2024-05-16, 11:32
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det är inte orimligt om det har skjutits med två vapen.

En pistol med ljuddämpare.

En revolver (ej ljuddämpad)

Om Lisbeth Palme först hörde den ljuddämpade pistolen förklarar det hennes uttalande om "smällare".

Andra iakttagelser om fler personer på mordplatsen och eventuellt möte blir då intressanta.

Intressant i sammanhanget värt att notera är att fru Palme i första förhöret spekulerar om ljuddämpare och att hon upplevde att skotten avfyrades på distans.

Så det kan mycket väl röra sig om två skyttar.
Citera
2024-05-16, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Intressant i sammanhanget värt att notera är att fru Palme i första förhöret spekulerar om ljuddämpare och att hon upplevde att skotten avfyrades på distans.

Om man spinner (småspekulerar) vidare så kan händelseutveckling vara

1. Första skottet mot skottet mot Olof Palme med ljuddämpad pistol.

2. Andra skottet mot Olof Palme med revolver i stort sett samtidigt med att Lisbeth Palme beskjuts av skytten med den ljuddämpade pistolen. Åtminstone två patronhylsor 9 mm borde ha hittats på mordplatsen.

3. Ett andra skott med revolver bör ha avlossats om man får tro spaningsuppslag.

Att en skytt har avlossat två skott med en grovkalibrig revolver inom loppet av en (1) sekund håller jag för mindre troligt.
Citera
2024-05-16, 11:57
Medlem
Citat:

Ja, det är riktigt.
Lisbeth Palme känner inte till så mycket om vapen men hon tror att vapnet måste ha varit försett med ljuddämpare.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03-25_0930-1100_T116-00-B_Hans_Holm%C3%A9rs_anteckningar_från_samtal_med_L isbeth_Palme .pdf/2

Redan hösten 1985 förekom uppgifter från https://wpu.nu/wiki/Cenneth_Neilberg om att mordet skulle begås med ett ljuddämpare vapen.

• Cenneth Neilberg fick först uppfattningen att vapnet skulle komma från Italien och vara försedd med ljuddämpare men det blev en illegal revolver 357 Magnum, anskaffat av en av poliserna.

• Vid mordet sköts två eller tre skott, varav skott även mot Lisbeth Palme för det var meningen att även hon skulle bort, va.
Citera
2024-05-16, 12:06
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy
Jo, det är rätt, 19 sidor.

Man förundras lite kring detaljrikedomen, hur är det möjligt att minnas alla smådetjaljer 38 år efterpå? Eller är det fiktion?
Citera
2024-05-16, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Man förundras lite kring detaljrikedomen, hur är det möjligt att minnas alla smådetjaljer 38 år efterpå? Eller är det fiktion?
Jo, det kan man tycka är märkligt. Men skulle en mytoman verkligen använda sig av riktiga namn på förövarna, som han gjort här. En mytoman hade väl sagt att han inte visste deras namn och istället använt smeknamn, eller fiktiva dito?
Citera
2024-05-16, 12:15
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Jo, det kan man tycka är märkligt. Men skulle en mytoman verkligen använda sig av riktiga namn på förövarna, som han gjort här. En mytoman hade väl sagt att han inte visste deras namn och istället använt smeknamn, eller fiktiva dito?

Nja, det verkar ju inte rimligt. Jag vet ärligt talat inte vad jag ska tro om detta, det är något som inte stämmer iaf, det är min magkänsla (vad den nu är värd).
Citera
2024-05-16, 20:40
Medlem
Citat:
Hoppsan, hela boken upplagd här. Med namnen på alla som ingick i mördarligan. Undrar vem av de namngivna som är den nya pseudonymen "SolenSkinerIgen" och gjorde sitt första inlägg i tråden idag, genom att klassa ner boken och Robert fullständigt? Kändes som ett riktigt desperat inlägg.....

Jaha, du tänker så.

Alla som är kritiska till Roberts "vittnesuppgifter" är presumtiva deltagare i Roberts konspiration.

