Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-22, 22:02
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Jo men varför skulle han gå över på östra sidan? (Under antagandet ensam GM.) Fanns väl ingenting som tydde på att Palme skulle gå över till östra sidan?
Om han övervakade Palme så kunde han göra det smidigare från andra sidan Sveavägen.
Citera
2022-07-22, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Om han övervakade Palme så kunde han göra det smidigare från andra sidan Sveavägen.

Så när hade han tänkt skjuta? Eller menar du att hans roll bara var att övervaka och att det var någon annan som sköt?

Jag tror själv att det var flera inblandade då jag inte kan se hur en ensam person kan ha agerat för att utföra mordet givet de vittnesuppgifter som finns.
Citera
2022-07-22, 23:03
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Så när hade han tänkt skjuta? Eller menar du att hans roll bara var att övervaka och att det var någon annan som sköt?

Jag tror själv att det var flera inblandade då jag inte kan se hur en ensam person kan ha agerat för att utföra mordet givet de vittnesuppgifter som finns.
Han kan ha varit allt från en flanör till en lönnmördare. Men det är inte ovanligt att skugga folk från andra sidan gatan.
Citera
2022-07-22, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Var han det? Vet att LJ var säker på att det inte var CP han såg, då han skulle ha känt igen CP från Rotebro, Sollentuna, där han var (ö-)känd.

Kollat lite på AB:s vittnesmål i förhör igen utifrån positionen bakom Palme, och material på WPU. Iakttagelserna om hur GM lägger handen på OP:s axel och ev. byter ett par ord med offret innan skott slutar aldrig att förvåna.

Något annat än ett proffs och/eller militär - en lejd yrkesmördare - torde vara totalt uteslutet.

Apropå empatistörning och psykopati, kan jag rekommendera forskaren Robert Hare, f.ö. Termen som används numera är antisocial personlighetsstörning.

Antisocial personlighetsstörning är inte synonymt med psykopati. Kriterierna för personlighetsstörningen sammanfaller i hög grad med det vi förknippar med psykopatiska drag men alla med personlighetsstörningen är inte psykopater.
Då återkommer man till frågan om vad som egentligen är psykopati och någon sådan självständig diagnos med tydliga kriterier finns som sagt inte.
Psykopati beskrivs ibland som en möjlig manifestation av antisocial personlighetsstörning eller en extrem variant medan andra menar att psykopati egentligen har många och till och med fler drag gemensamt med andra personlighetsstörningar som t ex narcissistisk personlighetsstörning.
Citera
2022-07-23, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
För att dra ner ett långt avsnitt med traggel till fakta så går det ut på att vittnet Robban Johansson såg en man som förföljde paret Palme på Sveavägen. Robban trodde det var en livvakt, han hade en grön militärrock på sig. Robban satt på restaurang Mama Rosa (finns ej längre) och käkade med sin taxipolare vilket de gjorde var fredagskväll, sen skulle han ut och ragga kunder igen.
Jo, så kan det sammanfattas. Plus att tidsaspekten togs upp en hel del.
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Mama Rosa låg på Sveavägen 55, dvs 180 m norr om Grand. Var paret Palme där?
Där låg Mama Rosa, ja. Inte den adress Robban Johansson pekar ut i klippet genom restaurang Hirschenkeller som ligger på Sveavägen 61.
Om paret Palme var där är ju närmast omöjligt att svara på. Den enda som sett Palme utanför Mama Rosa är väl Robban Johansson och hur ska han kunna bevisa det?
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
De kom ju från T-banan söder om Sveav. 55.
"Ju"? Intervjun med R Johansson i fråga handlar alltså om Robbans uppgift rörande att just han sett paret Palme utanför Sveavägen 55/Mama Rosa.
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag bekräftar att restaurangen låg på 55 och 55 är första adressen norr om Rådmansgatan (och är även idag). Så det var hörnlokalen eller lokalen norr om hörnlokalen. Gjutarenäfve på swebbTV har ingen kvalitet alls. Men bra att han denna gång inte hör sönder något äkta vittne.
Gjutarenäfve har sin stil, inte sällan med tjatiga, upprepande frågor. Kanske att han har en idé med att intervjua folk just så. Palmemordet-klippen - i alla fall det aktuella i fråga - finns på Youtube, inte Swebbtv.
Citera
2022-07-23, 09:01
Medlem
Citat:

Det står väl både i Abdul Kassem-brevet och boken Kontraktet om att de var 2?
Jag har kommit fram till att det är mördaren som skrivit båda.
Citera
2022-07-23, 17:21
Medlem
Intressant intervju med Michael Maclaine utav Gjutarenäfve.

https://youtu.be/UiXb7eHvzZs

Berättar om sin fars relation till Holmer, Olof Arvidsson och länken till Olof Palme.
Senast redigerad av Detkanvadu 2022-07-23 kl. 17:24.
Citera
2022-07-23, 20:40
Medlem
Anti Avsan och Ugovic från Märsta nämns…
samt en Urban som sköt OP….

https://youtu.be/uW2BtwMlL5U
Citera
2022-07-23, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detkanvadu
Anti Avsan och Ugovic från Märsta nämns…
samt en Urban som sköt OP….

https://youtu.be/uW2BtwMlL5U

Undrar varför inte Anti Avsan anmäler folk för förtal?
Citera
2022-07-23, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Undrar varför inte Anti Avsan anmäler folk för förtal?

