mars och med Anna den 10 mars 1986. Ett resultatlöst konfrontationsförhör med Viktor Gunnarsson några veckor senare. Det är allt.

Birgitta Schaeffer dog sen 10 september 2018 (73 år gammal). Fem månader efter förhören med Filippa Glaser.

Steude och Blombergsson var inte pålästa om L904. Det framgår med all önskvärd tydlighet. Inte deras fel. Deras föregångare var heller inte pålästa. Familjen Schaeffers spaningsuppslag var felsorterat. Det borde ha hetat EAD904. Familjen Schaeffer gjorde sina viktiga iakttagelser vid Dekorima, inte vid Grand.

Självklart ingen ursäkt för dåliga förhör 1986 och förhörens frånvaro i FUP:en 1989.

Citat:
Sen säger Filippa själv att hon var 16 år.. räknade hon fel?

Hon var 16 år i september. Inte i februari.

Citat:
Hela det här är lite konstigt tycker jag och ännu konstigare är det att ingen bryr sig om det.
Hon kan vara ett superviktigt vittne.

Vad som är konstigt är att Filippa berättar spontant om biobesöket när hon förhörs i april 2018 (att döma av referatet). Trots att Filippa och hennes föräldrar visste i 32 år att polisen ville tala med alla som såg samma föreställning och alla som var på Grand den 28 februari 1986. Oavsett vad de trodde sig ha sett. Det var polisens uppgift att bedöma vad de hade sett. Ytterst få besökare är oidentifierade. Redan 1989 (när Christer Pettersson åtalades) var 198 av 206 besökare identifierade.

Var det kanske så att Steude och Blombergsson redan visste (före förhöret 2018) att Filippa plötsligt kunde minnas (32 år senare) ett biobesök (som Filippas väninna inte kunde minnas)? Var det kanske så att Filippa såg "Bröderna Mozart" vid ett senare tillfälle och nu kunde "minnas" att det var mordkvällen? Var det kanske så att någon annan uppmuntrade Filippa att "minnas" detta? Vem kunde det vara? Kanske en "kreativ" journalist? Det visar inte referatet. Kanske en bandutskrift. Hennes förklaring (att 15-åringar inte "tog plats") är ju hur krystad som helst.
Senast redigerad av Lebel 2025-03-13 kl. 13:36.
Citera
2025-03-14, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
https://www.flashback.org/sp86530123

Tack för svaret!
Det är tydligen fler än jag som har hittat oklarheter kring den här personen.
Här kommer några exempel från inlägg i den här tråden:

Jag har hävdat att Jägar-Nisse dog i Sverige 1999. Detta är helt fel! Han dog 2003-07-04.
Jag hade studerat Sveriges Dödbok och där verkar allt avseende Lars Eric Nilsson vara fel.
Det uppges där att han är född i Storbritannien. Skatteverket anser däremot att han är född i Rio de Janeiro, men med en svensk moder och fader.
Skatteverket vet inte var han dog men, man anger att han har ett barn fött 2001-04-26 som heter Bruna Lars Rodrigues Nilsson.
1944, då Jägar-Nisse föddes, var föräldrarna verkligen inte i sin hemförsamling utan anges som "på församlingen skrivna". Ett gåtfullt leverne minsann. Han kanske verkligen reste till Brasilien och dog där precis som mvagrippa hävdat sedan länge.

Ur förhör med Håkan Ingerwall - det är väl Jägar-Nisse han talar om?
"Jag har varit rädd för att han, han finns. Jag kan tillägga det att jag var på Skattemyndigheten här några år efteråt, och sökte honom. Och där fick till svar att det var mycket konstigt det stod om honom. Och dom misstänkte att han hade fått en ny identitet faktiskt. Här nere på Skattemyndigheten."
"De hade aldrig varit med om att det har stått så i hans, när de sökte på honom."

/Horis
Citera
2025-03-14, 01:40
Medlem
2001 får en kriminalteknisk expert i Sydafrika, TFL "Wollie" Wolmarans, ett antal handlingar om kulorna från Sveavägen. Det sker inom ramen för det "Deep Search"-projekt som initieras av affärsmannen Kent Ajland och med aktivt stöd av tidigare rikskriminalchefen Tommy Lindström.

Bland dokumenten finns bland annat en ballistic rapport från FBI, foton från mordplatsen och kopior med de skadade kulorna men också ett frågeformulär med 12 frågor och svar från något han kallar "The Oldman & P"?

Någon som har en aning om vad The Oldman & P står för?
Citera
2025-03-14, 02:47
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HorisDopp
Tack för svaret!
Det är tydligen fler än jag som har hittat oklarheter kring den här personen.
Här kommer några exempel från inlägg i den här tråden:

Jag har hävdat att Jägar-Nisse dog i Sverige 1999. Detta är helt fel! Han dog 2003-07-04.
Jag hade studerat Sveriges Dödbok och där verkar allt avseende Lars Eric Nilsson vara fel.
Det uppges där att han är född i Storbritannien. Skatteverket anser däremot att han är född i Rio de Janeiro, men med en svensk moder och fader.
Skatteverket vet inte var han dog men, man anger att han har ett barn fött 2001-04-26 som heter Bruna Lars Rodrigues Nilsson.
1944, då Jägar-Nisse föddes, var föräldrarna verkligen inte i sin hemförsamling utan anges som "på församlingen skrivna". Ett gåtfullt leverne minsann. Han kanske verkligen reste till Brasilien och dog där precis som mvagrippa hävdat sedan länge.

