Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-30, 11:45
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Förmodligen ingen större relevans, men det är väl här konspirationerna kommer in.
För min del började det med Anérs gamla "sanningar". Lisbeth-bilden och den påstått manipulerade "instämplingen" av Palme på Sabb.

Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det är ju det det inte har. Ändå använder vissa här allt sånt för att skapa desinformation kring det.
Därför har jag sett det som viktigt att få det hela rätt för att slå hål på dumheter och desinformation.

Jag befarade inte att sunda individer skulle fästa sig vid perifera detaljer för att resa väldiga teorikomplex på dessa.

Undrade mest vad som är pudelns kärna i denna irrelevans, vad är det i korthet som påstås och som argumenteras emot (beklagar min lathet)?
Citera
2024-12-30, 11:51
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag befarade inte att sunda individer skulle fästa sig vid perifera detaljer för att resa väldiga teorikomplex på dessa.

Undrade mest vad som är pudelns kärna i denna irrelevans, vad är det i korthet som påstås och som argumenteras emot (beklagar min lathet)?

Vissa av oss är väl jävligt trötta på den ständigt pågående desinformationen som, då som nu, framförs genom bilderna.
Det finns ju verkliga förklaringar till dem och de försöker vi förklara.
Citera
2024-12-30, 12:02
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Ska inte locka in dig i detta då..
"Lisbeth-bilden" bör väl inte ha undgått dig?

För min del handlar det om intresset av att kontrollera det som påstås. Relevansen får väl visa sig senare.

Det senaste för min del var, när Matte i någon video med bilden på Åke Rimborn vid en Saab påstår att klockan på väggen visar 23:30.
https://youtu.be/g5cJxUTSQUY?t=1635

Jag ställde mig då frågan om den tiden verkligen kunde stämma. För inget tyder på att varken Rimborn eller andra poliser var på plats vid Sabb så tidigt. (Fler polisbilar syns på den bilden)
Jag ifrågasatte även att det ens skulle vara en klocka.
Med bilden som Peo postade så är det ganska tydligt att det inte ens rör sig om en klocka...
https://www.amazon.com/-/zh_TW/%E6%96%AF%E5%BE%B7%E5%93%A5%E7%88%BE%E6%91%A9-%E9%86%AB%E9%99%A2-Sabbatsberg-%E5%BE%A9%E5%8F%A4%E6%9 6%B0%E8%81%9E%E7%85%A7%E7%89%87/dp/B075YFP995

Vad det ev. skulle betyda om/att bilden på Rimborn togs redan kl. 23:30 är väl något som Matte själv får svara på (och kanske gör i videon).
Citera
2024-12-30, 12:11
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ska inte locka in dig i detta då..
"Lisbeth-bilden" bör väl inte ha undgått dig?

För min del handlar det om intresset av att kontrollera det som påstås. Relevansen får väl visa sig senare.

Det senaste för min del var, när Matte i någon video med bilden på Åke Rimborn vid en Saab påstår att klockan på väggen visar 23:30.
https://youtu.be/g5cJxUTSQUY?t=1635

Jag ställde mig då frågan om den tiden verkligen kunde stämma. För inget tyder på att varken Rimborn eller andra poliser var på plats vid Sabb så tidigt. (Fler polisbilar syns på den bilden)
Jag ifrågasatte även att det ens skulle vara en klocka.
Med bilden som Peo postade så är det ganska tydligt att det inte ens rör sig om en klocka...
https://www.amazon.com/-/zh_TW/%E6%96%AF%E5%BE%B7%E5%93%A5%E7%88%BE%E6%91%A9-%E9%86%AB%E9%99%A2-Sabbatsberg-%E5%BE%A9%E5%8F%A4%E6%9 6%B0%E8%81%9E%E7%85%A7%E7%89%87/dp/B075YFP995

Vad det ev. skulle betyda om/att bilden på Rimborn togs redan kl. 23:30 är väl något som Matte själv får svara på (och kanske gör i videon).

Skulle tro att Mattes "klocka" i själva verket är ett brandalarm. Satt väl såna på de flesta byggnader av den typen då.

https://c8.alamy.com/comp/A6K95T/old-fire-alarm-bell-on-building-wall-A6K95T.jpg
Citera
2024-12-30, 12:17
Medlem
Citat:
Inkom 1996 (då Sydafrika spåret var hett i media).
Tycker dock inte riktigt att uppgifterna går ihop där kring/på mordplatsen.

