Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-10-31, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
De hade ryggen mot Björkman. Det är deras minnesbild.

Han följde med en bit. Det är deras minnesbild.

De kan inte säga hur långt. Det är deras minnesbild.

För de hade ryggen mot Björkman. Det är deras minnesbild.

Björkman uppgav tre timmar efter mordet att bankomaten låg 10 meter från Skandias entré.

Han uppgav tre år efter mordet att den låg vid Skandias entré.

Som bekant låg bankomaten 40 meter från Skandias entré och 20 meter från Tunnelgatan.

Tack, du har visat dina bästa argument.

Det var allt jag ville.

NF förhör 1986-03-26 10:53

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E13-06

F: När ni hade uträttat dom här bankärendena, vad hände då?

FR: Ja då snackade vi, Björkman han tyckte vi skulle vänta på resten men det tyckte inte vi, så att då fortsatte vi att gå och Björkman han stannade väl kvar där och försökte vänta på dom och sen, vi lämnade honom där helt enkelt och knallade vidare.

F: Tittade ni då så att säga Sveavägen söderut för att se om om dom här tre kamraterna var i antågande?

FR: Ja jag har för mig att jag kastade någon blick uppåt.

F: Kommer du ihåg om ni lade märke till dom att dom var på väg

F: efter er?

FR: Ja jag tror att, nej jag kan inte säga om jag såg dom eller om jag inte såg dom faktiskt.

F: Det kan du inte göra?

FR: Nej.

F: Men du, Åsa och Claes fortsatte då att promenera Sveavägen norrut?

FR: Ja.

F: Medan Anders Björkman enligt din uppfattning då stannade kvar utanför banken?

F: Vände du dig om någon mer gång sedan ni hade skilts från Anders Björkman, kommer du ihåg det?

FR: Nej det gjorde jag inte, vi gick bara."

ÅG 1986-03-26 10:55

https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03-26_1055_E13-08_%C3%85sa_Gustavsson_om_mordkv%C3%A4llen_och_ban komatuttag.pdf/2

"G: Ja, ja.. Då gick, nu kommer inte jag ihåg om jag gick i mitten, antingen gick jag i mitten eller så gick jag längst ut mot vänster. Men då gick, Klas, Niklas och jag vi gick liksom i täten och Anders gick bakom oss, för han tyckte att vi skulle vänta på dom andra. Sedan fortsatte vi att käbbla om det efter det att vi tagit ut pengar och han stod kvar och vi gick då.

F: Så ni argumenterade om att ni skulle vänta på de här andra som var eftersläntrarna då.

G: Ja, just det.

F: Och dom hade ni släppt någonstans på Kungsgatan.

G: Ja.

F: Så ni tre går Niklas, Klas och du, ni går mot Kåren då?

G: Ja."

CN 1986-03-26 11:10

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E13-07

"F: Nej. Och Anders Björkman följer han med på vägen här upp mot..

N: Nej, han står kvar.

F: Han stannar alltså vid bankomaten.

N: Ja, han stannar kvar eller något framför kanske, han kanske går några steg men han blir i alla fall efter precis efter vi tagit pengar. I alla fall väldigt nära i samband med det.

Så vi var, vi började gå ganska rask takt och han ropade någonting efter oss om "att ni behöver inte gå så fort, vi kan väl vänta på dom andra då".

Som då i sin tur hade blivit upplockade av annan kille här på jobbet med bil visade det sig så dom hann aldrig fram.

F: Nej.

N: Så Anders stod kvar, så han hänger inte med till Kåren eller någonting.

F: Nej, så du menar på att han är bara med några meter då eventuellt?

N: Ja, eventuellt några meter från bankomaten.

F: Han stannar kvar där.

N: Ja."

AB 1987-03-25 10:00

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E13-00-C

"Efter en stund lämnade han dörrarna till banken.

Tillfrågad om vad han nu företog sig uppger han att han gick snett bakåt ut mot trottoarkanten, för att kunna titta Sveavägen söderut upp mot Kungsgatan efter det andra gänget.

Han stod och tittade en bra stund, men kunde inte se till någon av dessa i antågande.

Vart de tre eftersläntrarna tagit vägen visste han inte då.

Efteråt har han fått kännedom om att Marco Neeser, Rolf Öberg och Leif Fredin hade fått lift med någon kompis i bil - som hade tagit upp dem strax efter korsningen Kungsgatan & Sveavägen.

Tillfrågad om han lade märke till person/-er och/eller fordon i detta skede, uppger han att det gjorde han inte.

