Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-01-07, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Per Wästberg och Ebbe Carlsson

Jag har grävt fram en i högsta grad pikant text. Jag kastar in den i tråden eftersom Per Wästberg är dags aktuell i Aftonbladet med Flygares Sydafrika spår.

Texten är ett kapitel från boken "Kring Johannes" från 1994 av Akademiledamot (sedan 1997) Per Wästberg
ISBN: 91972135119, sid 244-247

http://s9.postimg.org/wggten1db/ebbe1.jpg

http://s13.postimg.org/dp6zofn5j/ebbe2.jpg

Texten är den mest ingående beskrivningen av Ebbe Carlssons PKK teori som jag hittat. Här finns en namngiven Kurdisk läkare Selahaddin Rastgeldi, som skulle ha gett tillfälligt husrum till Olof Palmes mördare på Strandvägen 15 ovanför Henning Sjöströms bostad. Motivet är stoppad vapensmuggling till Iran men även för mig det nya att Franska vapen intressen gällande Bofors affären också var inblandade.

Läs och begrunda! Blir inte klok på texten, vem ljuger för vem, vad är sant vad är falskt? Hela situationen med blinkande ficklampor känns skum.

Som kuriosa kan jag nämna att hela boken "Kring Johannes" finns åter publicerad i Per Wästbergs bok "Stockholm" med anledning av Wästbergs 80 årsdag. Med ett undantag, kapitlet om Ebbe Carlson är helt borttaget.

Igår fick jag berättat en historia av en äldre herre som namngav denne kurdiska läkare som han var bekant med på 80-talet. De hade även en annan gemensam vän som han namngav, en läkare, numera avliden. Vid 2-tiden på natten så hade den kurdiska läkaren ringt deras gemensamma vän och berättat att nu var det avklarat, dvs mordet på Palme. Han sköt sedan sig själv under samtalet. Går det att ta reda på exakt när Selahaddin Rastgeldi blev dödförklarad i Sverige? Har hittat en kurdisk artikel på nätet som skriver att han dog 12 dagar efter Palme.
Senast redigerad av Bacchanal 2023-01-07 kl. 12:48.
Citera
2023-01-07, 13:57
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacchanal
Igår fick jag berättat en historia av en äldre herre som namngav denne kurdiska läkare som han var bekant med på 80-talet. De hade även en annan gemensam vän som han namngav, en läkare, numera avliden. Vid 2-tiden på natten så hade den kurdiska läkaren ringt deras gemensamma vän och berättat att nu var det avklarat, dvs mordet på Palme. Han sköt sedan sig själv under samtalet. Går det att ta reda på exakt när Selahaddin Rastgeldi blev dödförklarad i Sverige? Har hittat en kurdisk artikel på nätet som skriver att han dog 12 dagar efter Palme.
kurden spelade schack med OP tydligen
https://www.rudaw.net/english/people-places/20102020
Citera
2023-01-07, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucienne.camille
Hmmm
Varför inte?
Noll framgång i jakten på mördaren sen 1986, allt kan vara intressant.
Kanske dags att vända ut och in på omöjliga scenarier.

Varför inte vända ut och in på lite mer möjliga scenarios istället?
Läs in dig i materialet.
Citera
2023-01-08, 21:31
Medlem
MrEarnests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thorhan
Två sveavägsträffar 28 februari och 1 mars, där kan du se listan. Av säkerhetsskäl är det naturligt att Matte vill vara anonym.. har förekommit likvideringar tidigare... vanligt hederligt folk som sökt sanningen om den här gruppen. (dom har haft uppbackning av höga organisationer, Nato, militära underrättelsekomplexet, tillgång till pengar och teknologi som inte ens FRA har. Men... tack vare börskraschen som pågår kanske organisationernas ekonomiska maktmedel börjar sina…? Till exempel svenska täckorganisationen som heter sakint, ”nämnden för säkerhet” med Stay Behind-kontakter (Gunnel Lindberg, och andra pålitliga kontaktpersoner, Thorblad, Avsan, von Sydow, som ansvarar för svenska övervakningen av sanningssökare). Kan vara en kamp mot klockan... Kanske är det bara 2-3 år vi har på oss. Om kraschen fortsätter... och om regeringen förstår att det kan påverka valrörelsen.

