Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Du har läst fel bok. Nylander har gett ut två böcker om Säpo. Jag angav titeln i mitt förra inlägg.
Hur kan du få mitt svar till förolämpning?
Jag gräver alltså om personer inom RPS/Säk var inblandade i Palmemordet. Det är vad det här handlar om. Eftersom knarkspanarna i Huddingegruppen samarbetade med RPS/Säk på 80-talet så är det intressant att veta att Föllinge var med i Huddingegruppen. Med tanke på hans konstiga bilresa alltså. Samverkade Föllinge med folk från RPS/Säk på mordkvällen. De var ju också ute på stan - Cosi fan Tutte.
Edit. Huddingegruppen var alltså en särskild satsning av narkotikapolisen i Sthlm. En liten effektiv grupp som nådde snabba resultat med okonventionella metoder.
Jag införskaffade och läste den bok som du tidigare uppmanade mig att läsa, nämligen "Säpo inifrån" av Bengt Nylander. Nu påstår du alltså att jag läst fel bok. Då är det ditt fel i så fall, och jag tänker inte skaffa och läsa en till bok för att vara dig till lags. Som sagt har jag tröttnat på sådant här från ditt håll.
Det du säger om Huddingegruppen är ju bara en upprepning av vad jag föreslog, nämligen att den var en narkotikaspaningsgrupp som fanns på Skomakarligans tid, dvs slutet av 1970-talet och möjligen i början av 1980-talet. Jag hade ett vagt minne av det från materialet och då nämnde jag vad jag kom ihåg men var lite osäker på det. Nu gjorde jag en sökning på WPU och då fick jag två träffar på Huddingegruppen. Mitt minne stämde ganska bra och om du kollar in de två förhören i sökträffarna så kan du läsa om hur några på narkotikaroteln kom från den gruppen. Men den var alltså nedlagd långt före Palmemordet.
På WPU stod även att Huddingegruppen haft samröre med Säpo, vilket väl är den ingång som intresserar dig. Men att narkotikaspanarna delar lokaler och viss utrustning med Säpo är ju inget nytt utan en självklarhet. Narkotikaspaningen är en tung användare av telefonavlyssning, vilken alltid går genom Säpo, och dessutom delar de säkerligen på spaningsfordon inklusive de där spaningsbussarna som är aktuella i Palmemordet. Det är väl också ganska uppenbart, att kontraspionaget i viss utsträckning använt narkotikaspaningen som en front för sina egna aktiviteter.
Spanaren du frågade om, Ove Persson, satt i en spaningsbil på Brännkyrkagatan och spanade på den där israeliske knarklangaren på mordkvällen. Så står det i alla fall i förhören, och som jag ser saken finns inget skäl till att tro att Persson haft något med Palmemordet att göra. Om han kom från Huddingegruppen ska jag låta vara osagt, det har ju ändå ingen betydelse för saken. En till grej finns med Ove Persson i materialet, och det är att han lämnar ett tips om att Victor Gunnarsson bodde längs den förmodade flyktvägen.
De konkreta uppgifter som är intressanta för Palmemordet är främst spaningen mot Sigge Cedergren samt RPS' spaningsbussar, som jag nämnt tidigare. I övrigt är det svårt att se några kopplingar mellan narkotikaroteln och Palmemordet. Du säger att du kartlägger, men till vilket syfte då? En fiskeexpedition där man bara påtar på måfå lär ju knappast ge något napp, men däremot förbrukar det en otrolig massa tid till ingen nytta.
Hur går det med gallerierna förresten? För ungefär ett år sedan lät du ju förstå, att en lösning av Palmemordet var på gång och att den involverade gallerierna i Gamla Stan. Sedan dess har inget framkommit. Finns det något att hämta där eller är det mycket snack och lite verkstad?