Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-01, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Först funderade jag om det var för att dölja något i rummet, dvs att LOP korsat Sveavägen tidigare. Det faller på att de i så fall därefter måste sprungit till mordplatsen, eftersom NF i första förhöret 860303 (fhl Ström) inte hinner särskilt långt innan det smäller.

Med Länninges klockning skapar han i själva verket plats för ett kort möte mellan OP och någon annan. Det är fascinerande, eftersom ett mötesscenario har legat längst ned i den polisiära hypoteslådan. Här luktar det betydande irrationalitet, något har pressat dem i slutet av mars.

Ni är några fantastiska kommissarier, som gräver, analyserar och diskuterar. Tiden rullar dock på...typ 20+ år. Kan ni tänka Er en månads update på nya upptäckter, och sannolikt scenarie? Schemat kan rulla mellan dom mest insatta och aktiva.
Citera
2021-03-01, 19:49
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Förhör med ej tidigare (1990) hörd polisman som omhändertog rattfyllo på Luntmakargatan/Markvardsgatan. EDD-1838-4.

https://drive.google.com/file/d/1xRCGLvHGcshSW_Ln9p_jLRpPmoyHizG1/view?usp=sharing

Taxichaufför ser mörk satt man stiga in i Passat, samt springande polis strax därefter - vid Snickarbacken strax efter kl 23.27. EDD-250-01, EDD-250-01-A, EDD-250-01-B.

https://drive.google.com/file/d/1TicffnvONXJd0a-Lsne6CNV93hMJJjTf/view?usp=sharing https://drive.google.com/file/d/1Db85pOf6mWBUoSeskLh5SslqMkFSo_Ko/view?usp=sharing https://drive.google.com/file/d/1WdlFcVh5t2UCtSmnP0ioBhZA0jX8OFOO/view?usp=sharing

Observation av mörkklädd kraftig man på Snickarbacken runt tiden för mordet. EAE-250-03.

https://drive.google.com/file/d/1eyJdo-YRa1P3VWPb7WH5152rQPd4GNZv/view?usp=sharing

Jag har räknat baklänges på de nio poliserna som är uppsatta på piketen 2470 resp bilen 2480 i tjänstgöringslistan. Den ende jag inte kunnat knyta som ordinarie i VD2 är Törnberg.
Jag noterar också att ingripandet inte finns i IM-listan, som ju bara omfattar VD1.

Är det någon som vet om motsvarande gjordes för VD2 och VD3?
Citera
2021-03-01, 19:51
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
En annan sak som är konstig:
När man stämmer av lapplisans vittnesmål med Holmérs återgivande är att hon själv säger att de befann sig på Snickarbacken mellan 23.05-23.25, och att hon gjorde sin iakttagelse strax innan de lämnade platsen.
Holmér avfärdar henne genom att fastslå att hon gjort sin observation före 23.16, eftersom hennes kollega lappat en bil vid den tidpunkten.
Men vad har det med saken att göra egentligen?
Det finns ju inget i förhöret som tyder på att de utfärdade denna P-bot som det absolut sista de gjorde, varför skulle de inte ha kunnat vara kvar i ytterligare 10 min?
Har de förhört kollegan som var ute på sin runda och skrev ut denna bot?

Dessutom skriver Holmér:

”Hongelin borde som taxichaufför vara tillräckligt bra på bilmärken för att polisen skall våga utgå ifrån att uppgiften att bilen var en Passat är riktig...”

Trots att Hongelin (för det måste väl vara han igen?) i förhör den 7/3 uppger att han är osäker, och pratar om att det lika gärna kunde vara en Saab 900.

Va?

Exakt. Delar helt din uppfattning. HH var livsfarlig på det sättet. Struntade i fakta och presenterade svepande uttalanden som vid närmare granskning inte alls håller. Har också sett det här med lapplisan och osäkerheten när det gäller bilmärket.

När man grundar en mordutredning på uppenbart felaktiga fakta blir det svårt att hitta mördaren.

Om vi istället utifrån vittnesobservationerna ska försöka förstå vad som hände kanske det ser ut så här enkelt och rättframt istället:

DB Gata 23.23.
Regeringsgatan 23.25.
Snickarbacken 23.27.
...och då kanske E4 Bergshamra lite senare.
Citera
2021-03-01, 19:58
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Har provgått sträckan från mordplatsen till Snickarbacken flera gånger. Känns som en logisk flyktväg. Krävs också att man har hyfsat bra kondition.

