Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-10-19, 19:35
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Jo det är ju lätt – inte minst med mängden nytt material efter 20-06-10 – att halvt glömma bort de där CP-relaterade vittnesmålen som finns i fup:en, särskilt eftersom hela det avsnittet framstår som så extremt svajigt hanterat och rätt många bitar känns manipulerade på olika sätt.

Men det är väldigt fascinerande att i dag återbesöka och gå igenom fup:en och se hur materialet kring Oxen och Cedergren växte fram, inte minst eftersom det här ju är det avsnitt där knarkspanet står i centrum.

Dessutom högintressant att se framväxten samtidigt som alla övriga utredningsåtgärder rullade på (även om man sätter en parentes kring kurdspåret och lite annat). Med t.ex. protokollen från Ledningsgruppen m.m. går det ju nu att i ganska stor utsträckning rekonstruera de första årens utredningsförlopp och även få en liten inblick i hur olika känsliga uppgifter togs emot och hanterades inom PU (liksom hur de motarbetades eller las åt sidan).

Wall och i viss mån Borgnäs har ju gjort en heroisk insats i genomlysningen av turerna kring CP-åtalet, men nu finns helt enkelt många nya raster att lägga över bilden, trots all maskning. Det finns alltså all anledning att plöja fup:en igen.

Som du är och förut många gånger har varit inne på så är det mycket som är iögonfallande med hur en sån som Jan Länninge behandlar uppgifter och uppslag. Den bilden blir inte precis mildare nu. Och Thure Nässén är ju i en liga för sig.

Samtidigt tycker jag det är intressant att fundera kring Erik Skoglund på våldsroteln, som du också ofta påtalat frågetecken kring. Jag är själv lite vacklande här. Är han märklig i sitt agerande – och i så fall hur? Hans agerande i utredningen av Cats Falk död, utredningen av mordet på Virag, samtidigt ryssligan, Alexander Balmages, att han ev. var Birchans kontakt på polisen, samt att han ryktesvis sägs ha haft kontakter österut får en ju att bli fundersam. Att han dessutom är inkopplad vad gäller Walter Kirisits, Per Häggströms Engström-undersökning, senare även Algernon-utredningen osv får en att baxna lite över hur insyltad han var i allt. Men det kanske bara var logiskt? Har han fått en öppning in i öst-kopplingar så är det ju rimligt att han fortsätter med det. Eller?

Jag tyckte det var fantastiskt att se noten i WT-bilagan, här fanns ju en möjlighet att möjligen knyta exvis Margaret E mfl till kvarteret strax efter mordet. Naturligtvis under förutsättning att det fanns något med substans som signalement. Så var inte fallet, materialet saknades i underliggande dokument och det är bara att leta vidare.

Skoglund ja, mönstret är minst sagt besynnerligt och väcker starka frågor. Jag är skeptisk till hans lojalitet utifrån våra intressen.

Du har dessutom gett mig ett uppslag till en ny slags koll på Skoglund, att jag inte tänkt på den analysmetoden innan! Kan ta någon månad eller så, återkommer i det spåret.
Senast redigerad av 14thInt 2021-10-19 kl. 19:41.
Citera
2021-10-19, 21:01
Medlem
Jag vet inte vad jag ska tro om det här förhöret, rörigt är det enda jag kommer på.

19920519 Eiler Ove Falkirk HA 14551-2

https://drive.google.com/file/d/1WWtMCi8ZVP100IhxOUAmc1j_q2z3xT6g/view?fbclid=IwAR2tvQ8eUmNayOktJN1xrC9JDlj7cRRPMf_P xEZ5Ihx-kXwhfx7MZs5oFyw
Citera
2021-10-20, 09:45
Medlem
I det här avsnittet av Palmemordspodden ägnar man en hel del tid till att gå igenom ett förhör med Ingvar Carlsson som hölls 2018.

