Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Tror att "löfte" och "kassaskåp" är två ord som feltolkats i några inlägg. Är tämligen säker på att ett dokument inte finns, utan att löftet är muntligt (kanske bekräftat med en handskakning) och med "statsministerns kassaskåp" avses sannolikt Olof Palmes huvud (hjärnan, alltså).
Ett skriftligt löfte är inte mycket värt om förutsättningarna ändras och den svenska statsministern är själv inte behörig att sluta avtal utan bemyndigande. Men ett "gentlemen´s agreement" är däremot något som väger tungt och är viktigt.
”Den har alltid legat i kassaskåpet hos statsministern”, säger
Dahlsten som svar på
Doppings fråga var man kan läsa säkerhetsgarantin - i Kvartals senaste podd.
Så åtminstone Dahlsten påstår det, det är ett faktum.
Sen är det frågan om vad en sådan i så fall innehåller.
Om det är sant.
A. Om det bara i
UD version är en utfästelse om stöd, så håller jag med Joe B. Vem ska ha det pappret? Det är ju inget fördrag under folkrätten.
B. Om
UD menar att det är en del i ett ömsesidigt avtal, så blir motfrågan annorlunda. Det skulle kunna gå att tänka sig att det skulle kunna framgå också svenska åtaganden enligt den sk.
Svenorda-överenskommelsen. En täckmantel under flygsäkerhet, där svenskt stöd till NATO/USA förbereddes. Problemet är att ingen, allra minst
UD själv såg till att informera pågående
ÖB Bengt Gustafsson om detta i så fall.
Ingvar Carlsson borde ju ha gjort det i alla fall. ÖB är ju inte vem som helst i den svenska statsbyggnaden, framförallt under kalla kriget.
Eftersom
Dahlsten har svårt med minnet när det gäller MOP, intar jag en skeptisk hållning till hans påstående. Det är fascinerande hur mycket som börjar flyta upp.
Cosi fan Tutte
Åshedens intervjuer
Dahlstens inlåsta garantier
Jag saknar
andersaanderssona nu. Hen sitter säkert och kluckar.