Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-10-09, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nujaevlarihavet
För mig it makes all sense, vät inte hur man säger det på svenska. Det er the missing link, tycker jag. Undervärdera / underestimera aldrig Säpo och alla dom som dom jobbade med. Kreativiteten till att laga en cloud över det hela är nästan inte fattbar. Har alltid tänkt att Söderström inte kunde ta så mycket fel. Tycker fortfarande det är svårt att förestella mig/ fatta att och om han tog fel alls, men så är det. Hans karriär och liv blev vel praktisk talat förstörd efteråt. Han blev the fall guy. Tragisk, for han var en mycket duktig polis.

Du ska ha tack för den kommentaren. Om Gösta Söderström håller jag med om att han var en duktig polis, det har jag aldrig ens tvivlat på. Hans insatser på mordkvällen blev hårt kritiserade, men jag menar att kritiken i stora stycken varit både oriktig och orättvis.

En sak som nästan aldrig tas upp med Söderström är att han hörde till en slags "inre opposition" i poliskåren mot ledningen, och att konflikten kring Palmemordet egentligen bara blev kulmen på en konflikt som redan pågått internt under en längre tid. Det hela exploderade när Söderström gick ut offentligt med sin kritik, vilket sågs som ett lojalitetsbrott i strid mot "kårandan", och dessutom blev ju frågan om tiderna väldigt infekterad just av de skäl som vi nu kunnat röja – nämligen att de "officiella" tiderna varit manipulerade.

När det gäller själva tidsuppgiften så kan man väl säga, att även duktiga yrkesmän ibland begår misstag, och här har Söderström helt enkelt tagit tio minuter fel på tiden. Om man subtraherar tio minuter från hans tider – för larmet, för ambulansen, för när han meddelade offrets identitet, osv – så hamnar man på pricken rätt. Söderström menade att han fått in larmet kl 23.29, efter justering för att hans egna armbandsur gått en dryg minut efter. De var framme vid mordplatsen 23.30 menade han. De verkliga tiderna ska vara 23.19 för larmet och 23.20 för ankomsten till mordplatsen.

Varför Söderström tog miste kan man spekulera om. Bröderna Poutiainen, som menade att Söderström "bara" låg fem minuter fel, föreslog att han helt enkelt sett fel på klockan och skrivit "23.28" när den visade 23.23. För min egen del tror jag snarare att han skrivit "23.18" i sitt anteckningsblock men att det kan ha blivit "kråkfötter" just därför att anteckningen gjordes under bilfärden i hög fart och med svängen runt hörnet från Kungsgatan in på Sveavägen. När Söderström sedan ska skriva rapport måste han uttyda sin egen anteckning och då har han tolkat den som 23.28 istället för 23.18. Det är ju också möjligt att Söderström redan då fått höra att mordet begåtts "strax efter 23.20" och då kan han ju inte gärna komma med 23.18 – för i så fall skulle han ju lägga larmet före mordet!

Ungefär så tänker jag om vad som hänt med Söderströms tider. Det som förbryllar är att han blir så halsstarrig om saken, att han går ut i medierna och kategoriskt hävdar den uppenbart felaktiga tiden. Det där begriper jag inte riktigt, men det verkar dels ha att göra med Söderströms personlighet och dels med den där gamla konflikten. På något sätt får jag känslan av att Söderström vill "tvåla till" polisledningen. Resultatet blir istället att de krossar honom.

Ironiskt nog kan Gösta Söderströms halsstarrighet sägas vara just den faktor som triggar polisledningen till att sätta Jan Länninge på att inskärpa den officiella doktrinen att mordet begicks 23.21. Utan det rabalder som Söderström ställde till hade man knappast gjort det, och troligtvis hade man heller inte varit riktigt lika dogmatisk kring tiderna som nu blev fallet.

Under alla förhållanden är Länninges tidsutredning ett hafsverk som gjorts i all hast och som företer tydliga tecken på manipulation. Som sådant duger den egentligen inte mycket till, utan grunden för den "officiella" mordtiden är utomordentligt svag – och har varit det hela tiden. Men just på grund av konflikten med Söderström och "privatspanarna" med Sven Anér i spetsen så såg man till att göra den "officiella" mordtiden "politiskt korrekt", en slags påstådd sanning som inte får ifrågasättas vare sig inom kåren eller på annat håll.

