2022-02-02, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Klart jag är allvarlig! I detta fall talar du om signalement i form av längd som inte stämmer in på vad vittnena vid mordplatsen har beskrivit. De har sett den verklige mördaren utan tvivel.
Du förkastar alla deras uppgifter om längd i detta fall.

Wesslén har sett en person/kund i sin taxibil. Sveavägen - Rådmansgatan ca 23:50.
Där han senare verkar erinra sig att mannen hade Växjö-dialekt?

Angående knyta annat vid sidan om så var det just det jag frågade om. Vad skulle BJ till Häggvik att göra?
Du måste väga upp rejält med andra uppgifter när du går på nåt så svagt som "dialekt i en taxibil", och att du förkastar samtliga mordplatsvittnens uppfattning om längden på GM.
Det är väl inte svårt att förstå?
Du missar helt poängen. Jag är ute efter att ingenjören ska tas in för förhör. Jag säger inte att det är han men man kan inte undgå att det finns saker som ska redas ut innan han avföres. Omvänt, med ditt tänk så ska man avföra alla andra som inte är ca 180 cm. Det är inte heller klokt. Ska man tänka likadant med att man ska avföra alla med stövlar fast de stämmer in på allt annat? Du snävar in dig själv. Vad ingenjören skulle göra i Häggvik? Tror du att en GM tar taxin till sin hemadress?
Citera
2022-02-02, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Karl-Erik Arnström och hans polishund var med i mördarjakten inom en halvtimma efter MOP. Omnämns här : http://politiskamord.com/p4imlistor.html

Intressant, det hade jag missat - Jeppssons uppgifter hade varit värt att utgå ifrån, där han tappade mannen som försvann bakom en bil. Sen om Arnströms hund var av bevakning/skydds-utbildad eller specifik sökhund hade spelat in. Tack för upplysning!
Citera
2022-02-02, 17:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmesPojkar
Du missar helt poängen. Jag är ute efter att ingenjören ska tas in för förhör. Jag säger inte att det är han men man kan inte undgå att det finns saker som ska redas ut innan han avföres. Omvänt, med ditt tänk så ska man avföra alla andra som inte är ca 180 cm. Det är inte heller klokt. Ska man tänka likadant med att man ska avföra alla med stövlar fast de stämmer in på allt annat? Du snävar in dig själv. Vad ingenjören skulle göra i Häggvik? Tror du att en GM tar taxin till sin hemadress?

Din poäng om förhör var inte det jag kommenterade nu. Den har du redan fått svar på, där jag håller med.
Min kommentar avsåg ditt försök att försöka göra Wessléns uppgifter starkare vad dom är, samt detta med BJ's längd vs mordplatsvittnenas uppfattning av detta.

Mitt tänk är inte alls att avföra alla som inte är 180cm(läs vad jag skrev istället) och ditt exempel med stövlar är ju rent trams.

Min poäng var visa att din teori vilar på riktigt osäkra grunder med dom argument du lyft.
1. Wesslens uppgift från december 1986
"Mannen har en mycket svag dialekt, som troligtvis kan härröra från södra Sverige.
Wesslen nämner Småland - Växjötrakten." (Befann sig sannolikt fler smålänningar i Sthlm-city denna kväll)
2. BJ's längd, där samtliga mordplatsvittnen uppfattat detta fel.
Citera
2022-02-02, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja du. Jag tror vi prickat huvudbonaden "i princip". Svårt att ange exakt. Mitt intryck är att det handlar om en keps som ligger lågt (vem gör inte det? ). Inte fluffig som en sufflé alltså.
Hubert Falks "sportmössa med skärm" blir bara mer och mer angeläget. Detta bevisar också att GM kommer från biografhållet runt 20:50 mot bokhandeln.

Detta stärker ytterligare att GM varit på 19 föreställningen av bröderna mozart, fått syn på OP vid biljettkassan och därefter bestämt sig för att planera att genomföra mordet.

Max Dager går Sveavägen norrut på västra sidan 22:50 och i höjd med bokhandeln ser han en person stå och stirra in mot bokhandeln. Här nämner Dager även att huvudbonaden var försedd med skärm.

