Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-24, 17:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Att name-droppa alla möjliga mer eller mindre ljusskygga intresseorganisationer och kalla dom "transnationellt nätverk" ger vid en organisationbedömning en låg relevans.

Eller med en rannsakande fråga; Vem bestämmer?

Vem auktoriserade mordet av Sveriges statsminister?

Har du det namnet?

Märk att jag inte har någon invändning på att någon individ med anknytning till någon av de organisationer du namnger skulle kunna vara delaktig i mordet.

Men ursäkta att jag skriver det men jag föredrar John Le Carré's beskrivning av den internationella vapenhandelns anknytning till narkotikakartellerna i Sydamerika, då Medellin-kartellen, nu Clan del Golfo, och hans beskrivning av hur MI6 och CIA agerar för att skydda sina intressen än en skrivbordsteoretisk ansats att misstänkliggöra än den än den andre.
Edit: Märk att den publicerades 1993 med Iran-Contras / MOP i backspegeln. Den har faktiskt en viss relevans.

Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Night_Manager
Ted Shackley var Station Chief i Miami (JMWAVE) när JFK mördades.

Ted Shackley var den som privatiserade stora delar av CIA när Carter och Turner försökte rensa organisationen på det gamla korrupta "old boys network".

Innan även Shackley fick sparken så tog han över Angletons jobb som CIA's liaison till bland andra Israelisk säkerhetstjänst.

Det var Shackley's privatiserade CIA som till stor del användes av Reagan-administrationen i dess "October Surprise" och senare under Iran-Contra.
1. OP försökte sätta stopp för Iran/Irak-kriget och därmed en ytterst lukrativ vapenhandel samt att Israels två starkaste fiender förstörde varandra istället för, Israel.

2. OP försökte att skapa en kärnvapenfri zon i Norden och hotade därmed Reagan-adminstrationens strategi för att vinna det Kalla kriget genom att 'kapprusta sönder' den Sovjetiska ekonomin.
Det är samma nätverk som överlappar i båda fallen och där som mördarna, allt annat lika, med största sannolikhet står att finna.

JFK och OP förde i princip samma politik. Fred, avspänning och détente med Öst-blocket och konfronterade därmed i allt väsentligt samma transnationella krafter med överlapp både i tid och persongalleri.

Dvs, OM det låg en konspiration även bakom mordet på OP så är det endast USA/NATO/säkerhetstjänster som har den institutionella makten och uthålligheten att lägga locket på under så lång tid.

Means, motive and opportunity + makten att lägga locket på.
Citera
2022-01-24, 17:54
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja det betyder ju lite bullig, inte bullig.

Sa LP att den slutar en bra bit nedanför midjan?

Inte i första förhöret men hon preciserade det lite mer sen :

...jacka som jag uppfattade ungefär som att den gick kanske 3 dm ned från midjan, kanske litet mera, 3-4 dm. Alltså ingen midjejacka, blå, marinaktig färg så där...
Citera
2022-01-24, 17:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Inte i första förhöret men hon preciserade det lite mer sen :

...jacka som jag uppfattade ungefär som att den gick kanske 3 dm ned från midjan, kanske litet mera, 3-4 dm. Alltså ingen midjejacka, blå, marinaktig färg så där...

När är "sen"?
Citera
2022-01-24, 17:58
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
När är "sen"?

890918
Senast redigerad av HAARP 2022-01-24 kl. 18:11.
Citera
2022-01-24, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Ted Shackley var Station Chief i Miami (JMWAVE) när JFK mördades.

Ted Shackley var den som privatiserade stora delar av CIA när Carter och Turner försökte rensa organisationen på det gamla korrupta "old boys network".

Innan även Shackley fick sparken så tog han över Angletons jobb som CIA's liaison till bland andra Israelisk säkerhetstjänst.

