Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-05, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
https://www.youtube.com/watch?v=Jpdxskz6T08

Nytt material: Första inspelade förhöret med vittnet Jan Andersson | PALMEMORDET

Nytt?
Citera
2024-05-05, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det finns spekulationer om att han skulle åkt hem och sen tillbaka, alt aldrig åkt hem.

Känns långsökt.

https://tunnelgatan.se/bildanalys.htm#PB6

Lite intressant ändå, och värt att undersöka. Vad jobbigt det här blev.

Kepsmannen på bilden verkar ha mer hals än SE och inte samma kompakta kropp som SE. Ställer mig också frågande till om Kepsmannen har keps på huvudet eller om det bara ser ut så.
Citera
2024-05-05, 03:25
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Lite intressant ändå, och värt att undersöka. Vad jobbigt det här blev.

Kepsmannen på bilden verkar ha mer hals än SE och inte samma kompakta kropp som SE. Ställer mig också frågande till om Kepsmannen har keps på huvudet eller om det bara ser ut så.

Givetvis är det B*ngt *r*k *nd*rs P*tr*k *km*n och Chr*st*ff'r *lms*t*r (aka Krz*szt*f Dyl*wsk*) ersätt * med vokaler. Som är fotograferade med SE strax innan de förstnämnda börjar gå mot Sabbatsberg. Detta är som jag tidigare bevisat INTE en bild i polisens serie av bilder utan den har hamnat där i registret av någon okänd anledning. Det kan enklast ses eftersom originalfotot har en en annan brunskala än polisens kamera. Varför detta har hänt är idag inte förklarligt. Den mest logiska förklaringen är vad som i arkiveringstermer brukar kallas för ett "tjeckiskt fel" eller på engelska "czech error". Jag har förklarat det i tråden för flera månader sedan. SE är även, av mig idientifierad, i en av Rapports filmklipp från platsen just när "Ekman och Almsäter/Dylewski" är på väg bort från mordplatsen mot Sabbatsberg. Så antingen är SE världens snabbaste man runt kvarteren i fråga eller en tvättäkta mytoman.

Det har nu gått många år sen utpekandet av SE. Gå vidare. Det var ett villospår av systemet som tyvärr idioter köpt/köpte. Det var samma grepp som systemet använde med kurderna, VG, CP, Sydafrika m m. Och nej, CA är inte heller rätt. Rätt är en polisman som fortfarande är i livet. Börja om igen och om det inte hjälper, börja om igen.
Citera
2024-05-05, 06:42
Medlem
Citat:
Nytt?

Det är inte nytt men jag tänkte det kunde vara intressant ändå.
Citera
2024-05-05, 10:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Givetvis är det B*ngt *r*k *nd*rs P*tr*k *km*n och Chr*st*ff'r *lms*t*r (aka Krz*szt*f Dyl*wsk*) ersätt * med vokaler. Som är fotograferade med SE strax innan de förstnämnda börjar gå mot Sabbatsberg. Detta är som jag tidigare bevisat INTE en bild i polisens serie av bilder utan den har hamnat där i registret av någon okänd anledning. Det kan enklast ses eftersom originalfotot har en en annan brunskala än polisens kamera. Varför detta har hänt är idag inte förklarligt. Den mest logiska förklaringen är vad som i arkiveringstermer brukar kallas för ett "tjeckiskt fel" eller på engelska "czech error". Jag har förklarat det i tråden för flera månader sedan. SE är även, av mig idientifierad, i en av Rapports filmklipp från platsen just när "Ekman och Almsäter/Dylewski" är på väg bort från mordplatsen mot Sabbatsberg. Så antingen är SE världens snabbaste man runt kvarteren i fråga eller en tvättäkta mytoman.

Det har nu gått många år sen utpekandet av SE. Gå vidare. Det var ett villospår av systemet som tyvärr idioter köpt/köpte. Det var samma grepp som systemet använde med kurderna, VG, CP, Sydafrika m m. Och nej, CA är inte heller rätt. Rätt är en polisman som fortfarande är i livet. Börja om igen och om det inte hjälper, börja om igen.