Det handlar alltså om ett klassiskt missbruk av "kårandan" inom såväl polis som statsförvaltning och journalistik. Den här totalitära mentaliteten är ju väldigt utpräglad i just Sverige, som i praktiken varit en enpartistat under ett helt sekel, eller en "demokratur" som Vilhelm Moberg uttryckte det. Konflikten kring tiderna är därför också ett tecken på "någonting ruttet i den svenska staten" om man får travestera Shakespeare.

Vad jag konstaterat är att det mycket väl går att i efterhand förfalska LAC-bandets Fröken Ur utan att lämna några sådana spår som SKL kunnat röja i sin forensiska undersökning av bandet. Det förutsätter emellertid att man har tillgång till exakt samma bandspelare som gick på mordkvällen, dvs den "undre bandspelaren" i LAC:s bandspelarkonsol.

De hade två bandspelare som gick vartannat dygn. Banden räckte 24 timmar, och när bandet tog slut bytte man till den andra bandspelaren. Det var långa och breda band, som redan på den tiden kostade 3 000 kr stycket. Bandspelarna som hade hela 36 kanaler var stora och dyra pjäser av märket Assmann, det fanns inte så jättemånga i drift i landet.

För att förfalska bandet i efterhand måste man alltså spela in på exakt samma bandspelare, vilket betyder att man antingen för göra det inne på LAC där bandspelaren finns, eller så får man "låna" bandspelaren ett tag (till exempel "för service") och under tiden sätta in en likadan reservbandspelare i konsolen på LAC. Då kan man använda LAC:s bandspelare till att spela över Fröken Ur-kanalen.

Att man måste använda exakt samma bandspelare beror på att inspelningstonhuvudet på varje bandspelare lämnar ett "magnetiskt fingeravtryck" på bandet som man sedan kan jämföra ungefär som vanliga fingeravtryck. Det är vad SKL gjorde i sin undersökning och fann då att bandet spelats in på just LAC:s "undre bandspelare".

Så för att förfalska bandet utan att det märks måste man alltså använda just den bandspelaren. Det kan Säpo ordna, men däremot kan nog ingen annan ordna det. Om man kan påvisa att LAC-bandets Fröken Ur går fel så har man därför i praktiken påvisat att Säpo förfalskat det. Det är vad jag menar att mina resultat betyder.

Nu behöver förfalskningen visserligen inte nödvändigtvis vara gjord i efterhand, utan man kan alternativt tänka sig att man redan på mordkvällen lett in en felvisande "falsk Fröken Ur" in till LAC:s bandspelarkonsol. En linje stod öppen dygnet runt och då är det naturligtvis möjligt att koppla ur den "riktiga Fröken Ur" på just den här linjen och istället koppla in en "falsk Fröken Ur".

Som du ser så är den här "i förväg"-varianten kanske lite mer långsökt men ändå inte omöjlig, men även den kan bara ha utförts av Säpo. Och oavsett om förfalskningen skett "i förväg" eller "i efterhand" så är det ändå bara Säpo som kan ha utfört den. Det räcker alltså med att påvisa att den inspelade Fröken Ur visar fel tid för att också påvisa att det är Säpo som manipulerat bandet.

Det var de ytterligare kommentarer som jag ville tillföra apropå ditt intresse för tidsfrågorna. Det finns fortfarande några löst hängande trådar i hela den här tidshärvan som jag arbetar med vid sidan av, och dem ska jag återkomma till så snart jag kan. Det rör sig då om de datalistor från LAC som Jan Länninge inkluderat i sin "redogörelse" för tiderna (avsnitt A4456) och hur de passar in i det större sammanhanget. Jag har en intuitiv känsla av att de kan röja hur förfalskningen av LAC-bandet gått till, men behöver jobba lite mer på det innan jag kan komma till skott med att lägga fram den argumentationen.