Känns som ett desperat argument.
Citera
2024-05-16, 23:40
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Uppskattar dina insatser i tråden genom åren, du gör skäl för användarnamnet.

Med omvärdering av mordplatsen ingår vapendelen. Är inte kunnig gällande vapen bör tilläggas. Dock utgör ljudbilden från vittnen att det officiella mordvapnet som anförs kan ifrågasättas.

Det är orimligt att fru Palme och Anders Björkman beskriver dova och dämpade smällar samtidigt som skyltfönsterarbetaren uppger kraftiga smällar. Inge Morelius beskriver ljudbilden såsom att någon kastat in smällare i hans bil.

Vincent Lange avbröt den tekniska undersökningen på mordnatten just med hänvisning till ljudbilden. Det medför att han måste tagit del av Lena Löhrs anteckningar från vittnen kort efter mordet.

Således fanns en professionell som också var frågande gällande ljudbilden.

Den springande punkten är ju Palmes skador både på kroppen och kläderna. Visar de entydigt Magnumrevolver eller finns det utrymme för ett mer finkalibrigt handeldvapen? Dvs är diskussionen i frågan meningsfull? Jag vet alltså inte. Har bara läst och hört tvivlet om kalibern. Vore bra med definitiv klarhet.
Citera
2024-05-17, 10:18
Avslutad
Citat:

O Palme sköts på nära håll och Lisbeth på distans ?
Det skulle även förklara att Lisbeth klarade sig i det närmaste oskadd jämfört med Olofs skador.

Vi kan leka med tanken på att den som skjuter Olof är Christer P och den andra från distans, är Harri Sandberg. Tanken var möjligen att råna ett vanligt par(eller mörda Sigge Cedergren på grund av en skuld) men när dom inser att det är makarna Palme som skjutits, får man panik och springer därifrån. Efter skotten drar Harri S tillbaka till festen hemma och CP hänger vid kyrkogården.

Kan även vara så att pistolen gick sönder och att andra skottet knappt får styrfart och hamnar snett, därav det lösa skottet som träffar Lisbeth. Det skulle även förklara varför Harri S ägde en trasig Magnum av samma typ som Olof skjuts med.

Detta vapen ska han ha fått köpa av Sigge Cedergren.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jag_s%C3%A5g_mordet_p%C3%A5_Palme

Harri S och CP var bästa vänner och om båda var involverade förklarar det även varför han inte anger sin polare för en belöning om 50 miljoner kronor, då hade han kunnat köpa hela Judeby i Kramfors.

Jag tror inte på dessa övriga teorier, möjligen att Christer A också är inblandad på ett hörn eller som vittne.
Senast redigerad av Enotroligkille 2024-05-17 kl. 10:54.
Citera
2024-05-17, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis

"Fiktion"? Podden borde ha frågat en vittnespsykolog. Innan intervjun sändes. Att berättelsen är självupplevd är svårt att tro (om man lyssnar på intervjun). Är den inte självupplevd är den falsk. Är berättelsen falsk (vilket allt tyder på) är boken ett bedrägeri och Robert en bedragare (inte en mytoman).

Boken fortsätter att förtala Stig Engström. Med nya och tidigare okända (och uppenbart påhittade) anklagelser. En avliden person. Brottet heter förtal av avliden. Är berättelsen falsk (vilket den uppenbart är) förtalas även andra personer. Även ett oskyldigt vittne (Yvonne). Berörda personer bör vidta juridiska åtgärder. I första hand mot boken.

Robert började skriva på Facebook 2023. När denna person dök upp (som också använde sociala medier):

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tror-sig-vara-forsvunna-madeleine-mccann-orsakar-sociala-medier-storm

Varför väntade Robert i 32 år innan han kontaktade polisen 2018? Varför skrev han på Facebook 2023? Fem år hade gått sedan Robert förhördes. Varför inte skriva på Facebook 2018 eller 2020? Varför inte kontakta en seriös person (t ex en vittnespsykolog eller en kriminolog)? Seriösa personer skulle ha visat intresse för Robert (om han trodde på sin berättelse). Vilket han självklart förstod. Varför inte kontakta en seriös person först? Istället valde han Facebook. Varför? Varför just 2023?

