Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-28, 18:11
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Nej, inte ännu. Reas nu. Hon var inte först framme vid OP.
Då tycker jag att du ska jogga ner och köpa den.
Läs den, både en och två gånger.
Sedan kan du återkomma.
Citera
2023-02-28, 18:17
Medlem
Man hoppades att Stig Engström skulle vara länken till ett organiserat mord | Palmemordet
Från Palmemordskonferensen den 26 februari 2023.

https://www.youtube.com/watch?v=JxGf5aJe11Q
Citera
2023-02-28, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Man hoppades att Stig Engström skulle vara länken till ett organiserat mord | Palmemordet
Från Palmemordskonferensen den 26 februari 2023.

https://www.youtube.com/watch?v=JxGf5aJe11Q

Stig Engström kanske var länken till ett organiserat mord och när Krister Petersson fick organisationen bakom mordet klarlagd för sig fick han kalla fötter, krökte rygg och mumlade fram att han inte kom runt Engström.

Eller att det hela från början till slut var en show för att skydda organisationen bakom mordet .
Citera
2023-02-28, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thorhan
Men det sagt... det var en bra dokumentär... översiktlig med bilarna och tiderna... allt kändes rätt... utom den felplacerade CP.

Sådana där exakta sekundscheman är jag närmast allergisk emot med tanke på hur osäkra grunduppgifterna är. Det rör sig trots allt bara om subjektiva tidsuppskattningar av ett dramatiskt händelseförlopp, vilka brukar vara mycket svåra att göra. Därför är det klokt att lägga till felmarginaler i schemat, vilket programmakarna inte gjort. Annars är risken att man bara redovisar en bedräglig exakthet. Det går ju inte på sekunden när att avgöra hur länge gärningsmannen stannade kvar vid hörnan efter dådet.

Sedan har vi detta med positionerna och trafikljusen. Det torde inte ens dagen efter mordet ha varit särskilt enkelt för bilvittnena att erinra sig exakt vid vilken sekvens av skeendet på mordplatsen som fordonen stod still eller var i rörelse, det vill säga när ljussignalerna skiftade. Också i det hänseendet tar sig dokumentären vatten över huvudet, även om ambitionen kan tyckas god.
Senast redigerad av 10juni 2023-02-28 kl. 19:26.
Citera
2023-02-28, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Sådana där exakta sekundscheman är jag närmast allergisk emot med tanke på hur osäkra grunduppgifterna är. Det rör sig trots allt bara om subjektiva tidsuppskattningar av ett snabbt händelseförlopp, vilka brukar vara mycket svåra att göra. Därför är det klokt att lägga till felmarginaler i schemat, vilket programmakarna inte gjort. Annars är risken att man bara redovisar en bedräglig exakthet. Det går ju inte på sekunden när att avgöra hur länge gärningsmannen stannade kvar vid hörnan efter dådet.

Sedan har vi detta med positionerna och trafikljusen. Det torde inte ens dagen efter mordet vara särskilt enkelt för bilvittnena att erinra sig exakt vid vilken sekvens av skeendet på mordplatsen som fordonet stod still eller var i rörelse, det vill säga när ljussignalerna skiftade. Också i det hänseendet tar sig dokumentären vatten över huvudet, även om ambitionen kan tyckas god.

Ja det har du rätt i... men om man kopplar ihop allas berättelser...(det gjorde de ju inte i denna dokumentär i och för sig) ...vad de berättar... och berättade på den tiden med dagens teknik... tekniken som de använde i dokumentären... då borde man väl kunna få ihop ett synkat händelseförlopp?
ABs placering och IMs och bilarnars rörelser, kändes realistiskt efter vittnesmålen
Citera
2023-02-28, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thorhan
Ja det har du rätt i... men om man kopplar ihop allas berättelser...(det gjorde de ju inte i denna dokumentär i och för sig) ...vad de berättar... och berättade på den tiden med dagens teknik... tekniken som de använde i dokumentären... då borde man väl kunna få ihop ett synkat händelseförlopp?
ABs placering och IMs och bilarnars rörelser, kändes realistiskt efter vittnesmålen
Man blir hur som helst tvungen att arbeta med ett ungefärligt tidsschema, inte med enskilda sekunder som i dokumentären. Om det vore så enkelt borde vi till exempel kunna fastställa en exakt mordtidpunkt, istället för det tidsspann som officiellt gäller.
Citera
2023-02-28, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Man blir hur som helst tvungen att arbeta med ett ungefärligt tidsschema, inte med enskilda sekunder som i dokumentären. Om det vore så enkelt borde vi till exempel kunna fastställa en exakt mordtidpunkt, istället för det tidsspann som officiellt gäller.

Har också alltid varit allergisk mot exakta sekundscheman, det har varit många som räknat på hur lång tid det tar att gå sträckor ...osv.

Men när jag tänkt på det.

Alla vittnen har minnesbilder av händelser, inte tiden när det hände.
Blir som små bitar, "urklipp", ctrl x, som man kan pussla ihop, tex när männen i chevabilen berättar om vad de sett och vad de gjorde när de såg det...

Båda kan beskriva mannen som springer från platsen! (Klumpig löpstil, JA sa att han såg en fladdrande rock) och då måste de stått mitt i korsningen några sekunder efter skotten, annars hade väggen skymt sikten innan han började springa, om det sett det där de sen parkerade, eller om de sett det när de stod kvar för rött.