Tack igen för ditt intresse, och hoppas det här ger lite mer kött på benen!
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-10-09 kl. 07:41.
Citera
2024-10-09, 09:40
Medlem
Lebels avatar
Tekniska och andra förutsättningar att förskjuta Fröken Ur på LAC-bandet (t ex två minuter och 15 sekunder framåt i tiden) sammanfattas här:

https://www.flashback.org/sp89601728

En sådan förskjutning kunde omöjligt undgå snabb upptäckt och saknade rationella motiv. Den var tekniskt omöjlig att göra i efterhand och svår att göra i förväg. Inte minst vid åtta-tiden på mordkvällen. När biobesöket beslutades.
Citera
2024-10-09, 09:58
Medlem
Har postats förut men kan vara värd att titta på en gång till.

"Direktörens dubbelliv
Alvar Lindencrona ledde under kalla kriget en hemlig svensk motståndsrörelse. SvD:s Mikael Holmström berättar i sin bok Den dolda alliansen – Sveriges hemliga Nato-förbindelser om ett dubbelliv med familjen som alibi. I dag publicerar vi delar ur kapitlet ”Jag var pappas täckmantel”."

"THules huvudkontor, senare Skandiahuset, på Sveavägen 44 i Stockholm var Alvar Lindencronas arbetsplats. Flera anställda ingick i motståndsrörelsen som hade ett hemligt kontor i huset"

Fanns det fortfarande kvar något av detta 1986?

https://www.svd.se/a/e13fee18-2f7f-39a7-b870-b3dcb1708844/direktorens-dubbelliv
Citera
2024-10-09, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Självklart. I Thomas Petterssons värld av bakvänd logik är det så.

Prislappen på Hattmakarens hatt fick en ny innebörd 2020.

10/6 betyder 10 shillings och 6 pence. För en engelsman. Den 10 juni för en svensk. Krister Peterssons pressträff den 10 juni 2020.

Argumentet att Ströms referat använder ordet "väska" har synts förr. När man inte tävlar i fantasier om Engström tävlar man i fantasier om väskor.

Det är intressant att läsa Gunnar Walls blogg (för beteendevetare). Där sitter vuxna människor och idisslar samma nonsens om Engström (och hans påhittade kontakter i EAP och Stay behind) som Thomas Pettersson skrev i Filter 2018. Trots att Pettersson borde ha vett att gå i pension efter Walls senaste bok. Inte sitta på bokmässan och fortsätta svamla. Samma nonsens som Pettersson skrev i Filter 2018 skrev Sven Anér i boken "Fyra nycklar" 1991. När han inledde förtalet av Engström. Minus Glasers revolver. Som inte var rätt revolver. Vilket polisen visste före Petterssons artikel i Filter. Självklart borde Engström ha stämt Anér. Istället för att skriva vänliga brev.

Håkan Ström förhör Yvonne den 2 mars kl 13.55:

"Medans mannen sprang försökte han stoppa ned eller ta ut något ur en väska han bar i vänster hand. Mannen gjorde rörelser, som om han med den högra armen exempelvis sökte dra upp ett blixtlås. Väskan var i storlek ca 20x15 cm. Nieminen såg inte till någon rem eller liknande som fladdrade. Väskan var mörk till färgen."

Åke Thorstensson (Jan Länninges ställföreträdare) och Lars Jonsson träffar Yvonne den 4 mars kl 16.30 "för att förevisa henne fotografier" på kurdiske medborgaren Mohammed Latif Abdalrahim.

"Hon poängterar på nytt att hon nästan fixerade sin blick på att mannen under det att han hela tiden sprang höll på att antingen öppna eller stänga blixtlåset till den mindre väska 20x15 cm som han höll i sin vänstra hand. Väskan påminner om en handledsväska, men hon såg ingen rem. Hon fick uppfattningen att väskan var stabil - hård i sin form."

Håkan Ström förhör Stig den 10 mars kl 09.52:

"Engström bar en handledsväska, vilken var mörkbrun till färgen."

Lars Borgström gör en extra kontroll den 11 juni kl 13.20:

"När E därefter kom tillbaka till platsen för händelsen stod en person och lämnade uppgifter till en polis. E väntade på sin tur att tala och hörde att uppgiftslämnaren lämnade signalementet på E som hade keps, mörk rock, stålbågade glasögon och handlovsväska. E talade härefter om detta för polismannen."