Nu vet vi varför vittnena inte riktigt kunna sätta fingret på vad för typ av huvudbonad det är. Vissa säger keps. Andra stickad mössa. Skärmen var antagligen väldigt liten att den i många positioner inte var synbar.
Senast redigerad av valet2022 2022-02-02 kl. 18:23.
Citera
2022-02-02, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Din poäng om förhör var inte det jag kommenterade nu. Den har du redan fått svar på, där jag håller med.
Min kommentar avsåg ditt försök att försöka göra Wessléns uppgifter starkare vad dom är, samt detta med BJ's längd vs mordplatsvittnenas uppfattning av detta.

Mitt tänk är inte alls att avföra alla som inte är 180cm(läs vad jag skrev istället) och ditt exempel med stövlar är ju rent trams.

Min poäng var visa att din teori vilar på riktigt osäkra grunder med dom argument du lyft.
1. Wesslens uppgift från december 1986
"Mannen har en mycket svag dialekt, som troligtvis kan härröra från södra Sverige.
Wesslen nämner Småland - Växjötrakten." (Befann sig sannolikt fler smålänningar i Sthlm-city denna kväll)
2. BJ's längd, där samtliga mordplatsvittnen uppfattat detta fel.
skärp dig, har inte förstärkt wesslens vittnesmål.
Min uppfattning om vittnens syn på GM längd är inte mer värt än att hälften av vittnena på mordplatsen kan avfärdas med ditt tankesätt. Om hälften sett en rock o andra hälften sett en jacka så ska man alltså ej bry sig om ena halvan? Allt är inte svart eller vitt, det finns grått också. Plus ett gäng till kulörer som ingenjören skulle säga.
Citera
2022-02-02, 18:40
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valet2022
Hubert Falks "sportmössa med skärm" blir bara mer och mer angeläget. Detta bevisar också att GM kommer från biografhållet runt 20:50 mot bokhandeln.

Detta stärker ytterligare att GM varit på 19 föreställningen av bröderna mozart, fått syn på OP vid biljettkassan och därefter bestämt sig för att planera att genomföra mordet.

Max Dager går Sveavägen norrut på västra sidan 22:50 och i höjd med bokhandeln ser han en person stå och stirra in mot bokhandeln. Här nämner Dager även att huvudbonaden var försedd med skärm.

Nu vet vi varför vittnena inte riktigt kunna sätta fingret på vad för typ av huvudbonad det är. Vissa säger keps. Andra stickad mössa. Skärmen var antagligen väldigt liten att den i många positioner inte var synbar.

Hubert Falk sa liten skärm vid ett tillfälle. Så det stämmer nog att den var ganska liten.

Uppslaget med Thunström och hans fästmö på 19-föreställningen har jag överklagat maskningen till kammarrätten. Hoppas få läsa lite mer. I så fall postar jag det här igen.
Citera
2022-02-02, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Har lagt lite tid på att läsa vad vittnen sagt om huvudbonad .I huvudsak Grandmannens då det var motljus och mörker på mordplatsen som gjorde det svårt att se. De flesta vittnena på mordplatsen såg också mannen under väldigt kort tid. jag tror att Grandmannen och GM är samma person och att beskrivning av Grandmannens huvudbonad därför även gäller för GM.

Stark , ca 20.55 :
Förhör 1 860302 Mössa som var knuten upptill.
Förhör 2 860417 Brunaktig(osäker uppgift) troligen mörkbrun huvudbonad med något som var knutet upptill ,det fanns något som hängde som kanske var ett snöre.

Kommentar: Stark ser mannen utanför Grand ca 20.55 , tyckte mannen såg fånig och ”bonnig” ut. I princip samma som Knubb sa. Mellanblå jacka , material liknande bävernylon. Mannen hade troligtvis händerna instoppade i fickor i brösthöjd . Jämför Mårten P:s vittnesmål med samma typ av jacka , bävernylon,raka fickor nedtill och snedställda upptill som det går att stoppa in händerna i. Högst troligt samma man Stark sett som Lars K och Mårten P sett.

