Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Jan-Åke S. nämner att HJ's taxi gör U-svängen framför honom följd av LL's cheva, där han själv står i vänsterfilen på Sveavägen norrgående vid Tunnelgatan.
LL:
"Ljungkvist gjorde samma sak som taxibilen."
JA:
"F: Var befinner ni er då, är ni framme vid Tunnelgatan då, själva ..
JA: Nja, vi har en bil framför oss ..
F: Vad är det för en bil?
JA: Ja, jag tör s in te, jag kan inte säga på rak arm för så observant var inte jag. Om det var, om vi hade den där taxin då som också svängde runt .."
Mot bakgrund av vad HJ's passagerare ser och säger sig vara. En "man på trottoaren", de tittade till vänster o.s.v. och därefter gör taxin sin U-sväng.
Ersson: "De kom i taxi Sveavägen fram och vid Tunnelgatan gjorde taxi föraren en u-sväng"
Finns väl inga uppgifter annat än HJ's egna om att han åker till Apelbergsgatan och företar en U-sväng först där? Möjligen Åke Larssons något luddiga bild om hur Taxin gjorde.
HJ står för rött ljus i den vänstra filen södergående när LL kommer upp bakom.
AD står till höger om HJ.
Det kanske finns en möjlighet att HJ företar U-svängen upp vid Apelbergsgatan, men då är LL/JA sena med U-svängen, då de kör upp bakom HJ's taxi och parkerar.
Citat:
Ursprungligen postat av
PeoFallmo
Ja, SG är ju först på plats så det är klart att taxin svängt runt direkt.
Delsborn stod ju på andra sidan innan svängde runt senare.
Citat:
Ursprungligen postat av
niokilometer
Svårare är det inte.
Men vill man göra det svårare för sig själv så ska man förstås välja ut enskilda ord från enskilda förhör. Då kan man i stort sätt få allt att hända, precis som man vill. För övrigt ett vanligt grepp bland de som förordar Skandiamannen som skyldig.
Ja du, niocentimeter! Detta är ju faktiskt intressant med avseende på vem som hade bäst vy. Om HJ:s version stämmer, och han borde väl veta, åker nu AD:s observation, Sherlock Holmes-hatt och ulster, fram i förarsätet.
Utmärkt genomgång, MOP! Har hela tiden trott på att LL gjorde en "Följa John" vad gäller HJ:s taxibil. Men innerst inne har alltid funnits en skavande tanke: Onekligen oerhört djärvt av HJ att omedelbart styra RAKT EMOT den Magnumförsedde förövaren, som om han vore en Sveavägens Han Solo.
Men ja, det kanske var en annan mer oskuldsfull tid då ...
Kan det vara som så att vittnena utgick ifrån att den vita taxin hade gjort en u-sväng? Men hur många var det som såg själva svängen? På JA och IM låter det som om taxin bara plötsligt befann sig där.
Det var väl knappast taxin som alla hade fokus på i det skedet. Möjligen såg de den komma in i synfältet. JÅS borde då i och för sig ha sett den passera på insidan? Endast IM har full panoramavy:
"F: Men den taxin som svängde runt säger du ...
IM: Han stannade, de sprang ut, och de var på platsen. [...] jag uppfattade som att han svängde runt Sveavägen och ställde sig, men han kan också ha stått på andra sidan."
Var inte SG:s vänner alkoholpåverkade? En av dem spydde mot väggen och de kände inte ens igen sin vän som HLR-hjälten på platsen? Är mer benägen att tro på den nyktre taxichauffören HJ:s version.