Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-06, 09:41
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Tack, så fick man äntligen se karln.

Bilden måste vara från 2000-tal?

Det hade varit intressant att se en bild från åttiotalet. Jag har tidigare sett endast en suddig från sjuttiotalet där han är iförd hockeymundering, inget framgår.

MP nämner Lennart i samband med SE. Och, ja, han ser väl på bilden ut att vara snarare åt det hållet än mörk.

Jag är inte helt 100% säker på att detta är rätt Lennart Wester men nästan.
Det fanns 37st Lennart Wester i Sveriges befolkning 1975. De flesta går enkelt och räkna bort med ledning av deras adresser och ålder.

I Vällingby fanns det 4st Lennart Wester . En som var född 1907, Julius Lennart Wester, han spelade troligtvis inte ishockey på 70-talet. Sen fanns det Stig Lennart Wester född 1939 yrke faktor, en till som var född 1944 Lars Åke Lennart Wester yrke ingenjör.

Och så den som jag hittade foto på och som jag tror är rätt Lennart Wester.
Lennart Sture Wester, född 1944, yrke instruktör

Foto är från Facebook och säkert från någon gång på 2000-talet. Fanns ingen övrig info eller andra foto där.
Citera
2022-12-06, 10:36
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Fast LL verkar vara den ende som är "säker" på detta, men han hade väl uppmärksamheten på GM och sin telefon?

Hans medpassagerare JA: "Sedan kommer då bilarna vartefter så innan vi har kommit runt helt och hållet så har det redan kommit fram en taxibil där."
Ja, SG är ju först på plats så det är klart att taxin svängt runt direkt.
Delsborn stod ju på andra sidan innan svängde runt senare.
Citera
2022-12-06, 11:18
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo

Svårare är det inte.

Men vill man göra det svårare för sig själv så ska man förstås välja ut enskilda ord från enskilda förhör. Då kan man i stort sätt få allt att hända, precis som man vill. För övrigt ett vanligt grepp bland de som förordar Skandiamannen som skyldig.
Citera
2022-12-06, 12:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jan-Åke S. nämner att HJ's taxi gör U-svängen framför honom följd av LL's cheva, där han själv står i vänsterfilen på Sveavägen norrgående vid Tunnelgatan.

LL:
"Ljungkvist gjorde samma sak som taxibilen."

JA:
"F: Var befinner ni er då, är ni framme vid Tunnelgatan då, själva ..
JA: Nja, vi har en bil framför oss ..
F: Vad är det för en bil?
JA: Ja, jag tör s in te, jag kan inte säga på rak arm för så observant var inte jag. Om det var, om vi hade den där taxin då som också svängde runt .."

Mot bakgrund av vad HJ's passagerare ser och säger sig vara. En "man på trottoaren", de tittade till vänster o.s.v. och därefter gör taxin sin U-sväng.
Ersson: "De kom i taxi Sveavägen fram och vid Tunnelgatan gjorde taxi föraren en u-sväng"

Finns väl inga uppgifter annat än HJ's egna om att han åker till Apelbergsgatan och företar en U-sväng först där? Möjligen Åke Larssons något luddiga bild om hur Taxin gjorde.

HJ står för rött ljus i den vänstra filen södergående när LL kommer upp bakom.
AD står till höger om HJ.

Det kanske finns en möjlighet att HJ företar U-svängen upp vid Apelbergsgatan, men då är LL/JA sena med U-svängen, då de kör upp bakom HJ's taxi och parkerar.

Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo

Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Svårare är det inte.

Men vill man göra det svårare för sig själv så ska man förstås välja ut enskilda ord från enskilda förhör. Då kan man i stort sätt få allt att hända, precis som man vill. För övrigt ett vanligt grepp bland de som förordar Skandiamannen som skyldig.

Ja du, niocentimeter! Detta är ju faktiskt intressant med avseende på vem som hade bäst vy. Om HJ:s version stämmer, och han borde väl veta, åker nu AD:s observation, Sherlock Holmes-hatt och ulster, fram i förarsätet.

Utmärkt genomgång, MOP! Har hela tiden trott på att LL gjorde en "Följa John" vad gäller HJ:s taxibil. Men innerst inne har alltid funnits en skavande tanke: Onekligen oerhört djärvt av HJ att omedelbart styra RAKT EMOT den Magnumförsedde förövaren, som om han vore en Sveavägens Han Solo.

Men ja, det kanske var en annan mer oskuldsfull tid då ...

Kan det vara som så att vittnena utgick ifrån att den vita taxin hade gjort en u-sväng? Men hur många var det som såg själva svängen? På JA och IM låter det som om taxin bara plötsligt befann sig där.

Det var väl knappast taxin som alla hade fokus på i det skedet. Möjligen såg de den komma in i synfältet. JÅS borde då i och för sig ha sett den passera på insidan? Endast IM har full panoramavy:

"F: Men den taxin som svängde runt säger du ...

