Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-10-19, 14:57
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Mårten Palme har beskrivit det hela som att det var Filters reportage som blev en vändpunkt för honom, inte Krister Peterssons presentation. Och eftersom presskonferensen inte heller tillförde någon ytterligare information, mer än att det nu stod klart att även rättssamhället kommit till samma slutsats som Filter, så var väl detta tillräckligt för honom. Jag tror inte att sönerna fick veta ett skvatt mer än det som KP presenterade. Helt enkelt eftersom Petersson inte hade något mer att lägga fram än det som gick ut till allmänheten.
Jag tror inte bröderna Palme på senare år fått särskilt mycket exklusiv information från PU, och inte sådan de kunnat analysera framgångsrikt. Men presskonferensen i juni 2020 såldes in hos bröderna Palme en dag i förväg, så de inte skulle bli tagna på sängen av budskapet.

En intressant detalj är att i februari 2020 säger Mårten P till Expressen att Krister Petersson hörde av sig till Mårten hösten 2017 med intresse att hålla förhör med Lisbet. Det verkar på Mårten som att det inte följdes upp av Petersson. Jag antar att Petersson ändrade sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag förstod det,och jag gav anledningen till att han säger sig inte "komma runt" hypotes SE.
Jag skulle till och med vilja påstå att KP inte har haft något val.
Han är helt fastlås på brottsplatsen,och någon annan identifierad person omkring denna än SE finns inte att knyta upp något på.Hela processen a la KP stannar härmed upp på SE.
KP kommer inte runt SE genom att hans fastlåsning på brottsplatsen producerar SE som enda möjliga hypotes.Därifrån så försöker KP och HM utreda vidare,men de kommer ingenstans trots sina betänkligheter om SE.De kommer inte runt honom,av självklara skäl som jag ser det..eftersom SE inte är gärningsmannen.
För KP och HM stannar det dock i konstaterandet att de inte kommer runt SE.De borde kanske uttryckt det som att de inte kommer vidare istället för att säga att de inte kommer runt SE..men i all praktik har båda uttrycken samma verkliga betydelse i detta sammanhang.
Uttrycket låter som en trötthet och en blockering. Vi trodde på Engströmuppslaget, körde det i botten och kommer inte längre; Vi orkar inte titta på andra saker än detta.

Fenomenet har förekommit flera gånger tidigare i PU. Både -89 och -97 gick luften ur utredningen när CP-spåret sprack. Poliser lämnade PU för att de inte kunde uppamma energi att ta nya tag.
Citera
2021-10-19, 15:28
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Frågan är väl om det inte finns flera andra man "kommer runt". (CA, CP, VG o.s.v.?)

Den riktige gärningsmannen kommer man ju inte runt, i det fall SE skulle vara oskyldig.

Utifrån det perspektivet är uttrycket rätt vilseledande.

Det där med att inte komma runt något är ett intressant uttryck i sammanhanget. Det handlar väl ytterst om vad man tror är tillförlitligt och troligt.

De som tror på en konspiration har väl exempelvis svårt att komma runt alla WT observationer etc.

Extra intressant tycker jag är att KP påpekade att Lisbeth sett CP på mordplatsen men Inte att han sköt. Om det är en sanning hur kommer KP runt CP? Skulle han då ha varit ett vittne som smet iväg? Hur kommer man runt att ingen annan såg honom lufsa iväg från platsen etc. Att ingen pekat ut SE som där varande kommer han ju inte runt.
Senast redigerad av FranzMarc 2021-10-19 kl. 15:34.
Citera
2021-10-19, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Det där med att inte komma runt något är ett intressant uttryck i sammanhanget. Det handlar väl ytterst om vad man tror är tillförlitligt och troligt.

De som tror på en konspiration har väl exempelvis svårt att komma runt alla WT observationer etc.

Extra intressant tycker jag är att KP påpekade att Lisbeth sett CP på mordplatsen men Inte att han sköt. Om det är en sanning hur kommer KP runt CP? Skulle han då ha varit ett vittne som smet iväg? Hur kommer man runt att ingen annan såg honom lufsa iväg från platsen etc.

Det har jag också funderat på varför man gjorde så.
Skulle man på något vis förklara varför LP pekade ut Christer P eller?
Någon som har en förklaring ?
En spännande kombination av människor på mordplatsen, Christer P, Stig E, Lisbet P och Anders B samtidigt?
Citera
2021-10-19, 15:39
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det har jag också funderat på varför man gjorde så.
Skulle man på något vis förklara varför LP pekade ut Christer P eller?
Någon som har en förklaring ?
En spännande kombination av människor på mordplatsen, Christer P, Stig E, Lisbet P och Anders B samtidigt?

