Citat:
Ursprungligen postat av
I-van-Toer
(...) [E]nligt mig personligen, så är GM (jag skriver är eftersom denne är i livet, enligt mig) en polisman från VD1 Norrmalm. Allt har att göra med OP:s resa till Moskva där opperativt vissa på VD1 fick stå för "skitgörat". Med detta givetvis sagt att de inte var ensamma om konspirationen. Att lösa den här mordet handlar lika mycket om vem som gav order som vem som utförde det och vi kommer aldrig få reda på sanningen eftersom vi är får små, alla vi vanliga. Alla vi vanliga är också en droppe i havet och vi som kanske fortfarande bryr oss är ännu färre. Det blir inget av det eftersom tärningen var kastad för flera årtionden sedan i det här fallet.
Eftersom du anser dig veta vem som sköt Olof Palme så tycker jag att du borde lägga korten på bordet, dels i form av att ge namnet på den misstänkte och dels i form av att redovisa vad du har på honom. På så vis kan vi andra få en chans att göra våra egna bedömningar av hur pass trovärdigt ditt förslag är och hur pass mycket du har på fötterna.
Du har ju i flera omgångar påstått att det var en svensk polisman som sköt Olof Palme, men däremot har jag aldrig sett någon ordentlig redovisning från ditt håll av vad du grundar det på. Därför vill jag uppmana dig till att göra den redovisningen här och nu istället för att fortsätta med det här skuggspelet.
Jag är på intet vis motståndare till någon slags polisspår, utan tvärtom menar jag att svensk säkerhetstjänst varit – eller åtminstone oförhappandes blivit – inblandad i attentatet. Däremot tycker jag nog att det klassiska polisspåret med C-G Östling och kompani lämnar väldigt mycket i övrigt att önska. Om du har något bättre att komma med så är jag idel öra.
Jag kan även nämna här, att när jag började bena i Palmemordet för cirka sju år sedan så var den allra första modell jag spånade fram just ett slags polisspår – eller livvaktsspår närmare bestämt.
Idén jag hade var att Palmes biobesök i själva verket varit ett slags spel för gallerierna, en propagandauppvisning för kulturmaffian i syfte att dels visa Palmes kulturvurm men även visa vilket fint land Sverige är där statsministern är som vanligt folk och kan gå på bio utan livvakter.
Bakom gallerierna, tänkte jag emellertid, stod Palme hela tiden under diskret övervakning och den påstådda nattpromenaden hem till bostaden var inte tänkt att gå längre än till Skandia, där livvakterna skulle hämta upp honom i bil.
Till saken hör då, att Andersson och Sund var klädda i beige respektive fiskbensmönstrad överrock, vilket stämmer perfekt med "den beige mannen" 30 meter norr om mordplatsen respektive vittnet Delsborns beskrivning av rocken på mannen som står och samtalar med paret Palme vid Dekorima.
Den här modellen lade jag ganska snart på hyllan, men av någon anledning kom den upp i huvudet nu när jag läste ditt inlägg. Fasiken vet varför, men den gjorde det och då tyckte jag att jag kunde berätta om den i syfte att ge ett exempel på ett slags alternativt polisspår – som dessutom innehåller ett mötesscenario.
Men frågan är alltså: Hur har du tänkt dig alltihop? Och vem är den mystiske polismannen vid VD1 som du anser har skjutit Olof Palme? Även om du kanske skrivit om olika aspekter på det förut så vore det fint med en sammanfattande redogörelse här och nu. För egen del har jag nog ganska dålig koll, är jag rädd för, på var du egentligen står och vad du egentligen har att komma med.