Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-04-11, 20:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Har tidigare i tråden nämnt det faktum att inte långt ifrån mordplatsen låg israeliska statens turistbyrå på Sveavägen. En mycket liten byrå, hur länge låg den där och varför? Har Israel någon turistbyrå i Sverige idag? Ytterligare en av så många konstigheter i denna mordgåta.

Det var turist- och resebyrå-tätt på Sveavägen.
Israeliska Statens Turistbyrå låg på Sveavägen 28-30
Atlasresor låg på Sveavägen 30
Vingresor hade kontor på andra sidan, närmare mordplatsen. Sveavägen 25.

Evangeliska Brödraförsamlingen / Kyrkan mitt i City på Sveavägen 36

Amirs Mattinvest på Sveavägen 34

...om man när andra teorier..
Citera
2023-04-12, 09:51
Medlem
mvagrippas avatar
https://www.svt.se/opinion/lars-borgnas-om-att-nato-provocerar-moskva

Intressant artikel från 2015 med den i MOP-granskningen så aktive Lars Borgnäs. Här riktar han kritiken mot SVT för deras frågor till Jens Stoltenberg angående rysk aggression. Märk väl att detta görs ett år efter annekteringen av Krim. Det han skriver har en klart förlåtande hållning mot Vladimir Putin och dennes regim. Något som var vanligt fram tills anfallet mot Ukraina 2022. Det är numera färre och färre som försvarar den barnkidnappande mördarregimen i Kreml från svenskt håll.

Kopplingen till MOP blir att även LBs bör sättas under lupp för att utröna om han även där försökt undvika spår som pekar österut. I ubåtsfrågan har Ryssvänligheten lyst igenom.
Citera
2023-04-12, 14:26
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
En"slump" är ingen förklaring.

Att någon förföljer LOP från Grand kräver en förklaring som svarar på frågorna var, vem, när och framför allt hur för att inte nämna motiv. Hittills har ingen presenterat en "enkel förklaring" på dessa frågor.

Allting i livet är inte fulltständigt logiskt och planerat in i minsta detalj. För en del är det kanske förvisso mer så än för andra.

När jag cyklar hem från jobbet väljer jag ibland olika vägar för att variera mig. Det är aldrig planerat på förhand vilken väg jag kommer ta. Jag går på känsla, dvs orkar jag cykla en extra vända idag? är det bra väder? har jag bråttom hem? har jag lust? etc

Vilken väg LOP tar från Grand är förmodligen en slump. Ett mördarkommando kan omöjligt veta vilken väg de kommer ta, även om de kan anta att den närmaste/snabbaste vägen är den mest troliga. Men människor är inte robotar, de tar inte alltid närmaste/snabbaste/enklaste vägen vid alla vägval. Det kan till och med finnas goda skäl att ta omvägar, t ex för att få röra på benen, som OP lär ha sagt efter bion.

Ett välorganiserat mordkommando var nog beredda på flera olika alternativa vägar hem. Kanske beredda med flera män på olika håll.

Det finns ju en solklart förklaring på varför någon förföljer dem från Grand, och det är ju för att mörda dem. Att på förhand bestämma en mordplats när man inte har en aning om åt vilket håll de kommer att gå åt, är ju omöjligt. Så därför tror jag man kan säga att valet av mordplats kan betraktas som en slump, även om mördaren med kort varsel bedömde det som en lämpligare plats än precis utanför Grand.

Man kan förstås fråga sig varför de inte slog till utanför deras bostad istället, där det bör ha varit färre människor och lättare att slå till. Det enda jag kan hitta som talar emot det är att ett mord utanför bostaden hade verkat ännu mer planerat, och nackdelen med folktomma områden är att man syns lättare. Det är svårare att smälta in i folkvimlet. Och skulle Polisen varit väldigt snabb så skulle de kunnat spärra av de fåtal broar som förbinder Gamla Stan med övriga Stockholm och på så sätt stänga inne mördaren.

Motiv finns det mängder av.