Mina tankar kring det är nog att det var för att visa Lisbeth och familjen Palme respekt. Vem vet, kanske till och med var sönerna som önskade att han skulle säga något om det. I sammanhanget blir det dock väldigt ologiskt. Som du säger en spännande kombination.
Senast redigerad av FranzMarc 2021-10-19 kl. 15:48.
Citera
2021-10-19, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
En intressant detalj är att i februari 2020 säger Mårten P till Expressen att Krister Petersson hörde av sig till Mårten hösten 2017 med intresse att hålla förhör med Lisbet. Det verkar på Mårten som att det inte följdes upp av Petersson. Jag antar att Petersson ändrade sig.
Att det hela rann ut i sanden ska ha berott på olyckliga omständigheter i form av hälsoproblem på ömse håll. KP blev sjukskriven och LP:s hälsa var ju också vacklande. När åklagaren skulle ta tag i det hela igen var det för sent. Man kan ju tycka att det borde ha gått att ordna till saken 2017, även om det inte nödvändigtvis hade behövt vara KP som höll i förhöret utan någon ställföreträdare eller rentav RÅ.
Citera
2021-10-19, 16:12
Medlem
Citat:
Att det hela rann ut i sanden ska ha berott på olyckliga omständigheter i form av hälsoproblem på ömse håll. KP blev sjukskriven och LP:s hälsa var ju också vacklande. När åklagaren skulle ta tag i det hela igen var det för sent. Man kan ju tycka att det borde ha gått att ordna till saken 2017, även om det inte nödvändigtvis hade behövt vara KP som höll i förhöret utan någon ställföreträdare eller rentav RÅ.

Hur skulle det se ut om det närmaste vittnet, Lisbeth Palme, höll fast vid Christer Pettersson och KP skulle hävda Stig Engström i en presskonferens?
Citera
2021-10-19, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hur skulle det se ut om det närmaste vittnet, Lisbeth Palme, höll fast vid Christer Pettersson och KP skulle hävda Stig Engström i en presskonferens?
KP fick en fråga av det slaget under presskonferensen. Han duckade och hänvisade till hovrättens utslag 1989. Melander trasslade dock in sig i rena obegripligheter.
Citera
2021-10-19, 16:24
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Förhörde Krister Petersson under sina 3½ år i PU? Han förhörde inte Kringelfjorden-Hasse och hans fru. Var han med och pressade ex-fru Engström?

Är det ett utslag av Lisbetsyndromet från 1980-talet, att hon måste bemötas på en "hög nivå"? När åklagaren blir indisponibel kan varken han eller Melander skicka någon annan i utredningsgruppen eftersom Lisbet skulle uppfatta det förolämpande. Så hela idén får läggas åt sidan?
Citera
2021-10-19, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Förhörde Krister Petersson under sina 3½ år i PU? Han förhörde inte Kringelfjorden-Hasse och hans fru. Var han med och pressade ex-fru Engström?

Är det ett utslag av Lisbetsyndromet från 1980-talet, att hon måste bemötas på en "hög nivå"? När åklagaren blir indisponibel kan varken han eller Melander skicka någon annan i utredningsgruppen eftersom Lisbet skulle uppfatta det förolämpande. Så hela idén får läggas åt sidan?
Jämfört med de närmaste företrädarna på posten var Krister Petersson rätt så aktiv i sin åklagarroll även om han inte jobbade med fallet på heltid. Han fattade till exempel flera beslut om tvångsmedel. Han deltog också själv i förhör, bland annat just då det gällde Engströms andra ex-fru. Men sedan kvarstår ändå frågetecken varför vissa delar av utredningen ändå rann ut i sanden.

Det är oklart om Lisbeth Palme i det här fallet ställde några krav. Kontakten med Mårten togs på ett tidigt stadium och verkade mera ha varit av sonderande natur. Men utredarna var säkert medvetna om hur LP hade velat ha det förr om åren. Mot den bakgrunden hade det till exempel varit oklokt att skicka fram Hans Melander. Det dög ju nämligen inte med Hans Ölvebro på 1980-talet.
Citera
2021-10-19, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
667.1 Förhör med statsminister Ingvar Carlsson 2021-10-19 samma som ovan, annan maskning https://drive.google.com/file/d/14QYLPFUHnhA0ti1H95CYwHygirbo6uiE/view?usp=sharing Min notering Palmes säkerhetsansvariga (tror jag)Ulf Dahlsten ringer Ingvar en halvtimme efter mordet. Dahlsten bekräftar här att han ringde runt till partiledarna https://www.svd.se/palmes-partivan-skeptisk-till-misstankte-mordaren

Ett långskott kanske, och det har säkert diskuterats in absurdum, men kan det inte ha varit vittnet NF som LP får upp en bild av, när hon hänvisar till "en kroat". Han hade väl även en mörk täckjacka, osv.

"Det första hon sa till mig när jag kom upp till sjukhuset var att det var en kroat. De var utsatta för mordhot från Ustasjarörelsen."
Citera
2021-10-19, 17:03
Medlem
Citat:
KP fick en fråga av det slaget under presskonferensen. Han duckade och hänvisade till hovrättens utslag 1989. Melander trasslade dock in sig i rena obegripligheter.

Ja, om man skulle börja någonstans och nysta så blir det inne i Grands salong när filmen slutar någon eller ett par minuter efter klockan 23:00.

