Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-19, 01:01
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Du har läst fel bok. Nylander har gett ut två böcker om Säpo. Jag angav titeln i mitt förra inlägg.

Hur kan du få mitt svar till förolämpning?

Jag gräver alltså om personer inom RPS/Säk var inblandade i Palmemordet. Det är vad det här handlar om. Eftersom knarkspanarna i Huddingegruppen samarbetade med RPS/Säk på 80-talet så är det intressant att veta att Föllinge var med i Huddingegruppen. Med tanke på hans konstiga bilresa alltså. Samverkade Föllinge med folk från RPS/Säk på mordkvällen. De var ju också ute på stan - Cosi fan Tutte.

Edit. Huddingegruppen var alltså en särskild satsning av narkotikapolisen i Sthlm. En liten effektiv grupp som nådde snabba resultat med okonventionella metoder.

O.P, som genomförde en konstig bilresa, vid en för M.O.P, intressant tidpunkt. Den stora frågan är vart hans kompanjon R.A befann sig då?

R.A, en person som bor kvar i samma lilla radhus som då. En av få personer som det inte går att hitta någon information om på nätet överhuvudtaget.

Anonymt namn, anonym person. Däremot en koppling till Grandmannen E.H.
Citera
2025-01-19, 05:57
Harry Forsberg skulle nog passa bra till att vara OP’s mörkare. Donald Forsberg trakk i tråderna.
Denna har säkert varit postad innan, har inte hunnit hänga med här inne.
Christer Petterson tror jag det var planerat att skulle vara en patsy.

https://harryforsberg.wordpress.com/tag/donald-forsberg/
Citera
2025-01-19, 10:52
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
O.P, som genomförde en konstig bilresa, vid en för M.O.P, intressant tidpunkt. Den stora frågan är vart hans kompanjon R.A befann sig då?

R.A, en person som bor kvar i samma lilla radhus som då. En av få personer som det inte går att hitta någon information om på nätet överhuvudtaget.

Ja Robert A går under radarn som du säger. Har också letat mer info om honom. Även han avvek ju från Södermalm vid 21-tiden.

Jag vet att RA, G Stigson och några till drog till fjällen tillsammans direkt efter mordet. Att RA och EH hade koppling visste jag inte. Tack.

Kan det vara så enkelt att Ove P tvingades avslöja sig för att någon såg honom? Medan RA kunde fortsätta dölja vad han gjorde?

Det generella svaret rörande RA och Ove P är givetvis att RPS/Säk och knarkroteln samarbetade. Men vi behöver länkar på personnivå.
Citera
2025-01-19, 10:56
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanuttene
Harry Forsberg skulle nog passa bra till att vara OP’s mörkare. Donald Forsberg trakk i tråderna.
Denna har säkert varit postad innan, har inte hunnit hänga med här inne.
Christer Petterson tror jag det var planerat att skulle vara en patsy.

https://harryforsberg.wordpress.com/tag/donald-forsberg/

Japp, men han var född 1915.
Citera
2025-01-19, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123

Hur ser kopplingen till Eino Hiltunen ut?
Citera
2025-01-19, 12:28
Medlem
"Resurser saknades
Andersson har bakgrund på riksmordkommissionen och väckte, som en av landets mest erfarna mordutredare, stora förhoppningar när han tog jobbet 2013. Han hade framgångsrikt arbetat med exempelvis Engla-fallet, Malexandermorden, Arbogamorden och utredningen kring Peter Mangs.

Dag Andersson, som också berättar om några av turerna kring avhoppet i Palmeförfattaren Gunnar Walls senaste bok "Huvudet på en påle", säger att det fanns flera intressanta spår att gå vidare med - men att resurserna helt saknades. "

https://www.expressen.se/nyheter/palmegatan-knackte-de-maktiga-poliserna/

Om Dag Andersson saknade resurser så borde väl Krister Petersson också saknat resurser.
Citera
2025-01-19, 13:45
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
"Resurser saknades
Andersson har bakgrund på riksmordkommissionen och väckte, som en av landets mest erfarna mordutredare, stora förhoppningar när han tog jobbet 2013. Han hade framgångsrikt arbetat med exempelvis Engla-fallet, Malexandermorden, Arbogamorden och utredningen kring Peter Mangs.

