Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-10, 07:41
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Med ett undantag har inget vittne sett LL/JA U-sväng som de hävdar att de gjorde omedelbart efter mordet.

Inge Morelius

1986-03-14 E 107-A Fhl Borgström

”...., det var en taxi som, som jag uppfattade det, stod så att säga på min sida av Sveavägen som svängde runt.”

1986-04-08 E 107-B Fhl Hamrén

”Jag har för mig att, det stod en taxi vid rödljuset på min sida av Sveavägen. Och det stod en, om det var en taxi eller om det var en privatbil på andra sidan, det törs jag inte svara på. Det stod en bil vid rödljuset på andra sidan och som jag uppfattade det var på väg ned mot Tunnelgatan från Sveavägen sett.”

Anna Hage

1986-04-02 E-19C Fhl Jonsson

AH: ”Och så vände den på något sätt.”
LJ: ”Så den snurrade runt på Sveavägen, gör en s k taxisväng?”
AH: ”Ja”
LJ: ”Men den färdades Sveavägen söderut?”
AH: ”Ja men sen så svängde den till, den förstod väl också att det var någonting som hade hänt.”
LJ: ”Och ur den bilen hoppade det en man, en yngre man?”
AH: ”Ja”

Susanne Larsson

1986-04-08 E 107-2-A Fhl Hamrén

LH: ”Men såg du några mer personer?”
SL: ”Taxichauffören såg jag. Jag såg hans u-sväng.”

Jan Nilsson

1986-04-08 E-21A Fhl Jonsson

”...., just före jag kommer fram till ljusen på Sveavägen när jag kommer Tunnelgatan upp till Sveavägen så ser jag en taxi köra en u-sväng.”

Helena Lähde

1986-04-07 E 107-1-B Fhl Johansson

HL: ”Svårt att säga. 5-10 stycken skulle jag tro. Sedan stod då taxibilen där.”
PJ: ”Jaha en taxibil. Såg du några fler bilar?”
HL: ”Nej. inte så där man lägger märke till för trafiken fortsatte även om man saktade in.”

Göran Israelsson

1988-02-03 E 9979-7-A Fhl Kjellvås

Referat

”Efter cirka 15 sekunder blev det grönt och taxibilen gjorde en u sväng och parkerade invid trottoaren vid mordplatsen. Ingen annan bil fanns då i närheten som han lade märke till. Som han uppfattade det kom de fram som förstebil.”

Cecilia Anderstedt

1988-06-27 E 20-3 Fhl Uvemo/Gustafsson

Referat

”Om Cecilia och sällskapet fortfarande stod för rött ljus har hon ingen aning om, men hon säger att hon reagerade för att en taxi körde mot rött ljus.”

Carina Pettersson

1986-03-15 E 1146-2-A Fhl Ericson

Referat

”När en vit taxi körde upp till paret hade mannen fallit omkull.”

Undantaget är Jan-Åke Svensson som säger sig ha sett LL/JA svänga runt. Problemet är att ingen annan har sett honom heller på uppgiven position.
När du skriver detta så är det sak som slår mig när det gäller Jan-Åke Svensson och Lisbets vittnesmål.

Hon beskriver en lång beige man norrut. Kolla bilden på J-Å S längst ned på följande sida:

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMZUdCVTVQeUxlWVk/view

Utan referenser i ett chockat tillstånd kan han mycket väl beskrivas så i dålig belysning. Där LP utan tidsbegrepp kan beskriva en man utan att korrekt ange exakt när. Hon såg honom bara och ingick i hennes minnesbild efteråt. Så vad säger J-Å själv?

''Direkt efter att mannen avlägsnat sig från platsen skriker kvinnan och en vit taxi som står på
andra sidan gatan i riktning mot Sergels Torg kör runt och över till brottsplatsen. Efter denna
kör även en annan bil av märke stor amerikansk combi och även Svensson kör över och ställer sig framför denna bil.''

Lisbet erkänner själv att hon är väldigt dålig på avståndsbedömning. Så 30 meter bort kan vi bortse ifrån i sammanhanget. Men det viktiga är att J-Å S i ett tidigt skede befinner sig norrut visavi Lisbets position enligt egen utsago.

