Citat:
När du skriver detta så är det sak som slår mig när det gäller Jan-Åke Svensson och Lisbets vittnesmål. Med ett undantag har inget vittne sett LL/JA U-sväng som de hävdar att de gjorde omedelbart efter mordet.
Inge Morelius
1986-03-14 E 107-A Fhl Borgström
”...., det var en taxi som, som jag uppfattade det, stod så att säga på min sida av Sveavägen som svängde runt.”
1986-04-08 E 107-B Fhl Hamrén
”Jag har för mig att, det stod en taxi vid rödljuset på min sida av Sveavägen. Och det stod en, om det var en taxi eller om det var en privatbil på andra sidan, det törs jag inte svara på. Det stod en bil vid rödljuset på andra sidan och som jag uppfattade det var på väg ned mot Tunnelgatan från Sveavägen sett.”
Anna Hage
1986-04-02 E-19C Fhl Jonsson
AH: ”Och så vände den på något sätt.”
LJ: ”Så den snurrade runt på Sveavägen, gör en s k taxisväng?”
AH: ”Ja”
LJ: ”Men den färdades Sveavägen söderut?”
AH: ”Ja men sen så svängde den till, den förstod väl också att det var någonting som hade hänt.”
LJ: ”Och ur den bilen hoppade det en man, en yngre man?”
Susanne Larsson
1986-04-08 E 107-2-A Fhl Hamrén
LH: ”Men såg du några mer personer?”
SL: ”Taxichauffören såg jag. Jag såg hans u-sväng.”
Jan Nilsson
1986-04-08 E-21A Fhl Jonsson
”...., just före jag kommer fram till ljusen på Sveavägen när jag kommer Tunnelgatan upp till Sveavägen så ser jag en taxi köra en u-sväng.”
Helena Lähde
1986-04-07 E 107-1-B Fhl Johansson
HL: ”Svårt att säga. 5-10 stycken skulle jag tro. Sedan stod då taxibilen där.”
PJ: ”Jaha en taxibil. Såg du några fler bilar?”
HL: ”Nej. inte så där man lägger märke till för trafiken fortsatte även om man saktade in.”
Göran Israelsson
1988-02-03 E 9979-7-A Fhl Kjellvås
Referat
”Efter cirka 15 sekunder blev det grönt och taxibilen gjorde en u sväng och parkerade invid trottoaren vid mordplatsen. Ingen annan bil fanns då i närheten som han lade märke till. Som han uppfattade det kom de fram som förstebil.”
Cecilia Anderstedt
1988-06-27 E 20-3 Fhl Uvemo/Gustafsson
Referat
”Om Cecilia och sällskapet fortfarande stod för rött ljus har hon ingen aning om, men hon säger att hon reagerade för att en taxi körde mot rött ljus.”
Carina Pettersson
1986-03-15 E 1146-2-A Fhl Ericson
Referat
”När en vit taxi körde upp till paret hade mannen fallit omkull.”
Undantaget är Jan-Åke Svensson som säger sig ha sett LL/JA svänga runt. Problemet är att ingen annan har sett honom heller på uppgiven position.
Inge Morelius
1986-03-14 E 107-A Fhl Borgström
”...., det var en taxi som, som jag uppfattade det, stod så att säga på min sida av Sveavägen som svängde runt.”
1986-04-08 E 107-B Fhl Hamrén
”Jag har för mig att, det stod en taxi vid rödljuset på min sida av Sveavägen. Och det stod en, om det var en taxi eller om det var en privatbil på andra sidan, det törs jag inte svara på. Det stod en bil vid rödljuset på andra sidan och som jag uppfattade det var på väg ned mot Tunnelgatan från Sveavägen sett.”
Anna Hage
1986-04-02 E-19C Fhl Jonsson
AH: ”Och så vände den på något sätt.”
LJ: ”Så den snurrade runt på Sveavägen, gör en s k taxisväng?”
LJ: ”Men den färdades Sveavägen söderut?”
AH: ”Ja men sen så svängde den till, den förstod väl också att det var någonting som hade hänt.”
LJ: ”Och ur den bilen hoppade det en man, en yngre man?”
Susanne Larsson
1986-04-08 E 107-2-A Fhl Hamrén
LH: ”Men såg du några mer personer?”
SL: ”Taxichauffören såg jag. Jag såg hans u-sväng.”
Jan Nilsson
1986-04-08 E-21A Fhl Jonsson
”...., just före jag kommer fram till ljusen på Sveavägen när jag kommer Tunnelgatan upp till Sveavägen så ser jag en taxi köra en u-sväng.”
Helena Lähde
1986-04-07 E 107-1-B Fhl Johansson
HL: ”Svårt att säga. 5-10 stycken skulle jag tro. Sedan stod då taxibilen där.”
PJ: ”Jaha en taxibil. Såg du några fler bilar?”
HL: ”Nej. inte så där man lägger märke till för trafiken fortsatte även om man saktade in.”
Göran Israelsson
1988-02-03 E 9979-7-A Fhl Kjellvås
Referat
”Efter cirka 15 sekunder blev det grönt och taxibilen gjorde en u sväng och parkerade invid trottoaren vid mordplatsen. Ingen annan bil fanns då i närheten som han lade märke till. Som han uppfattade det kom de fram som förstebil.”
Cecilia Anderstedt
1988-06-27 E 20-3 Fhl Uvemo/Gustafsson
Referat
”Om Cecilia och sällskapet fortfarande stod för rött ljus har hon ingen aning om, men hon säger att hon reagerade för att en taxi körde mot rött ljus.”
Carina Pettersson
1986-03-15 E 1146-2-A Fhl Ericson
Referat
”När en vit taxi körde upp till paret hade mannen fallit omkull.”
Undantaget är Jan-Åke Svensson som säger sig ha sett LL/JA svänga runt. Problemet är att ingen annan har sett honom heller på uppgiven position.
Hon beskriver en lång beige man norrut. Kolla bilden på J-Å S längst ned på följande sida:
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMZUdCVTVQeUxlWVk/view
Utan referenser i ett chockat tillstånd kan han mycket väl beskrivas så i dålig belysning. Där LP utan tidsbegrepp kan beskriva en man utan att korrekt ange exakt när. Hon såg honom bara och ingick i hennes minnesbild efteråt. Så vad säger J-Å själv?
''Direkt efter att mannen avlägsnat sig från platsen skriker kvinnan och en vit taxi som står på
andra sidan gatan i riktning mot Sergels Torg kör runt och över till brottsplatsen. Efter denna
kör även en annan bil av märke stor amerikansk combi och även Svensson kör över och ställer sig framför denna bil.''
Lisbet erkänner själv att hon är väldigt dålig på avståndsbedömning. Så 30 meter bort kan vi bortse ifrån i sammanhanget. Men det viktiga är att J-Å S i ett tidigt skede befinner sig norrut visavi Lisbets position enligt egen utsago.
Av kända personer kan det enbart vara två personer som Lisbet såg norrut. SE eller J-Å S. Där båda de personerna på ett mycket tidigt stadium placerar sig själva norr om mordplatsen.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-05-10 kl. 07:49.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-05-10 kl. 07:49.