Gällande utseendet på mannen så hänvisas till HB10658
HBO 10658 är en SvD artikel från 1987-05-27 (enligt liggaren)

Jag har inte den, men Expressen från 28/5 handlar om Craig Williamson. Så det är kanske han som avses här?

Mycket möjligt, undrar hur lång han var?

https://wpu.nu/wiki/Craig_Williamson

Craig Michael Williamson, född 1949-04-23 i Johannesburg, är en sydafrikansk affärsman som under apartheidtiden verkat som säkerhetspolis (spion), militär underrättelseofficer och politiker Craig Williamson var inblandad i flera utländska bombdåd, inbrott, kidnappningar, mord och propagandaaktiviteter understödda av den sydafrikanska apartheidregimen.
Citera
2024-12-30, 12:35
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Antingen hade Stefan Glantz mellanblont eller mörkt hår. Vilket var det ?

På fotot i DN såg håret mörkt ut. Det var även Annas intryck på mordplatsen. Hennes intryck var även att Stefans ansikte var smalt. Stefans ansikte var smalt. Som fotot i DN visar.

Citat:
Nej och fortsatt, det övertygar definitivt inte att Anna Hage som var nära 6 år(!) yngre än Stefan Glantz benämner honom "yngling" helt oavsett hur du tror att detta uttryck användes vid denna tid. Det skaver.

Fråga en professor i svenska (eller läs exemplet ovan). Frågan är ointressant. Sex vittnen säger att "Ynglingen" ljuger. Många påhittade händelser i hans berättelse säger att han ljuger.

Citat:
Den jämförelsen du försöker att dra med den "killen" som du vet bor 20 meter ifrån där du bor är ju helt uppåt väggarna. Hallå !? Det är ingen självklarhet att känna till namnet på alla som bor runt dig om du te x bor i en större stad eller för den delen "stad". En stor skillnad med Stefan G och Göran I är att de umgicks uppenbarligen och att de var i samma ålder och bodde på samma mindre ort utanför Stockholm i samma radhuslänga vid tidpunkten.

De har först varit ute och ätit på stan och delar taxi med två andra och skall sedan fortsätta vidare ut i natten på lokal. Tycker du det är troligt att Göran benämner Stefan endast som "killen" mot denna kontext ? Särskilt också i ett sådant här allvarligt läge, i ett FÖRHÖR...Precis som denne "kille" är en total främling för honom... Detta stämmer ju mycket dåligt, det måste du förstå. Han kunde heller aldrig tänka sig att fråga Stefan G innan polisförhöret... vad han hette om han otroligt(!) nog inte visste vad han hette. Grannen i samma ålder som han umgicks med... Hm hm. Det skaver väldigt mycket kan jag säga.

Jag var ute och åt med "killen" i flera timmar. Förra julen. Vi tillhör samma förening. Jag vet fortfarande inte vad "killen" heter i förnamn. Handlingen är ett referat. Användningen av ordet "killen" i referatet visar inte hur Göran använde ordet "killen" när han förhördes två år efter mordet. Även om Stefan kallades "killen" när Göran förhördes är det inte konstigt heller. Man kan välja att kalla någon för "killen" även om man vet vad personen heter i förnamn. Av flera orsaker. Även för att markera att man inte känner personen så bra. Frågan är ointressant. Sex vittnen säger att "Ynglingen" ljuger. Många påhittade händelser i hans berättelse säger att han ljuger.

Citat:
Jag anser att du har stora problem med att komma runt Sheerlucks punkter i det denne framför. Ett problem till är varför då Stefan G skall komma ut först från taxin av de fyra samt med försprång. Det som skaver än mer är det Göran Israelsson säger i förhöret säger att denne "kille" sagt att han sett en person som sprungit från platsen. Stefan Glantz som du tror är denne "kille" har inte sagt ett ord om detta. Är det inte märkligt ?

Det är inte märkligt alls. Jag har inga problem alls. Obesvarade frågor finns i många förhör. Sex vittnen säger att "Ynglingen" ljuger. Många påhittade händelser i hans berättelse säger att han ljuger.

Citat:
Att också sedan polisen Bäckström förmedlar telefonnummer emellan vittnena Anna Hage och Stefan Glantz är ju också mycket tvivelaktigt beteende. Risk för att dessa då "pratar ihop sig/ "får stöd av varandra..." är ju definitivt inte optimalt. Stor risk för vittneskontaminering föreligger alltså.

