Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-06-25, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Eftersom Hellström liknar den ene mannen vid Bengt Michanek och samme Michanek var tredje journalist på mordplatsen c:a 23.35-23.37, så går det inte utesluta att det var just denne som Hellström såg.

I MOP-sammanhang är det noterbart att det är just fotografen Bengt Michanek som sen gör intervjun i AB 3/3 med Alfred de Tavares om den upphittade mordkulan.

Familjen saknar inte sinne för det dramatiska. Pappan Karl-Gustav Michanek var minst sagt en operativ fackförbundsordförande i Svenska Journalistförbundet som tillsammans med en arbetskamrat på Expressen upptäckte vapengömman som hans tidning knöt till den nazistiska Carlbergska stiftelsen. Stor uppståndelse med tal om statskupp, Calle Persson och P G Vinge visade upp det stora fyndet. Allt slutade med en punktering, endast vapengömmemannen Lundahl dömdes för olaga vapeninnehav. Michaneks källa ville hämnas på Lundahl för något.

Farbror Ernst Michanek är ännu mer intressant med sin position vid MOP och sin tidigare karriär. 1986 var denne knuten till Utrikesdepartementet som ambassadör och fristående sakkunnig med tre intressanta uppdrag.

Han blev utsedd hösten 1985 till ordförande i SIPRI, där bl a Egon Bahr och Emma Rotschild fanns i styrelsen. Sedan lång tid var han också ordförande i BITS, en beredning för industriellt och tekniskt samarbete med u-länderna. Dessutom var han sedan 1978 vice ordförande i SWEDFUND, fonden för statligt riskkapital till u-länderna.

Hur hade han fått dessa uppdrag? Jo, han var långvarig Generaldirektör för SIDA, en myndighet han själv var med och skapade. Som GD SIDA hade han förstås stort inflytande på svenskt bistånds fördelning, särskilt intressant i MOP-sammanhang till södra Afrika och möjligen Indien.

Hur blir man GD för SIDA då? Jo, en merit kan vara att man arbetat dessförinnan som statssekreterare på Socialdepartementet åt Sven Aspling.

Jag noterar och traskar vidare.

Tänk om någon kunde veta hur det kom sig att Svartenbrandt o Hellström blev kompisar. Om det var före eller efter mordet. Om Svarten sökte upp folk för att kolla så de inte sa att det var han de såg.
Kallas det ngt när tex mördare gör så?
O jag undrar ju om den där Ove Föllinge med är den Ove som hjälpte Svarten 2007.
Citera
2022-06-25, 22:34
Medlem
OPs planerade resa till Moskva har ju angivits som ett motiv till mordet. Men när bestämdes resan? Dvs hur lång tid hade eventuella anstiftare i så fall på sig att förbereda mordet?
Citera
2022-06-26, 00:34
Avstängd
Olof Palme dog av ett skjutvapen på samma sätt som svenska skjutvapen som Palme sålde dödade andra

http://larsamber.com/index.php/2017/10/17/189/
Citera
2022-06-26, 06:20
Medlem
The fact that it has been over 30 plus years and that the Björn Svanberg family has not handed in the S&W for investigation is beyond forgivable

That weapon should have been handed in once the family knew he had it and he was dead in 1987.

I wonder why they didn't - might you think they realized it was one of the most sought after handguns in the history of Sweden?
And then to know the Björn Svanberg hated Olof Palme beyond belief - he would lecture on and on about his hate.
No wonder they never got around the handing in a S&W
I guess now the handgun is considered a "collectors item" probably worth more than the 50M SEK
Sort of funny if you think about it...

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Well Anér blamed for the same reason as you why he din't got accused for "förtal av avliden".
Doesn't matter if it's Anér or anyone else. The reason why you haven't been accused may have serveral other causes. Or else we would have both AA and BS as murderers here.

I know you know pretty much about Björn Svanberg and his family...

You still don't get why people here won't listen to you?
You get angry and frustrated.
Citera
2022-06-26, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
OPs planerade resa till Moskva har ju angivits som ett motiv till mordet. Men när bestämdes resan? Dvs hur lång tid hade eventuella anstiftare i så fall på sig att förbereda mordet?

Hittade svaret själv. Inbjudan kom sommaren 1985. Resan bekräftad december 1985.
Citera
2022-06-26, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Hittade svaret själv. Inbjudan kom sommaren 1985. Resan bekräftad december 1985.
Kan du vara hygglo och länka om det är möjligt.
Citera
2022-06-26, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Kan du vara hygglo och länka om det är möjligt.

https://wpu.nu/images/4/46/Pol-YYYY-MM-DD_HA14551-00_SOPS%2C_Stay_Behind%2C_Nato.pdf

I DN artikeln.
Citera
2022-06-26, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Artikelserie av Ruben Agnarsson.

https://www.varldenidag.se/kulturserie/kommunistiska-kopplingar-till-palme-mordet-tegs-snabbt-ihjal/repvfn!9IhzVBvlD6tOhskq4kZMsA/

Gunnar Walls kommentar på sin blogg till artikeln:

Citat:
Den där artikeln är full av spekulationer och rena felaktigheter. Frånvaron av källhänvisningar är ju uppenbar för var och en som läser artikeln. Men påståendena är förstås svåra att värdera för den som inte har kunskaper i de ämnen som berörs.