Många börjar bli gamla och ju mer desperata dom blir, desto mer ökar risken för interna konflikter/ utrensningar inom leden.

Matte har definitivt klarlagt en hel del som är väldigt otäckt.
Citera
2023-01-08, 21:45
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarnest
Matte har definitivt klarlagt en hel del som är väldigt otäckt.

Nej, hen har dock visat styrkeprov på hur en människa kan missuppfatta allt, sakna all form av logiskt tänkande och genomsnittlig analytisk förmåga. Hen må vara en skadeskjuten fågel, som fastnat i diverse sorgliga kaninhål, men det hen sysslar med är bedrägeri och desinfo av högsta klass, hen är numret före Hedberg. Dock tror jag faktiskt att Hedberg är mer vid sina sinnens fulla bruk än "Matte".
Citera
2023-01-09, 17:09
1918 Konfrontationsförhör med Mårten Palme 2023-01-06 T-2-G  https://drive.google.com/file/d/1sNGoygMcrv5xzR-WofeFlr8Y2-_TbeW4/view?usp=share_link 2
1919 Fotokonfrontation med Lars-Erik Eriksson 2023-01-06 L-14-G  https://drive.google.com/file/d/1VQvzHmBwRNYIccx-dQTr3E1WeOjDg_kp/view?usp=share_link 1
1920 Skandias besöksjournal, kväll 860228- morgon 860301 2023-01-06 EA-9822-A  https://drive.google.com/file/d/1uSL-JS4Chra6Jujt_p12ViwPBDIzn1In/view?usp=share_link 2
1921 Polisman Stefan Österdahl, bil 8120 2023-01-06 A-14221 https://drive.google.com/file/d/12p_O6CzFRmBDKAmCn2PCgj2EmOs8GIk3/view?usp=share_link 4
Senast redigerad av jajagvinner 2023-01-09 kl. 17:21.
Citera
2023-01-10, 10:04
Medlem
Ber om ursäkt om jag är trea på bollen. Jag har tidigare varit rätt insatt i ämnet och läst det mesta, inklusive denna tråd. I samband med KPs pressträff började mitt engagemang dock så sakteliga avta för att så småningom nästan helt upphöra.
Min fundering nu är ifall någon vänlig själ kan uppdatera mig på status på ”privatspanandet”, dvs har några tappra själar kommit framåt på egen hand med sökandet? Jag hade viss förhoppning om att så var fallet när utredningen blev offentlig och ”digitaliserades” av privatpersoner.

Ber om ursäkt på förhand om frågan är dum och luddig.

/RNS
Citera
2023-01-10, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RNS
Ber om ursäkt om jag är trea på bollen. Jag har tidigare varit rätt insatt i ämnet och läst det mesta, inklusive denna tråd. I samband med KPs pressträff började mitt engagemang dock så sakteliga avta för att så småningom nästan helt upphöra.
Min fundering nu är ifall någon vänlig själ kan uppdatera mig på status på ”privatspanandet”, dvs har några tappra själar kommit framåt på egen hand med sökandet? Jag hade viss förhoppning om att så var fallet när utredningen blev offentlig och ”digitaliserades” av privatpersoner.

Ber om ursäkt på förhand om frågan är dum och luddig.

/RNS

Bra fråga. Vad skulle folk säga är det mest intressanta som framkommit sen utredningen lades ned och blev offentlig (nåja)?
Citera
2023-01-10, 23:53
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
kurden spelade schack med OP tydligen
https://www.rudaw.net/english/people-places/20102020
Jättefin information.
Det har dröjt länge.
Citera
2023-01-11, 09:55
Medlem
"Ett på nytt upptäckt tips, inlämnat dagen efter mordet, har fått bilden av Olof Palmes mördare att befästas ytterligare. Det gäller mördarens klädsel, längd och ålder. Det gäller också sådant som att mordplatsen, korsningen Tunnelgatan-Sveavägen, kan ha varit förutbestämd. Vilket i sin tur aktualiserar det spår som handlar om NATO och denna organisations hemliga paramilitära nätverk – ett nätverk som med säkerhet existerade åtminstone fram till 90-talets inledande år, och som gick under beteckningen Stay Behind."

