Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-15, 12:43
Medlem
Avdelningen udda metoder

"Palmegruppens tidigare spaningsledare Hans Holmér övervägde att “smyga in” på Invandrarverkets lokaler nattetid för att få fram uppgifter kopplade till PKK-spåret.

Det här framkommer i en inspelning gjord 1986 och som nu först publicerats i P3:s dokumentärserie “Palmeutredningen inifrån”.

Dåvarande rikskriminalchefen Tommy Lindström säger att han inte kände till uppgifterna men att de skulle kunna stämma.

DN-journalisten Ann-Marie Åsheden gjorde inspelningar löpande med spaningsledare Hans Holmér efter mordet på Olof Palme, det mot löfte om att det han sa inte skulle publiceras förrän efter att mordutredningen var klar. Hans Holmér avled 2002."

https://sverigesradio.se/artikel/hans-holmers-hemliga-plan-smyga-in-pa-invandrarverket-nattetid
Citera
2022-02-15, 13:01
Medlem
Adonis.s avatar
Har Palmes barn ngn gång varit föremål för mordutredningen?

Det ryktas ju att Olof var ngt av en tyrann privat & bör därför varit ganska illa omtyckt av både fru & barn, inte minst pga Palmes många kvinnoaffärer.

Har Joakim, Mårten & Mattias ngn gång under den tid som gått uttalat sig förtroligt & ärligt kring sin (tuffa?) barndom & kring själva mordfrågan?

Sönerna är väl egentligen inte ngn långsökt teori men min fråga är om den tidigare blivit behandlad. Isf med vilket resultat?

Mordgåtan behöver ju inte vara mer komplicerad än så. Detta förklarar ju även Lisbets desorienterade (falska?) & mycket svaga vittnesmål.
Senast redigerad av Adonis. 2022-02-15 kl. 13:05.
Citera
2022-02-15, 17:01
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Tror att "löfte" och "kassaskåp" är två ord som feltolkats i några inlägg. Är tämligen säker på att ett dokument inte finns, utan att löftet är muntligt (kanske bekräftat med en handskakning) och med "statsministerns kassaskåp" avses sannolikt Olof Palmes huvud (hjärnan, alltså).

Ett skriftligt löfte är inte mycket värt om förutsättningarna ändras och den svenska statsministern är själv inte behörig att sluta avtal utan bemyndigande. Men ett "gentlemen´s agreement" är däremot något som väger tungt och är viktigt.

”Den har alltid legat i kassaskåpet hos statsministern”, säger Dahlsten som svar på Doppings fråga var man kan läsa säkerhetsgarantin - i Kvartals senaste podd.
Så åtminstone Dahlsten påstår det, det är ett faktum.

Sen är det frågan om vad en sådan i så fall innehåller. Om det är sant.

A. Om det bara i UD version är en utfästelse om stöd, så håller jag med Joe B. Vem ska ha det pappret? Det är ju inget fördrag under folkrätten.

B. Om UD menar att det är en del i ett ömsesidigt avtal, så blir motfrågan annorlunda. Det skulle kunna gå att tänka sig att det skulle kunna framgå också svenska åtaganden enligt den sk. Svenorda-överenskommelsen. En täckmantel under flygsäkerhet, där svenskt stöd till NATO/USA förbereddes. Problemet är att ingen, allra minst UD själv såg till att informera pågående ÖB Bengt Gustafsson om detta i så fall.
Ingvar Carlsson borde ju ha gjort det i alla fall. ÖB är ju inte vem som helst i den svenska statsbyggnaden, framförallt under kalla kriget.

Eftersom Dahlsten har svårt med minnet när det gäller MOP, intar jag en skeptisk hållning till hans påstående. Det är fascinerande hur mycket som börjar flyta upp.

Cosi fan Tutte
Åshedens intervjuer
Dahlstens inlåsta garantier

Jag saknar andersaanderssona nu. Hen sitter säkert och kluckar.
Senast redigerad av 14thInt 2022-02-15 kl. 17:08.
Citera
2022-02-15, 17:34
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Hade Holmer en relation med Ebbe Carlsson? Och hur mycket kan detta påverkat utredningen? Ebbe fick väl full insyn i den? Vad tror ni?

En relation hade de såklart. Om du menar sexuell relation så har jag aldrig sett några belägg för det. Holmér var dock inte gay men klart han hypotetiskt kan ha varit bisexuell
Citera
2022-02-15, 18:21
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
”Den har alltid legat i kassaskåpet hos statsministern”, säger Dahlsten som svar på Doppings fråga var man kan läsa säkerhetsgarantin - i Kvartals senaste podd.