Varför har inte podden låtit en seriös person uttala sig i podden (t ex en vittnespsykolog eller en kriminolog)? Varför har den istället använt Robert som click-bait?

Många av trådens läsare är ointresserade av mordet och dess lösning (och saknar grundläggande kunskaper i ämnet). De är intresserade av rykten, skvaller och förtal (tråden om Engström är om möjligt ännu värre). Modereringen är ett skämt. Flashback vill bara ha clicks. Bra att sökmotorerna blockar trådarna.
Citera
2024-05-17, 11:04
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SolenSkinerIgen
"Fiktion"? Podden borde ha frågat en vittnespsykolog. Innan intervjun sändes. Att berättelsen är självupplevd är svårt att tro (om man lyssnar på intervjun). Är den inte självupplevd är den falsk. Är berättelsen falsk (vilket allt tyder på) är boken ett bedrägeri och Robert en bedragare (inte en mytoman).

Boken fortsätter att förtala Stig Engström. Med nya och tidigare okända (och uppenbart påhittade) anklagelser. En avliden person. Brottet heter förtal av avliden. Är berättelsen falsk (vilket den uppenbart är) förtalas även andra personer. Även ett oskyldigt vittne (Yvonne). Berörda personer bör vidta juridiska åtgärder. I första hand mot boken.

Robert började skriva på Facebook 2023. När denna person dök upp (som också använde sociala medier):

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tror-sig-vara-forsvunna-madeleine-mccann-orsakar-sociala-medier-storm

Varför väntade Robert i 32 år innan han kontaktade polisen 2018? Varför skrev han på Facebook 2023? Fem år hade gått sedan Robert förhördes. Varför inte skriva på Facebook 2018 eller 2020? Varför inte kontakta en seriös person (t ex en vittnespsykolog eller en kriminolog)? Seriösa personer skulle ha visat intresse för Robert (om han trodde på sin berättelse). Vilket han självklart förstod. Varför inte kontakta en seriös person först? Istället valde han Facebook. Varför? Varför just 2023?

Varför har inte podden låtit en seriös person uttala sig i podden (t ex en vittnespsykolog eller en kriminolog)? Varför har den istället använt Robert som click-bait?

Många av trådens läsare är ointresserade av mordet och dess lösning (och saknar grundläggande kunskaper i ämnet). De är intresserade av rykten, skvaller och förtal (tråden om Engström är om möjligt ännu värre). Modereringen är ett skämt. Flashback vill bara ha clicks. Bra att sökmotorerna blockar trådarna.

Vettigt inlägg. Jag börjar mer och mer tro att du har rätt. Och ja, det är verkligen hårresande att Palmemordspodden frossar i detta. Men jag är föga förvånad, podden har varit ett lågvattenmärke allt sedan den startades, och blev ren kalkon när Tobias tog över den. Att man nu även värvat den svagbegåvade Otto, är ett gott tecken på min recension av podden. Den borde givetvis läggas ner, den är inte långt efter Gjutarenäfves och "Mattes" kloaker, kvalitetsmässigt...trist.
Citera
2024-05-17, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Den springande punkten är ju Palmes skador både på kroppen och kläderna. Visar de entydigt Magnumrevolver eller finns det utrymme för ett mer finkalibrigt handeldvapen? Dvs är diskussionen i frågan meningsfull? Jag vet alltså inte. Har bara läst och hört tvivlet om kalibern. Vore bra med definitiv klarhet.

Det går inte att direkt från den rättsforensiska undersökningen av skottskadan och kläderna att med säkerhet avgöra vilket vapen och vilken ammunition som använts. Däremot går det att säga, att skottskadan samt hålen i och krutstänken på kläderna är förenliga med att en .357 Magnum med metallbrytande ammunition använts. Men det utesluter naturligtvis inte att något annat slags grovkalbrigt handeldvapen kan ha använts med någon liknande ammunition.