Av kända personer kan det enbart vara två personer som Lisbet såg norrut. SE eller J-Å S. Där båda de personerna på ett mycket tidigt stadium placerar sig själva norr om mordplatsen.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-05-10 kl. 07:49.
Citera
2021-05-10, 07:48
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
När du skriver detta så är det sak som slår mig när det gäller Jan-Åke Svensson och Lisbets vittnesmål.

Hon beskriver en lång beige man norrut. Kolla bilden på J-Å S längst ned på följande sida:

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMZUdCVTVQeUxlWVk/view

Utan referenser i ett chockat tillstånd kan han mycket väl beskrivas så i dålig belysning. Där LP utan tidsbegrepp kan beskriva en man utan att korrekt ange exakt när. Hon såg honom bara och ingick i hennes minnesbild efteråt. Så vad säger J-Å själv?

''Direkt efter att mannen avlägsnat sig från platsen skriker kvinnan och en vit taxi som står på
andra sidan gatan i riktning mot Sergels Torg kör runt och över till brottsplatsen. Efter denna
kör även en annan bil av märke stor amerikansk combi och även Svensson kör över och ställer sig framför denna bil.''

Lisbet erkänner själv att hon är väldigt dålig på avståndsbedömning. Så 30 meter bort kan vi bortse ifrån i sammanhanget. Men det viktiga är att J-Å S i ett tidigt skede befinner sig norrut visavi Lisbets position enligt egen utsago.

Frågan är hur tidigt.

Ingen i Åke Larssons bil ser JÅS, där de står på den plats han säger sig ha stått.
Inte heller Morelius ser JÅS. Han ser bara en bil, högst troligen Larssons.

Också intressant att han inte får några frågor om var han bor i Stockholm. Och vad han gör där, eftersom han är skriven och arbetar i Malmö.

Ingen verkar heller intresserad av att han har en antenn på bilen. Han har låtit montera bort utrustningen pga stöldrisken, uppger han.

Så vi har fordon som varit bortsuddade från start med en förmåga att leda genom åtminstone mobiltelefoni.
Senast redigerad av 14thInt 2021-05-10 kl. 07:52.
Citera
2021-05-10, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Frågan är hur tidigt.

Ingen i Åke Larssons bil ser JÅS, där de står på den plats han säger sig ha stått.
Inte heller Morelius ser JÅS. Han ser bara en bil, högst troligen Larssons.

Också intressant att han inte får några frågor om var han bor i Stockholm. Och vad han gör där, eftersom han är skriven och arbetar i Malmö.

Ingen verkar heller intresserad av att han har en antenn på bilen. Han har låtit montera bort utrustningen pga stöldrisken, uppger han.

Så vi har fordon som varit bortsuddade från start med en förmåga att leda genom åtminstone mobiltelefoni.
Helt korrekt. Hur tidigt vet vi inte. Lisbets alla vittnesmål är minst sagt problematiska ur många aspekter. Wall, Borgnäs och Lena Andersson har skrivit mycket om detta faktum.

Som jag skrev så var det enbart en sak som slog mig eftersom den beige mannen är en gåta. Och som det skrivits tidigare. Det finns fortfarande mycket oklart när det gäller skeenden precis efter mordet. Som aldrig retts ut av PU. Där KP:s återvändande till brottsplatsen är totalt irrelevant.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-05-10 kl. 08:05.
Citera
2021-05-10, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
En sak som jag undrar över är varför Theutenberg inte hakar på Stig Engström som gm, det vore ju enkelt nu eftersom PU 2020 pekat ut Engström som gm

Då får man inga möjligheter att angripa dem man vill förtala inom Socialdemokratiska partiet. Det är dem han och hela entouraget vill komma åt. Minns Olle Frånstedt och turerna där. Först odlade han Jallai med Leon Bylund och Barbro som beskrivs ha samma karriär som Katarina. Han planterade sedan hos AJ Barbro som Barbro Algernon. Samtidigt ville han förmedla kontakt med dem som var där som var lovade att få berätta när mordet var preskriberas vilket undanröjs. De anser sig ha handlat på order och utan personligt ansvar. Vill ha åtalsfrihet. Det är lätt att se vad de vill. De vill berätta varför det var motiverat att mörda OP och att han var en landsförrädare.
Det fungerar inte alls och leder till förvecklingar där man desperat svingar med SB närvaro som Donald talar om som muterar till Barbro Sagnells illustra skara som Olle moteldar med att Leongruppen är Lennartgruppen. Detta är troligen riktat mot AJ då han väl vet vem denne Lennart är från sin egen flygarkarriär.