Vem det var är väl den enda frågan vi inte kan besvara överhuvudtaget egentligen.
Men att det var en slumpvis person tror jag däremot inte på, även om den möjligheten finns.
Citera
2023-04-12, 14:42
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Intressant artikel från 2015 med den i MOP-granskningen så aktive Lars Borgnäs. Här riktar han kritiken mot SVT för deras frågor till Jens Stoltenberg angående rysk aggression. Märk väl att detta görs ett år efter annekteringen av Krim. Det han skriver har en klart förlåtande hållning mot Vladimir Putin och dennes regim. Något som var vanligt fram tills anfallet mot Ukraina 2022. Det är numera färre och färre som försvarar den barnkidnappande mördarregimen i Kreml från svenskt håll.

Kopplingen till MOP blir att även LBs bör sättas under lupp för att utröna om han även där försökt undvika spår som pekar österut. I ubåtsfrågan har Ryssvänligheten lyst igenom.

Du missförstår Borgnäs på precis samma sätt som stora delar av högern missförstod Palme.

Borgnäs skriver ingenting förlåtande om Putin. Inte ett ord. Det är endast din egna subjektiva tolkning, som säger mer om dina politiska tillhörigheter än om Borgnäs värderingar.

Vad Borgnäs skriver är att upprustning på ena sidan av en gräns i stort sett alltid leder till upprustning på andra sidan. Upptrappning leder till upptrappning. När vi betraktat Ryssland som en fiende länge nog så blir de också en fiende.

Borgnäs förutspådde ju snarare Ukraina-kriget i sin artikel. Han försvarar inte Rysslands aggressioner, utan varnar för att Nato eldar upp dem. Det innebär inte att man står på Rysslands eller Putins sida, utan bara att man ser en annan väg framåt. En väg mot fred.

Jag är för Nato och starkt emot Putin. Men jag tror, precis som Borgnäs, att ett annorlunda agerande hade kunnat förhindra en eskalering. Och det var ju så Palme agerade med Sovjet. En icke-konfrontativ hållning räddade oss kanske från att bli nästa Sovjetstat, trots att det kunde ses som att han var alltför mesig och vänligt inställd mot Sovjet.
Citera
2023-04-12, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Allting i livet är inte fulltständigt logiskt och planerat in i minsta detalj. För en del är det kanske förvisso mer så än för andra.

När jag cyklar hem från jobbet väljer jag ibland olika vägar för att variera mig. Det är aldrig planerat på förhand vilken väg jag kommer ta. Jag går på känsla, dvs orkar jag cykla en extra vända idag? är det bra väder? har jag bråttom hem? har jag lust? etc

Vilken väg LOP tar från Grand är förmodligen en slump. Ett mördarkommando kan omöjligt veta vilken väg de kommer ta, även om de kan anta att den närmaste/snabbaste vägen är den mest troliga. Men människor är inte robotar, de tar inte alltid närmaste/snabbaste/enklaste vägen vid alla vägval. Det kan till och med finnas goda skäl att ta omvägar, t ex för att få röra på benen, som OP lär ha sagt efter bion.

Ett välorganiserat mordkommando var nog beredda på flera olika alternativa vägar hem. Kanske beredda med flera män på olika håll.

Det finns ju en solklart förklaring på varför någon förföljer dem från Grand, och det är ju för att mörda dem. Att på förhand bestämma en mordplats när man inte har en aning om åt vilket håll de kommer att gå åt, är ju omöjligt. Så därför tror jag man kan säga att valet av mordplats kan betraktas som en slump, även om mördaren med kort varsel bedömde det som en lämpligare plats än precis utanför Grand.

Man kan förstås fråga sig varför de inte slog till utanför deras bostad istället, där det bör ha varit färre människor och lättare att slå till. Det enda jag kan hitta som talar emot det är att ett mord utanför bostaden hade verkat ännu mer planerat, och nackdelen med folktomma områden är att man syns lättare. Det är svårare att smälta in i folkvimlet. Och skulle Polisen varit väldigt snabb så skulle de kunnat spärra av de fåtal broar som förbinder Gamla Stan med övriga Stockholm och på så sätt stänga inne mördaren.

Motiv finns det mängder av.

Vem det var är väl den enda frågan vi inte kan besvara överhuvudtaget egentligen.
Men att det var en slumpvis person tror jag däremot inte på, även om den möjligheten finns.