Allan Bäckström och Lars Jonsson förhör Stig vid personligt besök den 25 april kl 09.00:

F: Sen hade du en handlovsväska?
E: Ja.
F: Är det den som du har med dig här?
E: Den ligger här framför ja.
F: Det är en brun ordinär handlovsväska med en storlek på 15x22 cm, med ett handband i ena gaveln.

Självklart är det Yvonnes åsikt den 4 mars (inte Holmérs) att hon såg en handledsväska. De är hårda och stabila i sin form och brukar vara i storleksordningen 20x15 cm. Som hon uppgav den 2 och 4 mars.

Det är möjligt att Yvonne använde ordet "handledsväska" den 2 mars. Det får vi veta när ljudinspelningen av Ströms förhör släpps. Som kan visa (ännu tydligare) att Stig mötte dem på Tunnelgatan (väster om manskapsbodarna). Som kan visa att Yvonne beskrev handledsväskan (och resten av Stigs signalement) ännu bättre än Ströms referat visar.

Yvonne prickar höjden exakt. 15 cm.

Yvonne prickar längden nästan exakt. 20 cm. Stigs handledsväska var 22 cm.

Yvonne uppger att färgen var mörk. Stigs handledsväska var mörkbrun.

Självklart såg hon Stigs handledsväska. Självklart såg hon Stig. På Tunnelgatan (väster om manskapsbodarna). När han försökte springa ifatt poliserna för att ge dem Lisbeths uppgifter om gärningsmannens signalement.

Att polisens rättsavdelning inte kan hitta (eller inte vill släppa) ljudinspelningarna av Ströms förhör med Yvonne Nieminen den 2 mars 1986 och Ahmed Zahir den 3 mars 1986 (som båda gjordes "vid personligt besök" och måste ha spelats in) är en skandal utan like.

Magasinet Filters artikel om Stig 2018 är den största ankan i Sveriges historia. I verkligheten finns inga misstänkta uppgifter alls i Stigs vittnesuppgifter. Att han feldömde positionen när skotten hördes är inte misstänkt. Det kan vilket vittne som helst göra. Mediabilden att Stig ljög i förhören är genomfalsk. Stig kommenterade inte sina egna livräddande åtgärder förrän i fjärde och sista förhöret och då på ett sätt som kan vara sant. En rad detaljer i Stigs vittnesuppgifter (som åklagaren missade 2020) visar att Stig var på mordplatsen i flera minuter efter skotten och när polisen kom. Detaljer som han omöjligt kunde ha hört eller läst efteråt. "Middagsrasten" är motbevisad. Väktaren skrev själv i besöksjournalen att hon började 16.45, inte 20.45. Gärningsmannen kan inte ha sett från krönet att Jeppsson (som snabbt gömde sig bakom skjulet) var "i 20-årsåldern". Samma skjul som hindrade Engström att se poliserna när han stod mitt i korsningen. Däremot kan Stig ha sett från Sveavägen att Jeppsson var "i 20-årsåldern". Även Lisbeth Palme såg Jeppsson från Sveavägen ("1 - 3 minuter" efter skotten).

Av Krister Peterssons anklagelseakt mot Stig återstår ingenting.

Utom prislappen på Hattmakarens hatt. 10/6.

Vem som jobbade tillsammans med Anette K var länge ett frågetecken för mig.Väktarantalet var ju enligt gällande regler minst två stycken,och vid undersökning hittade jag ingen möjlig alternativ kandidat som kunde ha jobbat tillsammans med Anette K på kvällen den 28 Februari.
Detta var vid tidpunkt då endast ALGs egna uppgifter om klockan 20.45 fanns i materialet.
Nu vet vi dock att ALG började jobba klockan 16.45 och det tidigare frågetecknet kunde rätas ut.

Stig Engström är omöjlig i varje rimlig gärningsmannabeskrivning.
Naturligtvis så mördade han inte Olof Palme.
Citera
2024-10-09, 10:51
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Smala ben och bred ryggtavla. Snygg kropp, som någon sa ... Det vandrande V:et SE? 😉

Efter 2-3 minuter, när JA stigit ur bilen, är det dock betydligt fler på platsen. Högst oklart om JA:s beskrivning, tre år senare, avser Skandiamannen.

Jaha, men nu handlade det om huruvida SE kan ha framstått som något bastant eller inte på mordplatsen.

Och det tycks vara så att han nog kunde det.