Några frågor som Lisbeth eller för den delen Mårten också skulle kunna svara på är

1. Vem satt bredvid makarna Palme och då särskilt mannen som hjälpte Olof Palme på med rocken?

2. Vad handlade ordväxlingen mellan Olof och den mannen om?

3. Vilka två, en man och kvinna i samma ålder som Mårten och Ingrid som stod bredvid och lyssnade.

4. Vem var mannen i cowboy hatt i salongen i "beige läderjacka"?

5. Varför fortsatte ordväxling utanför Grands entré klockan 23:10.

6. Varför reagerar inte Mårten Palme på att Pia Engström övertygas om att hon såg Olof tala med Mårten och Ingrid nere vid ABF-entrén när han själv hävdar att han inte var så långt söderut och preciserar platsen för ett rekonstruktionsfoto? (Se punkt 3)

7. Varför såg Lisbeth när skotten fallit en "beigeklädd" man cirka 25-35 meter längre norrut mot Skandias entré men inte Stig Engström som befann sig där? (Se punkt 4)

Min tanke är att Stig Engström befann sig norr om mordplatsen "hela tiden" och att Lisbeth såg både honom och andra där och hon drog slutsatsen att de var på något sätt inblandade i mordet och efter besök av Hans Holmér insåg att dessa åtnjöt beskydd av grupperingar inom rättsväsendet.

Och för den som spekulerar i Stay behind så kan det vara relevant att veta att man strävade efter att förankra Stay behind i folkrörelser och fackföreningsrörelsen och TCOs direktör satt i styrgruppen för Stay behind i dess begynnelse

Citat:
Dess förankring i samhället skedde genom deltagande i dess styrgrupp av intresseorganisationsledare som Arne Geijer från LO och Valter Åman från TCO samt Bertil Kugelberg och senare Curt-Steffan Giesecke från Svenska Arbetsgivareföreningen.
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Alvar_Lindencrona#:~:text=Alvar%20Lindencrona%20sp elade%20i%20hemlighet,eller%20bara%20%22Stay%20beh ind%22.

Och vem satt bakom makarna Palme på bion om ingen mindre än Björn Rosengren ordförande i TCO. Därmed inte sagt att han var med i Stay behinds styrgrupp 1986. Men om det vore så, så fanns Stay behind på bion nästan i knät på Olof Palme.
Senast redigerad av Utredaren 2021-10-19 kl. 17:23.
Citera
2021-10-19, 17:22
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Tack för klarläggandet, det var ett tag sen jag plöjde dem.

Inget om WT i de första förhören, märkligt.

Stor humor...eller inte...när Sigge pekar ut polis (nr 5) i videokonfrontation som den springande mannen, vilket framgår av protokoll KB-10393-1-D.
Jo det är ju lätt – inte minst med mängden nytt material efter 20-06-10 – att halvt glömma bort de där CP-relaterade vittnesmålen som finns i fup:en, särskilt eftersom hela det avsnittet framstår som så extremt svajigt hanterat och rätt många bitar känns manipulerade på olika sätt.

Men det är väldigt fascinerande att i dag återbesöka och gå igenom fup:en och se hur materialet kring Oxen och Cedergren växte fram, inte minst eftersom det här ju är det avsnitt där knarkspanet står i centrum.

Dessutom högintressant att se framväxten samtidigt som alla övriga utredningsåtgärder rullade på (även om man sätter en parentes kring kurdspåret och lite annat). Med t.ex. protokollen från Ledningsgruppen m.m. går det ju nu att i ganska stor utsträckning rekonstruera de första årens utredningsförlopp och även få en liten inblick i hur olika känsliga uppgifter togs emot och hanterades inom PU (liksom hur de motarbetades eller las åt sidan).

Wall och i viss mån Borgnäs har ju gjort en heroisk insats i genomlysningen av turerna kring CP-åtalet, men nu finns helt enkelt många nya raster att lägga över bilden, trots all maskning. Det finns alltså all anledning att plöja fup:en igen.

Som du är och förut många gånger har varit inne på så är det mycket som är iögonfallande med hur en sån som Jan Länninge behandlar uppgifter och uppslag. Den bilden blir inte precis mildare nu. Och Thure Nässén är ju i en liga för sig.

Samtidigt tycker jag det är intressant att fundera kring Erik Skoglund på våldsroteln, som du också ofta påtalat frågetecken kring. Jag är själv lite vacklande här. Är han märklig i sitt agerande – och i så fall hur? Hans agerande i utredningen av Cats Falk död, utredningen av mordet på Virag, samtidigt ryssligan, Alexander Balmages, att han ev. var Birchans kontakt på polisen, samt att han ryktesvis sägs ha haft kontakter österut får en ju att bli fundersam. Att han dessutom är inkopplad vad gäller Walter Kirisits, Per Häggströms Engström-undersökning, senare även Algernon-utredningen osv får en att baxna lite över hur insyltad han var i allt. Men det kanske bara var logiskt? Har han fått en öppning in i öst-kopplingar så är det ju rimligt att han fortsätter med det. Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in