Hubert Falk , ca 21.00-21.15 :
Förhör 1 860303 Mörk eventuell blå skidmössa med skärm och öronlappar.
Förhör 2 860429 Blå mössa med skärm och öronlappar.

Kommentar : Falk ser mannen mellan ca 21.00 -21-15 när han väntar på bussen vid hållplats utanför Grand. Mannen går fram och tillbaka mellan busshållplatsen och biografen. Jackan kan ha haft en tjockare krage , kläderna var av äldre modell.

Max Dager, ca 22.50 :
Förhör 1 860309 En mössa eller keps med troligtvis en tofs på skulten. Huvudbonaden beskrivs som något bullig och försedd med något slags tofs och vad Dager uppger så bör densamma vara försedd med skärm.
Förhör 2 860421 Beige keps ”bullig” med stor kulle , eventuellt med stor knapp högst upp(osäker uppgift).

Kommentar: Dager passerade Grand vid ca 22.50 ,personen uppehöll sig vid fönstret till bokaffären med ryggen vänd mot Dager. Täckjackan som gick nedför stussen gav ett ”smutsigt intryck” , grå-blå färg . Kragen något uppdragen i nacken. Dager kan inte utesluta att en del uppgifter han lämnat om mannen är felaktiga.

Lars Knubb , ca 23.10:
Förhör 3 870622 Sportmössa med skärm.

Kommentar : Knubb såg mannen utanför Grand ca 23.10 , mannen såg lantligt fånig ut och gjorde ett töntigt intryck . Knubb säger skidkläder i Domusstil från 50-60 talet .Falk säger skidmössa och kläder av äldre modell . Högst troligt samma man som de sett.

Margareta Storhök , ca 23.10-23.15 :
Förhör 1 860303 Ljusbrun mössa med uppfällda öronlappar.
Förhör 2 860417 Beige eller ljusbrun keps med öronlappar knutna upptill.

Kommentar : Storhök ser mannen under ca 5minuter . Hon ser mannen utanför när hon i foajen väntar på Korhonen och när de går ut. Båda har garanterat sett samma man.

Anneli Korhonen , ca 23.15:
Förhör 1 860301-2 skärmmössa typ keps i okänd färg.
Förhör 2 860418 ”en sådan keps som Lenin använde” , grå eller blå.

Kommentar : Korhonen ser mannen ca 23.15 utanför biografens entredörrar när han står och stirrar in i foajen och när hon går ut tillsammans med Storhök.

Mårten Palme , ca 23.15 :
Förhör 1 860301 Keps med knäppe till skärmen.
Förhör 2 860302 Keps av ”ovanlig” modell , den beskrivs som eventuellt stickad med en slät yta och med skärm, Färgen var mörk , okänt vilken.

Kommentar : MP ser mannen ca 23.15 strax norr om bokhandeln när mannen står och tittar in i möbelhandels skyltfönster . Mannen följer efter LOP när MP med flickvän passerar honom.
Blå täckjacka liknande som många andra vittnen beskrivet , bävernylon , raka och snedställda fickor.
Händerna instuckna i de snedställda fickorna i brösthöjd. Högst troligt samma man som Stark tidigare sett.

Anders Bengtsson, ca 23.21 :
Förhör 1 860301 Mörk eller mörkblå stickad mössa som var hoprullad ett par ggr.
Förhör 2 860304 En grovt stickad mössa på sitt huvud så att den täckte öronen och att mössan var liksom uppvikt med breda och en bred uppvikt kant som gick runt huvudet. Säker på att mössan hade en mörkblå färg.
Förhör 3 870325 På huvudet en mörkblå eller svart stickad mössa vars kant är upprullad på sådant sätt att den står ut och syns tydligt. Mössan går dock ner ganska långt baktill i nacken (och rockkragen döljer också hår och nackparti). Hans uppfattning är att mössan hade s.k. ribbstickning uppifrån och ner.