IM: Han stannade, de sprang ut, och de var på platsen. [...] jag uppfattade som att han svängde runt Sveavägen och ställde sig, men han kan också ha stått på andra sidan."

Var inte SG:s vänner alkoholpåverkade? En av dem spydde mot väggen och de kände inte ens igen sin vän som HLR-hjälten på platsen? Är mer benägen att tro på den nyktre taxichauffören HJ:s version.
Citera
2022-12-06, 12:26
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ja du, niocentimeter! Detta är ju faktiskt intressant med avseende på vem som hade bäst vy. Om HJ:s version stämmer, och han borde väl veta, åker nu AD:s observation, Sherlock Holmes-hatt och ulster, fram i förarsätet.

Utmärkt genomgång, MOP! Har hela tiden trott på att LL gjorde en "Följa John" vad gäller HJ:s taxibil. Men innerst inne har alltid funnits en skavande tanke: Onekligen oerhört djärvt av HJ att omedelbart styra RAKT EMOT den Magnumförsedde förövaren, som om han vore en Sveavägens Han Solo.

Men ja, det kanske var en annan mer oskuldsfull tid då ...

Kan det vara som så att vittnena utgick ifrån att den vita taxin hade gjort en u-sväng? Men hur många var det som såg själva svängen? På JA och IM låter det som om taxin bara plötsligt befann sig där.

Det var väl knappast taxin som alla hade fokus på i det skedet. Möjligen såg de den komma in i synfältet. JÅS borde då i och för sig ha sett den passera på insidan? Endast IM har full panoramavy:

"F: Men den taxin som svängde runt säger du ...

IM: Han stannade, de sprang ut, och de var på platsen. [...] jag uppfattade som att han svängde runt Sveavägen och ställde sig, men han kan också ha stått på andra sidan."

Var inte SG:s vänner alkoholpåverkade? En av dem spydde mot väggen och de kände inte ens igen sin vän som HLR-hjälten på platsen? Är mer benägen att tro på den nyktre taxichauffören HJ:s version.

Ja du "vargmasen". Egentligen är frågeställning av ringa betydelse. Hur de svängde med bilarna och när är ungefär lika spännande som frågeställningen att kontorsanställda har lätt för att halka.
Citera
2022-12-06, 12:28
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Svårare är det inte.

Mr MOP nämnde ÅL, som körde AH & Co:

"F: Den här taxin, var befinner den sig?

ÅL: Jaha, han svänger in -, han kommer väl från samma håll som jag, tror jag i alla fall. Han svänger lite snett så här, han parkerar inte direkt utan han bara svänger in så här."

Stod JÅS bakom ÅL:s bil, eller var det tvärtom? AH och JÅS verkar uppge samma position ...
Citera
2022-12-06, 12:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ja du "vargmasen". Egentligen är frågeställning av ringa betydelse. Hur de svängde med bilarna och när är ungefär lika spännande som frågeställningen att kontorsanställda har lätt för att halka.

Coolt namn du hittar på! Tror jag ska använda det i något sammanhang.

Det kan vara intressant så tillvida vem som hade möjlighet att se bäst.

AD och LJ tycks vara de enda som har sett GM någorlunda i profil?

Kan även vara av värde för att sätta tidsförloppet:

JÅS tänkte genast åka fram och ställa sig, men blockerades av chevan.

JÅS verkar ändå ha parkerat och vara framme vid chevan efter ca 60 sekunder, att döma av LAC.

Om HJ kom från samma håll, körde han då mot rött och i mittenfilen?

Det finns en del spännande detaljer att fundera på i detta "U-sväng: Revisited".
Citera
2022-12-06, 13:49
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Coolt namn du hittar på! Tror jag ska använda det i något sammanhang.

Det kan vara intressant så tillvida vem som hade möjlighet att se bäst.

AD och LJ tycks vara de enda som har sett GM någorlunda i profil?

Kan även vara av värde för att sätta tidsförloppet:

JÅS tänkte genast åka fram och ställa sig, men blockerades av chevan.

JÅS verkar ändå ha parkerat och vara framme vid chevan efter ca 60 sekunder, att döma av LAC.

Om HJ kom från samma håll, körde han då mot rött och i mittenfilen?

Det finns en del spännande detaljer att fundera på i detta "U-sväng: Revisited".

Det är, som jag skrev, rätt lite som stödjer HJ's version.
JÅS:
"Svensson kör över sin bil till Sveavägens östra kant, men han hindras tillfälligt av en ljus taxi och en större bil"
Citera
2022-12-06, 14:08
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det är, som jag skrev, rätt lite som stödjer HJ's version.
JÅS:
"Svensson kör över sin bil till Sveavägens östra kant, men han hindras tillfälligt av en ljus taxi och en större bil"

Right! Men taxin blockerade då vägen fram till trottoaren när JÅS ville gira österut?