I den röran kliver Teutenberg in. Vid möte med bland annat Olle närvarande går Olle över gränsen och påstår att OP begärt ut hemliga försvarsplaner inför Moskvaresan och stod i begrepp att förråda landet rent konkret. Man var övertygat att Ivan skulle invadera. Det blev man tvinga att tona ned.

Rakt igenom ser vi att syftet i alla mutationer huvudsakligen gör ut på att regeringen stöd under Sovjetiskt inflytande.

Det går inte ihop med SE.

Vad vi har då är alltså olika fraktioner som kör sina egna lösningar där en har som huvudmål att berätta om förräderi som rättfärdigar ett mord. DET GÖRS FLERA FÖRSÖK ATT SMÄLTA IHOOP DET TILL EN STORY MED BAS I PKK spåret men det misslyckas.

Slutligen lyckas en fraktion med bättre poliskontakter in i Utredningen via Filter plantera SE spåret i syfte att stänga ärendet.

Inför hotet av ständiga angrepp på S accepterades den nödlösningen av Politiken.

Ingen av agendorna lyckades.....
Citera
2021-05-10, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Tja man kan ju jämföra t.ex. med dubbelmordet i Linköping där gärningsmannen höll sig undan i 16 år utan att berätta för någon . Hade inte DNA-tekniken utvecklats och kopplats samman med släktforskningsregister så hade han sannolikt aldrig gripits.

Morden skedde i dagsljus i ett bostadsområde där det borde funnits ett flertal vittnen som sett honom. Gärningsmannen i Linköping hade just en sådan sagolik tur som kom undan.

Nu är det antagligen små utsikter att förfinad DNA-teknik någon gång i framtiden skall lösa mordet på OP . Men vem vet , går det att få fram DNA-profiler från brev som skickats för flera år sedan så kanske det går även med intorkade mikroskopiska blodfläckar på ett mordvapen. Alltså bakåtstänk av blod som trängt in vid glipor på vapnet där det normalt inte rengörs.

Jag har svårt och tänka mig något annat än en ensam galning om vi antar att det vara Grandmannen som följde efter på Sveavägen och sen sköt OP. Ingenting som tyder på annat än att det var en ensam galning så som han betedde sig utanför Grands entré när han stod utanför och stirrade in flera minuter och dessutom klädd i en något speciell och avvikande klädsel .

Han hade en 3/4 lång blå tunn jacka i nylonliknande material , han hade en stickad mössa med skärm och uppknutna öronlappar , båda var av äldre typ. Han sågs av ett flertal vittnen från Grand fram till mordplatsen. Sista vittnets som såg honom var troligtvis vittnet på Sturegatan som såg honom springande vika av västerut in på Östermalmsgatan. Han hade en sagolik tur som kom undan.
Kniv som vem som helst kan köpa och 357 med armour piercing ammo är väldigt långt från varandra så din argumentation där är inte vatten värd.
Citera
2021-05-10, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Då får man inga möjligheter att angripa dem man vill förtala inom Socialdemokratiska partiet. Det är dem han och hela entouraget vill komma åt. Minns Olle Frånstedt och turerna där. Först odlade han Jallai med Leon Bylund och Barbro som beskrivs ha samma karriär som Katarina. Han planterade sedan hos AJ Barbro som Barbro Algernon. Samtidigt ville han förmedla kontakt med dem som var där som var lovade att få berätta när mordet var preskriberas vilket undanröjs. De anser sig ha handlat på order och utan personligt ansvar. Vill ha åtalsfrihet. Det är lätt att se vad de vill. De vill berätta varför det var motiverat att mörda OP och att han var en landsförrädare.
Det fungerar inte alls och leder till förvecklingar där man desperat svingar med SB närvaro som Donald talar om som muterar till Barbro Sagnells illustra skara som Olle moteldar med att Leongruppen är Lennartgruppen. Detta är troligen riktat mot AJ då han väl vet vem denne Lennart är från sin egen flygarkarriär.

I den röran kliver Teutenberg in. Vid möte med bland annat Olle närvarande går Olle över gränsen och påstår att OP begärt ut hemliga försvarsplaner inför Moskvaresan och stod i begrepp att förråda landet rent konkret. Man var övertygat att Ivan skulle invadera. Det blev man tvinga att tona ned.