Mycket hedervärt av AA att han inte gjorde affär av SA:s många påhopp och anklagelser genom åren. Dock är det djupt tragiskt, att en svagsint som "Matte" snappar upp detta flera år gamla klipp och försöker casha in på det. Vill minnas att SA inte långt efter denna intervju tog tillbaka alla sina anklagelser mot AA, även att han 2017 (eller 2018) innan han dog skrev ett långt brev till åklagare Krister Petersson, där han förklarade att han tog tillbaka alla sina anklagelser mot honom, eftersom det inte fanns bäring i det, utan mest var förvirrade tankefoster, skapade av det gamla gardet av privatspanare (han själv inkluderad).

Dock borde någon anmäla Matte för förtal, få hans desinfo-kanal nedsläckt, han sprider mer dynga än Claes Hedberg. Detsamma kan jag tycka om Ottos barnjournalen-kanal på tuben. Rent trams.
Citera
2022-07-24, 02:27
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Antisocial personlighetsstörning är inte synonymt med psykopati. Kriterierna för personlighetsstörningen sammanfaller i hög grad med det vi förknippar med psykopatiska drag men alla med personlighetsstörningen är inte psykopater.
Då återkommer man till frågan om vad som egentligen är psykopati och någon sådan självständig diagnos med tydliga kriterier finns som sagt inte.
Psykopati beskrivs ibland som en möjlig manifestation av antisocial personlighetsstörning eller en extrem variant medan andra menar att psykopati egentligen har många och till och med fler drag gemensamt med andra personlighetsstörningar som t ex narcissistisk personlighetsstörning.

Nu utgår jag ifrån att vi är OT - och inte ska uppta onödigt utrymme på det sätt som diskussionen om ammunition gjort, till ingen som helst nytta. Vill bara göra ett förtydligande kring mitt inlägg och begreppet psykopat och psykopati.

För det första beskrev jag antisocial personlighetsstörning - utifrån det allmänt vedertagna begrepp och den diagnos - som används både i psykiatrin och i rättspsykiatrin.

Vad begreppet kallats i folkmun - sociopati/psykopati, är egentligen helt egalt.

Det som däremot är betydelsefullt - är just den både 1) självständiga diagnos, samt 2) de omfattande kriterier som krävs - för att uppfylla villkoren för antisocial personlighetsstörning.

Att det skulle saknas en väl avskild diagnos och saknas kriterier för densamma, eller att det är en kombinationsdiagnos parad med narcissistisk personlighetsstörning - stämmer alltså inte.

Både ICD 10 och DSM V ger vid handen en väl avgränsad diagnos. Med omfattande och mycket specifika kriterier. Utan nödvändig inblandning med narcissistisk personlighetsstörning. Precis som prevalensen av antisocial personlighetsstörning är hög bland intagna, är förekomsten av narcissistiska personlighetsdrag även vanligt förekommande.

När det gäller just kriterierna - refererade jag till den kanadensiske forskaren och professorn Robert Hare - världsledande inom ämnet. Detta för vidare läsning, för den som vill.

Med avseende på tillvägagångssättet för Olof Palmes mördare - finns både tydliga indicier och klara vittnesmål som talar för en lejd yrkesmördare. Som tidigare påpekats - behöver inte ett väl avvägt metodiskt agerande betyda att mördaren var psykopat. Däremot är det tydligt, att gärningsmannen har ett överväldigande mått av både vana och extrem känslokyla. Det märks kanske allra tydligast i förhören av AB.

/.
Senast redigerad av Xedome 2022-07-24 kl. 03:25.
Citera
2022-07-24, 12:18
Medlem
Någon som vet mer om "Operation Cosi Fan Tutte"?

"Säpo hade en aktiv underrättelseoperation i centrala Stockholm natten då Olof Palme mördades. Det framgår av hittills okända dokument ur Palmeutredningen som Kvartal har tagit del av – där det också finns uppgifter om att sovjetisk underrättelsetjänst kan ha bedrivit en operation nära mordplatsen.

– Det som tidigare har påståtts av Palmeutredningen spricker nu i viktiga avseenden, säger journalisten Gunnar Wall, som skrivit flera böcker om Palmemordet."

https://kvartal.se/artiklar/kvartal-avslojar-sapos-okanda-operation-nar-palme-mordades/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in