Kommentar: Den något omtöcknade AB ser mannen framför sig kort innan mordet .Min uppfattning är att AB bara såg mannens huvudbonad bakifrån och därför inte kunde se en skärm. Anders Delborn som såg det från en annan vinkel snett framifrån uppfattade skärmen även om han gjorde en felaktig tolkning av huvudbonaden.

Som andra vittnen så säger AB att mannens jacka hade en krage .Den var uppfälld så att den dolde hår och nackparti. Mannen beskrivs även som med kort hals , litet huvud , uppdragna axlar mm . Min teori är att kragen varit uppfälld så att en tjockare kant på kragen i motljus och mörker sett ut som upprullad kant i nederkant på mössan.

Vittne Sturegatan EFE 14473 , ca 23.35-23.40 :
Stickad ljus mössa , möjligen beige med inlägg av andra färger.

Kommentar : Vittnet Stark ser mannen ca 23.35-40 Mannen och vittnet går norrut på Sturegatan. Mannen på vänster sida och vittnet snett bakom på höger sida om gatan som jag uppfattar det.
Mörkblå täckjacka som räckte ner till mitten av låret. Jackan var av tunt material med stora rutor (liknande beskrivning som flera andra vittnet gjort). Vittnet lägger märke till mannen därför att han är larvigt och gammalmodigt klädd (jämför Knubbs , Starks , Falks beskrivningar).

Mannen springer norrut när en polisbil med tjutande sirener svänger in på Sturegatan och mannen försvinner sen springande västerut in på Östermalmsgatan.

Sammanfattning :

Inget av vittnena har beskrivet något som liknar en ”gubbakeps” .

Stark , Max Dager , Margareta Storhök och vittnet på Sturegatan säger färg beige/ljusbrun-,brunaktig.
Korhonen som kort såg samma man som Storhök säger grå eller blå och den har kanske därför haft inslag av andra färger.

Margareta Storhök som såg mannen under längst tid i ljuset inne från foajen har troligtvis rätt om färgen. Kvinnor är nog bättre på att lägga märke till färger .3st kvinnor av 4 är också ganska överens här.

De som beskriver mössan som mörkblå eller svart har antagligen sett den i mörker eller motljus (samma fenomen som de som beskriver en ¾ lång blå tunnare täckjacka som svart rock i motljus,mörker).

I princip alla är överens om att mössan hade skärm så det bör stämma.MP säger även skärm av slätt material med knäppe.

En del beskriver huvudbonaden som mössa med skärm och en del som keps och någon skiftar från förhör 1 och 2. Alltså en skärmmössa typ keps , något platt och lite bullig uppepå. Högst troligt stickad också , eventuellt ribbstickad.

Öronlappar är Falk och Storhök som båda såg mannen under längre överens om. Knutna upptill.

Knubb och Falk beskriver huvudbonaden som skid- , sportmössa med skärm.
Män som generellt är bättre på sport lägger nog bättre märke till sådant så det tror jag också stämmer.

Eventuellt hade huvudbonaden även en tofs i ett snöre . Dager och Stark.
Vittnena är som sagt överens i mycket. Det är så mycket som går ihop att det är skumt hur polisen och flera ur allmänheten fortfarande har svårt att fastslå att mössan var försedd med en liten skärm. Och att det var en mörkblå täckjacka som gick ner mot låret.

Var kan man se Starks förhör? Dagers förhör som jag hittar verkar inte nämna det som du säger?
Citera
2022-02-02, 19:01
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Vittnena är som sagt överens i mycket. Det är så mycket som går ihop att det är skumt hur polisen och flera ur allmänheten fortfarande har svårt att fastslå att mössan var försedd med en liten skärm. Och att det var en mörkblå täckjacka som gick ner mot låret.

Var kan man se Starks förhör? Dagers förhör som jag hittar verkar inte nämna det som du säger?

Jag laddade upp förhören här igen.

Max Dager
https://drive.google.com/file/d/1upW...ew?usp=sharing

Stark
https://drive.google.com/file/d/1rqm...ew?usp=sharing
Citera
2022-02-02, 19:06
Medlem
Citat:

Detta går ju dock inte ihop så väldigt bra med vad vittnena på mordplatsen säger och inte heller YN?
Citera
2022-02-02, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag laddade upp förhören här igen.