Journalister hade båda namnen. Stefans namn och Annas namn. Redan den 5 mars. Anna förhördes två gånger före den 5 mars. Stefan förhördes den 5 mars. Polisen kunde inte hindra Anna att lämna sitt nummer till Stefan (hon kunde använda en journalist). Det var bättre att polisen lämnade numret till Stefan. Det var också bättre att polisen dokumenterade åtgärden. Frågan är ointressant. Sex vittnen säger att "Ynglingen" ljuger. Många påhittade händelser i hans berättelse säger att han ljuger. Även om Stefan och Anna.

PS. Att Tobias Henricsson (som kallar sig "journalist") gav utrymme åt "Ynglingen" i podden Palmemordet 2023 är hans ansvar. Det gav honom inte fler lyssnare, säkert färre. Henricsson medgav att han tog kontakt med "Ynglingen" på Facebook. Att TV-underhållaren Thomas Gjutarenäfve gav utrymme åt "Ynglingen" i en YouTube-kanal förvånar inte. Han ger utrymme åt vem som helst. Det är bara att ringa Thomas och säga att du var med i akutrummet på Sabbatsbergs sjukhus (även om du var två år 1986), så intervjuar Thomas dig i tre timmar.
Senast redigerad av Lebel 2024-12-30 kl. 13:14.
Citera
2024-12-30, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Mycket möjligt, undrar hur lång han var?

https://wpu.nu/wiki/Craig_Williamson

Craig Michael Williamson, född 1949-04-23 i Johannesburg, är en sydafrikansk affärsman som under apartheidtiden verkat som säkerhetspolis (spion), militär underrättelseofficer och politiker Craig Williamson var inblandad i flera utländska bombdåd, inbrott, kidnappningar, mord och propagandaaktiviteter understödda av den sydafrikanska apartheidregimen.

Ett senare foto av Craig Williamson med skägg.
UL nämnde något om eventuellt skägg.

https://mg.co.za/news/2022-07-16-the-two-faces-of-doctor-williamson-wife-of-an-apartheid-serial-killer/
Citera
2024-12-30, 12:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Skulle tro att Mattes "klocka" i själva verket är ett brandalarm. Satt väl såna på de flesta byggnader av den typen då.

https://c8.alamy.com/comp/A6K95T/old-fire-alarm-bell-on-building-wall-A6K95T.jpg

Ja, det känns som en rimligare förklaring.
Väggur är vanligtvis större och ofta lite mer välplacerade.
Citera
2024-12-30, 14:16
Medlem
biljardballes avatar
Gubben har varit död i snart 40 år. Kan vi inte släppa detta nu?

Att det finns människor som får lön 2024 för att dom fortfarande utreder mordet är helt sjukt - när ska mordet preskriberas?
Lägg våra skattepengar på aktuella brott istället.
Citera
2024-12-30, 14:21
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ja, det känns som en rimligare förklaring.
Väggur är vanligtvis större och ofta lite mer välplacerade.

Det är ett brandlarm. Fotograf är Stig Almqvist på Aftonbladet. Jag har nu fixat fram bilden i bästa möjliga upplösning (7210 x 5076 pixlar). Och då framgår hur tydligt som helst att det är ett brandlarm.

Förstora bilden och zooma in på brandlarmet:

https://i.ibb.co/KjSm5Sz/sdl9-LSsu-JAb-AAg-nh.jpg

Pinsamt för Matte och hans proselyter (Packetipiketen) som slog på stora trumman och försökte få det till en klocka.
Citera
2024-12-30, 14:34
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljardballe
Gubben har varit död i snart 40 år. Kan vi inte släppa detta nu?

Att det finns människor som får lön 2024 för att dom fortfarande utreder mordet är helt sjukt - när ska mordet preskriberas?
Lägg våra skattepengar på aktuella brott istället.

Utredningen upphörde 2020. Efter 34 år. Ett vittne var misstänkt. Vittnet dog 2000. Därför upphörde utredningen. Om nya bevis påträffas fortsätter utredningen. Sedan 2010 preskriberas inte mord i Sverige.

PS. Nyheter för utlandssvenskar finns här: https://www.thelocal.se
Citera
2024-12-30, 14:40
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det är ett brandlarm. Fotograf är Stig Almqvist på Aftonbladet. Jag har nu fixat fram bilden i bästa möjliga upplösning (7210 x 5076 pixlar). Och då framgår hur tydligt som helst att det är ett brandlarm.

Förstora bilden och zooma in på brandlarmet:

https://i.ibb.co/KjSm5Sz/sdl9-LSsu-JAb-AAg-nh.jpg

Pinsamt för Matte och hans proselyter (Packetipiketen) som slog på stora trumman och försökte få det till en klocka.

Stiligt! Otrolig upplösning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in