Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-09, 23:12
Medlem
Kackelhuss avatar
Usch det här mordet gör inget bra med en. Massa historier och ofta skiljer de sig åt. Vissa säger sig vara stensäkra men det hjälper inte och det visar ju på att allt polisarbete innehålla många antagande, jag undrar hur de klarar upp några brott egentligen och det gör de ju faktiskt inte längre! I dagens Sverige när brottslingarna inte längre talar så klarar de inte upp brotten, oftast är uppklarningen beroende av att någon pratar.

Lisbet Palme är stensäker och säger att det är CP, han i den där bilen är stensäker på att Engström kommer efter mordet. Andra är stensäkra på att staden är full av walkietalkes och andra är stensäkra på dekorimamannen.

Det enda som är säkert i detta är att:
Polisen inte var så intresserad.
Människor lägger för mycket energi på vädret och hur det skulle ha någon påverkan. Människor verkar mena att det var för halt, det var för kallt och kanske var det även för mörkt? Sedan kan man tydligen dra slutsatser ifrån att gärningsmannen var snabb, han måste har varit elittränad, han måste ha varit ett proffs. Han var även en mycket skicklig skytt... Det är ju bara förbannat snack, hur fan är man duktig skytt för att man träffar någon som står precis framför en?! Det är bara antagande och fria fantasier i hela det här fallet.

Jag läste en artikel som rätt kortfattat påpekade att allt egentligen tyder på att detta var allt annat än proffsigt. Ni har fastnat och antar att bara för att hen kom undan så är det proffsigt men det där är bara trams. En person som väljer denna situation av många mycket bättre situationer måste också fly och en gärningsman som flyr efter ett mord lär fly snabbt.

Nej nu lämnar jag detta fallet bakom mig (igen) och konstaterar att det bara är intressant för att mördaren hade en jävla tur som kom undan.
Citera
2021-05-09, 23:15
Medlem
p.norths avatar
Sven Anérs kommentar:

Observera att Leif Ljungquist (han stavar så!)
första gången hörs dagen efter mordet, den I mars,
per telefon , av den allestädes närvarande
Börje Wingren. Det rör sig om ett kortfattat,
sammanfattande förhör på två sidor!

Det första, ordagrant inspelade, förhöret hålls
därefter inte förrän den 27 april - varför inte tidigare?

Och varför nämns inte Ljungquist av Hans Holmér,
i boken OLOF PALME ÄR SKJUTEN?
Citera
2021-05-09, 23:17
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Stämmer, upl måste i en sån här liten gruppering se målet med egna ögon. Alltså inte vid Olofsgatan eller ADF kyrkogata. Det är platser för någon / några med beredduppgifter.

Den ende som platsar är mannen som taxichauffören ser "en minut" före mordet i sydvästra hörnet av korsningen Tunnelgatan & Sveavägen varifrån han ser LOP komma norrifrån. Han leder insatsen direkt.

På staben dricker man kaffe och väntar på rapporter via komradio/WT.

"Hur är det däruppe?
För jävla kallt. Statsministern död".

Låt oss inte fara iväg nu men det här bara måste vi gräva vidare i.

"Ja det är mord på Sveavägen".

Men polisen svarade inte.
Citera
2021-05-10, 01:46
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Stämmer, upl måste i en sån här liten gruppering se målet med egna ögon. Alltså inte vid Olofsgatan eller ADF kyrkogata. Det är platser för någon / några med beredduppgifter.

Den ende som platsar är mannen som taxichauffören ser "en minut" före mordet i sydvästra hörnet av korsningen Tunnelgatan & Sveavägen varifrån han ser LOP komma norrifrån. Han leder insatsen direkt.

På staben dricker man kaffe och väntar på rapporter via komradio/WT.
Som jag varit inne på tidigare.

Hur stor sannolikhet är det att Tunnelbanemannen och gärningsmannen inte har någonting med varandra att göra? Alltså att de skulle vara helt fristående från varandra.

Jag har länge trott att mordet utfördes av en liten grupp som passade på när tillfället gavs. Där radiokommunikation/WT användes i övervakning och omgrupperingar. Kan inte se att någonting i den teorin förändrats efter alla frisläppta dokument. Tvärtom.
Citera
2021-05-10, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
"Hur är det däruppe?
För jävla kallt. Statsministern död".