Den som läser min bok Mörkläggning får perspektiv på det som skrivs om Ebbe Carlssons roll i Palmeutredningen – som synes framställs Ebbe som en sorts sanningsvittne i den aktuella artikeln. Jag skulle kunna skriva långt på bloggen om varför det är uppåt väggarna, Men jag gör inte det här och nu. Jag har ju skrivit om det tidigare.

I ett avsnitt av Mörkläggning behandlas – och vederläggs – också de konspirationsteorier om det så kallade Curielnätet som artikelförfattaren hänger sig åt.

Det som skrivs om tryckfrihetsdomarna mot tre vänstertidningar är också i allt väsentligt rena påhitten, utom att de tre tidningarna skrivit om polisspåret och att en del av det de skrivit faktiskt fälldes i tryckfrihetsmål. Dock inte i ett och samma mål utan i tre olika. Inget av de påståenden som åtalades kan härledas till propaganda från Moskva. Källorna till de åtalade uppgifterna var väl kända vid tiden för rättegångarna. Vad saken handlade om var var vittnesuppgifter om fyra poliser som förekom i det så kallade polisspåret, uppgifter som pekade på att de kunde ha haft att göra med mordet.

Det kan tilläggas att av de tre tidningarna var det bara en, Norrskensflamman (som tidningen hette då) som hade sympatier för regimen i Moskva. Att Internationalen inte hade det visade sig bland annat i tidningens mycket tydliga stöd åt den oberoende polska fackföreningsrörelsen Solidaritet. Men tidningarnas uppfattningar om Sovjetregimen var ju bara relevant om det fanns anledning att tro att det var från Moskva som polisspåret kom. Jag har en känsla av att skribenten Agnarsson snarast försöker lansera en sådan koppling för att bilda någon sorts motvikt till den betydligt mer välunderbyggda uppfattningen att PKK-spåret har kopplingar till regimen i Turkiet.

Att Agnarsson kan komma med så svepande och osanna påståenden om de här rättegångarna beror förstås på att så lång tid gått och att folk inte minns eller inte var med på den tiden. Därför kan det förtjäna att påpekas att en protest mot tryckfrihetsåtalen undertecknades av ett mycket stort antal företrädare för kulturlivet. Bland dem som skrivit under märktes Olof Lagercrantz, Hans Alfredson och Ingrid-Segerstedt-Wiberg. Det hade knappast skett om det handlat om att tidningarna krängt några billiga lögner från Moskva.

Det kan också tilläggas att i Internationalens fall fälldes bara den ena av två åtalade artiklar, inte den andra. Och vad som stod på spel i rätten var inte alls om det vi skrivit var sant eller inte. Åtalet gällde att vi hade namngivit poliserna.
Citera
2022-06-26, 19:22
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Gunnar Walls kommentar på sin blogg till artikeln:

En något svepande sammanfattning har fått ett något svepande svar.

I de kommande artiklarna finns förhoppningsvis nya konkreta
uppgifter från de dokument som omnämns.
Citera
2022-06-26, 21:53
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
En något svepande sammanfattning har fått ett något svepande svar.

I de kommande artiklarna finns förhoppningsvis nya konkreta
uppgifter från de dokument som omnämns.
Det blir en brännpunkt med Pierre Schori.
Jag tycker att Pierre Schori verkar vara en hyvens karl och att han är en diplomat av rang.
Men det är bara jag.

Hans ursprung är intressant, schweiziskt. (europas smålänningar)
Att hans familj tog emot judar som flydde över sundet under kriiget.
Senast redigerad av Gothus 2022-06-26 kl. 21:58.
Citera
2022-06-27, 15:17
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Det blir en brännpunkt med Pierre Schori.
Jag tycker att Pierre Schori verkar vara en hyvens karl och att han är en diplomat av rang.
Men det är bara jag.

Hans ursprung är intressant, schweiziskt. (europas smålänningar)
Att hans familj tog emot judar som flydde över sundet under kriiget.

Schori, Guriel, Blake, Blau. Det vore intressant att känna till
de precisa relationerna mellan de här personerna.
Citera
2022-06-27, 20:38
Medlem
Jag vill minnas att Christer Pettersson särskilt bad polis och åklagare att hålla sina två systrar utanför utredningen. Jag vill också minnas att CP i någon TV-intervju speciellt berättade att, till polisens fördel, att systrarna aldrig någonsin varit hörda i utredningen.

Dock om man tittar i liggaren avsnitt KD-10792, så finns ett antal band som innehåller förhör med syskonen 1989-01-03 och framåt, och det låter väl också rimligt att polisen förhörde dem om CP som person.

Jag begärde ut banden (utan direkt några egentliga utsikter att få bifall), men intressant att Polisen idag svarade att banden inte kunde påträffas, även om de skulle digitaliserats 2015-10-07 (varför så långt efteråt? TK-banden raderades ju långt innan tex.) Går det ens att begära ut video/audio från utredningen? De skriver att de inte lämnar ut material digitalt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in