Dag Andersson, som också berättar om några av turerna kring avhoppet i Palmeförfattaren Gunnar Walls senaste bok "Huvudet på en påle", säger att det fanns flera intressanta spår att gå vidare med - men att resurserna helt saknades. "

https://www.expressen.se/nyheter/palmegatan-knackte-de-maktiga-poliserna/

Om Dag Andersson saknade resurser så borde väl Krister Petersson också saknat resurser.

Ja, KP hade ju väldigt ont om folk. Men med det sagt tycker jag Steude och Blombergsson gjorde ett ärligt försök att få fram info om SB. Om inte juristerna tagit fram stora tuschpennan hade vi haft mkt mer info.
Citera
2025-01-19, 14:36
Medlem
Citat:
Ja sannerligen. Och han blir bara konstigare ju mer man granskar honom, hans nätverk, hans agerande och hans uttalanden om MOP. Vem var han egentligen? Det tog honom 29 år att berätta att han var i centrala Stockholm på mordkvällen. I sin iver att få bort WT-männen från agendan råkade han avslöja för PU att Lennart N och "Lången från Skåne" jobbade för SB och var i Kungsträdgården på mordkvällen.

Jag känner bara till en Lången från Skåne i u-kretsar. Ekbergs kompis från IB. Jobbade han för SB? Vad gjorde han i Sthlm kvällen då Palme mördades? Namnet förkortas GO. En ståtlig herre med blont hår.

Frågor Det är bara frågor.

Att DF sprungit på Lennart Nordxxxxxx och Lången kan vara något DF bara hittar på, vilket är svårt att motbevisa då LN vid tiden för förhöret är bortgången och kanske också Lången. Lången(Gunnar Olsxxx) och Ekberg var sportdykare/kompisar från Malmö som blev uppraggade till underrättelsetjänsten? efter att de dykt på en rysk spiontrålare i Öresund. Vill minnas att Ekberg säger att Lången ansvarade för stay behind i södra Sverige. Stämmer det att Lennart Unxxx som var med DF på mordnatten(enligt DF) drunknade med sin kanot liksom William Colby sägs ha gjort?
/Horis
Citera
2025-01-19, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HorisDopp
Att DF sprungit på Lennart Nordxxxxxx och Lången kan vara något DF bara hittar på, vilket är svårt att motbevisa då LN vid tiden för förhöret är bortgången och kanske också Lången. Lången(Gunnar Olsxxx) och Ekberg var sportdykare/kompisar från Malmö som blev uppraggade till underrättelsetjänsten? efter att de dykt på en rysk spiontrålare i Öresund. Vill minnas att Ekberg säger att Lången ansvarade för stay behind i södra Sverige. Stämmer det att Lennart Unxxx som var med DF på mordnatten(enligt DF) drunknade med sin kanot liksom William Colby sägs ha gjort?
/Horis

Gunnar "Lången" Olsson confirmed

https://www.dykarna.nu/guestbook/20348/

Kan du fylla i xxxxxx vore det bra?

Med tack på förhand/Utredaren
Senast redigerad av Utredaren 2025-01-19 kl. 15:34.
Citera
2025-01-19, 20:52
Medlem
Citat:
Du har läst fel bok. Nylander har gett ut två böcker om Säpo. Jag angav titeln i mitt förra inlägg.

Hur kan du få mitt svar till förolämpning?

Jag gräver alltså om personer inom RPS/Säk var inblandade i Palmemordet. Det är vad det här handlar om. Eftersom knarkspanarna i Huddingegruppen samarbetade med RPS/Säk på 80-talet så är det intressant att veta att Föllinge var med i Huddingegruppen. Med tanke på hans konstiga bilresa alltså. Samverkade Föllinge med folk från RPS/Säk på mordkvällen. De var ju också ute på stan - Cosi fan Tutte.

