Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-04, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om Theutenbergs KGB-Kurdspår

Om jag förstår Theutenberg rätt så menar han att man helt enkelt inte ville undersöka KGB-spåret ordentligt för man var rädd för alla komplikationer det kunde medföra med relationen till dåvarande Sovjetunionen

https://www.youtube.com/watch?v=NJkrK9B8Q0o
Dagbok från UD del 6 KGB-spår utreds inte.

PKK var ett syndabocks-alternativ under utredningen. Synkade med narrativet för mellanöstern, som var huvudmotivet för eventet (hindren mot "kriget mot terrorismen" skulle elimineras). Det var ett av många villospår, något som Stay Behind planterat tidigt, flera månader före skotten. Svd skrev redan i söndagsupplagan att kurderna var misstänkta. De hade alltså fått info mindre än ett dygn efter mordet!

I flera av de nysläppta förhören är det genomskinligt att utredarna styrt och förvanskat vittnesmål, att de ska leda misstankar mot kurdiskt utseende. Samma med fantombilden.
Citera
2022-03-04, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Grejen är ju att det hade funnits flera vittnen som talat om flera vittnen om det faktiskt stämde. Om man leker med tanken att det är koordinerat av flera så visst, det kan ha varit flera inblandade. Men absolut inte fler som agerat skyttar. Då hade det varit mycket fler vittnesmål kring detta.

Kanske, men poängen med teorin som framförs nu är att prickskytten ska ha agerat från en skyddad plats, troligen i fönstret på andra sidan gatan. Om han han sköt på avstånd var det omöjligt att uppfatta för vittnen på gatan eller bilar. I så fall avlossade han nog det sista skottet , enligt nysläppta förhöret med Lisbet 1 mars. Hon säger att det kom ett skott några sekunder efter det dödande. När O.P precis fallit till marken. (Sen kan spekulera vidare om syfte, Lisbet-kulan, rikoschett osv)
Citera
2022-03-04, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thorhan
PKK var ett syndabocks-alternativ under utredningen. Synkade med narrativet för mellanöstern, som var huvudmotivet för eventet (hindren mot "kriget mot terrorismen" skulle elimineras). Det var ett av många villospår, något som Stay Behind planterat tidigt, flera månader före skotten. Svd skrev redan i söndagsupplagan att kurderna var misstänkta. De hade alltså fått info mindre än ett dygn efter mordet!

I flera av de nysläppta förhören är det genomskinligt att utredarna styrt och förvanskat vittnesmål, att de ska leda misstankar mot kurdiskt utseende. Samma med fantombilden.

Det här blir i mitt tycke mera ett KGB-spår än ett PKK-spår.

https://drive.google.com/file/d/1bHxO78YZWV5aR6-1efEcrBa4QFmPrPc1/view
19860302 Y 8024 Tapinskaja

https://drive.google.com/file/d/1Si9ZHBWZrVAcrY6XaVKmcYKnXGlOIp30/view
Mohammed Latif Abdalrahim Y8024
Citera
2022-03-04, 09:28
Medlem
Vilka är de bästa källorna? Ögonvittnens första iakttagelser men det finns problem med det… Några förhör förvanskades helt och hållet, som till exempel Klarabergsvittnenas och komikern Robert Gustafssons. Andra rapporter strök den avgörande informationen, till exempel Lisbets.

Den här tråden är nog bästa källan, här är inget struket, även det man ångrar finns kvar… Tog för lång tid att läsa hela tråden igår, det är ett annat problem för den nya generationen. Hela lösningen finns här men uppblandad med annat… Första sidan av tråden är ett exempel. Det är ett uppenbart villospår att Palme hade en kärleksaffär med Harry Schein, bland annat. Även teorin att det skedde ett misstag är osann (att Lisbet skulle skjutas och inte Olof. Det måste vara omöjligt att skjuta fel person även om skytten skulle vara berusad eller mentalt störd).

Informationskriget som pågick då pågår fortfarande, as we speak. Media uttnyttjas medvetet.