En stund senare iakttar han hur Fröling, Nyberg och Gustavsson kommer ut från banklokalen och börjar promenera Sveavägen norrut.

De tre går bara iväg utan att som det verkar bry sig om Björkman. Han bryr sig ej heller själv om att försöka hejda dem.

Han konstaterar helt kort att de går Sveavägen norrut efter uträttat bankomatbesök. Björkman befinner sig vid detta tillfälle på trottoaren - strax söder om banken."

Man undrar om du läst förhören.

Finns inget stöd för att AB skulle följt med och vänt.

Att han intar en position att kunna bli sedd av IM tex, det finns det stöd för.

Det snurrar runt för er ibland när det skapas sanningar som inte stämmer.
Citera
2024-10-31, 03:47
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Det är svårt att veta om axelremsväskan bidrog till intrycket av jackans längd.

Vad som är "lårets mitt" är subjektivt. Hur kunde Fauzzi bedöma var Björkmans lår började? Fauzzi såg Björkman några sekunder och dessutom gick han "lite underligt". En annan felkälla är referatet. Vi läser ett referat. "Jackan räckte till lårets mitt på mannen." Vi vet inte om Fauzzi sa exakt så. Han kanske sa att "jackan gick en bit ner på låret". Det är varierande kvalitet på referaten.

Mannen hade händerna i fickorna. Det kan man inte ta miste på.

Fauzzi såg att mannen hade händerna i fickorna.

Charlotte Liljedahl såg att Björkman hade händerna i fickorna.

Klart är i alla fall att Fauzzi tyckte att mannens jacka var längre än jackorna på de åtta personer han förevisades i vittneskonfrontationen med Victor Gunnarsson. Det säger han med egna ord.

Där framgår det också extra tydligt hur lite uppmärksamhet han faktiskt fäste vid mannen. Först har han ögonkontakt med Palme ”hela tiden” och så är det Lennart i Carterie som stör. Han har säkert uppfattat det där med fickorna och gången men det kan man ju göra i ögonvrån också.

E13-01-D:

K: Du såg jackan?

F: Jag såg bara jackan alltså. Jag hade ögonkontakt med Palme hela tiden plus sen var det någon, någon grej inne i ett skyltfönster som stod och meka där inne, då titta jag in där. Då såg jag aldrig hans ansikte.

K: Vad var det för jacka du såg?

F: Det var en blå jacka, lite längre än den här som de har på sig. En Tensonjacka eller Fjällräven eller något sånt.
Senast redigerad av Knattarna 2024-10-31 kl. 04:20.
Citera
2024-10-31, 04:04
Medlem
Citat:
Björkman uppgav tre timmar efter mordet att bankomaten låg 10 meter från Skandias entré.
Han gissar att det är 50 m norr om Tunnelgatan. Rätt svar är 25 m. Har inget att göra med Skandias entré att göra.

Citat:
Han uppgav tre år efter mordet att den låg vid Skandias entré.

Har du länk?

Det var allt jag ville.
Citera
2024-10-31, 06:21
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
NF förhör 1986-03-26 10:53

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E13-06

F: När ni hade uträttat dom här bankärendena, vad hände då?

FR: Ja då snackade vi, Björkman han tyckte vi skulle vänta på resten men det tyckte inte vi, så att då fortsatte vi att gå och Björkman han stannade väl kvar där och försökte vänta på dom och sen, vi lämnade honom där helt enkelt och knallade vidare.

F: Tittade ni då så att säga Sveavägen söderut för att se om om dom här tre kamraterna var i antågande?

FR: Ja jag har för mig att jag kastade någon blick uppåt.

F: Kommer du ihåg om ni lade märke till dom att dom var på väg

F: efter er?

FR: Ja jag tror att, nej jag kan inte säga om jag såg dom eller om jag inte såg dom faktiskt.

F: Det kan du inte göra?

FR: Nej.

F: Men du, Åsa och Claes fortsatte då att promenera Sveavägen norrut?

F: Medan Anders Björkman enligt din uppfattning då stannade kvar utanför banken?

F: Vände du dig om någon mer gång sedan ni hade skilts från Anders Björkman, kommer du ihåg det?

FR: Nej det gjorde jag inte, vi gick bara."