Ja, jag är nog präglad av LGWP:s ord "man ska inte krångla till mordutredningar i onödan" och man ska "hata slumpen".

Eftersom vi numera med stor tydlighet förstått att Palme var övervakad före mordet så ter det sig rätt okomplicerat att GM springer till en bil som kör honom från Sthlm city.

Bilen stod givetvis inte där och väntade utifrån någon gissning om mordplats. Den kördes dit när det stod klart att GM skulle fly den vägen. Dvs sen ankomst även där.

Palmemordet behöver faktiskt inte vara svårt att lösa. Det kanske är så att övervakarna och GM agerade logiskt? Varför skulle de inte göra det? Och då är det bara att basera analysen på vittnesobservationerna av övervakarna och GM.
Citera
2021-03-01, 20:00
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Körningen med noteringen Utrikesministern utfördes av patrull 3110, som inte finns angiven i tjänstgöringslistan. Det borde väl vara en inspektörsbil från VD3 med det systemet som fanns?

Några sådana finns olottade i lakanet. Vissa inlånade/tillförordnade, andra ordinarie.

Jag har börjat rota i denna nu.

Det första möjliga namnet är en arbetsmyra.

Bål Olsson arbetar först i bilturen på VD3 i patrull 8182 från arla morgon till eftermiddagen, passet kl 0600-1400.

Efter tidig middag åker han med inspektörskollegan T Lidgren i okänd bil i C-turen mellan kl 1500-2315. Bilen har inget nummer i lakanet, men med två inspektörer är det en het kandidat till 3110 med tanke på gamla minnen av hur anropen var uppbyggda i Stockholm.

Det motsägs av att han är extranoterad i C-turen på Lidgrens plats mellan kl 1630-0200 med anrop 3330/3470.
Citera
2021-03-01, 20:04
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTriton09
Ni är några fantastiska kommissarier, som gräver, analyserar och diskuterar. Tiden rullar dock på...typ 20+ år. Kan ni tänka Er en månads update på nya upptäckter, och sannolikt scenarie? Schemat kan rulla mellan dom mest insatta och aktiva.

Det kommer inte ta så lång tid. Delta gärna. Titta exvis på EAE-501. När var observationen?
Kan UL sett ”Almsäter” och Ekman? Var var de i så fall när skotten föll?
Citera
2021-03-01, 20:06
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ja, det är därför jag är så intresserad av EAE-501.
Dessutom finns Christer K enl GRK.

Det blir som observationerna kring Tunnelgatan omkring 20.30, 22.45 och minutrarna före mordet. Flera oberoende vittnen uppger liknande/samma sak kring män med WT.

Ja Christer K är lite intressant trots att han hörde av sig väldigt sent och ringde mitt i natten när han var lite dragen vill jag minnas. Jag tolkar det som att han åkte till Malmskillnadsgatan när frugan och barnen var borta över helgen.

Om jag minns rätt hörde han inte av sig till polisen förrän efter sin skilsmässa. Tidigare var ett kvällsbesök på Malmskillnadsgatan lite svårförklarat.

Att han sedan utnämnde mannen han såg till Christer Pettersson behöver man nog inte bry sig om så mycket.

Det som skaver i hans berättelse är att hans GM sprang med revolvern i näven. Sedan verkar springandet norrut, helomvändningen och springandet österut lite konstigt. I och för sig, om man spekulerar, kanske han fick instruktioner via WT som snabbt ändrades?

Det här med WT. Visst kunde man även 1986 ha en WT i innerfickan och via en liten sladd en liten hörlur i örat? Stod det inte i GMP att vittnena "inte hörde något brus" från GM? Suck.
Citera
2021-03-01, 20:23
Medlem
Kunde gärningsmannen se Jeppson från trappkrönet?

