Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-01, 21:29
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det kan ju vara så att Fauzzi säger sant första gången och att han efteråt fick för sig att han måste mött dem. Det är lite orimligt att se Stadsministern skjutas för att vända på klacken och vandra vidare. F kommer in först när han i efterskott fått veta vem som sköts. Det är inte ovanligt med efterkonstruktion på det viset. Det som stökar till Det är vallningen då han får veta att LOP inte var på samma sida gatan där han trodde sig ha mött dem. Lite ledande frågor och så har ett falskt minne skapats under stor press med tidtagarur.

Fast Fauzzis första förhör innehåller uppgiften att han sett det som han uppfattar som mannen han mött hoppa in och ut ur porten hitom mordplatsen, vilket är svårsmält.

Hur klarar han att se det på det avståndet, och det måste också innebära att antingen har Björkman varit längre norrut än uppgivet (om det var mannen) eller så har den okände mannen delat port med Björkman utan att någon sett det.
Citera
2021-03-01, 21:32
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, jag är nog präglad av LGWP:s ord "man ska inte krångla till mordutredningar i onödan" och man ska "hata slumpen".

Eftersom vi numera med stor tydlighet förstått att Palme var övervakad före mordet så ter det sig rätt okomplicerat att GM springer till en bil som kör honom från Sthlm city.

Bilen stod givetvis inte där och väntade utifrån någon gissning om mordplats. Den kördes dit när det stod klart att GM skulle fly den vägen. Dvs sen ankomst även där.

Palmemordet behöver faktiskt inte vara svårt att lösa. Det kanske är så att övervakarna och GM agerade logiskt? Varför skulle de inte göra det? Och då är det bara att basera analysen på vittnesobservationerna av övervakarna och GM.

Jag har ju en teori om att Ture Utriainen var ”Den långe blonde mannen”. Vet att han leasade en blågrön Nissan Cherry vid tiden för MOP.

En bekant till mig fick i förra veckan ut en handling (tyvärr söndermaskad) där en uppgiftslämnare såg ”En ljusblå Datsun Cherry”. Plats för vittnesmålet tyvärr också maskat.

Mannen som körde bilen var ”Stor och ljus” bredvid honom satt en ”mörk” person. Han kom ihåg en stor del av registreringsnumret (också maskat). Den var dock tysk-registrerad.

Tipset kom in tidigt 1986.
Citera
2021-03-01, 21:33
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag har börjat rota i denna nu.

Det första möjliga namnet är en arbetsmyra.

Bål Olsson arbetar först i bilturen på VD3 i patrull 8182 från arla morgon till eftermiddagen, passet kl 0600-1400.

Efter tidig middag åker han med inspektörskollegan T Lidgren i okänd bil i C-turen mellan kl 1500-2315. Bilen har inget nummer i lakanet, men med två inspektörer är det en het kandidat till 3110 med tanke på gamla minnen av hur anropen var uppbyggda i Stockholm.

Det motsägs av att han är extranoterad i C-turen på Lidgrens plats mellan kl 1630-0200 med anrop 3330/3470.

Här behöver jag också hjälp med anteckningen i IM-listan: ”TILL PL FVO” - vad kan det betyda?

Det är inte Fiskevårdsområde i alla fall.

Polisledningens Främre??
Citera
2021-03-01, 21:38
Medlem
Citat:
Det kan ju vara så att Fauzzi säger sant första gången och att han efteråt fick för sig att han måste mött dem. Det är lite orimligt att se Stadsministern skjutas för att vända på klacken och vandra vidare. F kommer in först när han i efterskott fått veta vem som sköts. Det är inte ovanligt med efterkonstruktion på det viset. Det som stökar till Det är vallningen då han får veta att LOP inte var på samma sida gatan där han trodde sig ha mött dem. Lite ledande frågor och så har ett falskt minne skapats under stor press med tidtagarur.

Det beror väl lite på vilken kultur man kommer ifrån. Italien med maffiamord och politiskt våld.

Bäst att hålla sig långt borta från sådana uppgörelser.

Otvivelaktigt är det väl Nicola Fauzzi själv som poserar med Salomonjackan i rekonstruktionsfotona.

Det förvånar mig inte att han inte kallas som vittne i TR, då hade falsariet avslöjats.
Citera
2021-03-01, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, jag är nog präglad av LGWP:s ord "man ska inte krångla till mordutredningar i onödan" och man ska "hata slumpen".

Eftersom vi numera med stor tydlighet förstått att Palme var övervakad före mordet så ter det sig rätt okomplicerat att GM springer till en bil som kör honom från Sthlm city.

Bilen stod givetvis inte där och väntade utifrån någon gissning om mordplats. Den kördes dit när det stod klart att GM skulle fly den vägen. Dvs sen ankomst även där.

Palmemordet behöver faktiskt inte vara svårt att lösa. Det kanske är så att övervakarna och GM agerade logiskt? Varför skulle de inte göra det? Och då är det bara att basera analysen på vittnesobservationerna av övervakarna och GM.

Att det läggs så stor energi i 35 år att inte vända vissa stenar kan ju vara tecken både på var man skall söka sanningen och att det är ganska enkelt lösbart.

Under en kort tid då Dag grävde kristalliserades avsnittet mindre konspiration fram från WT mm.

