2011-05-30, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodbroker

Det bör kanske nämnas att ingen av portkamerorna var kopplad till något inspelningssystem, det var inte ens så att varje kameras bild visades kontinuerligt på monitorer.

I praktiken gick det till så att den som ville passera utom kontorstid, fick dra sitt passerkort, mata in sin pin-kod och vakten anropade då via porttelefon och fick upp även kamerabilden. Angivet namn skulle då stämma med vad som var registrerat i passersystemet.

Lodbroker verkar ha koll på det här med kameror om vi skall döma efter det svar jag fått från PU.

S varet lyder avseende kameran på Tunnelgatan 5 några få meter från mordplatsen.

Citat:
Date: Mon, 30 May 2011 14:09:46 +0200
From: stig.edqvist@polisen.se

Subject: Förfrågan till Palmeutredningen
Ärende; APAL-428-xxxxxx

Det finns ingen övervakningsfilm från den aktuella kameran. Kameran sattes på enbart när någon skulle inpassera i fastigheten.

Med vänlig hälsning

Stig Edqvist
Citera
2011-05-30, 19:33
Medlem
bartrams avatar
Heheho!

Att lägga till bland dina "konstigheter":. Polisman I a.ka B.A dör vid 56 års ålder 1996-02-27.

(källa dödbok).

Han figurerade såvitt jag vet inte runt mordplatsen men han fick ju ögonen på sig ändå. Kanske fick han Ågren- blev instabil och måste tystas eller tog sig själv avdaga
Citera
2011-05-30, 21:37
Medlem
ivojimas avatar
Vad talar emot Avsan som gärningsman?

Om jag leker med tanken att gärningsmannen är vänsterhänt (vilket några vittnen hävdar) finns det någon slags sammanställning på vilka som är vänsterhänta om vi avgränsar oss till "polisspåret"?
Citera
2011-05-30, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivojima
Vad talar emot Avsan som gärningsman?

Om jag leker med tanken att gärningsmannen är vänsterhänt (vilket några vittnen hävdar) finns det någon slags sammanställning på vilka som är vänsterhänta om vi avgränsar oss till "polisspåret"?

Tror flertalet vittnen ser mördaren skjuta med höger hand. Avsans klädsel, brun skinnjacka den kvällen stämmer dåligt med vad vittnen angett....
Citera
2011-05-30, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Tror flertalet vittnen ser mördaren skjuta med höger hand. Avsans klädsel, brun skinnjacka den kvällen stämmer dåligt med vad vittnen angett....

Andra skottet ja. Första skottet skjuter GM troligtvis med vänster hand.
Citera
2011-05-30, 22:12
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Heheho!

Att lägga till bland dina "konstigheter":. Polisman I a.ka B.A dör vid 56 års ålder 1996-02-27.

(källa dödbok).

Han figurerade såvitt jag vet inte runt mordplatsen men han fick ju ögonen på sig ändå. Kanske fick han Ågren- blev instabil och måste tystas eller tog sig själv avdaga

Tack, man dör helt klart inte exakt 10 år senare utan anledning.

Bo A var ju som bekant polismannen som yttrade:
”fanskapet klarade sig i kväll, men nästa gång tar vi honom”, ”det är Palme vi är ute efter” och ”den där jävla sossen har förstört hela samhället” vid tidpunkten för ANC konferensen.
Citera
2011-05-30, 23:15
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Andra skottet ja. Första skottet skjuter GM troligtvis med vänster hand.

Ahh,

En cirkusskytt!
Citera
2011-05-30, 23:41
Medlem
Sluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Lodbroker verkar ha koll på det här med kameror om vi skall döma efter det svar jag fått från PU.

Svaret lyder avseende kameran på Tunnelgatan 5 några få meter från mordplatsen.
"Det finns ingen övervakningsfilm från den aktuella kameran. Kameran sattes på enbart när någon skulle inpassera i fastigheten."

Tack för bekräftelsen.

Ingen ny info om ditt andra ärende hos PU?
Citera
2011-05-31, 01:12
Medlem
hweyls avatar
Citat:

Citat:
Date: Mon, 30 May 2011 14:09:46 +0200
From: stig.edqvist@polisen.se

Subject: Förfrågan till Palmeutredningen
Ärende; APAL-428-xxxxxx

Det finns ingen övervakningsfilm från den aktuella kameran. Kameran sattes på enbart när någon skulle inpassera i fastigheten.

Med vänlig hälsning

Stig Edqvist

S varet lyder avseende kameran på Tunnelgatan 5 några få meter från mordplatsen.

Om Engström gick tillbaka till Skandia efter sin heroiska HLR-instats på statsminister borde väl kameran i så fall ha satts på - låt vara efter att mordet var begånget. Jag vill minnas att det även fanns kamera/kameror vid entrén från Sveavägen. Engström borde väl åtminstone ha fastnat på film från dessa kameror?
Citera
2011-05-31, 02:23
Medlem
Sluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hweyl
Om Engström gick tillbaka till Skandia efter sin heroiska HLR-instats på statsminister borde väl kameran i så fall ha satts på - låt vara efter att mordet var begånget. Jag vill minnas att det även fanns kamera/kameror vid entrén från Sveavägen. Engström borde väl åtminstone ha fastnat på film från dessa kameror?

Verkar som att kamerorna enbart hade möjlighet att direktvisa och inte spela in.