Vem är polismannen ?
GW P? idag 79 år
Börje Öm*n ? idag 69 år
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1lb3J/gw-palme-mordades-av-en-polis

GW P stämmer in på åldern om sin teori.
Citera
2024-05-05, 11:13
Medlem
Citat:

Det där är trams.

Din längtan efter att frikänna SE från misstankar gör att du tappat greppet om vad som är rimligt.

Brunskala ?

Vad är det för skitprat.

Det är väldigt tydligt att det är samma serie.

Du kan inte avgöra färgskalan på nått som är 25 m bort, där inte blixten räcker fram till.

Där objektet belyses av Dekorimas ljus.

Det är helt barockt att påstå att kortet skulle komma från en annan tidpunkt.

Ledsen om jag låter hård.

Men det finns inget stöd för dina åsikter.
Citera
2024-05-05, 13:16
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:

Citat:
Det där är trams.

Din längtan efter att frikänna SE från misstankar gör att du tappat greppet om vad som är rimligt.

Brunskala ?

Vad är det för skitprat.

Det är väldigt tydligt att det är samma serie.

Du kan inte avgöra färgskalan på nått som är 25 m bort, där inte blixten räcker fram till.

Där objektet belyses av Dekorimas ljus.

Det är helt barockt att påstå att kortet skulle komma från en annan tidpunkt.

Ledsen om jag låter hård.

Men det finns inget stöd för dina åsikter.

Inte alls "trams". Det jag skriver har kommit fram efter årtionden av granskning av det här fallet. Det har från sekund ett, och egentligen även tidigare än skotten, varit en mörkläggning av konspirationen. Läs allt det jag har skrivit tidigare, det som finns kvar här i tråden plus några andra trådar. Jag har kommit så nära man kan men tyvärr inte hela vägen eftersom det från början var tänkt så att ingen, icke inblandad, läs "Svensson", någonsin skulle kunna bevisa sanningen. Däremot inte sagt att någon annan inte kan komma ännu närmare, d v s i det fallet att hundraprocentigt rentvå SE från ännu en annan vinkel. Det kan givetvis ske. Skulle det ske då är frågan i vilket ljus hela utredningen då står i?

Jag frågade i tråden för en tid sedan om jag eller någon annan borde kontakta vederbörande (som nämns ovan) så att dessa två, på den tiden "ynglingar", skulle kunna ge sin version igen och svara på de relevanta frågorna som polismyndigheten aldrig frågade dem om SE. Då fick jag till svars "nej" eftersom det typ vore ett intrång i den personliga integriteten. Jag tog det till mig och tänkte "ok, fuck it". Jag skiter egentligen i sanningen i det här fallet eftersom jag personligen redan vet svaret. Det räcker för mig. Men ibland blir man lite sugen på att svara när en frågeställning är så uppenbar att den kräver ett rättvist svar.

Tror jag att namnet på GM finns i utredningen? Det beror på vad som står i hela utredningen, och jag har inte läst HELA utredningen eftersom jag inte fysiskt har möjlighet att göra det (sekretess). Enligt mig så är det mer sannolikt att GM inte finns namngiven. Kan finnas via att vara namngiven med en bokstav men också inte. Däremot, enligt mig personligen, så är GM (jag skriver är eftersom denne är i livet, enligt mig) en polisman från VD1 Norrmalm. Allt har att göra med OP:s resa till Moskva där opperativt vissa på VD1 fick stå för "skitgörat". Med detta givetvis sagt att de inte var ensamma om konspirationen. Att lösa den här mordet handlar lika mycket om vem som gav order som vem som utförde det och vi kommer aldrig få reda på sanningen eftersom vi är får små, alla vi vanliga. Alla vi vanliga är också en droppe i havet och vi som kanske fortfarande bryr oss är ännu färre. Det blir inget av det eftersom tärningen var kastad för flera årtionden sedan i det här fallet.
Citera
2024-05-05, 15:20
Medlem
Citat:
Inte alls "trams". Det jag skriver har kommit fram efter årtionden av granskning av det här fallet. Det har från sekund ett, och egentligen även tidigare än skotten, varit en mörkläggning av konspirationen. Läs allt det jag har skrivit tidigare, det som finns kvar här i tråden plus några andra trådar. Jag har kommit så nära man kan men tyvärr inte hela vägen eftersom det från början var tänkt så att ingen, icke inblandad, läs "Svensson", någonsin skulle kunna bevisa sanningen. Däremot inte sagt att någon annan inte kan komma ännu närmare, d v s i det fallet att hundraprocentigt rentvå SE från ännu en annan vinkel. Det kan givetvis ske. Skulle det ske då är frågan i vilket ljus hela utredningen då står i?