A. Om det bara i UD version är en utfästelse om stöd, så håller jag med Joe B. Vem ska ha det pappret? Det är ju inget fördrag under folkrätten.

B. Om UD menar att det är en del i ett ömsesidigt avtal, så blir motfrågan annorlunda. Det skulle kunna gå att tänka sig att det skulle kunna framgå också svenska åtaganden enligt den sk. Svenorda-överenskommelsen. En täckmantel under flygsäkerhet, där svenskt stöd till NATO/USA förbereddes. Problemet är att ingen, allra minst UD själv såg till att informera pågående ÖB Bengt Gustafsson om detta i så fall.
Ingvar Carlsson borde ju ha gjort det i alla fall. ÖB är ju inte vem som helst i den svenska statsbyggnaden, framförallt under kalla kriget.

Eftersom Dahlsten har svårt med minnet när det gäller MOP, intar jag en skeptisk hållning till hans påstående. Det är fascinerande hur mycket som börjar flyta upp.

Cosi fan Tutte
Åshedens intervjuer

Dahlsten har en förmåga att dyka upp. I samband med presskonferensen 2016 ville han likt DF m fl övertyga oss om att CP mördade Palme. Nu vill han övertyga oss om att Palme hade säkerhetskontrakt med USA vilket väl ska utesluta västmakterna som tänkbara Palmemördare.

Det är troligen bara en tidsfråga innan han bedyrar att Säpos hjältar på mordnatten spatserade i skinande rustningar fjärran från Tunnelgatan.

Det verkar som om KGB börjar ligga illa till i speglarnas teater. Åtminstone för tillfället.
Citera
2022-02-15, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schadler
MOP-youtubern Otto Ekevi kör också med ett lite lömskt upplägg i intervjuer. Ta t.ex. Palmemordsvittnet Inge Mårelius, det telefonsamtal Ekevi hade med dito och la ut på Youtube 13 januari 2022, "Pratar med vittnet Inge Mårelius – den enda som såg hela mordförloppet". Klippet är på drygt sju minuter - Mårelius får i samtalet redan på att samtalet kommer läggas ut på Ottos YT-kanal efter 6.15 m.s. Ekevi: "Jag spelar in det här på min mobil, är det okej att jag använder detta samtal?". Mårelius svar vid 6.22: "Ja, jag vill gärna höra hur fan det låter det du tänker använda!", "Det får du gärna skicka över till mig". Dvs, Ekevi spelar in Mårelius utan att informera Mårelius i förväg eller i början av samtalet. Han sa sedan i ett annat av sina Youtubeprogram att han hade eller haft en mer ordentlig, längre intervju med Mårelius på gång, men att det inte skett och att det var oklart om det skulle bli någon ytterligare intervju med Mårelius, vill jag minnas att Ekevi uttryckte. Inte så svårt att förstå om det är så att Mårelius avvaktar med att låta sig intervjuas än en gång av Ekevi...Ekevi har i perioder närmast tygellöst slängt upp Palmemordet-relaterat material på Youtube. Har sett obehärskat och småmaniskt ut mellan varven. Andra MOP-konton, vare sig det rör Youtube eller poddar och dylikt, har man kunnat se en röd tråd, diskurs, riktning med de Palmeavsnitt som sänts. Otto Ekevi har blandat hej vilt utan riktning. Tidigare i år sa han i nån livesändning något om att han avhållt sig från intervjuer med personer som Ole Dammegård (som tydligen kontaktat Ekevi, enligt vad Ekevi sagt för ett tag sedan i ett YT-klipp) och Claes Hedberg. Som Otto Ekevi håller på, om man tänker på de senaste veckorna, är det just ovederhäftiga Palmemordet-figurer som Dammegård och Hedberg, som Ekevi kommer dras till. Bara en tidsfråga.Intressant!
Han utlovade ju även en del 2 med Amk*ff inom snar framtid efter att det avsnittet släpptes. Det är längesen nu. Skulle ju även visas upp samtal med Ölveb*o och annat. Har Amk*ff också hoppat av efter att ha sett hur hans kanal blivit på senare tid?
Citera
2022-02-15, 18:53
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Dahlsten har en förmåga att dyka upp. I samband med presskonferensen 2016 ville han likt DF m fl övertyga oss om att CP mördade Palme. Nu vill han övertyga oss om att Palme hade säkerhetskontrakt med USA vilket väl ska utesluta västmakterna som tänkbara Palmemördare.

Det är troligen bara en tidsfråga innan han bedyrar att Säpos hjältar på mordnatten spatserade i skinande rustningar fjärran från Tunnelgatan.

Det verkar som om KGB börjar ligga illa till i speglarnas teater. Åtminstone för tillfället.