SE ska ha gått ut och in via den vaktbemannade huvudentrén och inte "personalingången" direkt till vänster om Dekorima (Sveav. 42). Allt enligt vittnesmålen då...
Senast redigerad av Slut 2011-05-31 kl. 02:26.
Citera
2011-05-31, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slut
Tack för bekräftelsen.

Ingen ny info om ditt andra ärende hos PU?

Bekräftelsen bekräftar mer än vad PU Stig, för att skilja honom från ICA Stig, kanske tänkt sig.

Det är ju naturligtvis så att det bästa svaret om det inte fanns eller åtminstone nu inte finns någon film är att säga just detta. Annars blir det ju spekulationer.

Det är också så att om "konspirationsmedlemmarna" är professionella operatörer vilket är mitt scenario i Damantspåret så missar inte dessa i sitt övervägande inför attentatet att det fanns övervakningskameror. Ett sådant hot om att fastna på film måste antingen neutraliseras eller konstateras vara ofarliga vilket leder till slutsatsen att konspirationen hade kunskap om kamerornas funktion och kapacitet. Vilka har sådan kunskap om inte inpasseringsvakterna och deras bolag samt polis och Säpo som ju då kan vara inblandade i mordet.

Hade svaret varit att det finns film så hade det varit läge för JO att utreda denna fråga så PU Stig var ju "lite inkörd i ett hörne" när han skulle svara.

När det gäller mitt andra ärende var det inte lika enkelt för PU Stig att svara som framgår av svaret där han säger att man inte kommenterar vilket han ju gör i svaret om övervakningskameran. Hmm lite inkonsekvent där, eller hur?

Citat:
Hej Stefan!

Kan härmed bekräfta att Ert tips om en förevisad magnumrevolver i början av 90-talet inkommit till Palmeutredningen.
Nu liksom tidigare kommenterar vi i utredningen inte våra inkomna tips och hur vi arbetar med dessa.

Med vänlig hälsning

Stig Edqvist

Anledningen till denna inkonsekvens är ju att PU Stig får det lite svårt att ljuga när han vet att JO Axberger har ögonen på honom. Vilket också är mitt syfte. Nu är det inte PU Stig jag "är ute efter" utan åklagarinnan Kerstin Skarp så jag gav PU två veckor innan jag går vidare och väntar tålmodigt ut PU när det gäller svaret om Polisman H vilket jag antar är samme Säpopolis som förevisade mig sin magnumrevolver.

Se länk
https://www.flashback.org/sp30807451
Citat:

Se vidare mitt inlägg om Polisman H
https://www.flashback.org/sp30213558

Mot denna bakgrund har jag följande frågor.

Vad är namnet på Polisman H i Granskningskommissionens rapport ?

Har Polisman H varit anställd vid Säpo och då som livvakt ?

Har Polisman H s magnumrevolver undersökts för DNA och då särskilt för blod och vävnadsrester som kan ha besudlat vapnet vid ett närskott från ett offer?

Självfallet har jag följande inlägg som är riktat till Palmeåklagaren Kerstin Skarp i tankarna.
https://www.flashback.org/sp30273958

Att underlåta att noggrannt undersöka och väcka åtal om tillräckliga bevis finns strider mot åtalsplikten även för en åklagare vid Riksåklagarens kansli och kan anmälas till antingen JK eller JO.
http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=23...namX_Documents

Men för att inte springa händelserna i förväg så begränsar jag mig till att ställa följande två frågor till PU som inledning och även ge en god tid låt säga två veckor innan jag går vidare med rättsliga åtgärder om svar skulle utebli eller svaret inte skulle vara nöjaktigt.

Vad är namnet på Polisman H i Granskningskommissionens rapport på sidan 352 ?

Om namnet är sekretssbelagt enligt förundersökningssekretess, till vilken högre instans kan man då överklaga PU:s beslut att inte lämna ut namnet ?

Ja, som du märker är jag fullständigt öppen med mina avsikter med frågor till PU och försöker inte vare sig lura PU eller missleda dom. Öppenhet och ärlighet bör självfallet prägla de som är anförtrodda att upprätthålla lag och ordning eller utreda brott mot dessa när förunderökningssekretess lägger hinder i vägen.
Senast redigerad av Utredaren 2011-05-31 kl. 06:27.
Citera
2011-05-31, 10:22
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
.... Ett sådant hot om att fastna på film måste antingen neutraliseras eller konstateras vara ofarliga vilket leder till slutsatsen att konspirationen hade kunskap om kamerornas funktion och kapacitet. Vilka har sådan kunskap om inte inpasseringsvakterna och deras bolag samt polis och Säpo som ju då kan vara inblandade i mordet....
När jag ställde liknande triviala fråga angående gatlyktan som tydligen var släckt vid mordtillfället misstänkte jag att Fastighetsägarnas väktarkår hade koll på den saken. Någon bland nattväktarna i kvarteret måste ändå ha fått föraningar av antalet iakttagna förberedelser eller särskilda händelser i Skandiahuset innan och åtminstone någon gång velat vittna om saken. Av det faktum att ingen har tillåtits eller ens vågat framträda och att minsta detalj har blivit hemligtämplad kring vad väktarna rimligen måste veta måste man dra slutsatsen att konspirationen är genomgående från allra högsta nivå. / Ove M
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in