"Jag har varit rädd för att han, han finns. Jag kan tillägga det att jag var på Skattemyndigheten här några år efteråt, och sökte honom. Och där fick till svar att det var mycket konstigt det stod om honom. Och dom misstänkte att han hade fått en ny identitet faktiskt. Här nere på Skattemyndigheten."
"De hade aldrig varit med om att det har stått så i hans, när de sökte på honom."

/Horis

Nej, det är Christer Poka (sannolikt en av "Jägarnisses" elever). Född i Skåne 1961. Försvunnen i Frankrike 1985.

Kanske på väg till legionen i Provence. Sågs senast i Paris. Kanske för ung för att vara på Sveavägen 1986.

En känd legionär i utredningen (förutom Donald Forsbergs legendariske far Harry) är ungraren Mick Pradlis bekant Denis Dallart (född Denis Fuchs 1950 och senast sedd i Benin i Västafrika 1987). Dallart deserterade från legionen i början av 70-talet. Bodde i Sverige från 1974 till början av 80-talet. Svensk flickvän. Flyttade till Stockholm med henne i mitten av 70-talet. Brukade besöka legionären Tamas Webers karateklubb på Olofsgatan 12 i slutet av 70-talet.

Denis Dallart är ointressant. Satt i fängelse i Togo vid tiden för mordet (D6866). Mick Pradli återvände till Ungern 2015. Erkände 1992 att tipsen var falska. Påstod att han bara ville ha hjälp att hitta Dallart.
Senast redigerad av Lebel 2025-03-14 kl. 02:55.
Citera
2025-03-14, 02:54
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakensoldaten
2001 får en kriminalteknisk expert i Sydafrika, TFL "Wollie" Wolmarans, ett antal handlingar om kulorna från Sveavägen. Det sker inom ramen för det "Deep Search"-projekt som initieras av affärsmannen Kent Ajland och med aktivt stöd av tidigare rikskriminalchefen Tommy Lindström.

Bland dokumenten finns bland annat en ballistic rapport från FBI, foton från mordplatsen och kopior med de skadade kulorna men också ett frågeformulär med 12 frågor och svar från något han kallar "The Oldman & P"?

Någon som har en aning om vad The Oldman & P står för?

Vild gissning?

The Oldman = Tai Minaar

P = Ponnie van Vuuren

Deep Search är bluff.

Borde ha kallats Deep Fake istället.
Senast redigerad av Lebel 2025-03-14 kl. 03:34.
Citera
2025-03-14, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HorisDopp

/Horis

Jägar-nisse ska numera stå som avliden 2003 och det ska varit fel hos skatteverket tidigare.
Praya Manuel Luiz 79
Ilha de Paqueta
20397-100 Rio de Janeiro
Brasilien
Sägs hans adress ha varit.

Angående Poka som Ingerwall texten avser så skulle han enligt egen utsaga ha varit på väg till Frankrike för att bestiga berg. Det finns inga uppgifter om att han verkligen startade någon klättring men annars är det klart en plausibel anledning till att han försvann och aldrig hittades. Många av hans bekanta tror dock att han var på väg till Främlingslegionen.
Citera
2025-03-14, 10:05
Medlem
Citat:
Nej, det är Christer Poka (sannolikt en av "Jägarnisses" elever). Född i Skåne 1961. Försvunnen i Frankrike 1985.

Kanske på väg till legionen i Provence. Sågs senast i Paris. Kanske för ung för att vara på Sveavägen 1986.

En känd legionär i utredningen (förutom Donald Forsbergs legendariske far Harry) är ungraren Mick Pradlis bekant Denis Dallart (född Denis Fuchs 1950 och senast sedd i Benin i Västafrika 1987). Dallart deserterade från legionen i början av 70-talet. Bodde i Sverige från 1974 till början av 80-talet. Svensk flickvän. Flyttade till Stockholm med henne i mitten av 70-talet. Brukade besöka legionären Tamas Webers karateklubb på Olofsgatan 12 i slutet av 70-talet.

Denis Dallart är ointressant. Satt i fängelse i Togo vid tiden för mordet (D6866). Mick Pradli återvände till Ungern 2015. Erkände 1992 att tipsen var falska. Påstod att han bara ville ha hjälp att hitta Dallart.

I samband med att Christer Poka ville rekrytera Håkan Ingervald för att mörda Olof Palme så ville han att de skulle "ta värvning" i ett företag i London U.K. som hyrde ut legosoldater.
https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-2012-04-12_D21190-01_Håkan-Ingerwall_Maskningsvariant.pdf/8

Från Paris finns det goda resmöjligheter till London.