Icke att förglömma hur han tog udden av WT-diskussionerna genom att hävda att han blivit informerad av polisledningen om att det var ett gäng poliser som spanade privat. Som om det vore ett pittoreskt inslag i gatubilden. Något de gör ibland grabbarna.

Är det någon som sett skymten av dessa förhör, där det blev klarlagt?

Och hur kan en politisk ledning acceptera en sådan förklaring utan att skicka in en Klas Bergenstrand eller liknande för att veta vad som händer?
Citera
2022-02-15, 18:56
Grandvittnet Mikael Åström 2022-02-14 L-1572 https://drive.google.com/file/d/1dPXn3iRQ2zQHZ_18IqBT-_KrwVQXF5ld/view?usp=sharing
Förhör Susanne Larsson 2022-02-14 E-107-02 https://drive.google.com/file/d/1jqo6yFoJGI3RN7fSu7kOF7xXt9bqkZYX/view?usp=sharing
Svensk Bevakningstjänst väktare vid mordplatsen 2022-02-14 A-2613 https://drive.google.com/file/d/1QETMiYCT9NzWjcS-5wqolU3lQ3kEndqr/view?usp=sharing
Förhör och konfrontation med Ahmed Zahir 2022-02-14 E-15-02 https://drive.google.com/file/d/1hGFz9hAZFVEDYd2abSLjxTd6rOdgqL-p/view?usp=sharing

Undra om Polisen gjort slagningar på bankomatenuttagen och kanske kunde jämförde dem med misstänkta wt-gruppers personliga bankkonton. Då kan man bevisa att de var där vid en viss tid den 28/2 och kanske inte hemma som deras alibin säger.
Senast redigerad av jajagvinner 2022-02-15 kl. 19:25.
Citera
2022-02-15, 19:19
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:

Cosi fan Tutte
Åshedens intervjuer

Citat:

Intressant att ni kommenterar Dahlsten då jag också funderar en hel del kring hans syfte med att dyka upp i dessa sammanhang. Han är helt klart skum. Lustigt att BT och Jallai också förfäktar denna teori. Desinformation säger jag. Dahlsten, en person i Palmes närhet. Höll sig nära den sörjande änkan.🤔Dahlsten var inte lojal mot Palme utan bidrog nog till att misstänkliggöra honom är min gissning.
Citera
2022-02-15, 19:43
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Icke att förglömma hur han tog udden av WT-diskussionerna genom att hävda att han blivit informerad av polisledningen om att det var ett gäng poliser som spanade privat. Som om det vore ett pittoreskt inslag i gatubilden. Något de gör ibland grabbarna.

Är det någon som sett skymten av dessa förhör, där det blev klarlagt?

Och hur kan en politisk ledning acceptera en sådan förklaring utan att skicka in en Klas Bergenstrand eller liknande för att veta vad som händer?

Precis. Glömde hans WT-försök. Nej, här har vi utan tvekan en av Palmeutredningens största desinformatörer. Han är bara så pinsamt övertydlig med sitt syfte. Icke önskvärda spår ska rensas bort från agendan. Vem ger honom uppdraget?
Citera
2022-02-15, 19:53
Medlem
Det verkar i varje fall finnas en massa infallsvinklar på Palmemordet.
Här är en variant som berör Iran-Contras affären.

"I en till uppslaget fogad intervju med Rasine, publicerad i

Aftonbladet den 28 juli 1990 uppgav denne bl.a. att Olof Palme mörda-

des för sin kännedom om Iran-Contrasaffären, att Olof Palme själv

varit CIA-agent och att Lockerbie-attentatet skulle ha varit riktat mot

den svenske FN-kommissarien Bernt Carlsson på grund av att denne

visste lika mycket som Olof Palme om Iran-Contrasaffären."

https://wpu.nu/wiki/Sida:Ann-1999-09-13-JA25000-00_SOU_1999_88_Del_2_GRK_Granskningskommissionens_ bet%C3%A4nkande.pdf/168
Citera
2022-02-15, 20:06
Medlem
Citat:

Precis. Makt kommer alltid trumfa sanningen om MOP, ända till det blir opportunt att sanningen kommer fram. Så fram till Putin är begraven och Wallstreets bankirer lagt beslag på Rysslands guld blir det nog mer av "heta" KGB-spår i media från Theutenberg m.fl ärke-desinformatörer.

Förövrigt, jävlar vad patetiskt det är att kasta anonym skit på Otto i tråden. Använd er svartsjuka till ngt kreativt istället. Låt han göra sin grej. Vem har inte varit ung, full och dum. Må han läsa sig av misstag och fortsätta göra ett bra jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in