En brist i det rättsforensiska materialet är att vi inte har någon ordentlig dokumentation av ingångs- och utgångshålen i Palmes torso, förutom att vi vet deras respektive höjd över hälarna och att kulan ställt sig i sidled på vägen igenom så att utgångshålet är avlångt. Några exakta mått på själva hålen har vi emellertid inte, och det är naturligtvis inte helt tillfredsställande. För om man har exakta mått och foton på ingångshålet så brukar man kunna avgöra både ungefärlig kaliber och skottvinkel från det.

Ta Kennedy till exempel. Där har vi både foton och mått på ingångshålet i ryggen, och det röjer direkt att kalibern visserligen stämmer med Oswalds vapen men att skottet sannolikt inte avfyrats från "prickskyttenästet" (sniper's nest) i Texas School Book Depository som de officiella utredningarna hävdat. Att man redan på ingångshålet kan säga ungefär varifrån skottet kommit beror på att kulor lämnar efter sig vissa mönster som beror på skottvinkeln. Vid ett "vinkelrätt" skott rakt in så blir hålet runt och symmetriskt, men om det går in med en annan vinkel så blir det asymmetriskt med ett brännmärke på den trubbiga sidan.

Tyvärr har vi ingen sådan här information rörande skottet som dödade Olof Palme. Däremot är naturligtvis skadorna fullt förenliga med .357 Magnum och metal piercing-ammunition.

Att det handlar om ett grovkalibrigt vapen med helmantlad ammunition står också ganska klart från genomslagskraften genom ryggkotan. Jag har försökt sätta mig in i de här frågorna men måste erkänna att det snabbt blir ganska snårigt. Det handlar inte bara om projektilens storlek och tyngd utan även om mynningshastigheten och därmed dess rörelseenergi. Så det är ganska många variabler med i "ekvationen" redan på vapensidan.

Därtill är det heller inte helt lätt att karakterisera bromseffekten när projektilen går genom kroppen. Den beror naturligtvis dels på vad för slags kroppsvävnad som projektilen ska igenom, om det är mjukvävnad eller ben – och i så fall vad för slags ben, hur hårt och hur tjockt det är. I Palmes fall är det helt klart ryggkotan som står för merparten av bromseffekten, men mjukvävnaden gör också sitt till särskilt när kulan går i sidled.

Rent fysikaliskt är det också så, att när kulan ska "stansa hål" genom benvävnad så ökar den volym benvävnad som ska trängas undan i ungefärlig proportion till kvadraten på kalibern på vapnet. För att få lika bromseffekt måste alltså projektilens rörelseenergi också höjas med kvadraten på kalibern. Så blir fallet om man jämför projektiler med olika kaliber som är ungefär lika långa och går ut med ungefär samma mynningshastighet. Med andra ord är det "hugget som stucket" (om uttrycket tillåtes) vad kalibern beträffar från den synvinkeln.

Men därutöver har vi friktionen runt sårkanalen, som grovt räknat blir direkt proportionell mot kalibern och (alltså inte mot kvadraten på kalibern). Från den synvinkeln får alltså en grövre kaliber större genomslagskraft, givet mynningshastigheten och projektillängden.

Hur man ska gå tillväga med att väga samman de här två aspekterna har jag inte fått klart för mig, men redan det faktum att bägge aspekter finns säger mig att det finns en viss fördel med grovkalibrig ammunition. Säkerligen är det därför som specialdesignade lönnmördarvapen typ Welrod är grovkalibriga, och vi vet även att man i Sovjet använde grovkalibriga vapen vid avrättningar. Än idag använder man visst niomillimeters PB för avrättningar i Vitryssland, där dödsstraffet behållits från den "gamla goda" tiden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Welrod
https://en.wikipedia.org/wiki/PB_(pistol)

Allt det här hänger naturligtvis även ihop med eventuell ljuddämpning medelst nerladdning av ammunitionen, samt naturligtvis med frågan om de upphittade kulornas äkthet, skottvinklar och kulbanor vid Palmemordet, samt rikoschettering inklusive den märkliga "spökrikoschetten" som två vittnen berättar om. Därför menar jag att man måste ta ett helhetsgrepp om samtliga dessa frågor och infoga dem i en sammanhängande och konsistent ballistisk-forensisk modell för hela skjutningen.

