2023-07-19, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ett litet "sidospår", men vilken uppfattning har du om någon av dessas koppling till AGAG, en slags "enhet" inom Stay Behind enligt Ulf Lingärde.
AGAG anses omfatta 25 man, tillfälligtvis dock upp till 28. Alla är (sedan cirka 1990, tidigare förekom även några militärer) polismän, eller nyligen pensionerade sådana.

Ungefär hälften är kända (jag kan nog namnge de allra flesta dock). Alla kända medlemmar är duktiga skyttar, ofta med i civila sammanslutningar såsom Magnumklubben eller den så kallade Stockholms Försvarsskytteförening.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1998-06...Ahlenius.pdf/4

På sidan tas upp, vad jag förstår, två mord som verkar ha begåtts av AGAG.
Det var intressant. Om jag skulle gissa så är Polis A hetast - och hans närmaste. Men det var många som stod Polis A nära. På lite högre organisatorisk nivå tycker jag Robert Lugn (och vännen Bertil Wedin) är intressant. Det borde finnas en koppling mellan medlemmarna och Robert Lugn, åtminstone till SFSF:s ordföranden från Försvarets materielverk.
Citera
2023-07-19, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Det var intressant. Om jag skulle gissa så är Polis A hetast - och hans närmaste. Men det var många som stod Polis A nära. På lite högre organisatorisk nivå tycker jag Robert Lugn (och vännen Bertil Wedin) är intressant. Det borde finnas en koppling mellan medlemmarna och Robert Lugn, åtminstone till SFSF:s ordföranden från Försvarets materielverk.

Okej, vad jag tror är att Ulf Lingärde är ute i "desinformativt" syfte och hänger ut poliser som han tror/vet/fått info som "inblandade" i mordet.

Han gör det på uppdrag av SSI som ett slags varning att inte utreda Stay Behind som en del av Sveriges Försvarsmakt utan som en obskyr förening AGAG med poliser.

Särskilt intresserar mig följande från sidan
De är också utan undantag duktiga idrottsmän eller åtminstone motionärer i god form. Vittnesmål finns från en gymnastiksal hos Räddningstjänsten, som hyrts flerfaldiga gånger. Därvid har 2 st Tysta Jakob (docka) förbrukats vid olika närstridsövningar.
Som instruktör för närstridsövningarna skulle jag kunna tänka mig https://wpu.nu/wiki/Leif_Jensen.

Lyssnar man på podcasten framgår att han var instruktör i österländsk kampsport och att han dödat en man i ett garage vilket bedömts som självförsvar. Kopplingar till Stay Behind finns också.
Citera
2023-07-19, 11:44
Medlem
Man kan ju tycka att svenska Stay Behinds generaldirektör bör ha varit informerad om Arla Gryning och dess medemmar?

Då är det väl Curt-Steffan Giesecke eller Robert Lugn som kommer på fråga?

Giesecke som kom från SAF och näringslivet. Koppling till Industriförbundet - med bland andra P-G Vinge, C G Holm och Alf Karlsson. C G Holm med koppling till tidningen Contra och Bertil Wedin.

Robert Lugn, som hade militär bakgrund och goda kontakter med Sveriges skytteföreningar. Även genom Lugn dyker namnet Bertil Wedin upp.
Citera
2023-07-19, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Man kan ju tycka att svenska Stay Behinds generaldirektör bör ha varit informerad om Arla Gryning och dess medemmar?

Då är det väl Curt-Steffan Giesecke eller Robert Lugn som kommer på fråga?

Giesecke som kom från SAF och näringslivet. Koppling till Industriförbundet - med bland andra P-G Vinge, C G Holm och Alf Karlsson. C G Holm med koppling till tidningen Contra och Bertil Wedin.

Robert Lugn, som hade militär bakgrund och goda kontakter med Sveriges skytteföreningar. Även genom Lugn dyker namnet Bertil Wedin upp.

Enligt vad jag kommer ihåg skall https://wpu.nu/wiki/Leif_Jensen ha arbetat för Securitas som ju hade bevakningsuppdrag i Skandiahuset.

Om man tittar på hans avatar så kan han tas för en mellanöstern figur typ PKK, med mustasch.

Det finns flera uppslag om mustaschprydda män från mordkvällen och i närheten av mordplatsen
Citera
2023-07-19, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Hittade den här notisen i Vem är det, 1993: http://runeberg.org/vemardet/1993/0499.html

HH var alltså reservare på Svea Livgarde, därmed bör han ju varit med i kamratföreningen och som varande sveagardist känna en hel del illustra filurer (Sträng, Giesecke, R Geijer mfl). SB?

