Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-16, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SolenSkinerIgen
Polisen verkar ha fått ett besök av Robert 2018 och hållit ett förhör (polisen kan inte utan vidare avvisa personer som kräver att bli förhörda), 32 år efter mordet. Det är rekord. Inget mordplatsvittne är i närheten. Det tidigare rekordet var 11 år (så vitt jag vet). För den stora allmänheten var Robert okänd i ytterligare fem år. Han började skriva på Facebook 2023.

Allt talar för att vittnet Stig Engström var på mordplatsen i flera minuter före polisens ankomst (polisen ankom "efter 3 - 4 minuter" enligt Engström). Att han skulle ha tagit en middagsrast på kvällen (och sett paret Palme vid Grand) är numera motbevisat. Väktaren Anna-Lisa Gahn (som påstod att hon såg Engström återvända från middagsrasten när hon kom till jobbet) började jobba 16.45 (inte 20.45). Det framgår av Skandias besöksjournal (som hon signerade). Hon såg Engström en annan kväll. Att Engström skulle ha gått norrut (och mött paret Palme) när han kom ut från Skandia är orimligt. Det gick inga nattbussar från Odenplan förrän 50 minuter senare.

Inget talar för att 16-åringen Robert (född 1969) var på mordplatsen före (eller efter) polisens ankomst. Hans berättelse innehåller många uppgifter som strider mot vittnesuppgifterna 1986.

Ingen har sett en 16-åring på mordplatsen.

Framförallt har ingen sett en 16-åring som var först framme vid brottsoffret och gav konstgjord andning.

Den som gav konstgjord andning var 22-åringen Stefan Glantz. Under de första minuterna. Stefan uppgav den 5 mars att han var den som "började mun mot mun metoden", ingen annan. Stefan uppgav den 13 maj att han, Anna Hage och Karin Johansson var först framme vid brottsoffret. Under den första minuten samlades ett tiotal vittnen på mordplatsen. Anna och Stefan fick pris av Lions (de intervjuades med namn och bild i Dagens Nyheter den 30 mars).

Podden Palmemordets skapare är antingen okunniga om vittnesförhören eller beredda att tjäna pengar på vadsomhelst.

Nominera gärna Podden Palmemordet till Årets förvillare 2024.

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85...%C3%B6rvillare

Enkel instruktion här: https://www.vof.se/utmarkelser

Robert har gett ut en bok (hos Books on Demand). 212 kronor för 64 sidor. Boken sällar sig till "Final Countdown" av Ronny Amberts, "Palmemordets hemliga scenario" av Hans Liljeson, "Nu ska jag upp och skjuta den jäveln Olof Palme" av Conny Larsson, "En oväntad vändning" av Claes Hedberg och liknande alster. Att någon läser dem är svårt att förstå.

Nu ska jag avslöja sanningen. Det var jag som vann Formel 1 1975 (inte Niki Lauda) och Wimbledon 1980 (inte Björn Borg). Jag var knappt 10. Några farbröder hjälpte mig. Jag kanske skriver en bok.

Somliga tror på vadsomhelst.

Det är trevligt med lite sunt förnuft även i denna tråd,som vanligtvis är nedlusad med de mest fantasifulla fantasierna och de mest groteskt dragna slutsatserna.
Hur någon överhuvudtaget kan gå på mytomanen Roberts uppenbara ljug är för mig fullständigt ofattbart.
Citera
2024-05-16, 11:06
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja som du säkert noterat har jag och många andra här granskat skeendet ingående genom åren.

Min fråga denna gång handlar endast om vapendelen.

Uppskattar dina insatser i tråden genom åren, du gör skäl för användarnamnet.

Med omvärdering av mordplatsen ingår vapendelen. Är inte kunnig gällande vapen bör tilläggas. Dock utgör ljudbilden från vittnen att det officiella mordvapnet som anförs kan ifrågasättas.

Det är orimligt att fru Palme och Anders Björkman beskriver dova och dämpade smällar samtidigt som skyltfönsterarbetaren uppger kraftiga smällar. Inge Morelius beskriver ljudbilden såsom att någon kastat in smällare i hans bil.

Vincent Lange avbröt den tekniska undersökningen på mordnatten just med hänvisning till ljudbilden. Det medför att han måste tagit del av Lena Löhrs anteckningar från vittnen kort efter mordet.

Således fanns en professionell som också var frågande gällande ljudbilden.
Citera
2024-05-16, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09

Med omvärdering av mordplatsen ingår vapendelen. Är inte kunnig gällande vapen bör tilläggas. Dock utgör ljudbilden från vittnen att det officiella mordvapnet som anförs kan ifrågasättas.

Det är orimligt att fru Palme och Anders Björkman beskriver dova och dämpade smällar samtidigt som skyltfönsterarbetaren uppger kraftiga smällar. Inge Morelius beskriver ljudbilden såsom att någon kastat in smällare i hans bil.

Vincent Lange avbröt den tekniska undersökningen på mordnatten just med hänvisning till ljudbilden. Det medför att han måste tagit del av Lena Löhrs anteckningar från vittnen kort efter mordet.

Det är inte orimligt om det har skjutits med två vapen.

En pistol med ljuddämpare.

En revolver (ej ljuddämpad)

Om Lisbeth Palme först hörde den ljuddämpade pistolen förklarar det hennes uttalande om "smällare".

Andra iakttagelser om fler personer på mordplatsen och eventuellt möte blir då intressanta.
Citera
2024-05-16, 11:32
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det är inte orimligt om det har skjutits med två vapen.

En pistol med ljuddämpare.

