Citat:
För mig it makes all sense, vät inte hur man säger det på svenska. Det er the missing link, tycker jag. Undervärdera / underestimera aldrig Säpo och alla dom som dom jobbade med. Kreativiteten till att laga en cloud över det hela är nästan inte fattbar. Har alltid tänkt att Söderström inte kunde ta så mycket fel. Tycker fortfarande det är svårt att förestella mig/ fatta att och om han tog fel alls, men så är det. Hans karriär och liv blev vel praktisk talat förstörd efteråt. Han blev the fall guy. Tragisk, for han var en mycket duktig polis.
Du ska ha tack för den kommentaren. Om Gösta Söderström håller jag med om att han var en duktig polis, det har jag aldrig ens tvivlat på. Hans insatser på mordkvällen blev hårt kritiserade, men jag menar att kritiken i stora stycken varit både oriktig och orättvis.
En sak som nästan aldrig tas upp med Söderström är att han hörde till en slags "inre opposition" i poliskåren mot ledningen, och att konflikten kring Palmemordet egentligen bara blev kulmen på en konflikt som redan pågått internt under en längre tid. Det hela exploderade när Söderström gick ut offentligt med sin kritik, vilket sågs som ett lojalitetsbrott i strid mot "kårandan", och dessutom blev ju frågan om tiderna väldigt infekterad just av de skäl som vi nu kunnat röja – nämligen att de "officiella" tiderna varit manipulerade.
När det gäller själva tidsuppgiften så kan man väl säga, att även duktiga yrkesmän ibland begår misstag, och här har Söderström helt enkelt tagit tio minuter fel på tiden. Om man subtraherar tio minuter från hans tider – för larmet, för ambulansen, för när han meddelade offrets identitet, osv – så hamnar man på pricken rätt. Söderström menade att han fått in larmet kl 23.29, efter justering för att hans egna armbandsur gått en dryg minut efter. De var framme vid mordplatsen 23.30 menade han. De verkliga tiderna ska vara 23.19 för larmet och 23.20 för ankomsten till mordplatsen.
Varför Söderström tog miste kan man spekulera om. Bröderna Poutiainen, som menade att Söderström "bara" låg fem minuter fel, föreslog att han helt enkelt sett fel på klockan och skrivit "23.28" när den visade 23.23. För min egen del tror jag snarare att han skrivit "23.18" i sitt anteckningsblock men att det kan ha blivit "kråkfötter" just därför att anteckningen gjordes under bilfärden i hög fart och med svängen runt hörnet från Kungsgatan in på Sveavägen. När Söderström sedan ska skriva rapport måste han uttyda sin egen anteckning och då har han tolkat den som 23.28 istället för 23.18. Det är ju också möjligt att Söderström redan då fått höra att mordet begåtts "strax efter 23.20" och då kan han ju inte gärna komma med 23.18 – för i så fall skulle han ju lägga larmet före mordet!
Ungefär så tänker jag om vad som hänt med Söderströms tider. Det som förbryllar är att han blir så halsstarrig om saken, att han går ut i medierna och kategoriskt hävdar den uppenbart felaktiga tiden. Det där begriper jag inte riktigt, men det verkar dels ha att göra med Söderströms personlighet och dels med den där gamla konflikten. På något sätt får jag känslan av att Söderström vill "tvåla till" polisledningen. Resultatet blir istället att de krossar honom.
Ironiskt nog kan Gösta Söderströms halsstarrighet sägas vara just den faktor som triggar polisledningen till att sätta Jan Länninge på att inskärpa den officiella doktrinen att mordet begicks 23.21. Utan det rabalder som Söderström ställde till hade man knappast gjort det, och troligtvis hade man heller inte varit riktigt lika dogmatisk kring tiderna som nu blev fallet.
Under alla förhållanden är Länninges tidsutredning ett hafsverk som gjorts i all hast och som företer tydliga tecken på manipulation. Som sådant duger den egentligen inte mycket till, utan grunden för den "officiella" mordtiden är utomordentligt svag – och har varit det hela tiden. Men just på grund av konflikten med Söderström och "privatspanarna" med Sven Anér i spetsen så såg man till att göra den "officiella" mordtiden "politiskt korrekt", en slags påstådd sanning som inte får ifrågasättas vare sig inom kåren eller på annat håll.
