2011-05-31, 11:37
Medlem
Sluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Bekräftelsen bekräftar mer än vad PU Stig, för att skilja honom från ICA Stig, kanske tänkt sig.

Det är ju naturligtvis så att det bästa svaret om det inte fanns eller åtminstone nu inte finns någon film är att säga just detta. Annars blir det ju spekulationer.

Är det inte det han säger?

Citat:
Det är också så att om "konspirationsmedlemmarna" är professionella operatörer vilket är mitt scenario i Damantspåret så missar inte dessa i sitt övervägande inför attentatet att det fanns övervakningskameror. Ett sådant hot om att fastna på film måste antingen neutraliseras eller konstateras vara ofarliga vilket leder till slutsatsen att konspirationen hade kunskap om kamerornas funktion och kapacitet. Vilka har sådan kunskap om inte inpasseringsvakterna och deras bolag samt polis och Säpo som ju då kan vara inblandade i mordet.

Nja... det är lite att göra en höna av en fjäder. Jag föredrar nog att utgå från det enkla.

På den tiden var det lite nymodigt och ansågs som "high-tech" med övervakningskameror. Bildkvaliteten var ganska dålig, upptagningsområdet begränsat och högst ovanligt att något togs upp på film. Ville någon på det sättet lagra skeenden på allmän plats var det än svårare att få tillstånd och större restriktioner än vad det är idag.

Tror därför inte att fasta kameror var något att bry sig särskilt mycket om. Och skulle man det, hur skulle det då gå till? Utgår du då ifrån ett mötesscenario vid Skandiahuset/mordplatsen?

PS. Tänk om dagens övervakningskameror hade fått dokumentera promenaden längs Sveavägen fram till Tunnelgatan. Då hade vi haft hela skeendet svart på vitt och inte kunnat älta om saknade sekunder etc... DS
Citera
2011-05-31, 13:04
Bannlyst
Jaha tillbaka i tråden efter en tids frånvaro. Saknat mig? <3

Citat:
Det är ju intressant att CP och Ingvar Heimer dog på exakt samma sätt, dvs efter skallskador orsakade av fall. Bägge opererades och tillbringade några veckor i icke kontaktbart tillstånd på intensivvårdsavdelning innan de avled. De behandlades till och med av samma läkare. Vad visste Ingvar Heimer som var så känsligt? Hade CP och Heimer något gemensamt?

Han var en av de första att inse att det saknades någon minut i sekvensen...

Citat:
Vad talar emot Avsan som gärningsman?

Han är lite för ung även om det spelar mindre roll. Dock sa tjejerna att han hade brun skinnjacka, visst kan båda ha tagit miste men när det samtidigt fanns andra vittnen, exv Cedergren och en kille i en bil som båda rapporterade om en person i brun skinnjacka som bara kan ha varit Dekorimamannen.
"Gör vad du ska" tror jag personligen är en missuppfattad mening, jag tror inte det är en ödesmättad order om att skjuta utan om att helt enkelt fortsätta uppdraget med span/backup.

Citat:
Om jag leker med tanken att gärningsmannen är vänsterhänt (vilket några vittnen hävdar) finns det någon slags sammanställning på vilka som är vänsterhänta om vi avgränsar oss till "polisspåret"?

Nej, tyvärr inte. Antagligen gjort enligt samma princip som man inte tagit klädsignalement på Tell/Piltz etc. Avsan är iaf högerhänt.

Citat:
Andra skottet ja. Första skottet skjuter GM troligtvis med vänster hand.

Dualwhield som Halo-spelare säger, Akimbo som COD-spelare säger :D

Random fundering:

Kan det uteslutas att den intel som Lingärde sprang på var last line of defence-desinfo (meta) för att förvirra kring skeendena i korsningen? Långsökt kanske, men F-koderna kanske inte är de rätta. SS blir CGÖ, LT blir TP etc. Har plöjt igenom Jallai nu (kommer mer sen) och misstänker att hans scenario kan vara en slamdunk sålänge Skandiamannen inte var Engström. Vad jag tidigare skrev om Skandiamannen/SE:

Citat:
Jag har skummat igenom Jallai nu och jag börjar tro att han har rätt i sin take på Skandiahuset, att man körde det som kombinerat högkvarter samt mördarförvaring. Att mordet sen blev förlagt rätt så nära Skandia var en tillfällighet.

