2024-05-03, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det är för många vittnesmål som bekräftar ett längre plagg som gick ner på låret.

Vad har det med det Fauzzi uppger? Det är ju bara ännu en sak som gör att, i alla fall jag, dryftar mig till att den Tensonman han såg var Björkman.
Citera
2024-05-03, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Vad har det med det Fauzzi uppger? Det är ju bara ännu en sak som gör att, i alla fall jag, dryftar mig till att den Tensonman han såg var Björkman.
Även Fauzzi säger att det är ett längre plagg.
Citera
2024-05-03, 21:45
Medlem
Citat:

Gick tillbaka och kollade hans vittnesmål. Du har rätt. Tack för detta!
Citera
2024-05-04, 08:31
Avstängd
Mentideros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentidero
När Morelius åter tittar åt Dekorimahållet ser han Stig Engström kila ikapp makarna Palme, ta tag i Olof Palmes axel och sedan skjuta två skott.

Citat:
GM oavsett vem det är, behöver inte ta i nån Axel.

Min favorithypotes är att det är vapnet som läggs an mot ryggen.

Ja just den detaljen har inte påverkat min bedömning av scenariot. Engström är dock för mig så uppenbar gärningsman/utförare att det är rent ut sagt omöjligt att han skulle ha kunnat förbises utan ansträngning.
Citera
2024-05-04, 11:28
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
GM oavsett vem det är, behöver inte ta i nån Axel.

Min favorithypotes är att det är vapnet som läggs an mot ryggen.

GM kan mycket väl ta i en axel. Däremot finns väl inget som säger att vapnet läggs an mot ryggen?

Personligen tror ju jag att Olof reagerar och vrider lite på sig, så GM håller mot hans axel för att ha kvar sin träffyta. Han vill inte skjuta i en arm eller liknande, han vill skjuta i bålen så han vet att det är dödande.
Citera
2024-05-04, 11:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Var är mitten på låret? Dvs dit jacka går enligt NF . Är det den exakta mittpunkten på låret eller är det de mellersta 20cm på låret?

Hur många sekunder kan han se mannen som längst? 7 sekunder? Och hälften av den tiden går väl åt till Palme? Sen har vi vinkeln, jag utgår från att NF inte stirrar rakt västerut när han möter mannen, skalar av ytterligare tid.

2-3 sekunder, hur mycket ser man? Kan en axelremsväska få jackan se längre ut. AB har väskan på just vänster axel. Han ser ingen huvudbonad, inget ansikte.

För mig är signalementet inom felmarginalen för AB.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-05-04 kl. 11:45.
Citera
2024-05-04, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
GM kan mycket väl ta i en axel. Däremot finns väl inget som säger att vapnet läggs an mot ryggen?

Personligen tror ju jag att Olof reagerar och vrider lite på sig, så GM håller mot hans axel för att ha kvar sin träffyta. Han vill inte skjuta i en arm eller liknande, han vill skjuta i bålen så han vet att det är dödande.
Klart att vapnet måste riktas mot ryggen

Sen menar jag inte att det läggs an pipa mot rock, utan utgår från vad den tekniska bevisningen säger.

Dvs nära.

Vi har helt olika hypoteser här

Jag utmanar dig på scen på palmekonferansen i detta ämne.

En uppföljning på vad jag hört att en Nestor visade på årets konferens.
Citera
2024-05-04, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Var är mitten på låret? Dvs dit jacka går enligt NF . Är det den exakta mittpunkten på låret eller är det de mellersta 20cm på låret?

Hur många sekunder kan han se mannen som längst? 7 sekunder? Och hälften av den tiden går väl åt till Palme? Sen har vi vinkeln, jag utgår från att NF inte stirrar rakt västerut när han möter mannen, skalar av ytterligare tid.

2-3 sekunder, hur mycket ser man? Kan en axelremsväska få jackan se längre ut. AB har väskan på just vänster axel. Han ser ingen huvudbonad, inget ansikte.

För mig är signalementet inom felmarginalen för AB.
Visst finns det en felmarginal där.

Jag tycker argumenten väger över att det inte är AB.

Men visst går det inte att utesluta. Precis som GM-SE som vi inte kan utesluta som en lösning
Citera
2024-05-04, 12:57
Avstängd
Mentideros avatar
Citat:
Visst finns det en felmarginal där.

Jag tycker argumenten väger över att det inte är AB.

Men visst går det inte att utesluta. Precis som GM-SE som vi inte kan utesluta som en lösning

Stig E är inte lösningen utan endast utförande enhet efter att han meddelats via walkie-talkie när han skulle stämpla ut från Skandia.

Jobba över liksom ... dagen innan resan till Idre och med en ilsken käring som undrar hemma, knappast vá? Han satt såklart och väntade på kommando från sina lierade.
Citera
2024-05-04, 12:59
Medlem
"Från Striptease den 16 juni 1994. Spaningsledare Hans Ölvebro och chefsåklagare Anders Helin påstår att deras efterforskningar angående dekorimamannen varit resultatlösa. Då dom ställs inför Lars Borgnäs påstående om en polis som brukade besöka gymet, uppstår en stunds tystnad. Båda slår ned blicken, och verkar illa berörda av frågan. Helin säger sig just nu inte minnas något och Ölvebro instämmer raskt. Stefans vittnesmål därefter visar dock motsatsen och att Ölvebro och Helin ljuger, Sanningen är den att dom mycket väl känner till den polis frågan gäller och att denne redan ett år tidigare, den 16 juni 1993, förhörts! "

https://www.youtube.com/watch?v=FzM8wfI6bW4
Citera
2024-05-04, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentidero
Stig E är inte lösningen utan endast utförande enhet efter att han meddelats via walkie-talkie när han skulle stämpla ut från Skandia.

Jobba över liksom ... dagen innan resan till Idre och med en ilsken käring som undrar hemma, knappast vá? Han satt såklart och väntade på kommando från sina lierade.
Det är en hypotes, inget faktum.

Jag har inget emot den hypotesen, utan uppskattar den.
Citera
2024-05-04, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
"Från Striptease den 16 juni 1994. Spaningsledare Hans Ölvebro och chefsåklagare Anders Helin påstår att deras efterforskningar angående dekorimamannen varit resultatlösa. Då dom ställs inför Lars Borgnäs påstående om en polis som brukade besöka gymet, uppstår en stunds tystnad. Båda slår ned blicken, och verkar illa berörda av frågan. Helin säger sig just nu inte minnas något och Ölvebro instämmer raskt. Stefans vittnesmål därefter visar dock motsatsen och att Ölvebro och Helin ljuger, Sanningen är den att dom mycket väl känner till den polis frågan gäller och att denne redan ett år tidigare, den 16 juni 1993, förhörts! "

https://www.youtube.com/watch?v=FzM8wfI6bW4
Dom kan likväl slagit ner blicken för att dom anser att det är trams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in