Nu var det väl inte riktigt det jag svarade Ett förtydligande är att en "slump" kan vara en beskrivning bland andra konkurrerande beskrivningar men inte "förklaring.

Då hade vi inte behövt fortsätta undersöka och debattera.

En felaktig "förklaring" är ingen förklaring.
Slump används för att beskriva en oförutsägbarhet som vanligen beror på en eller flera okända orsaker. Man skiljer mellan deterministisk slump, som handlar om en oförmåga att analysera bakgrund och orsakssamband, och indeterministisk slump, som inte kan förklaras på det sättet.
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Slump

Som du säger så finns det en förklaring till "varför någon förföljer dem från Grand, och det är ju för att mörda dem.", dvs ändamålsorsaken men det svarar inte på den kausala orsaken hur den i så fall misstänkte gärningsmannen kom från Grand till Dekorima. Det kan ha varit till fots hela vägen eller delvis till fots och delvis med bil, konspirationsfallet.

Om det är så att mordet beror på att gärningsmannen förföljde Olof Palme med avsikt att mörda honom är det inte längre en slump.
Senast redigerad av Utredaren 2023-04-12 kl. 15:02.
Citera
2023-04-12, 16:10
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Nu var det väl inte riktigt det jag svarade Ett förtydligande är att en "slump" kan vara en beskrivning bland andra konkurrerande beskrivningar men inte "förklaring.

Då hade vi inte behövt fortsätta undersöka och debattera.

En felaktig "förklaring" är ingen förklaring.
Slump används för att beskriva en oförutsägbarhet som vanligen beror på en eller flera okända orsaker. Man skiljer mellan deterministisk slump, som handlar om en oförmåga att analysera bakgrund och orsakssamband, och indeterministisk slump, som inte kan förklaras på det sättet.
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Slump

Som du säger så finns det en förklaring till "varför någon förföljer dem från Grand, och det är ju för att mörda dem.", dvs ändamålsorsaken men det svarar inte på den kausala orsaken hur den i så fall misstänkte gärningsmannen kom från Grand till Dekorima. Det kan ha varit till fots hela vägen eller delvis till fots och delvis med bil, konspirationsfallet.

Om det är så att mordet beror på att gärningsmannen förföljde Olof Palme med avsikt att mörda honom är det inte längre en slump.

Det är sant. Den som följde efter dem hade helt klart en avsikt att mörda. (Man kan ju spekulera i att mördaren bestämde sig i sista stund, men det ser jag som osannolikt om man bär ett vapen på sig och försvinner på ett effektivt sätt)

De som sett någon förfölja LOP kan ju ha sett olika personer. Någon längre upp mot Grand skulle kunna ha sett någon som bara gick bakom paret, men som inte var mördaren.

Ser man på en karta över walkie-talkie-observationer så förefaller det vara personer utspridda runtom Grand, beredda att slå till åt vilket håll de än gick. Jag är inne på att det kan ha varit en person vid Grand med dold WT, som möjligen följde efter dem en bit, svängde av strax efter korvkiosken och därifrån kommunicerade med någon som kanske stod gömd bakom reklampelaren och gjorde sig beredd på att skjuta. Möjligen fick han i panik byta sida av vägen när WT-mannen från Grand meddelade att de gick över vägen. Eller så stod han på rätt sida från början, men var beredd att gå över till andra sidan när de närmade sig. (Möjligen meddelades samtidigt även Skandiamannen på något sätt och fick order om att gå ner och kontrollera att OP verkligen var död, men att hålla sig i bakgrunden. Efteråt fick han panik att någon sett honom och skulle tro att han var mördaren.)

Med andra ord så tror jag mordet var allt annat än en slump. Jag tror att det kan ha varit väldigt välplanerat. Men själva målet och mordplatsen tror jag innehöll många element av slump. Ingen, inte ens de själva visste nog åt vilket håll de skulle gå eller om de ens skulle gå hem.
Citera
2023-04-12, 16:32
Medlem
Citat:
Det är sant. Den som följde efter dem hade helt klart en avsikt att mörda. (Man kan ju spekulera i att mördaren bestämde sig i sista stund, men det ser jag som osannolikt om man bär ett vapen på sig och försvinner på ett effektivt sätt)

De som sett någon förfölja LOP kan ju ha sett olika personer. Någon längre upp mot Grand skulle kunna ha sett någon som bara gick bakom paret, men som inte var mördaren.