Rakt igenom ser vi att syftet i alla mutationer huvudsakligen gör ut på att regeringen stöd under Sovjetiskt inflytande.

Det går inte ihop med SE.

Vad vi har då är alltså olika fraktioner som kör sina egna lösningar där en har som huvudmål att berätta om förräderi som rättfärdigar ett mord. DET GÖRS FLERA FÖRSÖK ATT SMÄLTA IHOOP DET TILL EN STORY MED BAS I PKK spåret men det misslyckas.

Slutligen lyckas en fraktion med bättre poliskontakter in i Utredningen via Filter plantera SE spåret i syfte att stänga ärendet.

Inför hotet av ständiga angrepp på S accepterades den nödlösningen av Politiken.

Ingen av agendorna lyckades.....
Som jag tidigare i tråden visat så hänger Thomas Pettersson, Krister Petersson och Mattias Göransson ihop. Där ursprunget finns i en fictionroman av Jallai från 2010.

Gunnar Wall har det senaste kommit till samma slutsats på sin blogg. Förutom att han inte nämner Jallai. Om man vill ta reda på varför KP hängde ut SE så är det i entouraget man ska leta.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-05-10 kl. 08:55.
Citera
2021-05-10, 08:53
Medlem
Citat:
Som jag varit inne på tidigare.

Hur stor sannolikhet är det att Tunnelbanemannen och gärningsmannen inte har någonting med varandra att göra? Alltså att de skulle vara helt fristående från varandra.

Jag har länge trott att mordet utfördes av en liten grupp som passade på när tillfället gavs. Där radiokommunikation/WT användes i övervakning och omgrupperingar. Kan inte se att någonting i den teorin förändrats efter alla frisläppta dokument. Tvärtom.

Mja, nu handlade diskussionen om en "fire-team" grupperings manöverområde, chefens upl och överordnad enhetsstab och ledningsprinciper.

Blanda inte ihop det med verkligheten.

Vi hade inte ens fört in hot/risker och handlingsmöjligjheter i diskussionen. Än mindre "den lede fi" i form av poliser lojala mot statsledningen och eventuella illojala poliser på olika nivåer som kan antas hjälpa attentatsgruppen.
Citera
2021-05-10, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Mja, nu handlade diskussionen om en "fire-team" grupperings manöverområde, chefens upl och överordnad enhetsstab och ledningsprinciper.

Blanda inte ihop det med verkligheten.

Vi hade inte ens fört in hot/risker och handlingsmöjligjheter i diskussionen. Än mindre "den lede fi" i form av poliser lojala mot statsledningen och eventuella illojala poliser på olika nivåer som kan antas hjälpa attentatsgruppen.
Jag har inte blandat ihop någonting. Beslutet att promenera hem togs i ögonblicket.

Fortfarande kvarstår frågan hur troligt det är att Tunnelbanemannen och gärningsmannen saknar koppling? Oavsett ledningsstaber och annat svammel.

Mordet var inte en kommando-raid via ledningsstaber eller ''fire-team'' a la Rambo. Ibland hamnar du helt offside.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-05-10 kl. 09:13.
Citera
2021-05-10, 10:28
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Kniv som vem som helst kan köpa och 357 med armour piercing ammo är väldigt långt från varandra så din argumentation där är inte vatten värd.

Varför en 357:a med armour piercing ammo inte skulle kunna hamna i händerna på en ensam gärningsman/galning begriper jag inte.

CA som en del trott på som GM får väl betecknas som just en sådan.
Senast redigerad av HAARP 2021-05-10 kl. 10:33.
Citera
2021-05-10, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Varför en 357:a med armour piercing ammo inte skulle kunna hamna i händerna på en ensam gärningsman/galning begriper jag inte.

CA som en del trott på som GM får väl betecknas som just en sådan.

Absolut. Just vapen och ammunition tyder, enligt mig, mest på att någon har tagit det som fanns till hands. Dvs mördaren är någon som inte hade möjlighet, av någon anledning, att välja vapen och ta det mest lämpliga. Alltså menar jag att det är två huvudsakliga möjligheter: en ensam GM eller en mindre grupp som med ganska kort framhållning valde att agera när ett tillfälle dök upp (det senare i linje med Anderssons tankegångar).
Citera
2021-05-10, 13:08
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Helt korrekt. Hur tidigt vet vi inte. Lisbets alla vittnesmål är minst sagt problematiska ur många aspekter. Wall, Borgnäs och Lena Andersson har skrivit mycket om detta faktum.