Du som har lite mer koll än övriga: Stod JÅS bakom ÅL:s bil eller framför?

På rekonstruktionskartan ser JÅS och AH ut att ha ungefär samma vy mot mordplatsen?

Rätt lite som stödjer HJ:s version? Tycker det ser ut som 50/50:

HJ: För
ÅL: För
LL: Mot
JÅS: Mot
JA: Oklar
IM: Oklar
Ungdomarna: Promillehalt oklar ...
Citera
2022-12-06, 15:03
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Right! Men taxin blockerade då vägen fram till trottoaren när JÅS ville gira österut?

Du som har lite mer koll än övriga: Stod JÅS bakom ÅL:s bil eller framför?

På rekonstruktionskartan ser JÅS och AH ut att ha ungefär samma vy mot mordplatsen?

Rätt lite som stödjer HJ:s version? Tycker det ser ut som 50/50:

HJ: För
ÅL: För
LL: Mot
JÅS: Mot
JA: Oklar
IM: Oklar
Ungdomarna: Promillehalt oklar ...

Jag gör inte samma bedömning av vittnesmålen som dig. Jag "diskar" inte alla ungdomar utifrån spekulation om promillehalt. Deras uppgifter stämmer oavsett överens med varandra och med andra vittnen.
Att du gör ÅL's uppgift som "klar" är också märkligt utifrån hur han uttrycker sig.

JA om än enligt dig "oklar" ger så klart mer stöd för att HJ företagit U-svängen vid Tunnelgatan snarare än Apelbergsgatan.
Bl.a. eftersom han redan ser taxibilen där när LL parkerar sin Cheva.

Det jag fått fram är att JÅS stod framför ÅL i vänsterfil för färd nedåt Tunnelgatan.
I samma stund som skotten faller, åker Bengt Palm förbi mordplatsen, i filen rakt norrut. (Till höger om både ÅL och JÅS)

Där ska sedan också HJ ha åkt ytterligare 10 sekunder senare om han företog en u-sväng vid Apelbergsgatan?
Citera
2022-12-06, 15:51
Medlem
Gothuss avatar
1986?
http://www.helagotland.se/ledare/art...95#fank3278818
Citat:

Argus (2008-04-02 07:20:52)
Dessa två chilenska mördare som frocke avser har inte existerat.
Men det fans två andra sk yrkesmördare i Stockholm vid tillfället. Jag ska inte nämna nationalitet.
Dess herrar hade uppdrag att ta bort ett objekt. Priset var tio tusen kronor.
Problen uppstod då den personen som skulle peka ut objektet ballade ur och i stället för att peka ut offret så varnade han i stället offret för vad som var på gång.

Yrkeskillarna tackade för sig och tog svängen förbi Malmö där dom gjorde ett annat uppdrag. Dom sköt två Bullgarer varefter dom tog sig ur landet..
Så var det Frocke.
Jag var en av dem som buggade upp dom under visstellsen i Stockholm. Den så kallade Diplomat-Buggningen.
Donald Forsberg
Citera
2022-12-06, 16:44
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Jag gör inte samma bedömning av vittnesmålen som dig. Jag "diskar" inte alla ungdomar utifrån spekulation om promillehalt. Deras uppgifter stämmer oavsett överens med varandra och med andra vittnen.
Att du gör ÅL's uppgift som "klar" är också märkligt utifrån hur han uttrycker sig.

JA om än enligt dig "oklar" ger så klart mer stöd för att HJ företagit U-svängen vid Tunnelgatan snarare än Apelbergsgatan.
Bl.a. eftersom han redan ser taxibilen där när LL parkerar sin Cheva.

Det jag fått fram är att JÅS stod framför ÅL i vänsterfil för färd nedåt Tunnelgatan.
I samma stund som skotten faller, åker Bengt Palm förbi mordplatsen, i filen rakt norrut. (Till höger om både ÅL och JÅS)

Där ska sedan också HJ ha åkt ytterligare 10 sekunder senare om han företog en u-sväng vid Apelbergsgatan?

Varför måste u-svängen gjorts antingen vid Tunnelgatan eller Apelbergsgatan? Fanns det något som hindrade att u-svängen gjordes någonstans mellan Tunnelgatan och Apelbergsgatan?
https://i.imgur.com/0keIScM.jpg

Vet inte vem som postat detta från början men visar överskådligt hur bilarna troligtvis positionerade sig före och efter skotten.
https://drive.google.com/file/d/1vzOe6Pu3oDskHdjlsY_CpZa-F_Tzb5xa/view
https://drive.google.com/file/d/192NmInQRuGGzM34Y7sdzJcmUzb6BvPin/view
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in