ÅG 1986-03-26 10:55

https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03-26_1055_E13-08_%C3%85sa_Gustavsson_om_mordkv%C3%A4llen_och_ban komatuttag.pdf/2

"G: Ja, ja.. Då gick, nu kommer inte jag ihåg om jag gick i mitten, antingen gick jag i mitten eller så gick jag längst ut mot vänster. Men då gick, Klas, Niklas och jag vi gick liksom i täten och Anders gick bakom oss, för han tyckte att vi skulle vänta på dom andra. Sedan fortsatte vi att käbbla om det efter det att vi tagit ut pengar och han stod kvar och vi gick då.

F: Så ni argumenterade om att ni skulle vänta på de här andra som var eftersläntrarna då.

G: Ja, just det.

F: Och dom hade ni släppt någonstans på Kungsgatan.

G: Ja.

F: Så ni tre går Niklas, Klas och du, ni går mot Kåren då?

G: Ja."

CN 1986-03-26 11:10

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E13-07

"F: Nej. Och Anders Björkman följer han med på vägen här upp mot..

N: Nej, han står kvar.

F: Han stannar alltså vid bankomaten.

N: Ja, han stannar kvar eller något framför kanske, han kanske går några steg men han blir i alla fall efter precis efter vi tagit pengar. I alla fall väldigt nära i samband med det.

Så vi var, vi började gå ganska rask takt och han ropade någonting efter oss om "att ni behöver inte gå så fort, vi kan väl vänta på dom andra då".

Som då i sin tur hade blivit upplockade av annan kille här på jobbet med bil visade det sig så dom hann aldrig fram.

F: Nej.

N: Så Anders stod kvar, så han hänger inte med till Kåren eller någonting.

F: Nej, så du menar på att han är bara med några meter då eventuellt?

N: Ja, eventuellt några meter från bankomaten.

F: Han stannar kvar där.

N: Ja."

AB 1987-03-25 10:00

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E13-00-C

"Efter en stund lämnade han dörrarna till banken.

Tillfrågad om vad han nu företog sig uppger han att han gick snett bakåt ut mot trottoarkanten, för att kunna titta Sveavägen söderut upp mot Kungsgatan efter det andra gänget.

Han stod och tittade en bra stund, men kunde inte se till någon av dessa i antågande.

Vart de tre eftersläntrarna tagit vägen visste han inte då.

Efteråt har han fått kännedom om att Marco Neeser, Rolf Öberg och Leif Fredin hade fått lift med någon kompis i bil - som hade tagit upp dem strax efter korsningen Kungsgatan & Sveavägen.

Tillfrågad om han lade märke till person/-er och/eller fordon i detta skede, uppger han att det gjorde han inte.

En stund senare iakttar han hur Fröling, Nyberg och Gustavsson kommer ut från banklokalen och börjar promenera Sveavägen norrut.

De tre går bara iväg utan att som det verkar bry sig om Björkman. Han bryr sig ej heller själv om att försöka hejda dem.

Han konstaterar helt kort att de går Sveavägen norrut efter uträttat bankomatbesök. Björkman befinner sig vid detta tillfälle på trottoaren - strax söder om banken."

Man undrar om du läst förhören.

Finns inget stöd för att AB skulle följt med och vänt.

Att han intar en position att kunna bli sedd av IM tex, det finns det stöd för.

Det snurrar runt för er ibland när det skapas sanningar som inte stämmer.

Det snurrar runt för dig ibland när du skapar sanningar som inte stämmer.

Klas Nyberg 1986-03-26:

Nyberg: Ja, han stannar kvar eller något framför kanske, han kanske går några steg men han blir i alla fall efter precis efter vi tagit pengar. I alla fall väldigt nära i samband med det. Så vi var, vi började gå ganska rask takt och han ropade någonting efter oss om att ni behöver inte gå så fort, vi kan väl vänta på dom andra då.

Niklas Fröling 1986-03-26:

Ström: Gick ni alla fyra in i någon form av entré då?
Fröling: Just det, vi var alla fyra därinne.
Ström: Så ingen väntade kvar ute på gatan av er då?
Fröling: Nej men jag har för mig att dörrarna var öppna, nej vi var nog inne alla fyra.
Ström: När ni hade uträttat dom här bankärendena, vad hände då?
Fröling: Ja då snackade vi, Björkman han tyckte vi skulle vänta på resten men det tyckte inte vi, så att då fortsatte vi att gå och Björkman han stannade väl kvar där och försökte vänta på dom och sen, vi lämnade honom där helt enkelt och knallade vidare.

Niklas Fröling 1986-03-26 (fortsättning):

Ström: Vände du dig om någon mer gång sedan ni hade skilts från Anders Björkman, kommer du ihåg det?
Fröling: Nej det gjorde jag inte, vi gick bara.