Jag frågade i tråden för en tid sedan om jag eller någon annan borde kontakta vederbörande (som nämns ovan) så att dessa två, på den tiden "ynglingar", skulle kunna ge sin version igen och svara på de relevanta frågorna som polismyndigheten aldrig frågade dem om SE. Då fick jag till svars "nej" eftersom det typ vore ett intrång i den personliga integriteten. Jag tog det till mig och tänkte "ok, fuck it". Jag skiter egentligen i sanningen i det här fallet eftersom jag personligen redan vet svaret. Det räcker för mig. Men ibland blir man lite sugen på att svara när en frågeställning är så uppenbar att den kräver ett rättvist svar.

Tror jag att namnet på GM finns i utredningen? Det beror på vad som står i hela utredningen, och jag har inte läst HELA utredningen eftersom jag inte fysiskt har möjlighet att göra det (sekretess). Enligt mig så är det mer sannolikt att GM inte finns namngiven. Kan finnas via att vara namngiven med en bokstav men också inte. Däremot, enligt mig personligen, så är GM (jag skriver är eftersom denne är i livet, enligt mig) en polisman från VD1 Norrmalm. Allt har att göra med OP:s resa till Moskva där opperativt vissa på VD1 fick stå för "skitgörat". Med detta givetvis sagt att de inte var ensamma om konspirationen. Att lösa den här mordet handlar lika mycket om vem som gav order som vem som utförde det och vi kommer aldrig få reda på sanningen eftersom vi är får små, alla vi vanliga. Alla vi vanliga är också en droppe i havet och vi som kanske fortfarande bryr oss är ännu färre. Det blir inget av det eftersom tärningen var kastad för flera årtionden sedan i det här fallet.
Du får ha dina hypoteser om du vill.

Det var brunskalan som argument att fotot inte skulle tillhöra serien jag reagerade på.

Och någon replik på det har du inte gett mig.
Citera
2024-05-05, 15:29
Medlem
Citat:
(...) [E]nligt mig personligen, så är GM (jag skriver är eftersom denne är i livet, enligt mig) en polisman från VD1 Norrmalm. Allt har att göra med OP:s resa till Moskva där opperativt vissa på VD1 fick stå för "skitgörat". Med detta givetvis sagt att de inte var ensamma om konspirationen. Att lösa den här mordet handlar lika mycket om vem som gav order som vem som utförde det och vi kommer aldrig få reda på sanningen eftersom vi är får små, alla vi vanliga. Alla vi vanliga är också en droppe i havet och vi som kanske fortfarande bryr oss är ännu färre. Det blir inget av det eftersom tärningen var kastad för flera årtionden sedan i det här fallet.

Eftersom du anser dig veta vem som sköt Olof Palme så tycker jag att du borde lägga korten på bordet, dels i form av att ge namnet på den misstänkte och dels i form av att redovisa vad du har på honom. På så vis kan vi andra få en chans att göra våra egna bedömningar av hur pass trovärdigt ditt förslag är och hur pass mycket du har på fötterna.

Du har ju i flera omgångar påstått att det var en svensk polisman som sköt Olof Palme, men däremot har jag aldrig sett någon ordentlig redovisning från ditt håll av vad du grundar det på. Därför vill jag uppmana dig till att göra den redovisningen här och nu istället för att fortsätta med det här skuggspelet.

Jag är på intet vis motståndare till någon slags polisspår, utan tvärtom menar jag att svensk säkerhetstjänst varit – eller åtminstone oförhappandes blivit – inblandad i attentatet. Däremot tycker jag nog att det klassiska polisspåret med C-G Östling och kompani lämnar väldigt mycket i övrigt att önska. Om du har något bättre att komma med så är jag idel öra.