En revolver (ej ljuddämpad)

Om Lisbeth Palme först hörde den ljuddämpade pistolen förklarar det hennes uttalande om "smällare".

Andra iakttagelser om fler personer på mordplatsen och eventuellt möte blir då intressanta.

Intressant i sammanhanget värt att notera är att fru Palme i första förhöret spekulerar om ljuddämpare och att hon upplevde att skotten avfyrades på distans.

Så det kan mycket väl röra sig om två skyttar.
Citera
2024-05-16, 11:44
Medlem
Citat:
Intressant i sammanhanget värt att notera är att fru Palme i första förhöret spekulerar om ljuddämpare och att hon upplevde att skotten avfyrades på distans.

Om man spinner (småspekulerar) vidare så kan händelseutveckling vara

1. Första skottet mot skottet mot Olof Palme med ljuddämpad pistol.

2. Andra skottet mot Olof Palme med revolver i stort sett samtidigt med att Lisbeth Palme beskjuts av skytten med den ljuddämpade pistolen. Åtminstone två patronhylsor 9 mm borde ha hittats på mordplatsen.

3. Ett andra skott med revolver bör ha avlossats om man får tro spaningsuppslag.

Att en skytt har avlossat två skott med en grovkalibrig revolver inom loppet av en (1) sekund håller jag för mindre troligt.
Citera
2024-05-16, 11:57
Medlem
Citat:

Ja, det är riktigt.
Lisbeth Palme känner inte till så mycket om vapen men hon tror att vapnet måste ha varit försett med ljuddämpare.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03...th_Palme.pdf/2

Redan hösten 1985 förekom uppgifter från https://wpu.nu/wiki/Cenneth_Neilberg om att mordet skulle begås med ett ljuddämpare vapen.

• Cenneth Neilberg fick först uppfattningen att vapnet skulle komma från Italien och vara försedd med ljuddämpare men det blev en illegal revolver 357 Magnum, anskaffat av en av poliserna.

• Vid mordet sköts två eller tre skott, varav skott även mot Lisbeth Palme för det var meningen att även hon skulle bort, va.
Citera
2024-05-16, 12:06
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy
Jo, det är rätt, 19 sidor.

Man förundras lite kring detaljrikedomen, hur är det möjligt att minnas alla smådetjaljer 38 år efterpå? Eller är det fiktion?
Citera
2024-05-16, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Man förundras lite kring detaljrikedomen, hur är det möjligt att minnas alla smådetjaljer 38 år efterpå? Eller är det fiktion?
Jo, det kan man tycka är märkligt. Men skulle en mytoman verkligen använda sig av riktiga namn på förövarna, som han gjort här. En mytoman hade väl sagt att han inte visste deras namn och istället använt smeknamn, eller fiktiva dito?
Citera
2024-05-16, 12:15
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Jo, det kan man tycka är märkligt. Men skulle en mytoman verkligen använda sig av riktiga namn på förövarna, som han gjort här. En mytoman hade väl sagt att han inte visste deras namn och istället använt smeknamn, eller fiktiva dito?

Nja, det verkar ju inte rimligt. Jag vet ärligt talat inte vad jag ska tro om detta, det är något som inte stämmer iaf, det är min magkänsla (vad den nu är värd).
Citera
2024-05-16, 20:40
Medlem
Citat:
Hoppsan, hela boken upplagd här. Med namnen på alla som ingick i mördarligan. Undrar vem av de namngivna som är den nya pseudonymen "SolenSkinerIgen" och gjorde sitt första inlägg i tråden idag, genom att klassa ner boken och Robert fullständigt? Kändes som ett riktigt desperat inlägg.....

Jaha, du tänker så.

Alla som är kritiska till Roberts "vittnesuppgifter" är presumtiva deltagare i Roberts konspiration.

Känns som ett desperat argument.
Citera
2024-05-16, 23:40
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Den springande punkten är ju Palmes skador både på kroppen och kläderna. Visar de entydigt Magnumrevolver eller finns det utrymme för ett mer finkalibrigt handeldvapen? Dvs är diskussionen i frågan meningsfull? Jag vet alltså inte. Har bara läst och hört tvivlet om kalibern. Vore bra med definitiv klarhet.
Citera
2024-05-17, 10:18
Medlem
Citat:

O Palme sköts på nära håll och Lisbeth på distans ?
Det skulle även förklara att Lisbeth klarade sig i det närmaste oskadd jämfört med Olofs skador.

Vi kan leka med tanken på att den som skjuter Olof är Christer P och den andra från distans, är Harri Sandberg. Tanken var möjligen att råna ett vanligt par(eller mörda Sigge Cedergren på grund av en skuld) men när dom inser att det är makarna Palme som skjutits, får man panik och springer därifrån. Efter skotten drar Harri S tillbaka till festen hemma och CP hänger vid kyrkogården.

Kan även vara så att pistolen gick sönder och att andra skottet knappt får styrfart och hamnar snett, därav det lösa skottet som träffar Lisbeth. Det skulle även förklara varför Harri S ägde en trasig Magnum av samma typ som Olof skjuts med.

Detta vapen ska han ha fått köpa av Sigge Cedergren.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jag_s%..._p%C3%A5_Palme

Harri S och CP var bästa vänner och om båda var involverade förklarar det även varför han inte anger sin polare för en belöning om 50 miljoner kronor, då hade han kunnat köpa hela Judeby i Kramfors.

Jag tror inte på dessa övriga teorier, möjligen att Christer A också är inblandad på ett hörn eller som vittne.
Senast redigerad av Enotroligkille 2024-05-17 kl. 10:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in