Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-10-11, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Går det att koppla samman Sten Anderssons tre OP-övervakare och försvarsskytteföreningen? De är inte samma personer, men sett till umgängeskretsar, om de kan ha känt varandra, samarbetat, osv?

Jag ser att du, Karl.s82, har skrivit en del om DC tidigare i tråden. Eftersom du var mer informationssökande då undrar jag vad det är som gör att du nu kallar honom för "en av förgrundfigurerna vad det gäller planeringen".

Jag kan inte konkretisera det ännu. Jag har inte tillräcklig på fötterna för att kunna det, ännu.
Jag tror verkligen att han var med i planeringen på ett väldigt aktivt sätt, och jag tror att någon kommer bryta tystnaden lagom till 2016. Jag har själv träffat flera av de herrar som jag tror ingår i "kretsen". Dock inte DC. Går det som planerat åker jag till Perth under November och kommer då att försöka mig på ett möte.
Citera
2014-10-11, 18:47
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Har du sett någon bild på hur Gullino såg ut i mitten av 1980-talet. Viktor Gunnarsson hade ju via nyckeln till affären på Döbelnsgatan viss koppling mot Bulgaren Ivan Selj.

Däremot har jag lite svårare att se hur mordet på Georgi Markov och MOP länkar ihop.

Tyvärr inte. Skall göra vad jag kan för att se om det finns fler bilder på honom.
Jo, jag kan inte heller se att det skulle finnas någon direkt koppling mellan morden på Markov och Palme annat än att Gullino eventuellt skulle kunna ha kontrakterats som hit-man i de båda morden.
Återkommer längre fram med en schematisk teori om hur de så kallade Bofors-spåren och Landsförrädarspåren eventuellt går in i varandra.
Citera
2014-10-11, 19:01
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Tyvärr inte. Skall göra vad jag kan för att se om det finns fler bilder på honom.
Jo, jag kan inte heller se att det skulle finnas någon direkt koppling mellan morden på Markov och Palme annat än att Gullino eventuellt skulle kunna ha kontrakterats som hit-man i de båda morden.
Återkommer längre fram med en schematisk teori om hur de så kallade Bofors-spåren och Landsförrädarspåren eventuellt går in i varandra.

På bilder från senare tid har Gullino blivit fläskig och fin. men det ödet drabbade ju även Gustav den andre adolf.
Citera
2014-10-11, 19:07
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Den kommande boken som avhandlar S offentliga avrättning på Juholt kommer man få för första gången få en direktinsyn i det som ofta kallas rosornas krig.
Samma krafter som gjorde OP till martyr och drog S mot höger, karaktärsmördade Juholt.
Jag tycker det är dags att media börjar syna SAP´s maktstrukturer, dvs den inofficiella.
Varför ringde Ingvar Carlsson till Lisbet Palme och berättade om sin avgång. Det efter ett besök av några. Han höll sin presskonferens med stöd av ett par kryckor.
Hade inte Ingvar turen att fly från sina besökare och larma, då hade han nog hittats död, antingen självmord eller en hjärtsmäll.
Varför var LP så viktig då? Hon tycks än idag ha möjlighet att påverka saker. Vad har hon hållhakar?
Ingvar tycks nu blivit väldigt viktig. I ett utdrag Ifrågasätter Österberg hur många gånger Juholt Verkligen träffat Ingvar Carlsson. Tydligen var just den detaljen viktig för Österberg. Kanske villa han inte döda en "mademan".

Vad menar du?

a) att MOP anstiftades av en högerfalang inom partiet ?

b) Ngt annat?
Citera
2014-10-11, 19:15
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Har du sett någon bild på hur Gullino såg ut i mitten av 1980-talet. Viktor Gunnarsson hade ju via nyckeln till affären på Döbelnsgatan viss koppling mot Bulgaren Ivan Selj.

Däremot har jag lite svårare att se hur mordet på Georgi Markov och MOP länkar ihop.

Hittade en lite äldre bild via google som du förmodligen redan sett. Vet dock inte när denna bild kan ha tagits.

https://www.google.se/search?q=Francesco+Gullino&biw=1093&bih=538
Citera
2014-10-11, 19:54
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Vad menar du?

a) att MOP anstiftades av en högerfalang inom partiet ?

b) Ngt annat?