Låt oss inte fara iväg nu men det här bara måste vi gräva vidare i.

"Ja det är mord på Sveavägen".

Men polisen svarade inte.
Finns ett antal centrala delar som inte är utredda än. Men de är klart definierade. Inte illa det.

Som jag nyligen skrev. När alla uppslag avseende WT har blivit tillgängliga måste det avsnittet köras i botten en gång för alla. Med hänsyn till alla aspekter. Som utseende på apparaterna.

Gärningsmannen rörde sig bevisligen bland personer i city med walkie talkie. Tänk Tunnelbanemannen.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-05-10 kl. 01:58.
Citera
2021-05-10, 02:32
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Finns ett antal centrala delar som inte är utredda än. Men de är klart definierade. Inte illa det.

Som jag nyligen skrev. När alla uppslag avseende WT har blivit tillgängliga måste det avsnittet köras i botten en gång för alla. Med hänsyn till alla aspekter. Som utseende på apparaterna.

Gärningsmannen rörde sig bevisligen bland personer i city med walkie talkie. Tänk Tunnelbanemannen.

Yes!

Jag har suttit och kollat lite på färdvägarna. Om Ove P och Leif L talar sanning så stannade Ove P i hörnet Rådmansgatan/Drottninggatan (Virveln) ca 23.16-23.18 och Leif L i hörnet Drottninggatan/Wallingatan ca 23.18. Leif L hade mobiltelefon monterad i bilen. Vet inte om Ove P hade detsamma.

Vet ej heller om de båda kände varandra. Vi är ju tidigt i denna lilla utredning. Att Leif L kände VG via kyrkan och polisen Jan Länninge, som förhörde LL, från Karlskoga vet vi redan.

Sen har vi då den här nya märkliga uppgiften om Vanen med två män som först observerades på Wallingatan ca 23.18 och sedan "någon minut före mordet" i västra hörnet Tunnelgatan/Sveavägen. Börge H såg en Van i samma hörn ca 22.50 där en man i himmelsblå täckjacka befann sig. Leif L hade en himmelsblå täckjacka på sig. LL och Fantombilden på mannen är rätt lika varann.

Ove P i sin mörkblå Passat passerade västra hörnet Tunnelgatan/Sveavägen ca 23.20 om han nu uppgav rätt tider i förhören, dvs start på Kungsholmen ca 23.10. Och som vi vet stod Tunnelbanemannen i västra hörnet Tunnelgatan/Sveavägen ca 23.20.

Pilarna strålar samman mittemot mordplatsen ca 23.20 som det verkar. Vad det nu kan betyda.
Citera
2021-05-10, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Yes!

Jag har suttit och kollat lite på färdvägarna. Om Ove P och Leif L talar sanning så stannade Ove P i hörnet Rådmansgatan/Drottninggatan (Virveln) ca 23.16-23.18 och Leif L i hörnet Drottninggatan/Wallingatan ca 23.18. Leif L hade mobiltelefon monterad i bilen. Vet inte om Ove P hade detsamma.

Vet ej heller om de båda kände varandra. Vi är ju tidigt i denna lilla utredning. Att Leif L kände VG via kyrkan och polisen Jan Länninge, som förhörde LL, från Karlskoga vet vi redan.

Sen har vi då den här nya märkliga uppgiften om Vanen med två män som först observerades på Wallingatan ca 23.18 och sedan "någon minut före mordet" i västra hörnet Tunnelgatan/Sveavägen. Börge H såg en Van i samma hörn ca 22.50 där en man i himmelsblå täckjacka befann sig. Leif L hade en himmelsblå täckjacka på sig. LL och Fantombilden på mannen är rätt lika varann.

Ove P i sin mörkblå Passat passerade västra hörnet Tunnelgatan/Sveavägen ca 23.20 om han nu uppgav rätt tider i förhören, dvs start på Kungsholmen ca 23.10. Och som vi vet stod Tunnelbanemannen i västra hörnet Tunnelgatan/Sveavägen ca 23.20.

Pilarna strålar samman mittemot mordplatsen ca 23.20 som det verkar. Vad det nu kan betyda.
Kompassnålen pekar i förlängningen mot gärningsmannen. Han befann sig där 23,21,30 som bekant. Plus minus de sedvanliga sekunderna. Det rör sig nu om att kartlägga runt en och en halv minut.