Tidningarna månaderna efteråt är nog sämsta källan, om man läser dom bokstavstroget (men man kan hitta ledtrådar, om man läser mellan raderna). HH och AK och Byrå statsrådens och hela Ulriksdalsgruppens uttalanden kan man inte läsa/tro på… Om man inte förstår deras roller. Falskflaggningen av säkerhetsunderrättelsetjänsterna (då Säpo Byrå B) pågår än idag. PG N ska enligt uppgifter i denna tråd varit en svensk representant i ACC (som fungerade som överorganisation till nationella Stay Behind. Placerad med falsk flagga inom nato, som en del av informationskriget).
Citera
2022-03-04, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
De 3 brev Leopold är säker på att VG har skrivit är absolut samma som "min" brevskrivare. När jag såg dom hade inte de poliser jag pratade med slutat så jag sa det till polisen. O skrivit med Anders Leopold med eftersom Abdul-Kassem brevet har likheter med boken Kontraktet så skulle veta när brevet syntes offentligt. Var inte innan boken. Jag tror det är samma person som skrivit boken o breven.
När jag såg boken hade poliserna slutat men jag mailade Melander o nu efter 10/6-20 har jag kontaktat åklagarmyndigheten ang att Melander inte brytt sig. Anmält till JO med men utan resultat. Anmälan finns iaf liksom 3 andra får jag tänka.

Finns det något i innehållet som gör boken värd att läsa ....annat än underhållning..? Kollade upp den nu, ska vara thriller, vet nån vem som skrev?
Citera
2022-03-04, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Grejen är ju att det hade funnits flera vittnen som talat om flera vittnen om det faktiskt stämde. Om man leker med tanken att det är koordinerat av flera så visst, det kan ha varit flera inblandade. Men absolut inte fler som agerat skyttar. Då hade det varit mycket fler vittnesmål kring detta.

Än så länge är 3-skotts-teorin ganska spekulativ men nysläppta förhör kan tyda på att det stämmer… Tekniker som är skickliga på audio menar också att det går att höra på LAC-banden. Vi får spekulera tyst om vad syftet i så fall skulle vara. Vi vet att det blev komplikationer när sydafrikanska hitteamet avaktiverades ca 23.12 (CP smet några minuter tidigare men var definitivt försvunnen från platsen då. Prime Evil fick beskedet utanför bokhandeln 23.12-14) Aktionsgrupp 2 aktiverades definitivt runt 23.15).

Bytet av hitteam innebar komplikationer framförallt vad gäller vapen-delen, det blev strul med kulorna och strulet pågick hela helgen. Men också komplikationer vad gäller patsys, flyktväg och svenska städpatrullen (aka AGAG) som fick byta uppgifter vilket de inte lyckades helt prickfritt med. Komplikationer för Stay Behind-gubbarna också, nattarbete. Fick börja arbeta när arbetet skulle vara avslutat, eller andra arbetsuppgifter snarare... (till Sabb och ledningscentralen med ilfart). Ska debaclet på Brunkebergsåsen och bytet av hitteam även kunnat påverkat en ”pricksytt-i-fönstret”? Vad mer än audio och nysläppta förhör pekar på det sista skottet, troligen inte det dödande? Visst är Lisbet-skadan ett mysterium på alla sätt, till exempel.
Hon har sagt att det brände till på ryggen troligen när OP redan låg på marken (och experter har sagt att det är omöjligt att få en piskrappskada på det sättet, i alla fall med direktverkan och från skott på nära håll. Men kanske med rikoschett?)
Spekulationer vad syftet kan vara: hota och skrämma LP vilket de lyckades med… Förvandla henne från vittne till brottsoffer, med de juridiska konsekvenserna som Borgnäs talar om. Eller att skjuta i marken bredvid för att placera ut en felaktig kula? Bytet av hitteam (kan även avgjort att paren skiljdes åt, frågan som blivit aktuell?) ställde definitivt till det på många sätt. Hela vapenfixeringen, kurragömmaleken med kulorna känns onödig och inte helt genomtänkt, panikåtgärder som skapade mer problem är de löste.
Citera
2022-03-04, 11:05
Medlem
Citat:
Finns det något i innehållet som gör boken värd att läsa ....annat än underhållning..? Kollade upp den nu, ska vara thriller, vet nån vem som skrev?