Varför skulle politiska motståndare göra OP till martyr? S hade inte vunnit följande val om OP levt.
De enda som tjänade på en död palme var högerkrafterna inom S.
Tycker du ska gå en promenad längs Sveavägen, du kan ju börja vid Grand och gå till stället där hans sköts SAP och LO "äger" den delen av sveavägen. Han sköts utanför Thulehuset. I samma hus som staybehind hade sina kontor.
Du får tänka bort partipolitik. Detta handlade om mycket viktigare saker...
Citera
2014-10-11, 20:22
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Vem är DC?

Mer känd som Klöfverskjöld. Polisman som emigrerat till Australien.
Citera
2014-10-11, 21:20
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Varför skulle politiska motståndare göra OP till martyr? S hade inte vunnit följande val om OP levt.
De enda som tjänade på en död palme var högerkrafterna inom S.
Tycker du ska gå en promenad längs Sveavägen, du kan ju börja vid Grand och gå till stället där hans sköts SAP och LO "äger" den delen av sveavägen. Han sköts utanför Thulehuset. I samma hus som staybehind hade sina kontor.
Du får tänka bort partipolitik. Detta handlade om mycket viktigare saker...

Du får nog vässa argumentationen! Att exempelvis säga att MOP bara gynnade högerkrafterna inom S är rätt magstarkt. Vad sägs om säkerhetspolitiska tänkbara motiv som NFZ, misstänkt spioneri, vapenhandel-knappast partipolitiska tvisteämnen. Detta har ju diskuterats ingående i denna tråd.
Citera
2014-10-11, 21:27
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Hittade en lite äldre bild via google som du förmodligen redan sett. Vet dock inte när denna bild kan ha tagits.

https://www.google.se/search?q=Francesco+Gullino&biw=1093&bih=538

Ja den bilden var ju klart äldre än i den här artikeln som jag av nån anledning inte kan länka till
. Ändå långsökt med en Bulgarisk U-tjänstmördare. Todor Zhivkovs pojkar gjorde inget utan att fråga Moskva om lov.
Citera
2014-10-11, 21:54
Medlem
riskybizzys avatar
[quote=mvagrippa|50696609]Ja den bilden var ju klart äldre än i den här artikeln som jag av nån anledning inte kan länka till
. Ändå långsökt med en Bulgarisk U-tjänstmördare. Todor Zhivkovs pojkar gjorde inget utan att fråga Moskva om lov.[/QUOTE

Ok. Är inte särskilt insatt i hur den Bulgariska säkerhetstjänsten fungerade vid tiden för mordet men enligt vissa så fanns det överlappningar mellan CIA och personer, organisation och funktioner i Bulgarien vid tiden för mordet. Ett gangsterland där korruption och pengar i många avseenden gick före ideologisk trohet. Sedan verkar det som om Gullino var kontrakterad av den Danska U-tjänsten vilken får ses som mycket nära kopplad till Sverige via stay-behind.
Citera
2014-10-11, 23:05
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.s82
Jag kan inte konkretisera det ännu. Jag har inte tillräcklig på fötterna för att kunna det, ännu.
Jag tror verkligen att han var med i planeringen på ett väldigt aktivt sätt, och jag tror att någon kommer bryta tystnaden lagom till 2016. Jag har själv träffat flera av de herrar som jag tror ingår i "kretsen". Dock inte DC. Går det som planerat åker jag till Perth under November och kommer då att försöka mig på ett möte.

Applåder! Vill du utveckla det du skriver om herrarna i kretsen?
Citera
2014-10-11, 23:34
Medlem
mvagrippas avatar
[quote=riskybizzy|50696955]
Citat:
Ja den bilden var ju klart äldre än i den här artikeln som jag av nån anledning inte kan länka till
. Ändå långsökt med en Bulgarisk U-tjänstmördare. Todor Zhivkovs pojkar gjorde inget utan att fråga Moskva om lov.[/QUOTE

Ok. Är inte särskilt insatt i hur den Bulgariska säkerhetstjänsten fungerade vid tiden för mordet men enligt vissa så fanns det överlappningar mellan CIA och personer, organisation och funktioner i Bulgarien vid tiden för mordet. Ett gangsterland där korruption och pengar i många avseenden gick före ideologisk trohet. Sedan verkar det som om Gullino var kontrakterad av den Danska U-tjänsten vilken får ses som mycket nära kopplad till Sverige via stay-behind.

Bulgarerna gjorde ofta skitjobbet, som mot Påven, när man hyrde in Ali Agca, som Tjekan inte ville göra. En annan egenhet var att dom var bra på att sälja knark för att dryga ut dagskassan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in