Max Dager
https://drive.google.com/file/d/1upW...ew?usp=sharing

Stark
https://drive.google.com/file/d/1rqm...ew?usp=sharing
"Smutsigt intryck" från Dager är intressant utöver allt annat. Lär nog stämma överens med en person som är gammalmodigt klädd eller bonnig som vittnen på grand och Sturegatan säger. Problemet är bara längden där Dager säger 160-170 cm. Troligen har han tagit fel.

Stark säger töntig, bonnig och fånig. Knubb säger likadant.

20:50 lämnar Stark biografen och ser hur mannen står där. Troligen har GM efter det gått mot busshållplatsen där Falk står.

Stark säger markerat hakparti och ljust brett ansikte. Var det inte andra vittnen som också sa något om hakan? Stora ljusa kindkotor verkar också vara något som Stark reagerar på. Lisbet Palme säger väl något om kinderna?

Stark nämner ju brun mössa. Andra grandvittnen säger ju beige. Tror även kvinnan på Sturegatan säger brun. Kan knappast vara en slump.

Enligt mig har gärningsmannen flytt Östermalmsgatan västerut. Det kan finnas en väldigt hög chans att vår gärningsman bodde på gruppboendet Nalen på Östermalmsgatan 48. Kan vi få ut bilder på alla de här männen som bodde där den tiden så kan jag nästan säga att vår gärningsman är identifierad, speciellt om han såg ut som fleksnes/Björn Gustafsson och har markerad haka och stora kindknotor.
Citera
2022-02-02, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Detta går ju dock inte ihop så väldigt bra med vad vittnena på mordplatsen säger och inte heller YN?
Du måste ju förstå att vittnena på mordplatsen plus YN iakttog under sämre förhållanden och under mindre tid. Sånt spelar roll. Det finns dessutom uppgifter av ögonvittnen som stämmer överens med vad grandvittnen sagt. Sammantaget råder det inget snack om att grandmannen är gärningsmannen. Det är det enda logiska. Det är för mycket som går ihop. Man kan bilda en kedja över GM från grand till mordplatsen utifrån vittnesuppgifter.

Men jag förstår att du lobbar starkt för SE som gärningsman, så det är nog ingen idé att försöka övertyga dig.
Senast redigerad av valet2022 2022-02-02 kl. 19:30.
Citera
2022-02-02, 19:35
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
"Smutsigt intryck" från Dager är intressant utöver allt annat. Lär nog stämma överens med en person som är gammalmodigt klädd eller bonnig som vittnen på grand och Sturegatan säger. Problemet är bara längden där Dager säger 160-170 cm. Troligen har han tagit fel.

Stark säger töntig, bonnig och fånig. Knubb säger likadant.

20:50 lämnar Stark biografen och ser hur mannen står där. Troligen har GM efter det gått mot busshållplatsen där Falk står.

Stark säger markerat hakparti och ljust brett ansikte. Var det inte andra vittnen som också sa något om hakan? Stora ljusa kindkotor verkar också vara något som Stark reagerar på. Lisbet Palme säger väl något om kinderna?

Stark nämner ju brun mössa. Andra grandvittnen säger ju beige. Tror även kvinnan på Sturegatan säger brun. Kan knappast vara en slump.

Enligt mig har gärningsmannen flytt Östermalmsgatan västerut. Det kan finnas en väldigt hög chans att vår gärningsman bodde på gruppboendet Nalen på Östermalmsgatan 48. Kan vi få ut bilder på alla de här männen som bodde där den tiden så kan jag nästan säga att vår gärningsman är identifierad, speciellt om han såg ut som fleksnes/Björn Gustafsson och har markerad haka och stora kindknotor.

En annan intressant sak med Dager är att efter "smutsigt intryck" på jackan så säger han grå-blå färg.

Nicola F säger att den man han mötte , den s.k. tensonmannen hade en en jacka i färg som ryggen på stockholmskatalogen A-M. Den färgen skulle jag också vilja beskriva som grå-blå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in