Jag tror inte att LL och Ove P kände varandra. De rörde sig i olika världar som jag ser det. Det är lätt att hitta teoretiska samband som gör att man kan gå bort sig i Palmeträsket. Man får vara väldigt försiktigt samtidigt som man måste vända på alla stenar som du uttryckt det. Vi är på väg!
Citera
2021-05-10, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Apropå Leif Ljungqvist , han säger enligt Expressen 29 feb 2020 följande.

"Såg ”Skandiamannen” komma

Ljungqvist, 76, blev i samband med mordet känd som ”Chevamannen”.

Sent på kvällen den 28 februari 1986 körde han ner för Sveavägen i sin Chevrolet. I höjd med Tunnelgatan stannade han vid ett rödljus.

– Jag hör första skottet. Andra skottet går av när det blir grönt ljus. Då svänger jag av och ringer på mobilen att det är mord på Sveavägen. Jag kommer fram till LAC (Länsalarmeringscentralen, reds anm) som kopplar mig vidare till polisen. De svarar inte på två minuter och då lägger jag på luren och går ur bilen, säger Ljungqvist och fortsätter:

– Jag går fram till Lisbet Palme och frågar ”men snälla frun, varför sköt han?” Hon vände sig mot mig, var upprörd och sa att de behövde få dit läkare och ambulans.

Det var i det skedet, menar Ljunqvist, som Skandiamannen anlände till brottsplatsen.

Är säker: ”Helt hundra”
– Han kommer från Skandiahållet ungefär tre minuter efter mordet. Han pratar med någon, sen springer han in i gränden och det är det sista jag ser av honom.

Du är säker på att det var Stig Engström du såg?

– Helt hundra. Absolut helt hundra. Jag ser honom framför mig med keps, långrock och handväska. Lite beigefärgat alltihop. Jag har sett att han själv har sagt att han var bland de första på platsen men det är helt galet.

Leif Ljunqvist hör inte till de som har förhörts av Palmegruppen i närtid. Han säger att det senaste förhöret var för ”tre-fyra år sedan”.

De vittnesförhör som offentliggjordes i samband med rättegången mot Christer Pettersson ger sammantaget ett spretigt signalement av gärningsmannen. Leif Ljungqvist håller än i dag fast vid den beskrivning han gav för 34 år sedan.

Mördaren var barhuvad, kraftig hårväxt, mörkblå täckjacka, mörka byxor som var något korta för jag såg anklarna när han sprang. Och så hade han lågskor på sig.

https://www.expressen.se/nyheter/chevamannen-saker-var-inte-skandiamannen/

Då förhördes han under Dag Anderssons tid. Var Ljungqvist i ngn tidning efter presskonferensen?
Citera
2021-05-10, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Då förhördes han under Dag Anderssons tid. Var Ljungqvist i ngn tidning efter presskonferensen?

Leif L verkar bland annat fått göra ett hypnosförhör och sista förhöret jag hittar är från 11 mars 2020 med Hans Melander¨.
Det förhöret föranleddes av att Leif L varit med i en intervju för Svebbtv.se
Leif L hade diskuterat Skandiamannen med Claes Hedberg och det var Claes H som ordnade kontakten med Svebbtv.se för att Leif L skulle kunna prata om sina funderingar kring Skandiamannen.

Leif L berättar också att hans vän Jan A tyckt att Leif L varit för flitig att vara med i olika mediesammanhang
Jan A ville hålla en lägre profil.

https://drive.google.com/file/d/122Me4TkJqChd3CCUyi2Vhw8GN69iwYFc/view
Alla förhör med Leif L
Citera
2021-05-10, 07:03
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Välkommen till Sveavägen! Som jag har väntat på dig.

LL/JA väg ser ut så för att LL måste kunna förklara observationer av fordonet som vi inte känt till tidigare. Liksom att någon sett dem tala med en kvinna i korsningen Drottninggatan-Wallingatan, en bra uppehållsplats för ledning av både defensiva och offensiva operationer.

En ruggigt intressant vittnesutsaga är J Thien L865-A redovisad i SÄPO 1987 i stolpform.

Makarna T har varit på Grand och sett LOP både före och efter föreställningen. De går tillbaka längs Holländaregatan och möter en kvinna (samma kvinna som LL talat med??) som kör mot enkelriktat i en liten vit bil.