https://efolket.eu/mordet-pa-olof-palme-nygammal-vittnesuppgift-ger-nato-sparet-annu-storre-tyngd/
Citera
2023-01-11, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
"Ett på nytt upptäckt tips, inlämnat dagen efter mordet, har fått bilden av Olof Palmes mördare att befästas ytterligare. Det gäller mördarens klädsel, längd och ålder. Det gäller också sådant som att mordplatsen, korsningen Tunnelgatan-Sveavägen, kan ha varit förutbestämd. Vilket i sin tur aktualiserar det spår som handlar om NATO och denna organisations hemliga paramilitära nätverk – ett nätverk som med säkerhet existerade åtminstone fram till 90-talets inledande år, och som gick under beteckningen Stay Behind."

https://efolket.eu/mordet-pa-olof-palme-nygammal-vittnesuppgift-ger-nato-sparet-annu-storre-tyngd/

Jag har läst om detta vittnesmål tidigare...intressant.
Frågan är hur de hade vetskap om hur paret skulle ta sig hem , vilken väg de skulle gå.

Var det som en jakt då de drev sitt objekt mot just den här platsen eller är det ett möte som gått snett?

Mötesteorin rimmar bra med LP agerande efter mordet , då hon inte ville närmare gå in på valet av väg hem.
Citera
2023-01-11, 12:50
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RNS
Min fundering nu är ifall någon vänlig själ kan uppdatera mig på status på ”privatspanandet”, dvs har några tappra själar kommit framåt på egen hand med sökandet?

Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Bra fråga. Vad skulle folk säga är det mest intressanta som framkommit sen utredningen lades ned och blev offentlig (nåja)?

I det uppslag jag har någon närmare kännedom om, Christer A/CA/GH, har det framkommit en och annan mer eller mindre intressant omständighet efter nedläggningen. Kommer spontant att tänka på:

Att han efter deltagande på möte i januari 1986 uteblir från samtliga styrelsemöten i sin skytteklubb det året (i feb hålls inget). Alla andra år som ledamot (1982-1992) närvarar han vid samtliga styrelsemöten.

Att han i förhör till slut vidgick att han faktiskt fått och tagit del av kallelserna om att lämna in sin revolver till provskjutning.

Att CA uppger att han förvarade sin revolver i ett bankfack 1986.

Att han äventyrade sina vapenlicenser genom att inte efterkomma begäran om att lämna in vapnet för provskjutning. Och att han, när han tar del av kallelserna, nyligen tagit jägarexamen och är i färd med att skaffa jaktvapen och licenser för dessa. Sportskytte är även det ett stort intresse vid tiden.

Att han ändrar historien om vapenförsäljningen mellan olika förhör.

Att CA av allt att döma lämnat oriktiga uppgifter om sin belägenhet vid tiden för MOP. Det är nu känt hur hans uppgifter om att ha legat nedbäddad i influensa motsägs.

Att det han uppger om att reglera en skuld som anledning till det självdeklarerade vapenbrottet 1992 inte tycks stämma.

Att den tidigare lösa uppgiften att Palme var i bild när CA sköt in i sin TV 1980 (vilket är oomstritt) har visat sig emanera från en kusin han umgicks med vid tiden och som uppger att CA berättat detta för honom (före 1986).

Att CA av allt att döma fått kallelse att visa upp sig med sitt vapen för polisen i april 1986. Han har då ignorerat uppmaningen.

Att hans självmord förmodligen inte var kopplat till MOP och polisens påknackning, vilket tidigare antytts.

Att korrekt tillverkningsnummer på hans revolver slutligen har kunnat fastslås. N694274.

Att det ekonomiska mordmotiv som tidigare torgförts inte framstår som troligt.

Att han inte betalar de böter han ådöms hösten 1985 (hundspark) och att betalningsföreläggande från Kronofogden kommer jan-feb 1986. Han har inga andra ärenden hos KFM förrän på nittiotalet.

Att CA påbörjar sitt frekventerande av konditoriet snett mittemot mordplatsen efter mordet och efter det att han själv flyttat 30 km från stan.

Tre fotografier på CA från åttiotalet och tidigt nittiotal har snokats fram.
Senast redigerad av Roerlig 2023-01-11 kl. 13:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in