Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-28, 23:48
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Att PU i detta läge inte hör Åke Rimborn förrän 1991 är ofattbart.

PU-ledningen med den allestädes närvarande Tommy Lindström i spetsen var förmodligen inte intresserad av några kroater. Fokus låg som du och jag alltför väl vet på CP även långt efter frikännandet i hovrätten.
Citera
2023-03-01, 05:19
Medlem
This is the best part - or should I say best quote "Det hon ville ha sagt var: han kan ha varit kroat. Han såg sådan ut."

As I have mentioned before - has ANYONE really looked at a photo of Björn Svanberg - dark bushy eye brows - dark hair - My gosh - a doppelgänger for the GM. perfect size and fit.

Maybe you guys should pay attention and actually look at some pictures. I realize there are VERY FEW - like the internet has been scrubbed of any information. But I would say he was a look-a-alike to CP.

And yes, Björn had a S&W - his son Filip Svanberg can verify that - he has been hiding that information for many years - you can find Filip on Lidingö - so has the wife who lives in Davos-Dorf

Go ask for the S&W and the ammunition (military grade)

Citat:
Ursprungligen postat av tsach
Han skriver också detta i Nirvana kan vänta "Det hon ville ha sagt var: han kan ha varit kroat. Han såg sådan ut."
Detta skall ha varit på mordnatten.
Citera
2023-03-01, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja uppgiften att LP ända fram till vittneskonfrontationen med CP 881214 var övertygad om att GM var kroat var ny för mig. Att hon på mordnatten pratade om kroater och att hon nämnde kroater i något efterföljande förhör vet vi. Men att hon kvarstod i sin uppfattning i nästan tre år kände jag inte till.

Har ngn någonsin sagt att CP liknade en mörk invandrare? Kroat tex.
Citera
2023-03-01, 08:39
Medlem
Jag citerar ur förhöret med Anna Hage 1986-03-01, kl 00:15

"De körde från Norrlandsgatan och till Sveavägen och passerade Kungsgatan i vänster körfält. Strax efter de passerat Kungsgatan iakttog hon en man liggande på Sveavägens högra (östra) gångbana. Hon fick den uppfattningen att mannen kanske fått en hjärtinfarkt eller epileptikeranfall och bilen stannades och hon sprang fram till mannen. Hon lade samtidigt märke till en man som befann sig ett tiotal meter från den liggande mannen, och springande lämnade platsen. Hon uppfattade denna man -X- som vara medelålders, mörk, och klädd i en 3/4 rock eller jacka. Hon tror inte att han hade något i händerna.
X försvann in på en sidogata till höger.
När hon kom fram till mannen som låg på gångbanan, såg hon att han blödde ur munnen och näsan. En kvinna stod bredvid mannen och en man -Y- satt nedhukad vid den skadades huvud. Hon kände om den skadade mannen -Z- hade någon puls och kände därför först på halsen och sedan på ena handleden. Hon kände då inga pulsslag. Hon vände Z på rygg.....
Citera
2023-03-01, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo

"De körde från Norrlandsgatan och till Sveavägen och passerade Kungsgatan i vänster körfält. Strax efter de passerat Kungsgatan iakttog hon en man liggande på Sveavägens högra (östra) gångbana. Hon fick den uppfattningen att mannen kanske fått en hjärtinfarkt eller epileptikeranfall och bilen stannades och hon sprang fram till mannen. Hon lade samtidigt märke till en man som befann sig ett tiotal meter från den liggande mannen, och springande lämnade platsen. Hon uppfattade denna man -X- som vara medelålders, mörk, och klädd i en 3/4 rock eller jacka. Hon tror inte att han hade något i händerna.
När hon kom fram till mannen som låg på gångbanan, såg hon att han blödde ur munnen och näsan. En kvinna stod bredvid mannen och en man -Y- satt nedhukad vid den skadades huvud. Hon kände om den skadade mannen -Z- hade någon puls och kände därför först på halsen och sedan på ena handleden. Hon kände då inga pulsslag. Hon vände Z på rygg.....

Det är så en "kriminalinspektör E. Näslund" vill beskriva förhöret. Jag har en del invändningar till detta förhör.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E19-00

1) Det finns inget dialogförhör där Anna Hage håller med om beskrivningen.

2) Beskrivingen avslutas med
Uppläst under hand,
Förhöret slut klockan 01:05 .
Det saknas ett påstående om att Anna Hage godkänner beskrivningen.

3) Det saknas också E. Näslund underskrift, han kanske inte ens har formulerat sig så som det framgår i uppslaget?

4) Vem är E. Näslund KCV överhuvudtaget?
Senast redigerad av Utredaren 2023-03-01 kl. 09:15.
Citera
2023-03-01, 10:43
Medlem
14thInts avatar
Citat:

Jag lägger mig inte din beef med Styrlund.

Det här korta förhöret visar tydligt min poäng.
Hela Åke Larssons bil med Cecilia, Elisabeth, Karin och Anna är bortretuscherad i programmet 30 sekunder.
Min uppskattning är att Anna Hage är vid OP 10-12 sekunder efter första skottet.