En sådan privat organisation i London U.K. som på 1980-talet tillhandahöll legosoldater till striderna i Angola och Namibia var South African Institute of Maritime Research (SAIMR) som har pekats ut för attentatet mot https://wpu.nu/wiki/Dag_Hammarskjöld

Jag håller på att Christer Poka tog värvning i SAIMR och att det var SAIMR som stod för den operativa insatsen på Sveavägen 1986-02-28.
Senast redigerad av Utredaren 2025-03-14 kl. 10:29.
Citera
2025-03-14, 10:49
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
I samband med att Christer Poka ville rekrytera Håkan Ingervald för att mörda Olof Palme så ville han att de skulle "ta värvning" i ett företag i London U.K. som hyrde ut legosoldater.
https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-2012-04-12_D21190-01_Håkan-Ingerwall_Maskningsvariant.pdf/8

Från Paris finns det goda resmöjligheter till London.

En sådan privat organisation i London U.K. som på 1980-talet tillhandahöll legosoldater till striderna i Angola och Namibia var South African Institute of Maritime Research (SAIMR) som har pekats ut för attentatet mot https://wpu.nu/wiki/Dag_Hammarskjöld

Jag håller på att Christer Poka tog värvning i SAIMR och att det var SAIMR som stod för den operativa insatsen på Sveavägen 1986-02-28.

Eller så har franska myndigheter hittat hans kvarlevor i bergen många år senare, utan att kunna identifiera dem.

Kanske någon expert i tråden vill uttala sig om den saken.
Citera
2025-03-14, 11:29
Medlem
RugerSixSecuritys avatar
Citat:

Du eller någon annan som vet något om Thomas Flyckts, Polisman Gs, sväng i legionen? Det var i legionen som han blev tablettberoende?
Senast redigerad av RugerSixSecurity 2025-03-14 kl. 12:17.
Citera
2025-03-14, 13:28
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RugerSixSecurity
Du eller någon annan som vet något om Thomas Flyckts, Polisman Gs, sväng i legionen? Det var i legionen som han blev tablettberoende?

Eller efter hemkomsten. Om Tomas Flyckt (1955 - 2013) kan man läsa i granskningskommissionens rapport (sidan 347 - 349) och förhören på palmemordsarkivet.se. Det finns ett foto av Tomas (polisman G i rapporten) i Expressen den 11 november 1978. Han ligger i en sjuksäng på Serafimerlasarettet på Kungsholmen efter ett bråk. Finns inga hållbara misstankar mot honom. Liksom andra oskyldigt utpekade personer påstods han likna fantombilden som publicerades den 6 mars 1986.
Citera
2025-03-15, 01:26
Medlem
Citat:
Vild gissning?

The Oldman = Tai Minaar

P = Ponnie van Vuuren

Deep Search är bluff.

Borde ha kallats Deep Fake istället.

Jag har själv tänkt tanken. Det uttrycks på följande vis: "A twelve point questionnaire from "The Oldman & P" och "A list of answers from Stockholm to the above questionnaire dated February 20, 2001."

Jag tar gärna emot ytterligare tankar om detta. Och ja, jag vet att Deep Search till stora delar är en scam.
Citera
2025-03-15, 15:39
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
https://www.flashback.org/sp86530123

Som Ölvebro sa i TV3 1995 var Peräs "psykiskt knackiga kondition" en sannolik orsak till självmordet i Norrland den 13 oktober 1993. Bror Perä föddes i Tornedalen 1950. Han kom till Stockholm 1971 för att bli polis och gifte sig 1975. Efter skilsmässan 1982 verkar hans liv ha förändrats till det sämre (efter händelsen på Regeringsgatan den 6 januari 1986 återvände han inte till jobbet). Perä visste att han skulle förhöras igen 1993. Det kan ha påverkat hans psykiska kondition. Att Perä tog sitt liv berodde knappast på att han var skyldig eller delaktig. Alibit på OK Motorhotell i Norrtälje (dagens Hotel Roslagen) är starkt (så vitt jag kan se). Det var även Ölvebros bedömning. Lars Lundberg (1930 - 2020) är lika intressant som Perä (som kallas polisman L i granskningskommissionens rapport). Det finns uppgifter att Lundberg fick pengar av Enerström eller av samma bidragsgivare som Enerström. Har inte mer information om den saken. Finns i DG-avsnittet (varav det mesta har sekretess). Se granskningskommissionens rapport (sidan 355 - 357).

Vilka personer gav honom alibi? Finns det underlag på detta?

Jag har hört av en miljard personer (typ) att han skulle ha haft alibi då han befann sig på ett diskotek i Norrtälje.

Men när man ställer frågan vilka dessa personer var får man alltid ett svävande svar.

Eller NÄR han sågs på diskoteket?

”Tja, det var några ungdomar.” Eller ”Borgnäs undersökte saken och konstaterade att alibi fanns”.

Ok, så kan det vara. Men vart hittar jag mer information om detta?
Senast redigerad av OPK123 2025-03-15 kl. 15:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in