Citat:
De hade ryggen mot Björkman. Det är deras minnesbild.
Han följde med en bit. Det är deras minnesbild.
De kan inte säga hur långt. Det är deras minnesbild.
För de hade ryggen mot Björkman. Det är deras minnesbild.
Björkman uppgav tre timmar efter mordet att bankomaten låg 10 meter från Skandias entré.
Han uppgav tre år efter mordet att den låg vid Skandias entré.
Som bekant låg bankomaten 40 meter från Skandias entré och 20 meter från Tunnelgatan.
Tack, du har visat dina bästa argument.
Det var allt jag ville.
Han följde med en bit. Det är deras minnesbild.
De kan inte säga hur långt. Det är deras minnesbild.
För de hade ryggen mot Björkman. Det är deras minnesbild.
Björkman uppgav tre timmar efter mordet att bankomaten låg 10 meter från Skandias entré.
Han uppgav tre år efter mordet att den låg vid Skandias entré.
Som bekant låg bankomaten 40 meter från Skandias entré och 20 meter från Tunnelgatan.
Tack, du har visat dina bästa argument.
Det var allt jag ville.
NF förhör 1986-03-26 10:53
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E13-06
F: När ni hade uträttat dom här bankärendena, vad hände då?
FR: Ja då snackade vi, Björkman han tyckte vi skulle vänta på resten men det tyckte inte vi, så att då fortsatte vi att gå och Björkman han stannade väl kvar där och försökte vänta på dom och sen, vi lämnade honom där helt enkelt och knallade vidare.
F: Tittade ni då så att säga Sveavägen söderut för att se om om dom här tre kamraterna var i antågande?
FR: Ja jag har för mig att jag kastade någon blick uppåt.
F: Kommer du ihåg om ni lade märke till dom att dom var på väg
F: efter er?
FR: Ja jag tror att, nej jag kan inte säga om jag såg dom eller om jag inte såg dom faktiskt.
F: Det kan du inte göra?
FR: Nej.
F: Men du, Åsa och Claes fortsatte då att promenera Sveavägen norrut?
FR: Ja.
F: Medan Anders Björkman enligt din uppfattning då stannade kvar utanför banken?
FR: Ja.
F: Vände du dig om någon mer gång sedan ni hade skilts från Anders Björkman, kommer du ihåg det?
FR: Nej det gjorde jag inte, vi gick bara."
ÅG 1986-03-26 10:55
https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03-26_1055_E13-08_%C3%85sa_Gustavsson_om_mordkv%C3%A4llen_och_ban komatuttag.pdf/2
"G: Ja, ja.. Då gick, nu kommer inte jag ihåg om jag gick i mitten, antingen gick jag i mitten eller så gick jag längst ut mot vänster. Men då gick, Klas, Niklas och jag vi gick liksom i täten och Anders gick bakom oss, för han tyckte att vi skulle vänta på dom andra. Sedan fortsatte vi att käbbla om det efter det att vi tagit ut pengar och han stod kvar och vi gick då.
F: Så ni argumenterade om att ni skulle vänta på de här andra som var eftersläntrarna då.
G: Ja, just det.
F: Och dom hade ni släppt någonstans på Kungsgatan.
G: Ja.
F: Så ni tre går Niklas, Klas och du, ni går mot Kåren då?
G: Ja."
CN 1986-03-26 11:10
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E13-07
"F: Nej. Och Anders Björkman följer han med på vägen här upp mot..
N: Nej, han står kvar.
F: Han stannar alltså vid bankomaten.
N: Ja, han stannar kvar eller något framför kanske, han kanske går några steg men han blir i alla fall efter precis efter vi tagit pengar. I alla fall väldigt nära i samband med det.
Så vi var, vi började gå ganska rask takt och han ropade någonting efter oss om "att ni behöver inte gå så fort, vi kan väl vänta på dom andra då".
Som då i sin tur hade blivit upplockade av annan kille här på jobbet med bil visade det sig så dom hann aldrig fram.
F: Nej.
N: Så Anders stod kvar, så han hänger inte med till Kåren eller någonting.
F: Nej, så du menar på att han är bara med några meter då eventuellt?
N: Ja, eventuellt några meter från bankomaten.
F: Han stannar kvar där.
N: Ja."
AB 1987-03-25 10:00
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E13-00-C
"Efter en stund lämnade han dörrarna till banken.
Tillfrågad om vad han nu företog sig uppger han att han gick snett bakåt ut mot trottoarkanten, för att kunna titta Sveavägen söderut upp mot Kungsgatan efter det andra gänget.
Han stod och tittade en bra stund, men kunde inte se till någon av dessa i antågande.
Vart de tre eftersläntrarna tagit vägen visste han inte då.
Efteråt har han fått kännedom om att Marco Neeser, Rolf Öberg och Leif Fredin hade fått lift med någon kompis i bil - som hade tagit upp dem strax efter korsningen Kungsgatan & Sveavägen.
Tillfrågad om han lade märke till person/-er och/eller fordon i detta skede, uppger han att det gjorde han inte.
En stund senare iakttar han hur Fröling, Nyberg och Gustavsson kommer ut från banklokalen och börjar promenera Sveavägen norrut.
De tre går bara iväg utan att som det verkar bry sig om Björkman. Han bryr sig ej heller själv om att försöka hejda dem.
Han konstaterar helt kort att de går Sveavägen norrut efter uträttat bankomatbesök. Björkman befinner sig vid detta tillfälle på trottoaren - strax söder om banken."
Man undrar om du läst förhören.
Finns inget stöd för att AB skulle följt med och vänt.
Att han intar en position att kunna bli sedd av IM tex, det finns det stöd för.
Det snurrar runt för er ibland när det skapas sanningar som inte stämmer.