Edit. Huddingegruppen var alltså en särskild satsning av narkotikapolisen i Sthlm. En liten effektiv grupp som nådde snabba resultat med okonventionella metoder.

Jag införskaffade och läste den bok som du tidigare uppmanade mig att läsa, nämligen "Säpo inifrån" av Bengt Nylander. Nu påstår du alltså att jag läst fel bok. Då är det ditt fel i så fall, och jag tänker inte skaffa och läsa en till bok för att vara dig till lags. Som sagt har jag tröttnat på sådant här från ditt håll.

Det du säger om Huddingegruppen är ju bara en upprepning av vad jag föreslog, nämligen att den var en narkotikaspaningsgrupp som fanns på Skomakarligans tid, dvs slutet av 1970-talet och möjligen i början av 1980-talet. Jag hade ett vagt minne av det från materialet och då nämnde jag vad jag kom ihåg men var lite osäker på det. Nu gjorde jag en sökning på WPU och då fick jag två träffar på Huddingegruppen. Mitt minne stämde ganska bra och om du kollar in de två förhören i sökträffarna så kan du läsa om hur några på narkotikaroteln kom från den gruppen. Men den var alltså nedlagd långt före Palmemordet.

På WPU stod även att Huddingegruppen haft samröre med Säpo, vilket väl är den ingång som intresserar dig. Men att narkotikaspanarna delar lokaler och viss utrustning med Säpo är ju inget nytt utan en självklarhet. Narkotikaspaningen är en tung användare av telefonavlyssning, vilken alltid går genom Säpo, och dessutom delar de säkerligen på spaningsfordon inklusive de där spaningsbussarna som är aktuella i Palmemordet. Det är väl också ganska uppenbart, att kontraspionaget i viss utsträckning använt narkotikaspaningen som en front för sina egna aktiviteter.

Spanaren du frågade om, Ove Persson, satt i en spaningsbil på Brännkyrkagatan och spanade på den där israeliske knarklangaren på mordkvällen. Så står det i alla fall i förhören, och som jag ser saken finns inget skäl till att tro att Persson haft något med Palmemordet att göra. Om han kom från Huddingegruppen ska jag låta vara osagt, det har ju ändå ingen betydelse för saken. En till grej finns med Ove Persson i materialet, och det är att han lämnar ett tips om att Victor Gunnarsson bodde längs den förmodade flyktvägen.

De konkreta uppgifter som är intressanta för Palmemordet är främst spaningen mot Sigge Cedergren samt RPS' spaningsbussar, som jag nämnt tidigare. I övrigt är det svårt att se några kopplingar mellan narkotikaroteln och Palmemordet. Du säger att du kartlägger, men till vilket syfte då? En fiskeexpedition där man bara påtar på måfå lär ju knappast ge något napp, men däremot förbrukar det en otrolig massa tid till ingen nytta.

Hur går det med gallerierna förresten? För ungefär ett år sedan lät du ju förstå, att en lösning av Palmemordet var på gång och att den involverade gallerierna i Gamla Stan. Sedan dess har inget framkommit. Finns det något att hämta där eller är det mycket snack och lite verkstad?
Citera
2025-01-19, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HorisDopp
/Horis

Lennart U var närvarande när Lars B (FRO-Nytt) drunknade med sin kanot.
Citera
2025-01-19, 22:26
Medlem
DFs förhör med PU frön april 86 finns här tex

https://drive.google.com/file/d/1xZfBxWQBKxHjulMdImUVsvY1YpyDKT0f/view?usp=drivesdk

Observera att det troligen rör sig om ett annat galleri än Atrium. Man verkar vilja röra till det. Var Donald en del av desinformation redan här?

Det finns viss anledning att tro att den "Anonyme mytomanen" är Tomas Tarendi. Det är iaf en misstanke jag har.

De två maskade personerna hyrde galleriet har vi också troligen identifierat. En av dem misstänktes ha planerat att bomba Ingvar Carlsson bla. Finns kopplingar till Tarendi i PU till detta dokument.

Lägg märke till Donalds kommentar att mytomanen nu har frisknat till och går därför att lita på...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in