Jag kan även nämna här, att när jag började bena i Palmemordet för cirka sju år sedan så var den allra första modell jag spånade fram just ett slags polisspår – eller livvaktsspår närmare bestämt.

Idén jag hade var att Palmes biobesök i själva verket varit ett slags spel för gallerierna, en propagandauppvisning för kulturmaffian i syfte att dels visa Palmes kulturvurm men även visa vilket fint land Sverige är där statsministern är som vanligt folk och kan gå på bio utan livvakter.

Bakom gallerierna, tänkte jag emellertid, stod Palme hela tiden under diskret övervakning och den påstådda nattpromenaden hem till bostaden var inte tänkt att gå längre än till Skandia, där livvakterna skulle hämta upp honom i bil.

Till saken hör då, att Andersson och Sund var klädda i beige respektive fiskbensmönstrad överrock, vilket stämmer perfekt med "den beige mannen" 30 meter norr om mordplatsen respektive vittnet Delsborns beskrivning av rocken på mannen som står och samtalar med paret Palme vid Dekorima.

Den här modellen lade jag ganska snart på hyllan, men av någon anledning kom den upp i huvudet nu när jag läste ditt inlägg. Fasiken vet varför, men den gjorde det och då tyckte jag att jag kunde berätta om den i syfte att ge ett exempel på ett slags alternativt polisspår – som dessutom innehåller ett mötesscenario.

Men frågan är alltså: Hur har du tänkt dig alltihop? Och vem är den mystiske polismannen vid VD1 som du anser har skjutit Olof Palme? Även om du kanske skrivit om olika aspekter på det förut så vore det fint med en sammanfattande redogörelse här och nu. För egen del har jag nog ganska dålig koll, är jag rädd för, på var du egentligen står och vad du egentligen har att komma med.
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-05-05 kl. 16:10.
Citera
2024-05-05, 17:25
Medlem
Det finns ju en från VD1 som antingen har skyddad identitet eller har emigrerat.
Citera
2024-05-05, 17:41
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Du får ha dina hypoteser om du vill.

Vad snäll du är. Tack.

Citat:
Det var brunskalan som argument att fotot inte skulle tillhöra serien jag reagerade på.

Och någon replik på det har du inte gett mig.

Repliken fick du i det förra inlägget. Att det är SE på bilden tillsammans med AE och CA/KD. Vad mer behöver du?

Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Eftersom du anser dig veta vem som sköt Olof Palme så tycker jag att du borde lägga korten på bordet, dels i form av att ge namnet på den misstänkte och dels i form av att redovisa vad du har på honom. På så vis kan vi andra få en chans att göra våra egna bedömningar av hur pass trovärdigt ditt förslag är och hur pass mycket du har på fötterna.

Det är där skon klämmer. De avgörande ögonblicken har tyvärr så många förgreningar att det verkar just vara gjort på förhand. Allt som redovisats officiellt är en studie i hur något som, för den genomsnittlige idioten, kan tyckas vara världens flax ändå har lyckats trots att allt verkar tala emot det. Sen finns ju givetvis möjligheten att vittnena inte sagt allt de såg och då famlar man verkligen i mörkret. Men följdfrågan blir då varför vittnen, redan vid mordtilfället, inte skulle ha varit ärliga? Det finns ju ingen som kunde påverka dem där och då. Vem skulle ha kunnat påverka IM med tanke på att ingen visste vem han var innan han givit sig till känna?

Vem det var? Jag vet inte. Jag har mina misstankar och en sak kan jag skriva. Kolla upp alla de poliserna som vid tidpunkten för mordet har flyttat från Stockholm de senaste ca tre årtiondena. Vissa av dem, som jag anser vet vem GM är, har även ibland lagt upp kryptiska inlägg och videos genom åren. Man kan tycka att det är en bagatell att "fly ifrån" kärnan av händelsen men i ankdammen Sverige, där och då plus några år, så kan det garanterat ha räckt. Det finns ett bra talesätt, "syns du inte så finns du inte".
Citera
2024-05-05, 17:59
Medlem
Citat:
Det är där skon klämmer. De avgörande ögonblicken har tyvärr så många förgreningar att det verkar just vara gjort på förhand. Allt som redovisats officiellt är en studie i hur något som, för den genomsnittlige idioten, kan tyckas vara världens flax ändå har lyckats trots att allt verkar tala emot det. Sen finns ju givetvis möjligheten att vittnena inte sagt allt de såg och då famlar man verkligen i mörkret. Men följdfrågan blir då varför vittnen, redan vid mordtilfället, inte skulle ha varit ärliga? Det finns ju ingen som kunde påverka dem där och då. Vem skulle ha kunnat påverka IM med tanke på att ingen visste vem han var innan han givit sig till känna?