Åsa Gustavsson 1986-03-26:

Hamrén: Så du kan inte, din uppfattning är att han stod kvar vid bankomaten?
Gustavsson: Ja.
Hamrén: Huruvida han har varit med en bit eller inte det kan du inte säga?
Gustavsson: Nej.
Citera
2024-10-31, 07:15
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Han gissar att det är 50 m norr om Tunnelgatan. Rätt svar är 25 m. Har inget att göra med Skandias entré att göra.

Det har allt med Skandias entré att göra.

Det visar att Björkman trodde att bankomaten låg i närheten av Skandias entré.

Tre timmar efter mordet.

I närheten av "dörrarna till banken".

Citat:
Har du länk?

Det var allt jag ville.

Du vet inte att Björkman beskrev bankomatens position både 1986 och 1989? Det var ju tråkigt.

Du vet inte att bankomaten låg "mitt på det kvarteret". Vid Skandias entré. Enligt Björkman. Det var ju tråkigt.

Nu kan du lyssna på Björkman hur många gånger du vill.

Repetition är kunskapens moder.
Citera
2024-10-31, 07:35
Medlem
Citat:
Det snurrar runt för dig ibland när du skapar sanningar som inte stämmer.

Klas Nyberg 1986-03-26:

Nyberg: Ja, han stannar kvar eller något framför kanske, han kanske går några steg men han blir i alla fall efter precis efter vi tagit pengar. I alla fall väldigt nära i samband med det. Så vi var, vi började gå ganska rask takt och han ropade någonting efter oss om att ni behöver inte gå så fort, vi kan väl vänta på dom andra då.

Niklas Fröling 1986-03-26:

Ström: Gick ni alla fyra in i någon form av entré då?
Fröling: Just det, vi var alla fyra därinne.
Ström: Så ingen väntade kvar ute på gatan av er då?
Fröling: Nej men jag har för mig att dörrarna var öppna, nej vi var nog inne alla fyra.
Ström: När ni hade uträttat dom här bankärendena, vad hände då?
Fröling: Ja då snackade vi, Björkman han tyckte vi skulle vänta på resten men det tyckte inte vi, så att då fortsatte vi att gå och Björkman han stannade väl kvar där och försökte vänta på dom och sen, vi lämnade honom där helt enkelt och knallade vidare.

Niklas Fröling 1986-03-26 (fortsättning):

Ström: Vände du dig om någon mer gång sedan ni hade skilts från Anders Björkman, kommer du ihåg det?
Fröling: Nej det gjorde jag inte, vi gick bara.

Åsa Gustavsson 1986-03-26:

Hamrén: Så du kan inte, din uppfattning är att han stod kvar vid bankomaten?
Gustavsson: Ja.
Hamrén: Huruvida han har varit med en bit eller inte det kan du inte säga?
Gustavsson: Nej.

Du klipper ut bara de delar som du kan tolka till din hypotes. Jag har ju länkat hela stycket. Läs
Citera
2024-10-31, 07:47
Medlem
Citat:
Det har allt med Skandias entré att göra.

Det visar att Björkman trodde att bankomaten låg i närheten av Skandias entré.

Tre timmar efter mordet.

I närheten av "dörrarna till banken".

Nej det är en gissning hur långt det var till bankomaten.

Han gissar fel. Rätt svar är 25 m.

Han säger att han väntar utanför Götabanken vilket bekräftas av vännerna.

Han är aldrig utanför Skandiaentren den kvällen.

Max 10 m norr om Götabanken, dvs Haga skor.

Han går strax söderut om Götabanken och snett ut mot trottoarkanten.
Citera
2024-10-31, 08:15
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Nej det är en gissning hur långt det var till bankomaten.

Han gissar fel. Rätt svar är 25 m.

22 meter från huslivet på Tunnelgatan. Det blir 20 meter om man avrundar.

Han uppgav "50 meter" tre timmar efter mordet och "mitt på det kvarteret" 1989 (Skandias entré 60 meter norr om Tunnelgatan var "mitt på det kvarteret"). Det är ingen "gissning". Björkman tror att bankomaten låg vid Skandias entré. Vid "dörrarna till banken". Att Björkman har fel är inte det viktiga. Det viktiga är att Björkman tror att bankomaten låg där. Vid "dörrarna till banken". Dörrarna till Skandiahuset. När man till slut frågar (ett år försent) var han vände svarar han "10 meter norr om dörrarna till banken". Ingen frågar vad han menar med "banken". Bankomaten försvann i maj 1986.