Men, och här kommer ett viktigt men. Jag tror inte en sekund på Farbror Engström som GM. Konspirationen hade tillgång till en mindre armé blodtörstiga piketpoliser med vapenträning och spring i benen, varför man då istället skulle skicka fram den rågblonde, glasögonförsedde tecknaren och Lisbet-bekante Stig är för mig ett mysterium.

Varför Stig sen skulle använda sitt eget stämpelkort när han kliver ut för att skjuta statsministern och sen återvända till mordplatsen och bla vittna i CP-rättegången vet jag inte heller. Det sistnämdna tyder isf på rent psykopatiska drag hos Engström.

Den mycket rimliga, smarta och Östling-brännmärkta lösningen är snarare att låta Stig släppa ut en kompetent mördare och sen förklä sig själv till honom. Frågan är då, vem släpper man ut för att skjuta? ;)
Senast redigerad av Acech 2011-05-31 kl. 13:36.
Citera
2011-05-31, 14:32
Medlem
hehehos avatar
[quote=Den mycket rimliga, smarta och Östling-brännmärkta lösningen är snarare att låta Stig släppa ut en kompetent mördare och sen förklä sig själv till honom. Frågan är då, vem släpper man ut för att skjuta? [/QUOTE]

Mitt första bet skulle vara på den belgisk-svenske legosoldaten "D" (som jag gärna skulle vilja ha rätt namn på...)
Citera
2011-05-31, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Mitt första bet skulle vara på den belgisk-svenske legosoldaten "D" (som jag gärna skulle vilja ha rätt namn på...)

Jag har för mig att det finns en norsk kille som var intressant också, någon som vet mer?
Citera
2011-05-31, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho

I Striptease tog dom upp polisen D som också var vapenfixerad liksom kollegan Ö, det är ej denna D du far efter...?
Citera
2011-05-31, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
I Striptease tog dom upp polisen D som också var vapenfixerad liksom kollegan Ö, det är ej denna D du far efter...?

Den du pratar om är Claes Djurfeldt som hade slagit läger tillsammans med ett helt team på Brunkebergsåsen ;)
Senast redigerad av Acech 2011-05-31 kl. 16:28.
Citera
2011-05-31, 16:26
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak

Inte polisen D, utan legosoldaten enligt trovärdigt tips till Olle Alsén (Polisen D var inblandad, men troligtvis inte som tilltänkt skytt...)
Citera
2011-05-31, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slut
Tack för bekräftelsen.

Ingen ny info om ditt andra ärende hos PU?

Nu har det svar från PU om Polisman H.

Citat:
Date: Tue, 31 May 2011 13:02:56 +0200
From: stig.edqvist@polisen.se
To: rikskriminalpolisen@polisen.se
Subject: Förfrågan om namnet på polisman, H.

APAL-428-xxxx

Ni har begärt att få namnet på den polisman som i granskningskommissionen på sidan 352 benämns med bokstaven H.
Jag gör bedömningen att uppgiften omfattas av sekretess enligt offentlighets-och sekretesslagen (2009:400). Jag är därför förhindrad att lämna ut uppgiften till Er.

Detta är ett tjänstemannabeslut som inte går att överklaga. Önskar Ni ett överklagbart myndighetsbeslut är Ni välkommen att återkomma till undertecknad.

Med vänlig hälsning

Stig Edqvist

Jomen, polisman H:s identitet kan därmed vara relevant avseende förundersökningen av mordet på Olof Palme.

Men på vilket sätt ?
Citera
2011-05-31, 16:59
Bannlyst
Har nu begärt ut namn och bilder på G...återkommer förhoppningsvis!

Kan dela med mig av denna sammanfattning av tänkbara GM:s också! Kommentera gärna ev. ändringar.

Citat:

Victor Gunnarsson

Talar för: Befann sig i området, klädd som mördaren och med samma signalement. Hade stora svårigheter med att förklara vad han gjorde under kvällen. Blev mördad i samband med en bok samt ett erkännande på en krog i USA under mycket mystiska omständigheter. Lisbet kommenterar ljus överläpp, något Victor hade endast i anslutning till mordet. Personer med hans signalement och doft hade lite mystiska saker för sig efter mordet. Hade lika väska som mördaren, hans förhörsledare är övertygad om att det var han.

Talar emot: Var centimeter från att bli justitiemördad av sin förhörsledare. De flesta indicier behöver inte betyda att han är skytten. Stämmer in helt fel psykologiskt som gärningsman (skrev en bok et cetera) och är ett väldigt ologiskt val som skytt. Är onekligen körd i botten av PU, GRK kallar han ”överutredd”. Hade ingen känd tillgång till vapen eller sådan kunskap. Var känd som en galen mytoman, kan på egen hand ha satt sig i situationen.