Vem det var? Jag vet inte. Jag har mina misstankar och en sak kan jag skriva. Kolla upp alla de poliserna som vid tidpunkten för mordet har flyttat från Stockholm de senaste ca tre årtiondena. Vissa av dem, som jag anser vet vem GM är, har även ibland lagt upp kryptiska inlägg och videos genom åren. Man kan tycka att det är en bagatell att "fly ifrån" kärnan av händelsen men i ankdammen Sverige, där och då plus några år, så kan det garanterat ha räckt. Det finns ett bra talesätt, "syns du inte så finns du inte".

Kanske tillhör jag kategorin "genomsnittliga idioter" då, för jag blir i alla fall inte mycket klokare av ditt svar här. Du har ju kategoriskt påstått att du inte bara vet att en svensk polis skjutit Olof Palme utan nu igår även att du vet vem denne är och att han arbetat på VD1. Det du nu säger lever väl inte riktigt upp till den ambitionsnivån, eller hur? Antingen får du lägga korten på bordet eller så får du sänka ambitionsnivån, tycker jag, och då tolkar jag ditt svar nu som just en sådan sänkning av ambitionsnivån. Rätta mig om jag har fel.

Om din vittnesfråga kan jag säga, att för att skilja agnarna från vetet så måste man försöka utröna vilka av dem som rimligtvis kunde ha planerat att befinna sig vid mordplatsen i rätt tid för att bevittna mordet. Inge Morelius hör definitivt inte till den kategorin, och som jag ser saken gör inga bilburna vittnen det.

De tre kandidater som jag vaskat fram är Stig Engström, Lars Jeppsson och Anders Björkman – i fallande skala när det gäller sannolikhet. Men alla tre är till fots och alla tre uppvisar avvikande beteende – både bildligt när man jämför med andra vittnen och bokstavligen i det att alla tre faktiskt avviker (eller försöker avvika, i Björkmans fall) från brottsplatsen.

En närmare granskning av de här tre vittnenas uppgifter ger vid handen att alla tre har gemensamt en viss besatthet med tidsfrågan. Alla tre manipulerar sina uppgifter i syfte att få det att framstå som att de varit på plats cirka en minut tidigare än de faktiskt kommit dit. Med undantag för Engström, som fyller i tidsluckan med falska uppgifter om vad han såg när han kom till mordplatsen, ser jag inget i deras vittnesmål om själva mordet som verkar falskt eller missvisande.

Sammantaget ger jag därför inte så mycket för hela den där idén om att vittnena skulle vara planterade i syfte att ge falska uppgifter om förlopp och signalement.

Det är väl mina kommentarer på ditt svar, som ju vrider om frågeställningen istället för att ge den sammanfattande redovisning jag hade efterfrågat – och som jag tycker det är högst rimligt att begära mot bakgrund av dina upprepade kategoriska försäkringar om att en svensk polis skjutit Palme och att du till och med vet vem denne är. Men nu vet vi i alla fall att du inte vet det.

Jag ställde även en fråga om hur du tänkt dig att det hela gått till. Den frågan kan man nog besvara även om man inte vet identiteten på gärningsmannen. Men något svar på den frågan har vi heller inte fått från ditt håll. Därför upprepar jag frågan igen: Hur tänker du dig att det hela gått till? Och hur och varför menar du att det aldrig kommer att kunna nystas upp?

De här frågorna ställer jag inte på pin kiv utan därför att jag – och säkert många med mig bland trådens läsare – är genuint intresserade av att få höra dina idéer om de här sakerna.
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-05-05 kl. 18:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in