Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-23, 22:08
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du har nog lite otur när du tänker tror jag. Vad som är relevant för mordutredningen är det utredarna och ytterst FU-ledaren, åklagaren i det här fallet, som avgör.

Vid varje uppmärksammad mordutredning strömmar det in tips från allehanda knäppgökar och det gäller i särskilt hög grad för MOP.

Din slutsats är alltså att alla tips som underkänts av PU är ointressanta för att sådana tips alltid kommer från knäppgökar?

Du har härmed utnämnt dig själv till världens mest aningslösa person. Tror du på allvar vad du själv skriver?

PU har i snart 35 år misslyckats med att hitta Palmes mördare. Men det är deras omdöme du fortsatt litar på?

God Jul.
Citera
2020-12-23, 22:17
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Fullständigt otroligt! Av skildringen mellan maskningarna att döma kan vi som du säger ha GM här. En man som går ur en bil och då troligen nära mordplatsen 1,5 minut före mordet.

Vittnet hade naturligtvis inte hört av sig om observationen inte var relevant för mordutredningen. Det här bara måste fram.

Men om man sedan drygt 30 år bestämt sig för att det endast kan vara en ensam gärningsman så stör det här bilden. Precis som Säpo PM och alla vittnesmål i övrigt om män med WT på nyckelpositioner relaterat till paret Palmes väg till Grand och vidare till mordplatsen.

Hur får vi bort maskningen på det här? Det här är inga personuppgifter om vittnet, det här är ett signalement och en tid och en plats. För att kunna avgöra om vittnesmålet är intressant måste maskningen bort.

Menar du att detta är en uppgift som aldrig undersökts av polis?
Citera
2020-12-23, 22:58
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Menar du att detta är en uppgift som aldrig undersökts av polis?

Nej, det har de säkert gjort. Jag reagerade på påståendet att PU alltid har rätt. Som du vet finns det anledning att betvivla det påståendet. 35 år av misslyckanden bevisar att PU inte alltid bedömer saker rätt. Exempelvis har de underlåtit att seriöst utreda den misstänkta övervakningen.
Citera
2020-12-23, 23:09
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Nej, det har de säkert gjort. Jag reagerade på påståendet att PU alltid har rätt. Som du vet finns det anledning att betvivla det påståendet. 35 år av misslyckanden bevisar att PU inte alltid bedömer saker rätt. Exempelvis har de underlåtit att seriöst utreda den misstänkta övervakningen.

Ok.

Vi har nog lite olika syn på hur de har utrett saker.

Jag fick en uppgift från någon som har haft tillgång till PU om att ca 0,5% av materialet är relevant i fallet. Vilket ger att det finns oerhört mycket som är ovidkommande.
Citera
2020-12-23, 23:30
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ok.

Vi har nog lite olika syn på hur de har utrett saker.

Jag fick en uppgift från någon som har haft tillgång till PU om att ca 0,5% av materialet är relevant i fallet. Vilket ger att det finns oerhört mycket som är ovidkommande.

Det undandrar sig min bedömning. Jag har inte läst allt. Men jag delar ändå din uppfattning.

Det säger sig självt att en ytterst begränsad del av materialet är intressant. Jag menar att det främst finns en sak kvar att utreda och det är just WT-männen. Där finns som vi sett mer att göra.

De här protokollen från åklagarmötena 2016-2020 visar att Melander&Co grubblar över samma sak. Frustrerande för alla. Dags för seriös utredning. Polisen finns kvar.
Citera
2020-12-23, 23:52
Medlem
bravehs avatar
Jan Stocklassa är ju en person med tveksamma karaktärsdrag. Ber om ursäkt men ingen kan vara så säker och peka ut någon på det sättet som han gör. Anklaga någon för mord och påstå att någon stått där med mordvapnet i handen på den aktuella kvällen...med alla frågetecken som finns.

Han borde ta tillbaka sina uttalanden...jag förstår inte vad det är han sysslar med?

https://www.youtube.com/watch?v=r8COj7S8mAg
Citera
2020-12-24, 02:21
Medlem
Basfaktas avatar
Läste just förhören med Mauno L. Jag vet att han har låg trovärdighet.

Att han sett TP med walkie talkie vid AF kyrkogata 13 låter som en skröna möjligen påhittad för att medierna skrev om Basebolligan. Att han hörde av sig först 1988 är ett problem. Att han inte kan hitta tjejen han påstod sig ha varit tillsammans med är ett problem. Att han säger fel rörande bartendern är ännu ett problem och han hade tydligen även varit i klammeri med rättvisan.

Jag vet allt detta och håller med om att man väl egentligen bör strunta i hans uppgifter.

Men.

Om han - med eller utan tjej - verkligen befann sig i trappuppgången AF kyrkogata 7 och verkligen såg den mörkt klädde mannen springa ut på gatan ca 23.20 så blir det lite intressant.