Jag tror ju att Svartenbrandt skrivit den pga förlaget annars inte gav ut såna böcker och de gav ut hans självbiografi + att de skulle ge ut en bok till av Svartenbrandt men det blev konstigheter då. Expressen ska ha fått ett utdrag från den nya o jag har informerat dom men vet inte om de gör nåt.
Därav ville jag att palmeutredarna skulle ta itu med boken.
Boken har bla namn som stämmer överens med namn i Svartens första självbiografi + anonyma brev. Sedan står det ju om han själv i boken tex. Alltså inte hans namn men grov brottslig o ngt som stämmer på honom själv.
Om man vet saker om mordet så kan man parera ihop olika händelser. (Sedan vet jag ju både hur Svarten pratar o skriver eftersom jag pratat mycket med honom + brevväxlat.)
Jag antecknade samband medan jag läste.
Såg ju med tidningsklipp om vad man trodde om boken när filmen Sista Kontraktet gjordes. Är iaf ingen utlänning som skrivit den.
Suck
Senast redigerad av Cianneli 2022-03-04 kl. 11:12.
Citera
2022-03-04, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Den här hade varit rätt intressant.
Ang. Anonymt tips från kvinnlig präst. a-a försl.
1991-08-07 Uppslag2574-00
https://wpu.nu/wiki/Uppslag2574-00

Har du begärt ut det?
Citera
2022-03-04, 17:25
Medlem
Ny video: märkligheterna med Lisbets kappa https://www.youtube.com/watch?v=RPCsTOWgqh8 Han har talat med jägare och andra vapenexperter som menar att piskrappskadan är omöjlig på det sätt som beskrivits. Är förklaringen rikoschett? På längre håll? (Hmm..förstår inte riktigt varför det skulle vara mera möjligt ..men är ingen expert)

Samma person om Jankens nycklar till bostaden https://www.youtube.com/watch?v=9XFfZVnuvOc&t=1374s Hela den historien är väldigt irriterande och tröttsam. I korta drag: Mårten Palme sa i Tingsrätten 1989 och i intervjuer på 90-talet (kan man se i filmen Satans Mördare) att han och IK åkte till lägenheten ganska kort tid efter mordet. Han har utelämnat den delen i intervjuerna senaste åren (t ex senaste intervjun till SR-serien som sändes för ett par mån sen) och det är tröttsamt att ingen intervjuare uppmärksammar det, och frågar om det. Händelsen är ett faktum, väldokumenterad första åren. Finns ju ingen anledning för honom eller någon annan att hitta på den då. Den är dokumenterad genom de två polismännen som skjutsade dom från Gamla Stan till Sabb, som enligt de själva var de som meddelade Mårten att föräldrarna var på Sabb. Vi måste tro på den första berättelsen de första tio åren, (den på senare år har förändrats på flera andra sätt). Den första innehåller beskrivning av händelseförloppet hemma hos IK (när de kom hem gick MP till köket och satte på tevatten, omedelbart ringde det, och IK pratade i ett annat rum, sen sa hon något om skottlossning, och de sprang ut gatan och fick tag på taxi) och samtal med Janken Myrdal, som sa att de knackade på dörren och lånade nyckel och sa att skulle in och lyssna på radion, om någon skottlossning de hört talas om. De sa också: berätta inte att vi varit här. Motivet till agerandet borde vara ganska uppenbart. En annan tröttsam sak är att inte alla förstår vid det här laget att A Helin var professionell desinformatör och att han hade ett syfte att prata på detta sätt i enrum om LP. Visst är det fel ändra sin historia, och det är inte etiskt att peka ut oskyldiga för mordet såklart. Men vad är logiken, att själv göra samma sak? Många är, med rätta upprörda, så upprörda att MP och LP pekat ut oskyldiga för mordet, att de själva pekar ut oskyldiga (MP och LP) för mordet, eller misstänkliggör... "Inte rätt att misstänkliggöra oskyldiga - därför misstänker jag er!"