Det var Shackley's privatiserade CIA som till stor del användes av Reagan-administrationen i dess "October Surprise" och senare under Iran-Contra.
1. OP försökte sätta stopp för Iran/Irak-kriget och därmed en ytterst lukrativ vapenhandel samt att Israels två starkaste fiender förstörde varandra istället för, Israel.

2. OP försökte att skapa en kärnvapenfri zon i Norden och hotade därmed Reagan-adminstrationens strategi för att vinna det Kalla kriget genom att 'kapprusta sönder' den Sovjetiska ekonomin.
Det är samma nätverk som överlappar i båda fallen och där som mördarna, allt annat lika, med största sannolikhet står att finna.

JFK och OP förde i princip samma politik. Fred, avspänning och détente med Öst-blocket och konfronterade därmed i allt väsentligt samma transnationella krafter med överlapp både i tid och persongalleri.

Dvs, OM det låg en konspiration även bakom mordet på OP så är det endast USA/NATO/säkerhetstjänster som har den institutionella makten och uthålligheten att lägga locket på under så lång tid.

Means, motive and opportunity + makten att lägga locket på.

Har du gjort det till en sport att inte svara på frågor?

När du nämner Ted Shackley så skall du inte glömma hans Vietnam period.

Citat:
In the early 1960s, Shackley's work included being station chief in Miami, during the period of the Cuban Missile Crisis, as well as the Cuban Project (also known as Operation Mongoose), which he directed.
He was also said to be the director of the "Phoenix Program" during the Vietnam War, as well as the CIA station chief in Laos between 1966–1968, and Saigon station chief from 1968 through February 1972. In 1976, he was appointed Associate Deputy Director for Operations, second in charge of CIA covert operations.
Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Theodore_Shackley

Phoenix Program

Citat:
Agencies and individuals involved in the program
* The CIA

* United States special operations forces

* U.S. Army intelligence collection units from the U.S. Military Assistance Command, Vietnam (MACV—the joint-service command that provided command and control for all U.S. advisory and assistance efforts in Vietnam)
Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Phoenix_Program

Citat:
Military Assistance Command, Vietnam – Studies and Observations Group (MACV-SOG) was a highly classified, multi-service United States special operations unit which conducted covert unconventional warfare operations prior to and during the Vietnam War.
Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Military_Assistance_Command,_Vietnam_%E2%80%93_Stu dies_and_Observations_Group

Dom hade bland annat en ring med beteckningen MACV-SOG. Se länk
https://images.app.goo.gl/p1MSpq4Tocr7nJvy8

Lyfter ett gammalt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Korvgubben blev rädd för en utländskille med döskalle-ring. En sådan ring är insignia för SOG/OMEGA från CIA. Detta är CIAs operativa paramilitära elitförband.

Citat:
Vid 00-tiden samma kväll fick Najic besök vid korvkiosken ay tre män, vilka uppträdde konstigt. De verkade bara ha intresse att studera hur Najic såg ut.

Han kommer ihåg att två av männen var ljusa och den tredje mannen mörk. Den mörke mannen var tatuerad på vänster hand mellan pek- och långfinger.

Den mörke mannen bar på en klackring av silver eller nickel. Ringen var med en dödskalle, Najic har blivit uppskrämd av ovannämnda besök.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03-24_E23-00-C_Ljubisa_Najic.pdf/2

Jo, det kan ha varit ex MACV-SOG delaktiga i MOP och med stöd av sk "vietnam-desertörer"/underrättelseofficerare som exv Clifford Gaddy gift med EAP:s partiordförande som sågs på Grand hade full koll på paret Palme.
Se länk: https://wpu.nu/wiki/G%C3%B6ran_Fredricius

Det gäller ju att få ner det hela till Sveavägen på ett relevant sätt.

Sen om det var Ted Shackley eller William Colby vill jag låta vara osagt men jag tänker mig att det var någon av de tre välklädda herrarna som Pihlgren såg cirka 23:15 mordkvällen utanför Grands entré när makarna Palme började sin promenad söderut på Sveavägen.