Leif Tell

Talar för: Utpekad av mycket trovärdig information. Stämmer in på gärningsmannens signalement vad gäller kroppsbyggnad. Befann sig i området och hade rätt attityd. Hade potentiellt en svart trenchcoat på sig under kvällen.

Talar emot: Hade tunt, ljust hår och är lite för ung. Skulle istället kunna vara den person Lisbet ser inne på Tunnelgatan och som nekar henne hjälp.

Thomas Piltz

Talar för: Stämmer perfekt in på gärningsmannens signalement. Lisbet kommenterar galen blick och kraftigt hakparti, något han har enligt andra vittnen. Morelius uppfattade det som att skytten sneddade över vägen från Adolf Fredriks kyrkogård, här befann sig Thomas Piltz minuterna innan skottet. Dyker sedan upp på en buss, bara minuter senare, andfådd och med samma typ av väska som (eventuellt) mördaren hade. Sprang alltså beviserligen från Sveavägen, till andra sidan Brunkebergsåsen just när mordet sker. Är väldigt lik fantombilden (haha). Har rätt attityd, stämmer med ålder.

Talar emot: Hade ibland glasögon på sig.

Carl Flykt

Talar för: Är ett mycket logiskt val som mördare. Förklarar den eventuella växlingen av vapenbärare. Stämmer in på Leif GW:s GMP. Bytte utseende efter mordet, före det var han väldigt lik mördaren och kontakter inom militär och psykologi tipsade om att det var han. Gärningsmannens uppträdande matchar honom. Morelius kommenterar ”drogabstinens”, Flykt var drogberoende. Ideologiskt övertygad. Stämmer med ålder.

Talar emot:

Stig Engström

Talar för: Lämnar ett hemligt NATO-högkvarter klädd som mördaren och med samma väska, springer sen mördarens väg och ingen ser honom. Utpekad av Jallai. Stämmer med det eventuella mötesscenariot.

Talar emot: Är ett mycket ologiskt val som skytt. Om han är gärningsmannen har han isåfall uppträtt mycket oväntat efter mordet, pratar i rättegång inför alla andra vittnen och så vidare. Stämmer inte in på signalementet vad gäller ålder, hårfärg, huvudbonad och glasögon. Kan, potentiellt, vara en annan person. Var ytligt bekant med Lisbet. Verkade medvetet dra uppmärksamhet till sig.

Anti Avsan

Talar för: Stod beväpnad på mordplatsen minuten innan det smäller med en walkie-talkie som sa ”nu kommer dom, gör vad du ska”. Stämmer mycket bra in på mördarens signalement vad gäller frisyr och kroppsbyggnad. Verkar ha fått cash efter mordet. Rätt attityd. Palmeutredningen myglade med honom.

Talar emot: Hade enligt samstämmiga vittnesuppgifter brun skinnjacka och vittnen kartlägger hans väg från Dekorima. Lite för ung.
Senast redigerad av Acech 2011-05-31 kl. 17:07.
Citera
2011-05-31, 17:33
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slut
....PS. Tänk om dagens övervakningskameror hade fått dokumentera promenaden längs Sveavägen fram till Tunnelgatan. Då hade vi haft hela skeendet svart på vitt och inte kunnat älta om saknade sekunder etc... DS
Om dagens inspelningsbara övervakningskameror hade funnits någonstans då så skulle de snarast bli beslagtagna av Skräpo och inte bli återlämnade förrän ägaren tvingats driva en årslång process så som hände med alla kameror på NK efter Anna Lindh. / Ove M
Citera
2011-05-31, 17:33
Medlem
Kavrings avatar
Citat:
Nu har det svar från PU om Polisman H.

Jomen, polisman H:s identitet kan därmed vara relevant avseende förundersökningen av mordet på Olof Palme.

Men på vilket sätt ?

Begär ett överklagbart myndighetsbeslut och ett kvitto på att din begäran har diarieförts.
Citera
2011-05-31, 17:40
Medlem
Granskningskommisionens(GK) polisman H
Vid tiden för mordet tjänstgjorde denne tydligen på A-turen vid vd 1 och
när han dök upp vid vattenläckan i Tells lägenhet på Järnmalmsvägen så
tyder allt på att han fortfarande, i september 1987 alltså, var vid vd 1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in