Du upprepar argument utan att svara på motargument.

Diskussionen saknar intresse.
Citera
2024-10-31, 08:51
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Tycker inte det låter rimligt att Fauzzi måste få frågan för att nämna att mannen bakom LOP först gick i andra riktningen. Det om något vore väl en indikation på att han inte är en livvakt.

Att Fauzzi såg att Björkman vände är osannolikt. Att Fauzzi såg Björkmans kamrater 30 - 40 meter framför sig är inte osannolikt. Inget som Fauzzi uppgav i förhören tyder på motsatsen.

Citat:
Ditt resonemang bygger på att Björkman går 5-10 meter bakom LOP i samma takt ett femtiotal meter utan att notera dem. För att han går snett bakom dem. Att en tredje person står och väntar längre fram för att göra dem sällskap missar han också. Det skaver lite.

Din beskrivning skaver lite. Fauzzi "missade" inte GM.

Att mannen som Inge såg stod och väntade blev inte känt för polisen förrän den 14 mars 1986.

Att mannen som Inge såg stod och väntade strax intill Dekorimas ingång (fem meter norr om huslivet på Tunnelgatan) blev inte känt för polisen förrän den 8 april 1986.

Ingen frågade Fauzzi vad han såg vid Dekorimas ingång.

Den 3 mars: "Han tittade in, när han passerade Tunnelgatan. Det var mörkt, men han såg ingen person." På Tunnelgatan såg han ingen person. Vad Fauzzi såg vid Dekorimas ingång fick vi inte veta. Ström frågade inte om han såg något där.

"Fauzzi fortsätter att gå Sveavägen norrut. Han möter ingen person." Fauzzi mötte ingen person efter mötet med paret Palme och mannen bakom dem. Ingen frågade om Fauzzi såg Björkmans tre kamrater 30 - 40 meter framför sig.

"Fauzzi har inte märkt någon person som stått i port eller prång." Fauzzi syftar på portar och prång efter mötet med paret Palme och mannen bakom dem.

Den 25 mars: "Fauzzi uppger att han under sin gång Sveavägen norrut och fram till mötesplatsen endast mötte ett ungt par. Han såg inga andra personer, varken gående eller stående." Länninge frågade inte om Fauzzi såg något vid Dekorimas ingång.

"Ett ungt par" är Birgitta Schaeffer och hennes äldsta dotter Anna (Birgitta hade en pagefrisyr). Fauzzi missade lillasyster Kristina. Han mötte dem mellan Kungsgatan och Tunnelgatan. Birgitta Schaeffer beskrev Fauzzi när hon kontaktade polisen den 6 mars kl 19.15. Fantombilden (av mannen i Smala gränd) spreds över världen den 6 mars. Birgitta tyckte att den 22-årige Fauzzi liknade bilden. Därför kontaktade hon polisen (L904). Hon beskrev en "mörk täckjacka, ej blå". Fauzzi hade en blåsvart dunjacka.

Fauzzi mötte ingen annan mellan Kungsgatan och Skandias entré. Bara Birgitta Schaeffer och hennes döttrar Anna och Kristina. Mötet med Fauzzi var orsaken att Birgitta kontaktade polisen den 6 mars 1986.

Inge Mårelius blev inte känd för allmänheten förrän oktober 1987 (då hans vittnesuppgifter beskrevs i Thomas Kangers bok "Mordet på Olof Palme"). Inges namn blev inte känt för allmänheten förrän oktober 1988 (då Hans Holmér röjde Inge och ett tiotal andra vittnen i boken "Olof Palme är skjuten!"). Vid det laget hade Fauzzi för länge sedan glömt mannen som stod och tittade i Dekorimas skyltfönster, fem meter norr om huslivet på Tunnelgatan. Mannen som Inge såg. Ingen frågade Fauzzi om den mannen.

Citat:
Att Mårelius väntande man kan vara Björkman låter sig inte förminskas till nån sorts "ny" idé associerad med en specifik Flashback-användare. Det är en sen länge torgförd tanke som bottnar i att Björkman befinner sig utanför banken men märkligt nog inte tar plats i Mårelius iakttagelser.

gida fick den idén 2017:

https://www.flashback.org/sp62547196

Har du en tidigare källa?
Citera
2024-10-31, 10:30
Medlem
Citat:
22 meter från huslivet på Tunnelgatan. Det blir 20 meter om man avrundar.