Det handlar alltså om ett klassiskt missbruk av "kårandan" inom såväl polis som statsförvaltning och journalistik. Den här totalitära mentaliteten är ju väldigt utpräglad i just Sverige, som i praktiken varit en enpartistat under ett helt sekel, eller en "demokratur" som Vilhelm Moberg uttryckte det. Konflikten kring tiderna är därför också ett tecken på "någonting ruttet i den svenska staten" om man får travestera Shakespeare.
Vad jag konstaterat är att det mycket väl går att i efterhand förfalska LAC-bandets Fröken Ur utan att lämna några sådana spår som SKL kunnat röja i sin forensiska undersökning av bandet. Det förutsätter emellertid att man har tillgång till exakt samma bandspelare som gick på mordkvällen, dvs den "undre bandspelaren" i LAC:s bandspelarkonsol.
De hade två bandspelare som gick vartannat dygn. Banden räckte 24 timmar, och när bandet tog slut bytte man till den andra bandspelaren. Det var långa och breda band, som redan på den tiden kostade 3 000 kr stycket. Bandspelarna som hade hela 36 kanaler var stora och dyra pjäser av märket Assmann, det fanns inte så jättemånga i drift i landet.
För att förfalska bandet i efterhand måste man alltså spela in på exakt samma bandspelare, vilket betyder att man antingen för göra det inne på LAC där bandspelaren finns, eller så får man "låna" bandspelaren ett tag (till exempel "för service") och under tiden sätta in en likadan reservbandspelare i konsolen på LAC. Då kan man använda LAC:s bandspelare till att spela över Fröken Ur-kanalen.
Att man måste använda exakt samma bandspelare beror på att inspelningstonhuvudet på varje bandspelare lämnar ett "magnetiskt fingeravtryck" på bandet som man sedan kan jämföra ungefär som vanliga fingeravtryck. Det är vad SKL gjorde i sin undersökning och fann då att bandet spelats in på just LAC:s "undre bandspelare".
Så för att förfalska bandet utan att det märks måste man alltså använda just den bandspelaren. Det kan Säpo ordna, men däremot kan nog ingen annan ordna det. Om man kan påvisa att LAC-bandets Fröken Ur går fel så har man därför i praktiken påvisat att Säpo förfalskat det. Det är vad jag menar att mina resultat betyder.
Nu behöver förfalskningen visserligen inte nödvändigtvis vara gjord i efterhand, utan man kan alternativt tänka sig att man redan på mordkvällen lett in en felvisande "falsk Fröken Ur" in till LAC:s bandspelarkonsol. En linje stod öppen dygnet runt och då är det naturligtvis möjligt att koppla ur den "riktiga Fröken Ur" på just den här linjen och istället koppla in en "falsk Fröken Ur".
Som du ser så är den här "i förväg"-varianten kanske lite mer långsökt men ändå inte omöjlig, men även den kan bara ha utförts av Säpo. Och oavsett om förfalskningen skett "i förväg" eller "i efterhand" så är det ändå bara Säpo som kan ha utfört den. Det räcker alltså med att påvisa att den inspelade Fröken Ur visar fel tid för att också påvisa att det är Säpo som manipulerat bandet.
Det var de ytterligare kommentarer som jag ville tillföra apropå ditt intresse för tidsfrågorna. Det finns fortfarande några löst hängande trådar i hela den här tidshärvan som jag arbetar med vid sidan av, och dem ska jag återkomma till så snart jag kan. Det rör sig då om de datalistor från LAC som Jan Länninge inkluderat i sin "redogörelse" för tiderna (avsnitt A4456) och hur de passar in i det större sammanhanget. Jag har en intuitiv känsla av att de kan röja hur förfalskningen av LAC-bandet gått till, men behöver jobba lite mer på det innan jag kan komma till skott med att lägga fram den argumentationen.
Tack igen för ditt intresse, och hoppas det här ger lite mer kött på benen!
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-10-09 kl. 07:41.
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-10-09 kl. 07:41.