Citat:
Ursprungligen postat av
Klippo
Jag citerar ur förhöret med Anna Hage 1986-03-01, kl 00:15
"De körde från Norrlandsgatan och till Sveavägen och passerade Kungsgatan i vänster körfält. Strax efter de passerat Kungsgatan iakttog hon en man liggande på Sveavägens högra (östra) gångbana. Hon fick den uppfattningen att mannen kanske fått en hjärtinfarkt eller epileptikeranfall och bilen stannades och hon sprang fram till mannen. Hon lade samtidigt märke till en man som befann sig ett tiotal meter från den liggande mannen, och springande lämnade platsen. Hon uppfattade denna man -X- som vara medelålders, mörk, och klädd i en 3/4 rock eller jacka. Hon tror inte att han hade något i händerna.
X försvann in på en sidogata till höger.
När hon kom fram till mannen som låg på gångbanan, såg hon att han blödde ur munnen och näsan. En kvinna stod bredvid mannen och en man -Y- satt nedhukad vid den skadades huvud. Hon kände om den skadade mannen -Z- hade någon puls och kände därför först på halsen och sedan på ena handleden. Hon kände då inga pulsslag. Hon vände Z på rygg.....
Jag lägger mig inte din beef med Styrlund.
Det här korta förhöret visar tydligt min poäng.
Hela
Åke Larssons bil med Cecilia, Elisabeth, Karin och Anna är bortretuscherad i programmet 30 sekunder.
Min uppskattning är att
Anna Hage är vid OP 10-12 sekunder efter första skottet.
Mannen som är strax före är
Stefan Glantz som kommer ur
Hans Johanssons taxi. I programmet går den taxin rakt fram, men enligt samstämmiga vittnesmål är det den som svänger runt i korsningen. Varför envisas
Johansson med sin historia?
Det bästa med att tvinga ut folk på banan är att de snärjer in sig i olika versioner. Listan börjar bli ganska lång, men motiven kan skilja. Några exempel:
U Dahlsten
D Forsberg
H Johansson
L Ljungqvist
J Andersson