Med andra ord är det kanske inte så meningsfullt att bara peka på Olof Palmes skottskador och analysen av skotthålen i (och krutstänken på) kläderna. De utgör naturligtvis en viktig del i hela det ballistisk-forensiska pusslet, men måste alltså sättas in i ett bredare sammanhang för att man ska kunna få en riktig helhetsbild av förloppet ur ballistisk-forensisk synvinkel.

Av skäl som jag ska utveckla en annan gång så menar jag att de upphittade kulorna med största säkerhet är de rätta, och från det följer naturligtvis att vapnet är en .357 Magnum med en piplängd på allraminst fyra tum men i praktiken minst sex tum och troligtvis åtta tum. Märket är nästan säkert Smith & Wesson, även om det finns en kort lista med andra märken, men i så fall måste man nog begränsa sig till sextumspipa. Vad jag sett är det bara Smith & Wesson som tillverkat .357 Magnum med åttatumspipa.

Att ladda ner ammunitionen för att få projektilen att gå i underljudshastighet får betydande effekter på ljudnivån vid skotten. De vapen som jag pekat på för lönnmord respektive sovjetisk avrättning är ljuddämpade, men på en Magnumrevolver är det ingen idé att försöka sätta en ljuddämpare. Att ljudnivån på skotten vid Palmemordet verkar vara lägre än normalt tyder i sig på nerladdning, men det finns även andra saker som tyder på det.

Nerladdningen behöver heller inte bara handla om att få ner ljudnivån på skotten utan det kan även mycket väl handla om effektiviteten vid avrättningen. Men då handlar det om tryckvågens form när projektilen går genom kroppsvävnad, vilket blir väldigt snårigt. Utan att gå alltför djupt in på fysiken kring detta så verkar tryckvågens form vara optimal när projektilen utskjuts med en hastighet som ligger i närheten av ljudets hastighet.

På en långsammare projektil blir tryckvågen "trubbigare", vilket leder till sämre genomslagskraft och att den stannar inne i sårkanalen och inte går igenom. På en snabbare projektil, däremot, blir tryckvågen "spetsigare" och mer spjutformad. Då går projektilen visserligen lättare igenom, men samtidigt orsakar den mindre skada i och med att sårkanalen aldrig utvidgas på samma sätt som med en långsammare projektil.

Problemet här handlar alltså om att avväga kaliber och mynningshastighet så att projektilen går igenom och orsakar maximal skada på vägen igenom. Då hamnar man kring ljudets hastighet, och när man gör det är det lika så gott att lägga sig strax under ljudhastigheten, för då blir vapnet betydligt tystare än om man har en ljudbang från projektilen utöver själva krutexplosionen. Ungefär så ser den problematiken ut.

En jämförelse, som visserligen kanske haltar i vissa avseenden, är valet av neutrontemperatur för kärnklyvning. Om neutronerna är för svala (= går för långsamt) så studsar de mot elektronhöljet på de atomer man tänkt sig klyva, men om de är för heta (= går för fort) så går de raktigenom och kommer ut på andra sidan utan att destabilisera och klyva kärnan. Lagom är bäst med andra ord, och samma slags tumregel verkar gälla för valet av ammunition, inklusive kalibern och krutladdningen vid lönnmord och avrättningar.

Mycket krångel och krux alltså, men på uppkommen fråga ville jag passa på att berätta lite vad jag funnit när jag tacklat den här problematiken. Det är snårigt och därför lätt att göra misstag, men det som sagts här är i alla fall vad jag funnit hittills och var jag står idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in