Det här kan vara en liten pusselbit.
Citera
2023-07-19, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det här kan vara en liten pusselbit.

Kan Jan Länninge ha varit med i Stay Behind? Han har i alla fall gjort en hel del "misstag" i utredningensarbetet som gjort att viktiga spår inte utretts.

Exempel1: Han drar felaktigt slutsatsen att Birgit Dahlströms observation gjorts "för tidigt" vilket gör att Holmér lägger hennes uppgifter Ad Acta redan den 9/3.

Exempel 2: Han gör ett felaktigt tidsschema som pekar på att mannen som Nieminen ser är GM.

Exempel 3: Han missar att ställa relevanta frågor till Fauzzi angående mannen som denne sett, t ex längd och varför Fauzzi tror att mannen är äldre.
Citera
2023-07-19, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Kan Jan Länninge ha varit med i Stay Behind? Han har i alla fall gjort en hel del "misstag" i utredningensarbetet som gjort att viktiga spår inte utretts.

Exempel1: Han drar felaktigt slutsatsen att Birgit Dahlströms observation gjorts "för tidigt" vilket gör att Holmér lägger hennes uppgifter Ad Acta redan den 9/3.

Exempel 2: Han gör ett felaktigt tidsschema som pekar på att mannen som Nieminen ser är GM.

Exempel 3: Han missar att ställa relevanta frågor till Fauzzi angående mannen som denne sett, t ex längd och varför Fauzzi tror att mannen är äldre.

Ja , kanske det.
En sak som gör det svårt är att man inte vet om han har gjort ett dåligt jobb eller avsiktligt undvikit vissa saker.
Citera
2023-07-19, 21:29
Medlem
SÄPO -AGAG -Jämtland
Aktionsgruppen Arla Gryning.

" Vår man sköt Olof Palme
Redan långt före mordet på Olof Palme bildades Aktionsgruppen Arla Gryning, en hemlig organisation med anknytning till militär och polis.
Gruppens huvudmål var att skjuta Olof Palme.
Detta hävdar några hittills okända vittnen i Palmeutredningen för Aftonbladet

https://drive.google.com/file/d/0Bxu...1hM1lZZUU/view
Aftonbladet 19930821

" I flera år har Palmeutredarna granskat den s k Säpomannen utpekad som ledare för den hemliga organisationen Aktionsgruppen arla gryning.

I dag berättar han i Aftonbladet om sitt vapenintresse, Palmespanarnas förhör och uppgifterna om hans avsky mot Olof Palme.

https://drive.google.com/file/d/1hUj...hTrw3Zz8j/view
Aftonbladet 19930822[/quote]
Citera
2023-07-19, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
SÄPO -AGAG -Jämtland
Aktionsgruppen Arla Gryning.

" Vår man sköt Olof Palme
Redan långt före mordet på Olof Palme bildades Aktionsgruppen Arla Gryning, en hemlig organisation med anknytning till militär och polis.
Gruppens huvudmål var att skjuta Olof Palme.
Detta hävdar några hittills okända vittnen i Palmeutredningen för Aftonbladet

https://drive.google.com/file/d/0Bxu...1hM1lZZUU/view
Aftonbladet 19930821

" I flera år har Palmeutredarna granskat den s k Säpomannen utpekad som ledare för den hemliga organisationen Aktionsgruppen arla gryning.

I dag berättar han i Aftonbladet om sitt vapenintresse, Palmespanarnas förhör och uppgifterna om hans avsky mot Olof Palme.

https://drive.google.com/file/d/1hUj...hTrw3Zz8j/view
Aftonbladet 19930822
Ja det är nog här i sanningen finnes. Stay Behind, AGAG, Basebolligan. En mix av dessa.

Skulle vi på något sätt kunna komma fram till vilka medlemmarna var i Stay Behind, AGAG med en lista?
Citera
2023-07-19, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detkanvadu
Ja det är nog här i sanningen finnes. Stay Behind, AGAG, Basebolligan. En mix av dessa.

Skulle vi på något sätt kunna komma fram till vilka medlemmarna var i Stay Behind, AGAG med en lista?

Jag kan för lite men det kanske finns några i tråden som kan göra det<
Citera
2023-07-19, 22:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken

Vad är det som är felaktigt med Länninges tidsschema?
Citera
2023-07-19, 22:54
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vad är det som är felaktigt med Länninges tidsschema?

Enligt min egna rekonstruktion, så springer/joggar jag i det tempo som Länninge "går"...
D.v.s. att GM är uppe på trappkrönet efter 58/59 sekunder...
Utgick från vittnesuppgifterna jag med... samt vartannat trappsteg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in