Ser man på en karta över walkie-talkie-observationer så förefaller det vara personer utspridda runtom Grand, beredda att slå till åt vilket håll de än gick. Jag är inne på att det kan ha varit en person vid Grand med dold WT, som möjligen följde efter dem en bit, svängde av strax efter korvkiosken och därifrån kommunicerade med någon som kanske stod gömd bakom reklampelaren och gjorde sig beredd på att skjuta. Möjligen fick han i panik byta sida av vägen när WT-mannen från Grand meddelade att de gick över vägen. Eller så stod han på rätt sida från början, men var beredd att gå över till andra sidan när de närmade sig. (Möjligen meddelades samtidigt även Skandiamannen på något sätt och fick order om att gå ner och kontrollera att OP verkligen var död, men att hålla sig i bakgrunden. Efteråt fick han panik att någon sett honom och skulle tro att han var mördaren.)

Med andra ord så tror jag mordet var allt annat än en slump. Jag tror att det kan ha varit väldigt välplanerat. Men själva målet och mordplatsen tror jag innehöll många element av slump. Ingen, inte ens de själva visste nog åt vilket håll de skulle gå eller om de ens skulle gå hem.

Min uppfattning, något justerad och kompletterad sedan omkring 2008 är,

Konspirationen planlades/leddes från Swedenborgskyrkan lokal i Tegnerlunden 7.

Cirka 22:45 lämnade den blivande GM i bil och släpptes av vid busshållplatsen söder om Grand.

Hans uppgift var inte att skjuta Olof Palme utan hålla LOP under uppsikt och i värsta fall vara backup till de som skulle utföra attentatet. (Man exponerar sig inte på det sättet om man har för avsikt att utföra attentatet)

Attentatsmän var grupperade norr och söder om Grand.

Efter provokation drevs LOP att promenera söderut och valde att korsa Sveavägen till den östra trottoaren och undvek därmed effektivt ett planerat överfall på den västra trottoaren.

Om det sen var mannen som förföljde LOP från Grand eller någon annan är offentligt oklart men en liknande man steg ut bakom LOP vid Dekorima och sköt Olof Palme till döds.
Citera
2023-04-12, 16:52
Medlem
Citat:

Ser man på en karta över walkie-talkie-observationer så förefaller det vara personer utspridda runtom Grand, beredda att slå till åt vilket håll de än gick. Jag är inne på att det kan ha varit en person vid Grand med dold WT, som möjligen följde efter dem en bit, svängde av strax efter korvkiosken och därifrån kommunicerade med någon som kanske stod gömd bakom reklampelaren och gjorde sig beredd på att skjuta. Möjligen fick han i panik byta sida av vägen när WT-mannen från Grand meddelade att de gick över vägen. Eller så stod han på rätt sida från början, men var beredd att gå över till andra sidan när de närmade sig. (Möjligen meddelades samtidigt även Skandiamannen på något sätt och fick order om att gå ner och kontrollera att OP verkligen var död, men att hålla sig i bakgrunden. Efteråt fick han panik att någon sett honom och skulle tro att

Mordet var ingen slump, utan mycket välplanerat. Det är anledningen till att vi fortfarande 37 år efteråt diskuterar vad som hände, hur det gick till och vad som var orsaken.
Varför utesluta att mördarkommandot hade kommit överens med OP om ett möte vid Dekorima där mördaren väntade?
Det var inget spontant mord, där mördaren får syn på OP vid Grand och följer efter honom och slumpmässigt slår till vid Dekorima.
Allt var välplanerat in i minsta detalj
Citera
2023-04-12, 20:43
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Du missförstår Borgnäs på precis samma sätt som stora delar av högern missförstod Palme.

Borgnäs skriver ingenting förlåtande om Putin. Inte ett ord. Det är endast din egna subjektiva tolkning, som säger mer om dina politiska tillhörigheter än om Borgnäs värderingar.