Citat:
Anneli Pihlgren L851-00-A Kort sammanfattning
Om biobesök och tre välklädda män utanför Grands entré kl. 23:15 mordkvällen.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Uppslag:L851-00-A
Citera
2022-01-24, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Åter igen, GM hade ingen blå täckjacka!
Av 20 vittnen var L.P som sa så, sannolikt var det AB hon såg. Och GM drog på en gång. Hade ingen konstig spring eller gångstil heller.
Fanns ett annat vittne förutom SE som har varit märklig, och det är L.J rampljus eller medvetet förvirra?
LL nämner mörkblå lite längre täckjacka.

Jeppsson säger jacka. Till och med blå täckjacka i sitt förhör i april 1986. Nämner även att det syns som att GM har en keps på sig. Snett bakifrån ur den positionen kan han iaktta den där skärmen på sportmössan med uppknäppta öronlappar.

LP nämner täckjacka.

Precis som alla vittnen på grand, LN, NF.

Folk måste sluta tro att GM var någon välklädd spänstig agent med mörk stilren trenchcoat...

Det här var en jävla lodis och nolifer.

Jeppsson säger att GM sprang något framåtlutad. Vi har hört framåtlutad från flera grandvittnen och eventuellt från andra vittnen, som kvinnan i bilen.
Senast redigerad av valet2022 2022-01-24 kl. 18:39.
Citera
2022-01-24, 19:08
Avstängd
Citat:
Har du gjort det till en sport att inte svara på frågor?
Du ber mig namnge de som ingick i konspirationen bakom mordet på Olof Palme, vilket jag givetvis inte kan.

Min poäng är fortfarande att det VISST kan finnas personkopplingar mellan mordet på JFK och mordet på OP, 23 år senare och förklarade med breda penseldrag hur det nätverket i så fall såg ut över tid.

Inget annat.

Citat:
När du nämner Ted Shackley så skall du inte glömma hans Vietnam period.

Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Theodore_Shackley

Phoenix Program

Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Phoenix_Program

Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Military_Assistance_Command,_Vietnam_%E2%80%93_Stu dies_and_Observations_Group

Dom hade bland annat en ring med beteckningen MACV-SOG. Se länk
https://images.app.goo.gl/p1MSpq4Tocr7nJvy8
Visst, eller Laos...eller hans koppling till Nugan Hand Bank i Australien/Saudiarabien...eller....

Jag nämner Shackley som exempel på en högt uppsatt person som var mycket aktiv i aktuellt nätverk både vid tiden för mordet på JFK och vid tiden för mordet på OP = kan mycket väl finnas personkoppling mellan båda morden samt en gemensam uppdragsgivare.

Citat:
Lyfter ett gammalt inlägg.
heheho
Korvgubben blev rädd för en utländskille med döskalle-ring. En sådan ring är insignia för SOG/OMEGA från CIA. Detta är CIAs operativa paramilitära elitförband.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Jag delar i allt väsentligt signaturen Heheho's syn på mordet på OP och även övrigt med mindre direkt bäring på trådämnet. Synd att han inte verka skriva i tråden så mycket längre.

Citat:
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03-24_E23-00-C_Ljubisa_Najic.pdf/2

Jo, det kan ha varit ex MACV-SOG delaktiga i MOP och med stöd av sk "vietnam-desertörer"/underrättelseofficerare som exv Clifford Gaddy gift med EAP:s partiordförande som sågs på Grand hade full koll på paret Palme.
Se länk: https://wpu.nu/wiki/G%C3%B6ran_Fredricius
Mycket intressant, tack. Mer sånt 👍

Citat:
Det gäller ju att få ner det hela till Sveavägen på ett relevant sätt.
Absolut, men ibland krävs det att man höjer blicken.