Svaret kom och det var en historiskt dålig konstruktion. Vore det olösbart skulle det aldrig hänt utan allt hade runnit ut i sanden.
Citera
2021-03-01, 21:55
Medlem
Citat:
Fast Fauzzis första förhör innehåller uppgiften att han sett det som han uppfattar som mannen han mött hoppa in och ut ur porten hitom mordplatsen, vilket är svårsmält.

Hur klarar han att se det på det avståndet, och det måste också innebära att antingen har Björkman varit längre norrut än uppgivet (om det var mannen) eller så har den okände mannen delat port med Björkman utan att någon sett det.

Du förutsätter att förhörsledaren återger Fauzzi korrekt.

Efter att Fauzzi förklarat att han sett både LOP och AB är det inte orimligt att FL ger en visserligen korrekt sammanfattning att AB gömde sig i porten och tillskriver NF förmågan att korrekt se detta.

Det ökar trovärdigheten i uppslaget fram till någon vill ha vallning av NF med klockning av tiderna då den felaktiga geografiska positionen av Fauzzis möte med LOP avslöjas. Samtidigt måste då tidsfaktorn anpassas så att det eventuella mötet döljs.

Japp, ändan har dom bak hur dom än vänder sig.

Det blir bara värre ju mer dom kladdar med redogörelserna.

Edit: Om vi öppnar för lite konspirativ spekulation så var det väl någon amerikan som anslöt till dom på Skandia några minuter efter mordet. Om jag nu inte minns fel.
Senast redigerad av Utredaren 2021-03-01 kl. 21:59.
Citera
2021-03-01, 22:03
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Du förutsätter att förhörsledaren återger Fauzzi korrekt.

Efter att Fauzzi förklarat att han sett både LOP och AB är det inte orimligt att FL ger en visserligen korrekt sammanfattning att AB gömde sig i porten och tillskriver NF förmågan att korrekt se detta.

Det ökar trovärdigheten i uppslaget fram till någon vill ha vallning av NF med klockning av tiderna då den felaktiga geografiska positionen av Fauzzis möte med LOP avslöjas. Samtidigt måste då tidsfaktorn anpassas så att det eventuella mötet döljs.

Japp, ändan har dom bak hur dom än vänder sig.

Det blir bara värre ju mer dom kladdar med redogörelserna.

Ja, det är det jag menar med ”betydande irrationalitet”.
Fast med klockningen döljer han inget möte, han öppnar för det.
Jag är inte heller förvånad att de glömde kalla honom till tinget. Vilket de ju borde gjort med tanke på att teorin var att CP såg LOP vid Grand.
Citera
2021-03-01, 22:10
Medlem
Citat:
Ja, det är det jag menar med ”betydande irrationalitet”.
Fast med klockningen döljer han inget möte, han öppnar för det.
Jag är inte heller förvånad att de glömde kalla honom till tinget. Vilket de ju borde gjort med tanke på att teorin var att CP såg LOP vid Grand.

Ja, det är väl lite det jag skriver att ju mer dom "vill anpassa tidsfaktorn" desto mer avslöjar dom sig. Dom är klåpare.

Nu återstår att granska Lisbeth Palmes utsagor utan "benefit of the doubt". Det finns en del i senare förhör som går emot den gängse uppfattningen av händelseutvecklingen på "mikroplanet".
Citera
2021-03-01, 22:22
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ja, det är väl lite det jag skriver att ju mer dom "vill anpassa tidsfaktorn" desto mer avslöjar dom sig. Dom är klåpare.

Nu återstår att granska Lisbeth Palmes utsagor utan "benefit of the doubt". Det finns en del i senare förhör som går emot den gängse uppfattningen av händelseutvecklingen på "mikroplanet".

Där gäller det också att kryssa mellan olika kvaliteter på förhörsledare. Tänk att Holmér hade en sådan utbildning i vallaburken?

Det finns märkligheter redan på mordplatsen vill jag säga.
Citera
2021-03-01, 23:34
Medlem
Citat:
Ja, fast här är det inte polis/militär.
Det skulle teoretiskt kunna vara en täckbefattning
För att citera Kent, risken är att detta är: så nära får ingen gå...
Citera
2021-03-01, 23:42
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Att det läggs så stor energi i 35 år att inte vända vissa stenar kan ju vara tecken både på var man skall söka sanningen och att det är ganska enkelt lösbart.

Under en kort tid då Dag grävde kristalliserades avsnittet mindre konspiration fram från WT mm.

Svaret kom och det var en historiskt dålig konstruktion. Vore det olösbart skulle det aldrig hänt utan allt hade runnit ut i sanden.

Ja, det bestämda intryck jag får utifrån agerandet inom PU i så många år är att det redan från start finns ett hett område som ingen får beträda. Ett område som det är rätt okomplicerat att beträda. Där agerandet var logiskt och förväntat. Några förstod vad som hotade och visste vilka personer det rörde sig om. Men den historien ska aldrig berättas. Kanske förekom hot, kanske till och med undanröjande av folk som förstått för mycket. Eller bara förstörda karriärer. Påhittade brott.

PU:s agerande är som katten kring het gröt. Och då undrar man förstås till sist vad det här handlar om egentligen.
Citera
2021-03-02, 00:10
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Här behöver jag också hjälp med anteckningen i IM-listan: ”TILL PL FVO” - vad kan det betyda?

Det är inte Fiskevårdsområde i alla fall.

Polisledningens Främre??
"För vidare" någonting? Är inte "för vidare ordonnans" ett uttryck?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in