Därmed går det inte att på ”kroppskonstitutionell” grund avfärda att det är SE som omtalas i sammanhanget.

Det var det hela.
Citera
2024-10-09, 11:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jaha, men nu handlade det om huruvida SE kan ha framstått som något bastant eller inte på mordplatsen.

Och det tycks vara så att han nog kunde det.

Därmed går det inte att på ”kroppskonstitutionell” grund avfärda att det är SE som omtalas i sammanhanget.

Det var det hela.

Fast JA beskriver inte någon "bastant" man med handledsväska. En "bastant" man med detta attribut rör sig däremot på åsen 1-2 minuter efter skotten.

Vad menar JA förresten med "lite mindre", syftar detta på längden eller på bredden?
Citera
2024-10-09, 11:52
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Fast JA beskriver inte någon "bastant" man med handledsväska. En "bastant" man med detta attribut rör sig däremot på åsen 1-2 minuter efter skotten.

Vad menar JA förresten med "lite mindre", syftar detta på längden eller på bredden?

Förlåt min franska, men har verkligen YN sagt något om en "bastant" eller "aningen bastant" herre uppe på åsen (antar att det är hennes vittnesmål du avser)? Det enda hon nämnt är väl att han verkade aningen "ansträngd" om jag minns hennes ord rätt?

Samson/Robrandt nämner heller inget om någon "bastant" figur uppe på åsen? Man blir ju inte bastant bara för att man eventuellt har halvrisig kondition (eller är lite "ur form" efter trappan), eller för att man halkar omkring i högst oklara skor/kängor?

Eller har jag missuppfattat vad du fikar efter?
Citera
2024-10-09, 12:21
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BJkzwg/sapo-ligger-bakom-olof-palmes-dod

Det är mycket möjligt att Säpo inte har någon inblandning i mordet på Olof Palme.
Men tanken på att Säpo ska utreda sig själv blir ju märklig om det stämmer
Citera
2024-10-09, 12:46
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BJkzwg/sapo-ligger-bakom-olof-palmes-dod

Det är mycket möjligt att Säpo inte har någon inblandning i mordet på Olof Palme.
Men tanken på att Säpo ska utreda sig själv blir ju märklig om det stämmer
"Publicerad 2013-01-06"

Citera
2024-10-09, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
"Publicerad 2013-01-06"

Nu ska vi vara glada.
Citera
2024-10-09, 13:00
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Nu ska vi vara glada.

Håller med. Bra att du länkar. Många (nya som gamla intressenter) kan a missat. Dessutom behöver vi alla uppdatera och fräscha till våra skallar mellan varven. Länka på!
Citera
2024-10-09, 13:28
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
JA beskrev AB och JÅS så tydligt att det spelade ingen roll om JA pekade ut dem på fotona eller inte (att döma av frånvaron av svar i referatet).

Ström missuppfattade referatet (han läste fel eller fick fel besked) och trodde att en av beskrivningarna gällde SE (den gällde JÅS). Inte konstigt.

JA pekade ut SE klart och tydligt.

Vilken IQ behövs för att fatta detta? Vild gissning: 80 - 90.

Eller så läser man i förhörsprotokollet för fotovisningen med JA den 14:e maj:

"Händelse: Anknyter tips E: 17-2. Uppföljning avseende vittnet SE".

Vad är då tips E: 17-2? Jo, det är den iakttagelse av JA som Holmér lyfter fram i Palmerummet den 15:e april: en man i rock och glasögon, som kommer fram till bilen, och som pratar mycket.

Det är "en ögonvittnesskildring av vittnet SE". "Andersson menar SE", slår Holmér fast.

Det Holmér missar är att JA längre fram i samma förhör (den 8:e april) uppger att den mannen hade en ljus rock.

Så fotovisningen den 14:e maj handlar om att fastställa det Holmér misstänkte, att mannen som kom fram till bilen var SE. Men som vi vet, var det inte så ... Den felaktiga slutsatsen återkommer i Ströms PM.

Inte blir det bättre av att den återupprepas, gång på gång, snart 39 år senare.

För denna insikt behövs möjligen en något högre IQ än den du refererar till i ditt inlägg.

Det är skillnad på 39 sekunder och 39 år, dude.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in