303. Palmemordsarkivet del 2 – med Jonas Nyman
Nu är det dags att titta in i arkivet igen, och för den uppgiften har vi såklart anlitat vår egen husarkivarie Jonas Nyman! Idag får ni höra om Ingvar Carlssons brist på svar, om Ivan von Birchans ibland fullt tillräckliga svar – och så får utredningen stå till svars för en del uppseendeväckande frågor!

https://play.acast.com/s/palmemordet/303-palmemordsarkivet-del-2-med-jonas-nyman
Citera
2021-10-20, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Om det funnits som du kallar det "överskottsinformation" antar jag att det i så fall skulle röra sig som något som rör rikets säkerhet eller något av liknande kaliber.
Om det finns information som underbygger Engströms skuld som ensam gärningsman vore det ju märkligt om man inte presenterade det på presskonferensen. I så fall måste det vad jag förstår ha att göra med mycket känslig information som inte kan förmedlas till allmänheten.
Men nu är ju inte Engström gärningsman så man kan verkligen fundera över sönernas åtminstone synbara flathet eller brist på engagemang och upprördhet över det inträffade.

Med det menar jag inte att sönerna nödvändigtvis sitter på någon slags sanning, men man får inse att partiets eventuella sårbarhet inför eventuella obehagliga sanningar är en rejäl stoppkloss. Även om sanningen eller den misstänkta sanningen inte skulle skada partiet är själva misstanken förmodligen tillräcklig för att framstående politiker såväl som sönerna till Palme har haft anledning att varken säga bu eller bä och förhålla sig till den för tillfället rådande situationen och PU:s slutsatser.
Som du skriver, det är ändå högt utbildade personer tillika professorer som inte halkat in till sina positioner på ett bananskal. Ändå är deras attityd och uttalanden snarare på ett barns nivå.
Man kan ju tänka sig att de är oerhört trötta på hela saken, även om de önskar få ett svar liksom de flesta andra. Ingenting kan ju få deras far tillbaka, men jag blir ändå förvånad över den brist på synligt engagemang de visat under årens gång.
Minns att det finns professorer som tror att aliens byggt universum. Att man är välutbildad trumfar inte andra mekanismer. Han har trott på man med sydlänskt utseende, CP och SE. Förklaringen är väl att han inte satt sig in i fakta och väljer att tro på det som presenteras för stunden.
Citera
2021-10-20, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Leder till Svartens död?

UTREDAREN HÖR TILL DE FÖRBRUKADES SKARA. Flera olika teorier som visat sig innehållslösa och osanna.

Diamanter, Sydafrika osv. Går inte att ta på allvar. Inte intresserad av att hitta lösning.
Citera
2021-10-20, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Men det är ju Svarten som är mördaren o S ville sätta dit CP så hur CP dog är frågan men tror iaf att Svarten satt inne då på riktigt.
Svarten hade ingen cancer. Det var hans vanliga grej att låtsas vara sjuk för att komma undan o få medlidande. O han klantade till det med elden just när palmegruppen skulle träffa honom.

Fantasin är det inget fel på. Någon som tror att Svarten inte skulle dras in i slutlösningen om det bara fanns så mycket som en tummetott av sanning i det?

Det som är tydligt är att utredningen I alla år vinnlagt sig att följa kalla spår utan substans och att än idag helt bortse från ett annat spår. POLISER OCH WT.
Citera
2021-10-20, 23:06
585 Hela uppslaget HA-9803 om CIA och Ivan von Birchan del 1 2020-10-20 2021-10-08 HA-9803, se 99, 273, 321 https://drive.google.com/file/d/15faTi-g6HKp2YHlafJA70F9EjidsGRvM/view?usp=sharing
585.1 Hela uppslaget HA-9803 om CIA och Ivan von Birchan del 2 2020-10-20 2021-10-08 HA-9803, se 99, 273, 321 https://drive.google.com/file/d/1klI8PjUOEj2JXV5Bj5L7bXgzJq_4rVUd/view?usp=sharing
585.2 Hela uppslaget HA-9803 om CIA och Ivan von Birchan del 3 2020-10-20 2021-10-08 HA-9803, se 99, 273, 321 https://drive.google.com/file/d/138464eeMnRT0m4GmOq9T5TUfVf2cC6fX/view?usp=sharing
Citera
2021-10-21, 00:04
Medlem
TheRotters avatar
Thomas Kanger skriver på sidan 173 i sin bok från 1987 att "Spaning inleddes så småningom mot en högerextrem religiös grupp. När detta skrivs i början av september 1987 pågår dessa (andra inkluderade, min anm.) spaningar."