Edit: Efter SR-banden är det ställt bortom alla tvivel att det var Holmér som mörkade Lisbets uppgifter om mordet det första året, hon ville inte mörka något i början (det var inte skälet varför hon inte ville prata med poliser osv. Skälet var att hon tidigt märkte att mkt blev förvanskat, och att hon blev lurad hela tiden).
Senast redigerad av thorhan 2022-03-04 kl. 17:34.
Citera
2022-03-04, 19:33
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Stieg Larsson skulle jag tro.
Citera
2022-03-04, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Stieg Larsson skulle jag tro.

Varför skulle han ge ut en bok på det förlaget?
Citera
2022-03-04, 22:43
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ny video: märkligheterna med Lisbets kappa https://www.youtube.com/watch?v=RPCsTOWgqh8 Han har talat med jägare och andra vapenexperter som menar att piskrappskadan är omöjlig på det sätt som beskrivits. Är förklaringen rikoschett? På längre håll? (Hmm..förstår inte riktigt varför det skulle vara mera möjligt ..men är ingen expert)

Samma person om Jankens nycklar till bostaden https://www.youtube.com/watch?v=9XFfZVnuvOc&t=1374s Hela den historien är väldigt irriterande och tröttsam. I korta drag: Mårten Palme sa i Tingsrätten 1989 och i intervjuer på 90-talet (kan man se i filmen Satans Mördare) att han och IK åkte till lägenheten ganska kort tid efter mordet. Han har utelämnat den delen i intervjuerna senaste åren (t ex senaste intervjun till SR-serien som sändes för ett par mån sen) och det är tröttsamt att ingen intervjuare uppmärksammar det, och frågar om det. Händelsen är ett faktum, väldokumenterad första åren. Finns ju ingen anledning för honom eller någon annan att hitta på den då. Den är dokumenterad genom de två polismännen som skjutsade dom från Gamla Stan till Sabb, som enligt de själva var de som meddelade Mårten att föräldrarna var på Sabb. Vi måste tro på den första berättelsen de första tio åren, (den på senare år har förändrats på flera andra sätt). Den första innehåller beskrivning av händelseförloppet hemma hos IK (när de kom hem gick MP till köket och satte på tevatten, omedelbart ringde det, och IK pratade i ett annat rum, sen sa hon något om skottlossning, och de sprang ut gatan och fick tag på taxi) och samtal med Janken Myrdal, som sa att de knackade på dörren och lånade nyckel och sa att skulle in och lyssna på radion, om någon skottlossning de hört talas om. De sa också: berätta inte att vi varit här. Motivet till agerandet borde vara ganska uppenbart. En annan tröttsam sak är att inte alla förstår vid det här laget att A Helin var professionell desinformatör och att han hade ett syfte att prata på detta sätt i enrum om LP. Visst är det fel ändra sin historia, och det är inte etiskt att peka ut oskyldiga för mordet såklart. Men vad är logiken, att själv göra samma sak? Många är, med rätta upprörda, så upprörda att MP och LP pekat ut oskyldiga för mordet, att de själva pekar ut oskyldiga (MP och LP) för mordet, eller misstänkliggör... "Inte rätt att misstänkliggöra oskyldiga - därför misstänker jag er!"

Edit: Efter SR-banden är det ställt bortom alla tvivel att det var Holmér som mörkade Lisbets uppgifter om mordet det första året, hon ville inte mörka något i början (det var inte skälet varför hon inte ville prata med poliser osv. Skälet var att hon tidigt märkte att mkt blev förvanskat, och att hon blev lurad hela tiden).
Ja det kom många "anonyma" "tips".
Va fint att även du förmedlar dessa.
Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in