Som jag skrev så var det enbart en sak som slog mig eftersom den beige mannen är en gåta. Och som det skrivits tidigare. Det finns fortfarande mycket oklart när det gäller skeenden precis efter mordet. Som aldrig retts ut av PU. Där KP:s återvändande till brottsplatsen är totalt irrelevant.

Från sin position vid trafikljuset ser JÅS skotten, den flyende mannen, Lisbeths tidiga agerande, den vita taxibilen stanna vid mpl, den stora amerikanska bilen stanna vid mpl innan han sneddar över Sveavägen och stannar framför den stora amerikanska bilen.

JA talar om en man som kom fram som verkade bestämd och pratade mycket. Mannen verkade veta saker. Vad det nu betyder. Jag har alltid tolkat det som att JA syftar på JÅS. Men JA talar om en äldre man med keps också. Det framkommer i tingsrätten när det ska redas ut om JA syftar på AB eller någon annan man. Och det är en annan man, inte AB.

Om det är vid trafikljusen eller när han kommer fram till östra trottoaren JÅS ser att "det samlats lite folk" vid Palmes kropp är oklart.

Sedan han parkerat vid östra trottoaren går han enligt egen utsago ur sin egen bil och fram till den amerikanska bilen som han ser har en antenn och frågar om de ringt polisen. Sen passerar han mordplatsen i sydlig riktning och ställer sig "i hörnet" söder om mpl.

Min slutsats blir därmed att JÅS omöjligt kan ha varit mannen i ljus rock som LP såg när hon tittade upp. Han anlände alldeles försent.

JÅS själv, mannen som tagit ur mobiltelefonen medan han satt i bilen och körde, var som sagt verksam i Malmö och befann sig 23.21 i sin bil på Sveavägen. Polisen frågar överhuvudtaget inte om anledningen till att han var i Sthlm (vilket i sig inte är ovanligt) och vad han gjorde på Sveavägen vid den tidpunkten. Vilket inte heller i sig är konstigt.

Poängen är att polisen borde ha frågat honom det. Sen är som sagt uppgiften om mobiltelefonen väldigt märklig. Det är en sak att ta ur telefonen när man lämnar bilen. Men när man sitter i bilen?
Senast redigerad av Basfakta 2021-05-10 kl. 13:39.
Citera
2021-05-10, 13:22
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Från sin position vid trafikljuset ser JÅS skotten, den flyende mannen, Lisbeths tidiga agerande, den vita taxibilen stanna vid mpl, den stora amerikanska bilen stanna vid mpl innan han sneddar över Sveavägen och stannar framför den stora amerikanska bilen.

JA talar om en man som kom fram som verkade bestämd och pratade mycket. Mannen verkade veta saker. Vad det nu betyder. Jag har alltid tolkat det som att JA syftar på JÅS.

Om det är vid trafikljusen eller när han kommer fram till östra trottoaren han ser att "det samlats lite folk" vid Palmes kropp är oklart.

Sedan han parkerat vid östra trottoaren går han enligt egen utsago ur sin egen bil och fram till den amerikanska bilen som han ser har en antenn och frågar om de ringt polisen. Sen passerar han mordplatsen i sydlig riktning och ställer sig "i hörnet" söder om mpl.

Min slutsats blir därmed att JÅS omöjligt kan ha varit mannen i ljus rock som LP såg när hon tittade upp. Han anlände alldeles försent.

JÅS själv, mannen som tagit ur mobiltelefonen medan han satt i bilen och körde, var som sagt verksam i Malmö och befann sig 23.21 i sin bil på Sveavägen. Polisen frågar överhuvudtaget inte om anledningen till att han var i Sthlm (vilket i sig inte är ovanligt) och vad han gjorde på Sveavägen vid den tidpunkten. Vilket inte heller i sig är konstigt.

Poängen är att polisen borde ha frågat honom det. Sen är som sagt uppgiften om mobiltelefonen väldigt märklig. Det är en sak att ta ur telefonen när man lämnar bilen. Men när man sitter i bilen?

Jag utesluter inte att han fanns från början, där han säger sig ha parkerat.

Ingen i Larssons bil har sett honom. Inte heller Morelius som sitter på parkett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in