Där stod nämligen den mörkblå Volvo som "turken" sprang till från Olofsgatan, han som stötte till vittnet Tommy. "Turken" som enligt Tommy direkt efter mordet kom från Tunnelgatan, dvs cirka 23.23.

Om inte Mauno L ljuger om precis allt så kan den här iakttagelsen visa sig ha ett värde. Vi får se.
Citera
2020-12-24, 08:27
Medlem
Att utredningen misskötts är nog de flesta överens om. I mina ögon innebär det att alla framtida eventuella utpekanden osv utan bevis får samma problem. Varför skulle de vara rätt ute den här gången? T om med bevisning lär diskussionen fortsätta eftersom att det ändå inte utesluts konspirationer, mörkläggning mm.
Citera
2020-12-24, 09:03
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Jan Stocklassa är ju en person med tveksamma karaktärsdrag. Ber om ursäkt men ingen kan vara så säker och peka ut någon på det sättet som han gör. Anklaga någon för mord och påstå att någon stått där med mordvapnet i handen på den aktuella kvällen...med alla frågetecken som finns.

Han borde ta tillbaka sina uttalanden...jag förstår inte vad det är han sysslar med?

https://www.youtube.com/watch?v=r8COj7S8mAg

Ingen!? Det var ju precis det KP och HM gjorde. De anklagade den gode Engström trots bara frågetecken. Vapnet var heller inget problem "för det måste han ju haft för Palme blev ju skjuten". Skarpa utredare!!
Citera
2020-12-24, 10:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Att utredningen misskötts är nog de flesta överens om. I mina ögon innebär det att alla framtida eventuella utpekanden osv utan bevis får samma problem. Varför skulle de vara rätt ute den här gången? T om med bevisning lär diskussionen fortsätta eftersom att det ändå inte utesluts konspirationer, mörkläggning mm.

Tror också på en evighetsdiskussion i detta ämne oavsett.

Gällande den tidigare utredningen så tycker jag nog att KP/HM kastade sten i glashus på ett rätt uselt sätt.
Man kritiserade denna (med all rätt), men vad gjorde man själv?
Lovade en "lösning" 18/2 men var inte klara. Man gjorde DNA-analyser, förhör och annat under våren.
Där ingen av dessa aktiviteter gav en endast tillstymmelse till bevis och ändå så pekar man ut en person.... och skyller det mesta på tidigare utredning.
Citera
2020-12-24, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24

Instämmer i att Sveriges rättsväsende i fallet MOP har förbrukat sin trovärdighet inför allmänheten och därför bör, tycker jag, utredning och lagförning överlåtas på ett internationellt rättsorgan i enlighet med vad Sverige åtagit sig i i ternationella konventioner.

Låt International Criminal Court (ICC) ta över utredningen.

Se mitt tidigare inlägg nedan

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det skulle enbart bli "mer av samma" som de senaste 34 åren.

En existerande och framkomlig väg är att låta International Criminal Court (ICC) avgöra fallet.

ICC har jurisdiktion i detta fall.

The ICC & universal jurisdiction: Two ways, one fight
Yet the ICC has a specific mandate, focused on the prosecution of those bearing the greatest responsibility in States that have ratified, or accepted, the Rome Statute.

Within that group, the ICC only has jurisdiction if States are unwilling or unable to prosecute alleged perpetrators.
Svenska medborgare har redan dömts för krigsbrott. Det är alltså en högst framkomlig väg att lösa MOP som respekterar Sverige som nation.
In 2016, 11 Syrian war crime suspects were arrested, and four of them were convicted. Between Finland, Germany and Sweden, 3 Iraqi nationals were convicted for war crimes and 4 others are currently on trial.
Eftersom Olof Palme var medlare i Iran-Irak-konflikten och mycket har presenterats i tråden om Iran-Contra-affären är det enbart logiskt om ICC utreder och lagför förövarna, ex oficio om så skulle vara. Det kanske redan pågår som "Pretrial"

Universal jurisdiction in action
Thanks to the principle of universal jurisdiction, States can prosecute criminals who are on their territory, regardless of where the crimes may have been committed or of the nationality of the perpetrators and the victims. The crimes covered by universal jurisdiction include genocide, crimes against humanity, war crimes, torture and enforced disappearances.
Källa: http://www.coalitionfortheicc.org/news/20170519/icc-universal-jurisdiction-two-ways-one-fight
Citera
2020-12-24, 20:17
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Det säger sig självt att en ytterst begränsad del av materialet är intressant. Jag menar att det främst finns en sak kvar att utreda och det är just WT-männen. Där finns som vi sett mer att göra.

Jag skulle nog påstå att det enda, i stort sett, av värde är polisens sammanställningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in