Citat:
Sen om det var Ted Shackley eller William Colby vill jag låta vara osagt
Jag tror inte att Colby var inblandad i något av morden, men utesluter inte Shackley, som sagt.

Citat:
men jag tänker mig att det var någon av de tre välklädda herrarna som Pihlgren såg cirka 23:15 mordkvällen utanför Grands entré när makarna Palme började sin promenad söderut på Sveavägen.

Källa: https://wpu.nu/wiki/Uppslag:L851-00-A
OM de inte ingick i mordkonspirationen så borde det vid det här laget ha framkommit vilka de var och i vilket ärende de var ute.

Instämmer.

Som sagt, den i mitt tycke mest intressanta IDENTIFIERADE individen är fortfarande VG. Det finns alldeles för många 'lustiga små sammanträffanden' och andra indikationer på att han hade någon form av koppling till MOP för att kunna avföra honom, så som bevisläget ser ut i dag.

Och då är det inte svårt att föreställa sig vem som i så fall var hans 'handler'.
Citera
2022-01-24, 19:13
Medlem
Citat:
Du ber mig namnge de som ingick i konspirationen bakom mordet på Olof Palme, vilket jag givetvis inte kan.

Min poäng är fortfarande att det VISST kan finnas personkopplingar mellan mordet på JFK och mordet på OP, 23 år senare och förklarade med breda penseldrag hur det nätverket i så fall såg ut över tid.

Inget annat.

Visst, eller Laos...eller hans koppling till Nugan Hand Bank i Australien/Saudiarabien...eller....

Jag nämner Shackley som exempel på en högt uppsatt person som var mycket aktiv i aktuellt nätverk både vid tiden för mordet på JFK och vid tiden för mordet på OP = kan mycket väl finnas personkoppling mellan båda morden samt en gemensam uppdragsgivare.

Jag delar i allt väsentligt signaturen Heheho's syn på mordet på OP och även övrigt med mindre direkt bäring på trådämnet. Synd att han inte verka skriva i tråden så mycket längre.

Mycket intressant, tack. Mer sånt 👍

Absolut, men ibland krävs det att man höjer blicken.

Jag tror inte att Colby var inblandad i något av morden, men utesluter inte Shackley, som sagt.

OM de inte ingick i mordkonspirationen så borde det vid det här laget ha framkommit vilka de var och i vilket ärende de var ute.

Instämmer.

Som sagt, den i mitt tycke mest intressanta IDENTIFIERADE individen är fortfarande VG. Det finns alldeles för många 'lustiga små sammanträffanden' och andra indikationer på att han hade någon form av koppling till MOP för att kunna avföra honom, så som bevisläget ser ut i dag.

Och då är det inte svårt att föreställa sig vem som i så fall var hans 'handler'.

If you say so.

När jag börjar skrapa på ytan så hittar jag ex. US Army - folk inte aktiva CIA - folk.
Senast redigerad av Utredaren 2022-01-24 kl. 19:18.
Citera
2022-01-24, 19:15
Avstängd
Citat:
If you say so.

När jag börjar skrapa på ytan så hittar jag f.d. US Army - folk inte aktiva CIA - folk.
Med bäring på MOP?
Citera
2022-01-24, 19:18
Medlem
Citat:
Med bäring på MOP?

Ja
Citera
2022-01-24, 19:20
Avstängd
Citat:
Ja
Här får du gärna lägga ut texten.
Citera
2022-01-24, 19:25
Medlem
Citat:
Här får du gärna lägga ut texten.

Ja, det tror jag säkert att du vill att jag skall göra men det är inte tid för det ännu.

Men några namn som du kan googla är

- Robert S Rose

- Clifford Gaddy

- Chip Tatum ( aka Eyvind Larsen 1986, bodde i Norge, kontakter med Medellin-kartellen.)

Alla tre US Army.

Jag har inte hunnit sammanställa bio på dom så du får googla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in