Vad Borgnäs skriver är att upprustning på ena sidan av en gräns i stort sett alltid leder till upprustning på andra sidan. Upptrappning leder till upptrappning. När vi betraktat Ryssland som en fiende länge nog så blir de också en fiende.

Borgnäs förutspådde ju snarare Ukraina-kriget i sin artikel. Han försvarar inte Rysslands aggressioner, utan varnar för att Nato eldar upp dem. Det innebär inte att man står på Rysslands eller Putins sida, utan bara att man ser en annan väg framåt. En väg mot fred.

Jag är för Nato och starkt emot Putin. Men jag tror, precis som Borgnäs, att ett annorlunda agerande hade kunnat förhindra en eskalering. Och det var ju så Palme agerade med Sovjet. En icke-konfrontativ hållning räddade oss kanske från att bli nästa Sovjetstat, trots att det kunde ses som att han var alltför mesig och vänligt inställd mot Sovjet.

Hela Lars Borgnäs artikel andas förståelse för att Rysslands attack mot Ukraina och annektering av Krim. Det är bara att läsa innantill .Han sprider det ryska narrativet att Ryssland är hotat, trots att det är dom som angriper sina grannländer , Georgien 2008, Ukraina 2014. Du skriver att LB förutspådde Ukraina - kriget i sin artikel. Detta har du missförstått å det grövsta . När LB skriver sin artikel har Ryssland redan krigat i Ukraina i ett år.

I ubåtsfrågan driver han sitt mantra om NATO ubåtar men undviker att nämna U137 grundstötning mitt inne på militärt skyddsområde i Gåsefjärden 1981. Då hade sverige konsekvent rustat ner sitt Ubåtsskyddsförsvar i nästan ett decennium. Den bristande objektiviteten får mig att fundera över om han agerat på liknande sätt i frågan om MOP.
Citera
2023-04-12, 23:30
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Borgnäs har jobbat på Radio- Sr p1 Kanalen o Svt Uppdrag granskning, Norra magasinet.
De fall han är känd för , Palmemorden, DaCosta, Estonia och Ubåtskränkningarna.
Där driver han en hård linje på en känsla av Fel I samhället Polisspåret, Läkarna i styckningen, Smuggling på Estonia av Försvarsmateriell samt Att det var Västubåtar.
I Inget Fall kan han bevisa Fakta som styrker hans hårda linje.

Angående Ukrauína o Putin
Han tycker att Väst flyttar fram positionenrna Närmare ryska Gränsen... När det i själva fallet är ryska grannländer som är livrädda för Ryssland och vill ha Natostöd.

Vet ej Borgnäs polistisk hemvist, men den är nog som de flesta på Svt o P1

Klart är att han ogillar Nato, Poliser på Norrmalm, förespråkar att U137 felnavigerat därför att den körde med dieselmotorn igång.
Citera
2023-04-13, 12:22
1933 Förhör 2023-04-06 D-9254 https://drive.google.com/file/d/1xmFsUMwRZWP7FluH_nruwpTGzTNTK5gw/view?usp=share_link 4
1934 Förhör Harry Schein 2023-04-06 T-8308 https://drive.google.com/file/d/11aAeO347ZK0zrTYyUE9QCkm1lnzlZ92V/view?usp=share_link 4
1935 Förhör Per Gunnar Evander 2023-04-06 T13616 https://drive.google.com/file/d/1KqiqC3XXLucjbEy632ldjo-gBpZEoFpx/view?usp=share_link 11
1936 Förhör Göran Stigsson 2023-04-06 DC-15186 https://drive.google.com/file/d/1ruEX9harMoL0DpSm7ZkIAZHukstOfRo6/view?usp=share_link 10
Citera
2023-04-13, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Tror du verkligen ”reklampelaren utanför Dekorima” var hur överenskommelsen uttrycktes? Är det inte troligare att man bara uttryckte att man skulle mötas vid korsningen Tunnelgatan - Sveavägen?

Möjligt, men varför stå mitt i en korsning? Fördelen med att träffas bakom reklampelaren är ju att mötet kunde vara skyddat från de som sett paret vid biografen, om man nu inte direkt ville skylta med den man träffade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in