När de går in på Wallingatan, där de har sin bil parkerad ser de en konstigt parkerad grå skåpbil med bedömt märke Dodge parkerad några meter in på Wallingatan med nosen mot Sveavägen. I bilen ser de två män i kupén.

Makarna går till bilen och kör sen söderut till Adolf Fredriks Kyrkogata, svänger vänster upp mot Sveavägen. De tar höger upp på Sveavägen mot Sergels torg. I korsningen Sveavägen- Tunnelgatan möter de samma van, som kör upp vänster på Sveavägen i riktning mot Grand. Detta sker enligt UL någon minut före mordet.

Jag påstår att detta troligen är LL/JA i sin Cheva och jag kommer snart att presentera ytterligare belägg för detta.

Med ett undantag har inget vittne sett LL/JA U-sväng som de hävdar att de gjorde omedelbart efter mordet.

Inge Morelius

1986-03-14 E 107-A Fhl Borgström

”...., det var en taxi som, som jag uppfattade det, stod så att säga på min sida av Sveavägen som svängde runt.”

1986-04-08 E 107-B Fhl Hamrén

”Jag har för mig att, det stod en taxi vid rödljuset på min sida av Sveavägen. Och det stod en, om det var en taxi eller om det var en privatbil på andra sidan, det törs jag inte svara på. Det stod en bil vid rödljuset på andra sidan och som jag uppfattade det var på väg ned mot Tunnelgatan från Sveavägen sett.”

Anna Hage

1986-04-02 E-19C Fhl Jonsson

AH: ”Och så vände den på något sätt.”
LJ: ”Så den snurrade runt på Sveavägen, gör en s k taxisväng?”
AH: ”Ja”
LJ: ”Men den färdades Sveavägen söderut?”
AH: ”Ja men sen så svängde den till, den förstod väl också att det var någonting som hade hänt.”
LJ: ”Och ur den bilen hoppade det en man, en yngre man?”

Susanne Larsson

1986-04-08 E 107-2-A Fhl Hamrén

LH: ”Men såg du några mer personer?”
SL: ”Taxichauffören såg jag. Jag såg hans u-sväng.”

Jan Nilsson

1986-04-08 E-21A Fhl Jonsson

”...., just före jag kommer fram till ljusen på Sveavägen när jag kommer Tunnelgatan upp till Sveavägen så ser jag en taxi köra en u-sväng.”

Helena Lähde

1986-04-07 E 107-1-B Fhl Johansson

HL: ”Svårt att säga. 5-10 stycken skulle jag tro. Sedan stod då taxibilen där.”
PJ: ”Jaha en taxibil. Såg du några fler bilar?”
HL: ”Nej. inte så där man lägger märke till för trafiken fortsatte även om man saktade in.”

Göran Israelsson

1988-02-03 E 9979-7-A Fhl Kjellvås

Referat

”Efter cirka 15 sekunder blev det grönt och taxibilen gjorde en u sväng och parkerade invid trottoaren vid mordplatsen. Ingen annan bil fanns då i närheten som han lade märke till. Som han uppfattade det kom de fram som förstebil.”

Cecilia Anderstedt

1988-06-27 E 20-3 Fhl Uvemo/Gustafsson

Referat

”Om Cecilia och sällskapet fortfarande stod för rött ljus har hon ingen aning om, men hon säger att hon reagerade för att en taxi körde mot rött ljus.”

Carina Pettersson

1986-03-15 E 1146-2-A Fhl Ericson

Referat

”När en vit taxi körde upp till paret hade mannen fallit omkull.”

Undantaget är Jan-Åke Svensson som säger sig ha sett LL/JA svänga runt. Problemet är att ingen annan har sett honom heller på uppgiven position.
Citera
2021-05-10, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ok hur skapade det alla konstigheter inder 35 år som kulminerade i det saklösa utpekande av SE?

Hade gm magiska krafter över ett stort antal människor inom polis med positioner i utredni gen och Underrättelsevärldens bakgård att driva villospår under 35 år?

TROR inte det.
Tipset som försvann. Inkom till tidningen Arbetet väldigt tidigt. Som Lars Engqvist vittnat om. Skrivet på ''polispapper.'' Överlämnades till spaningsledningen omedelbart.

Mordet kommer inte att klaras upp eftersom det är poliser inblandade.