Jeppsson verkar anse det mera troligt att gm hade jacka, verkar vara tveksam på rock.

https://www.youtube.com/watch?fbclid=IwAR1rHEt4qViJoEvyKggBZEagT4Mxx7khymj y2lIb6KGgN3nMJ9O2FpkmITw&v=zrsEmpPVee4&feature=you tu.be

Intervju med Lars Jeppsson på 35-årsdagen av mordet.
Senast redigerad av Sumer 2021-03-01 kl. 20:25.
Citera
2021-03-01, 21:18
Medlem
Alla 22 fantombilderna, några gjorda utifrån observationer i Gamla Stan.
En man ska ha varit sminkad.
Kan någon av Palmes övervakare fastnat på en fantombild?

https://www.youtube.com/watch?v=rSFfMMwqDpI

Alla 22 fantombilderna från Palmeutredningen
Citera
2021-03-01, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Rumsvariabler är omöjliga att manipulera med mindre än att "fysiskt förflytta eller förstöra dem", vilket i och för sig också görs inför rättegångar i syfte att "förstöra" bevis.

Tidsvariabler är svåra att manipulera vilket visas av Jan Länninges ignoranta och taffliga försök.

Ett eventuellt möte mellan OP och någon i ett sådant scenario förutsätter att det prickas in mellan Nicola Fauzzi, Stig Engström och att LOP passerar Anders Björkman och går framför honom ett antal meter vilket han ju säger, om även i berusat tillstånd. Det finns en del att analysera och bedöma där.

Dessutom finns ingen möjlighet i ett sådant möte att den okände står eller kommer gående norr eller söderifrån vilket lämnar kvar möjligheten att han kliver ur en bil, förslagsvis den silverfärgade bilen från Grand som Pia Engström såg.

Funderat en vända till och ett eventuellt möte kan ha kommit till mellan Sari och La Carterie.
Citera
2021-03-01, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Rumsvariabler är omöjliga att manipulera med mindre än att "fysiskt förflytta eller förstöra dem", vilket i och för sig också görs inför rättegångar i syfte att "förstöra" bevis.

Tidsvariabler är svåra att manipulera vilket visas av Jan Länninges ignoranta och taffliga försök.

Ett eventuellt möte mellan OP och någon i ett sådant scenario förutsätter att det prickas in mellan Nicola Fauzzi, Stig Engström och att LOP passerar Anders Björkman och går framför honom ett antal meter vilket han ju säger, om även i berusat tillstånd. Det finns en del att analysera och bedöma där.

Dessutom finns ingen möjlighet i ett sådant möte att den okände står eller kommer gående norr eller söderifrån vilket lämnar kvar möjligheten att han kliver ur en bil, förslagsvis den silverfärgade bilen från Grand som Pia Engström såg.

Det kan ju vara så att Fauzzi säger sant första gången och att han efteråt fick för sig att han måste mött dem. Det är lite orimligt att se Stadsministern skjutas för att vända på klacken och vandra vidare. F kommer in först när han i efterskott fått veta vem som sköts. Det är inte ovanligt med efterkonstruktion på det viset. Det som stökar till Det är vallningen då han får veta att LOP inte var på samma sida gatan där han trodde sig ha mött dem. Lite ledande frågor och så har ett falskt minne skapats under stor press med tidtagarur.
Citera
2021-03-01, 21:24
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja Christer K är lite intressant trots att han hörde av sig väldigt sent och ringde mitt i natten när han var lite dragen vill jag minnas. Jag tolkar det som att han åkte till Malmskillnadsgatan när frugan och barnen var borta över helgen.

Om jag minns rätt hörde han inte av sig till polisen förrän efter sin skilsmässa. Tidigare var ett kvällsbesök på Malmskillnadsgatan lite svårförklarat.

Att han sedan utnämnde mannen han såg till Christer Pettersson behöver man nog inte bry sig om så mycket.

Det som skaver i hans berättelse är att hans GM sprang med revolvern i näven. Sedan verkar springandet norrut, helomvändningen och springandet österut lite konstigt. I och för sig, om man spekulerar, kanske han fick instruktioner via WT som snabbt ändrades?

Det här med WT. Visst kunde man även 1986 ha en WT i innerfickan och via en liten sladd en liten hörlur i örat? Stod det inte i GMP att vittnena "inte hörde något brus" från GM? Suck.

Nu har jag friskat upp minnet och tar bort Christer K från observation av WT-män.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in