Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
"Uppsvampning" har väl förutom pipans längd även samband med kulans hårdhet och storleken på krutladdningen?
Men en annan effekt av korta pipor brukar väl även vara en större "eldkvast" ut från mynningen då krutgaserna inte hinner förbrännas i loppet? Även det lär väl ha ett samband med krutladdningen.
Inget vittne har väl talat om "eldkvastar", men däremot rökpuffar tror jag.
Citerar mig själv från Skandiatråden:
Angående expansion i allmänhet.
Kontrollerad sådan är en del av många olika typer av ammunitions funktion. Tex vid jakt, för att ge chockverkan.
Nakna blykulor för målskytte med revolver, sk wadcutter, skall expandera i basen för att ge tydliga träffar på tavlan.
Helmantlade kulor till Magnum är nog tänkta att inte expandera alls. Att man börjar bemantla blykulor i början av 1900-talet beror på att de allt kraftigare laddningarna deformerar dem.
Winchester Metal Piercing är kraftigt bemantlad i spetsen, men inte alls i basen, en ovanlig konstruktion. Den har nog aldrig varit ämnad för kortpipiga vapen, utan är utvecklad för trafikpolis att användas på håll (då kortpipiga revolvrar inte har någon precision på avstånd). Så är nog svårt att hitta något specifikt om fenomenet uppsvampning gällande denna ovanliga ammunition utanför PU.
Med reservation för att jag misstagit mig gällande det ena eller andra.
Angående att
Draifos i samma tråd misstänkt att "uppsvampning" kan vara en utvidgad översättning av "mushrooming". Ja, det är möjligt att sådan i engelskan endast syftar på expansion i spetsen vid träff (för att åstadkomma vävnadsskada, exempel
https://imgur.com/a/XnfBFB0). Jag tror inte att detta innebär att fenomenet i sig är misstolkat (är väl avhängigt språkfilosofisk position).
Expansion i basen, som man kanske får kalla det, är en känd och förekommande effekt. Tex, som nämnts, nakna blykulor med magnumladdning eller viss jaktammunition.
Effekter av kort pipa till .357 tycks vara större mynningsflamma, ja. Samt kraftigare rekyl, högre knall och lägre utgångshastighet. Vad det tycks, alltså. Möjligen är det så att kort pipa till .357 inte är optimalt.