Samma med alla vittnen, (man kan tex veta var Anna Hages bil befann sig 10 sek efter skotten eftersom hon såg skytten springa under 5-10 sekunder. Hon beskrev hans kropp detaljerat inledningsvis, om bilden hade de stått vid rödljuset vid det tillfället hade hon och övriga i bilen garanterat inte skytten springa alls, vid rödljuset var hela Tunnelgatan skymd, så där var de INTE).

Dokumentären tog ju bara upp några vittnen och några bilar men gör man samma sak med samma vassa teknik borde vi väl få ihop de korrekta 30 sekunder innan skytten var gone.
Senast redigerad av thorhan 2023-02-28 kl. 19:53.
Citera
2023-02-28, 20:01
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Om man läser Hages vittnesmål säger hon:

- Hon ser när Palme "tar mark" efter skottet
- Hon ser en man med samma signalement som mördaren, ej CP (lång fladdrande rock) springa in i gränden
- Hon kommer fram till Palme samtidigt som bilen som vänt runt i trafikljusen stannar vid trottoaren!

Alltså är hon där innan dessa 30 sekunder gått och hon har inte sett någon liknande CP i närheten
Tack, skönt med någon som har kunskap.

Till er andra...
Om man läser hennes bok, berättar hon för första gången att hon såg mördaren.
Hage hoppade, av ungdomlig naivitet, ur bilen direkt när hon såg OP falla i gatan.
I sin bok beskriver hon tydligt att hon ser OP falla mot gatan. Öppnar bildörren och springer dit.
Om jag skulle gissa var Hage framme hos OP 20 sekunder efter första skottet.
Citera
2023-02-28, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Då tycker jag att du ska jogga ner och köpa den.
Läs den, både en och två gånger.
Sedan kan du återkomma.

Jag har bara yttrat mig om vad "30 sekunder säger". Jag vet ej bättre. AH var dock ej först på platsen.
Tror du att filmteamet för "30 sekunder" med beräkning eliminerat de som först var framme vid mordplatsen?
Citera
2023-02-28, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Tack, skönt med någon som har kunskap.

Till er andra...
Om man läser hennes bok, berättar hon för första gången att hon såg mördaren.
Hage hoppade, av ungdomlig naivitet, ur bilen direkt när hon såg OP falla i gatan.
I sin bok beskriver hon tydligt att hon ser OP falla mot gatan. Öppnar bildörren och springer dit.
Om jag skulle gissa var Hage framme hos OP 20 sekunder efter första skottet.

Hage trollade de bort i dokumentären, hon och de flesta vittnen har tackat för sig, de som inte fanns med i dokumentären ...utom Jepson som gärna framträder men som inte fanns med. Varför? Y Nieminen har till exempel tackat för sig, hon gjorde sin sista intervju sommaren 2020, läs gärna den!

Dokumentären placerade alla rätt utom CP, han hade några minuter tidigare gjort en beryktad språngmarsch, hörbar och sebar, på Dödelsgatan. Bevittnad av fem vittnen.

Tre av dessa oberoende vittnesmål som sett hans löpning är helt nya... senaste halvåret, från oktober. Och det finns flera...

CP var ingen tjallare och berättade därför inte om detta händelseförlopp, och avled, när han han via en "journalist" skulle göra det, till Mårten Palme. (!)

Med det sagt var dokumentären på svt bra tycker jag, UD avslöjade sig själv ännu en gång, och det var en bra ingång för folket att lära sig basic stuff, den fladdrade rocken
Citera
2023-02-28, 23:21
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det enda riktigt intressanta i dokumentären är att Ulf Dahlsten i sin iver att stödja teorin att Lisbeth Palme skulle sett christer Pettersson ger ett senkommet erkännande till Åke Rimborns förhör med LP mordnatten. Nu hävdar Dahlsten att LP tyckt att GM har kroatiskt utseende, vad nu det är? Därmed styrks Rimborns uppgift att LP tyckt sig känna igen två personer från gamla stan.

I ”Offret och gärningsmannen” berättar Hans Hederberg ingående om paret Palmes oro över kroater i allmänhet och Miro Baresic i synnerhet . Oron gällde vad reaktionen skulle bli angående Avslaget på ambassadmördarens nådeansökan.

Dahlsten är en märklig figur som kommer med nya uppgifter MOP lite som det passar. En typisk mandarin som aldrig behöver stå till svars för sina handlingar inför väljare i allmänna val.

Ja uppgiften att LP ända fram till vittneskonfrontationen med CP 881214 var övertygad om att GM var kroat var ny för mig. Att hon på mordnatten pratade om kroater och att hon nämnde kroater i något efterföljande förhör vet vi. Men att hon kvarstod i sin uppfattning i nästan tre år kände jag inte till.
Citera
2023-02-28, 23:36
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja uppgiften att LP ända fram till vittneskonfrontationen med CP 881214 var övertygad om att GM var kroat var ny för mig. Att hon på mordnatten pratade om kroater och att hon nämnde kroater i något efterföljande förhör vet vi. Men att hon kvarstod i sin uppfattning i nästan tre år kände jag inte till.

Att PU i detta läge inte hör Åke Rimborn förrän 1991 är ofattbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in