Mannen som är strax före är Stefan Glantz som kommer ur Hans Johanssons taxi. I programmet går den taxin rakt fram, men enligt samstämmiga vittnesmål är det den som svänger runt i korsningen. Varför envisas Johansson med sin historia?

Det bästa med att tvinga ut folk på banan är att de snärjer in sig i olika versioner. Listan börjar bli ganska lång, men motiven kan skilja. Några exempel:

U Dahlsten
D Forsberg
H Johansson
L Ljungqvist
J Andersson
Citera
2023-03-01, 11:45
Medlem
Ulf Dahlsten är ju en intressant för att han förmodligen har mera information än vad gemene man har.

"Dag och tid som ovan uppsöktes fru Lisbeth Palme i bostaden av krkom Inge Reneborg och krinsp Christer H Sjöblom för förhör i anledning av mordet på hennes make.

Närvarande vid förhöret var statssekreterare Ulf Dahlsten samt sonen Mårten Palme.

Fru Palme önskade att bandspelare ej skulle användas under förhöret.
.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:T116-00

"Christer Pettersson frågade om Palmes vanor"
Ulf Dahlsten, statssekreterare åt Olof Palme, berättar efter många års tystnad om nya uppgifter som pekar mot Christer Pettersson. Ytterst var det hatet som dödade Palme, skriver han på DN Debatt."

"Trots sin starka empati blev Olof Palme utsatt för en av de värsta hatkampanjerna en svensk medborgare utsatts för och det var ytterst det hatet som dödade honom. Det är den obekväma sanningen", skriver han på DN Debatt."

https://www.svd.se/a/a2xa/christer-pettersson-fragade-om-palmes-vanor

"Det ena är statssekreteraren Ulf Dahlstens avslöjande att han av spaningsledningen fick veta att det det pågått en hemlig walkie-talkieoperation under mordnatten nära platsen där Palme sköts ihjäl.

Det andra är ett dramatiskt vittnesmål från ett pensionärspar, Sven och Berith, om walkie-talkiemän som uppträdde under mordkvällen – på Norra Latins skolgård och på Tunnelgatan mycket nära mordplatsen."

https://gunnarwall.wordpress.com/2015/09/13/ulf-dahlsten-om-walkie-talkiemannen-under-natten-da-palme-mordades/
Citera
2023-03-01, 14:05
Medlem
ben-varfors avatar
Om nu Christer Petterson placeras på Sveavägen så måste Stig Engström
ha passerat både CP och Anders Björkman för att kunna skjuta Palme.
Han bör då vara ännu oskyldigare än CP som bara behövde passera
Björkman.

Påståendet att CP skulle ha stått vid Decorimas godsintag verkar
tillkommet för att styrka Lisbeth Palmes utpekande av CP, vilket
Dahlsten försökt göra tidigare.

Om Jeppson bara sett och hört en person i gränden, vart försvann då CP?
Med de beramade 30 sekunderna undviker man den frågan.
Citera
2023-03-01, 14:34
Medlem
Stefan Glanz, som kom först till brottsplatsen, såg väl ingen man som avvek från brottsplatsen. Anna Hage som kom kort därefter såg däremot en man som avvek. Hmm.
Citera
2023-03-01, 14:58
Medlem
Citat:
Stefan Glanz, som kom först till brottsplatsen, såg väl ingen man som avvek från brottsplatsen. Anna Hage som kom kort därefter såg däremot en man som avvek. Hmm.
Det skedde från olika avstånd. SG kliver ut från bilen direkt vid OP medans AH observerar GM när hon kliver ur bilen på vad kan det var 20 m avstånd.

AH iaktagelse sker innan SG klivit ur bilen.

att lägga till i bedömningen är SG promillehalt. För mig har det gänget inte 0 promille i kroppen om man ser till deras förhör.

Hög promillehalt leder till tunnelseende. Det är inte orimligt att SG missar GM 25 m in i gränden utan fokuserar på att hoppa ut och hjälpa till.

Tunnelseende på Tunnelgatan
Citera
2023-03-01, 15:33
Medlem
Citat:
Det gäller ju bara de första 30 sekunderna efter skotten. Hon kom senare.
vad baserar du den bedömningen på ?

Det jag har läst och förstått är att hon är framme efter 20 sec.
Citera
2023-03-01, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
vad baserar du den bedömningen på ?

Det jag har läst och förstått är att hon är framme efter 20 sec.

Varför hålla på med bedömningar när ni har Anna Hage själv i en ljudupptagning från Tingsrätten.

https://wpu.nu/wiki/Ljudupptagning_Tingsrätten_1989

Band 11
Längd: 04:21:17
Vittnesförhör med:
Inge Morelius (Åklagarens vittne)
Christina Vallin (Åklagarens vittne)
Susanne Karlsson (Åklagarens vittne)
Lars Jeppsson (Åklagarens vittne)
Lennart Pettersson (Försvarets vittne)
Peter Olofsson (Försvarets vittne)
Anna Hage (Försvarets vittne, från 03:22:50)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in