Han uppgav "50 meter" tre timmar efter mordet och "mitt på det kvarteret" 1989 (Skandias entré 60 meter norr om Tunnelgatan var "mitt på det kvarteret"). Det är ingen "gissning". Björkman tror att bankomaten låg vid Skandias entré. Vid "dörrarna till banken". Att Björkman har fel är inte det viktiga. Det viktiga är att Björkman tror att bankomaten låg där. Vid "dörrarna till banken". Dörrarna till Skandiahuset. När man till slut frågar (ett år försent) var han vände svarar han "10 meter norr om dörrarna till banken". Ingen frågar vad han menar med "banken". Bankomaten försvann i maj 1986.

Du upprepar argument utan att svara på motargument.

Diskussionen saknar intresse.

24 m från Husliv till Skjutdörren till Götabanken.

https://imgur.com/a/cxkN1KK

Du kan ha den hypotesen. Den motsägs av vad förhören säger med AB och Boforsgänget.

Han har aldrig varit och vänt enligt dom. Du tror att vännerna inte märker att AB följer efter dom minst 60-65 m för att sedan vända.

AB själv ska varit för full för att komma ihåg detta.

Han ska också gå efter LOP ca 80 m utan att minnas detta.

Allt detta för att NF på minst ca 140 m håll uppfattar AB jacka som samma nyans som Tensonmannen.

Du har en hypotes

Jag har en annan hypotes.

Jag tycker det är mer i materialet som talar för min hypotes.

Tids och avståndsbedömningar ger jag inget värde för att vara exakta.

Varför du gör det vet jag inte.

Vi kan avsluta där.

Hoppas dom som läser detta hade behållning av diskussionen.

Ingen av hos kommer ändra sig.

Ha det bra
Citera
2024-10-31, 11:03
Medlem
Citat:
Att Fauzzi såg att Björkman vände är osannolikt.

Ok. Tolkade det här fel då: "Sannolikt kunde han minnas att en av dem (Björkman) gick en bit bakom de andra och vände norr om Skandias entré."

Sedan spelar det ju ingen roll om Björkman så tror att banken låg på månen. Vi vet var den fanns och kan utifrån det räkna ut hans rörelsemönster giver ditt scenario. Frågan är om det är rimligt givet vittnesmålen.

Hur långt upp för Sveavägen är du beredd att skicka Björkman?

När Fauzzi får syn på honom måste han ju komma lullandes en bra bit norr om Skandia-entrén. Han ska då också ha hunnit skiljas från boforsarna med marginal.

Snackar vi 70-80 meter från mordplatsen? Det avståndet blir den sträcka han går alldeles bakom LOP utan att lägga märke till dem. Trots att han har uppmärksamheten riktad åt deras håll.

Innan dess har han rantat efter kollegorna runt 60 meter efter att de lämnat bankomaten.

Det blir rätt mycket promenerande för att vara helt frånvarande i vittnesmålen. Och som bortblåst under rekonstruktionen.

Generellt är jag tveksam till hypoteser som baseras på frånvaron av detaljer i materialet snarare än vad dom faktiskt står där. Typ: Björkman påstår sig ha rört sig norrut max tio meter men eftersom ingen frågar boforsarna om de vände sig om gick han där i ytterligare 50 meter. Fauzzi säger att han inte såg någon innan han mötte makarna Palme men eftersom ingen frågar om det stod någon vid just Dekorima fanns det någon där. O s v. Går att skruva ihop rätt många resonemang på det viset.

Mitt intresse för MOP väcktes för runt 30 år sen. Tanken att Mårelius Dekorima-man kan vara Björkman är minst lika gammal. Blir förvånad över att det är nåt som ens behöver sägas.
Senast redigerad av Bemp 2024-10-31 kl. 12:02.
Citera
2024-10-31, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp

Mitt intresse för MOP väcktes för runt 30 år sen. Tanken att Mårelius Dekorima-man kan vara Björkman är minst lika gammal. Blir förvånad över att det är nåt som ens behöver sägas.

Det var nytt för mig att det tanken funnits så länge. Trodde att jag var först att basunera ut hypotesen men att den funnits tidigare av personer som nämt det och jag snappat upp detta.

Men om man vallar NF på årsdagen av mordet vid graven, så gör man det givetvis med tanken att han ska kolla om han känner igen någon som kan varit Tensonmannen.

Det känns ändå som att hypotesen att AB är Tensonmannen släpar efter CP-debaklet. Kunde inte NF peka ut CP som Tensonmannen, behövde CP kommit dit på annat sätt.

Så har det blivit en sanning,,, för axberger tex om jag förstått saken rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in