Holmer konstaterade i Palmerummet mycket riktigt att tipset försvunnit. Precis som Säpos PM efter att han och ''Turbo'' fått var sitt exemplar. Registrerades som bekant först 1989.

Frågan är om tipset försvann eller ''försvann.'' Påminner mycket om alla tips och papper som försvann på Säpo. Som varningsbrev och annat. Där SÄK genom alla år samtidigt hävdat att allt deras material om mordet överlämnades till PU. TROR inte det.

Samtidigt kan vi idag se att Sten Anderssons Säpo-trio inte utretts. Robert Stangesjö är inte ens hörd av PU.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-05-10 kl. 07:20.
Citera
2021-05-10, 07:21
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Med ett undantag har inget vittne sett LL/JA U-sväng som de hävdar att de gjorde omedelbart efter mordet.

Inge Morelius

1986-03-14 E 107-A Fhl Borgström

”...., det var en taxi som, som jag uppfattade det, stod så att säga på min sida av Sveavägen som svängde runt.”

1986-04-08 E 107-B Fhl Hamrén

”Jag har för mig att, det stod en taxi vid rödljuset på min sida av Sveavägen. Och det stod en, om det var en taxi eller om det var en privatbil på andra sidan, det törs jag inte svara på. Det stod en bil vid rödljuset på andra sidan och som jag uppfattade det var på väg ned mot Tunnelgatan från Sveavägen sett.”

Anna Hage

1986-04-02 E-19C Fhl Jonsson

AH: ”Och så vände den på något sätt.”
LJ: ”Så den snurrade runt på Sveavägen, gör en s k taxisväng?”
LJ: ”Men den färdades Sveavägen söderut?”
AH: ”Ja men sen så svängde den till, den förstod väl också att det var någonting som hade hänt.”
LJ: ”Och ur den bilen hoppade det en man, en yngre man?”

Susanne Larsson

1986-04-08 E 107-2-A Fhl Hamrén

LH: ”Men såg du några mer personer?”
SL: ”Taxichauffören såg jag. Jag såg hans u-sväng.”

Jan Nilsson

1986-04-08 E-21A Fhl Jonsson

”...., just före jag kommer fram till ljusen på Sveavägen när jag kommer Tunnelgatan upp till Sveavägen så ser jag en taxi köra en u-sväng.”

Helena Lähde

1986-04-07 E 107-1-B Fhl Johansson

HL: ”Svårt att säga. 5-10 stycken skulle jag tro. Sedan stod då taxibilen där.”
PJ: ”Jaha en taxibil. Såg du några fler bilar?”
HL: ”Nej. inte så där man lägger märke till för trafiken fortsatte även om man saktade in.”

Göran Israelsson

1988-02-03 E 9979-7-A Fhl Kjellvås

Referat

”Efter cirka 15 sekunder blev det grönt och taxibilen gjorde en u sväng och parkerade invid trottoaren vid mordplatsen. Ingen annan bil fanns då i närheten som han lade märke till. Som han uppfattade det kom de fram som förstebil.”

Cecilia Anderstedt

1988-06-27 E 20-3 Fhl Uvemo/Gustafsson

Referat

”Om Cecilia och sällskapet fortfarande stod för rött ljus har hon ingen aning om, men hon säger att hon reagerade för att en taxi körde mot rött ljus.”

Carina Pettersson

1986-03-15 E 1146-2-A Fhl Ericson

Referat

”När en vit taxi körde upp till paret hade mannen fallit omkull.”

Undantaget är Jan-Åke Svensson som säger sig ha sett LL/JA svänga runt. Problemet är att ingen annan har sett honom heller på uppgiven position.

Vi kan gå vidare

Anders Björkman

1986-03-01 E-13 Fhl Nordlander

Referat

”Sekunderna efter skotten såg han en skåpbil, troligen grå med tre män i varav en som pratade i telefon i bilen och som genast frågade B om att han måste sett vad som hänt.”

Detta går rakt in på på det manipulerade bandet hävdar jag, där man kan höra frågan ställas.

Det är här de förlorade 45 sekunderna finns, som blir klarare när man lägger Delsborn parallellt.

Det vrider klockan för Nieminen och mannen på Snickarbacken. Det innebär att även SE hinner ut. Referatet indikerar dessutom att den stod still och att det kan ha funnits en tredje man i den. Av någon anledning dröjer det flera decennier till någon gör en uppföljning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in