Syftar han på Swedenborgskyrkan?
Citera
2021-10-21, 00:59
Medlem
Det är möjligt att det här dokumentet har varit postat förut men jag hade i vare fall missat den, innehåller bland annat en hel del signalementsbeskrivningar av olika personer och en del WT observationer.

https://drive.google.com/file/d/1ovtEf3ds9SGyqaF7UAImk6f6roV1Q9NV/view
Odaterad Sveavägsutredningen.
Citera
2021-10-21, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Fantasin är det inget fel på. Någon som tror att Svarten inte skulle dras in i slutlösningen om det bara fanns så mycket som en tummetott av sanning i det?

Det som är tydligt är att utredningen I alla år vinnlagt sig att följa kalla spår utan substans och att än idag helt bortse från ett annat spår. POLISER OCH WT.

Vilken slutlösning??
Har du inte läst vad jag skrivit o sett förhör som jag fått ut o inte fått ut? O alla anonyma brev som S skrivit. Det byttes med poliser i utredningen 2016. Tyvärr.

Svartenbrandt var en psykopat som fick sin läkare att ge honom falskt alibi. Varför? Kan va för de visste att S inte drog sig för att döda men det kunde han väl knappast klara om han satt på livstid för statsministermord så är väl mer att läkaren var rädd om sitt anseende. Läkaren slutade sen men kom tillbaka o jag har glömt varför för är väldigt mycket i turerna runt just Svartenbrandt fram till 2016 o nu när man kan ta del av visst material från förundersökningen.
Åklagarmyndigheten får skärpa sig o öppna utredningen igen!
Senast redigerad av Cianneli 2021-10-21 kl. 06:52.
Citera
2021-10-21, 14:09
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det är möjligt att det här dokumentet har varit postat förut men jag hade i vare fall missat den, innehåller bland annat en hel del signalementsbeskrivningar av olika personer och en del WT observationer.

https://drive.google.com/file/d/1ovtEf3ds9SGyqaF7UAImk6f6roV1Q9NV/view
Odaterad Sveavägsutredningen.

Ett mycket intressant dokument!
Mannen i den midjelånga skinnjackan är en rysare 👹
Citera
2021-10-21, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
Ett mycket intressant dokument!
Mannen i den midjelånga skinnjackan är en rysare 👹

Stämmer alla dessa vittnesmål så är det bevakning i olika grupper av OP.
Finns det vittnesmål om WT iakttagelser efter mordet?
Eller är det så enkelt att dessa WT bärare har lagt den i fickan och är på väg hem,när det gick som det gick!

Jag har idag sett mannen ,mordet ,mysteriet. I mitt tycke det bästa dokumentet som är gjort.
Enligt norska statsministern Brunthland kände sig OP bevakad och upplevde att vissa människor var hotfulla ,mer än vanligt.
Han upplevde att hotbilden mot honom hade förändrats.
Jag tror han kände att han var föremål för något obehagligt...
Därför undrar jag varför han går på Sveavägen en fredagkväll i dåtidens skumma kvarter.
Fick han löfte om någon form av bevakning..... där en katt fanns bland hermelinerna!

I serien redogörs för det som SÄPO gjorde eller inte gjorde!
Är det någonstans som har lösningen på mordet så är det på Säpo.....de som aldrig får utredas.
En god täckmantel på ett statsministermord.

Det finns någon på tråden som påstår att Svartenbrant är GM ....
För vems agenda skriver du kan man undra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in