Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-03, 22:18
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Basfakta.
Bra frågor. Jag tänker som så här:
Skotten faller då Anders D, Hans J och Leif L får grönt ljus. De ska mot Kungsgatan allesammans.
Jan N gör sin observation precis efter att han fått grönt och ska svänga höger från Tunnelgatan mot Kungsgatan.
Självklart har det slagit om till rött i sydlig riktning då.
Jag kan inte tänka mig att intervallen var så mycket kortare än en minut.
Jan N bör alltså ha sett en springande man ca en minut efter mordet.

De kända manspersoner som var på trottoaren var då förutom Engström Stefan G, Hans J, Per W, Göran I, Anders E, Anders B, Jan-Åke S och Bengt P.

Ingen stämmer med Jan N:s springande man.

Precis. Nej, jag har alltid varit osäker när det gäller Jan N:s tid. Men som du säger kan man räkna utifrån trafikljusens intervaller.

Har du någon tanke om den här killen i brun jacka? Är det inte även ett kvinnligt vittne som säger att hon såg någon springa in på Tunnelgatan sedan GM försvunnit?

Det finns flera saker i detta för mig. Jag har som du kanske sett rotat lite i detta med man vid Dekorima, man bredvid Palme, GM, den "osynliga revolvern" etc.

IM säger på ett ställe att han måste hålla ögonen på GM sedan GM stoppat undan revolvern. Annars kan GM lätt förväxlas med en åskådare.

Vilken åskådare då? I det läget ska det enligt den officiella berättelsen endast ha funnits GM, LP, den liggande OP och AB i porten vid mordplatsen?

Det här var ju tankar IM fick i huvudet medan han tittade på GM, dvs innan allt folket kommit framrusande.

"Den jävla reklampelaren" ?

Ligger och gnager det här. Det är nåt fundamentalt fel.

Jag minns att vi tidigare diskuterade att "något" hände mellan reklampelaren och mordplatsen.
Citera
2021-02-03, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jo, det är "Skelleftehamnsmannen" som skriver det i sina brev till PU. Anonym. Vi har väl sedan länge släppt den grejen. Utan att veta om den är sann eller falsk. Går liksom inte att komma vidare baserat på den info som finns.

Kommunalrådet i Ånge hävdade att han visste vem brevskrivaren var. En anställd på SJ som regelbundet åkte mellan Skelleftehamn och Stockholm. Han ska kommit till Sthlm C vid 22-tiden den kvällen.

PU pratade med mannens familj efter hans död men de förnekade bestämt att det var han som skrivit breven.

Svårt fall, doktorn grät.
Ja just det. Kom på det senare. Märklig story det där. Behöver ju inte vara sant men om den långe blonde skulle ha varit där kl. 23.23 hade ju inte varit så förvånande i sig.
Citera
2021-02-03, 22:37
Medlem
Basfaktas avatar
Föllinge hade verkligen påfallande blek hy som kontrasterar mot den svarta mustaschen och det svarta håret. Vid en hastig observation kan hans utseende nog kopplas till södra Europa.

Han hade också en rätt smärt kroppsbyggnad. Vet inte hur lång han var.

Om det inte hade varit fel med åldrarna, det diffar ca 10 år, så hade jag gissat att det var Föllinge som var Tunnelbanemannen.

Särskilt med tanke på hans eskapader under mordkvällen där han saknar alibi från 21 och resten av kvällen.
Citera
2021-02-03, 22:52
Medlem
Citat:
Precis. Nej, jag har alltid varit osäker när det gäller Jan N:s tid. Men som du säger kan man räkna utifrån trafikljusens intervaller.

Har du någon tanke om den här killen i brun jacka? Är det inte även ett kvinnligt vittne som säger att hon såg någon springa in på Tunnelgatan sedan GM försvunnit?

Det finns flera saker i detta för mig. Jag har som du kanske sett rotat lite i detta med man vid Dekorima, man bredvid Palme, GM, den "osynliga revolvern" etc.

IM säger på ett ställe att han måste hålla ögonen på GM sedan GM stoppat undan revolvern. Annars kan GM lätt förväxlas med en åskådare.

Vilken åskådare då? I det läget ska det enligt den officiella berättelsen endast ha funnits GM, LP, den liggande OP och AB i porten vid mordplatsen?

Det här var ju tankar IM fick i huvudet medan han tittade på GM, dvs innan allt folket kommit framrusande.

Jag minns att vi tidigare diskuterade att "något" hände mellan reklampelaren och mordplatsen.

Ja, och jag har försökt att fastställa vilket synfält Inge M kan ha haft norrut.
Allt hänger på hur långt västerut mot Olofsgatan han stått. Ju längre västerut desto mer skymd av hörnet vid posthuset.
Jag tycker att han borde ha sett minst tio meter norr om annonspelaren, vilket innefattar bankomaten.
Det han kan ha sett däruppe är fler människor i rörelse, och det kan ha varit mycket nära i tid för Palmes passage.
Folk som kommer ut från bankomaten samt Anders B.
Det finns dessutom en möjlighet att han kan ha sett dem korsa Tunnelgatan norrut innan bankomatuttaget, även om Inge bara stått där 2,5 minuter innan mordet.
Gänget på 4-7 personer.
Om Anders och hans kompisar passerat 15 sekunder efter att IM parkerat, så bör de ha varit uppe vid bankomaten efter ytterligare 15 sekunder, alltså 2 min före mordet. Deras uttag tog 70 sekunder, och de kan (bör) ha stått som en grupp utanför banken en kort stund runt tio sekunder till en halv minut innan mordet.
Det är en händelse vid annonspelaren som kan ha legat i Inges medvetande.
Senast redigerad av MacMackay 2021-02-03 kl. 22:55.
Citera
2021-02-03, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Mannen på David Bagares gata var ju möjligen lite sent ute för att vara GM. (Om GM dessutom hade blå täckjacka var det troligen inte GM.) Men mannen kanske såg GM när denne kom upp för trappan och började springa av den anledningen. Dvs han antog att strax efter GM skulle det komma poliser (eller bovar) vilka han ville undvika. I så fall lär han inte sprungit åt samma håll som GM.

Vore ju en twist om det finns ett okänt vittne...

Tyvärr inte särskilt sannolikt. Den där mannen kan inte ha vetat vad som skett på Sveavägen om han inte själv kom därifrån. Befann han sig redan uppe på åsen hade han ingen anledning att tro att det vara varken poliser eller bovar på väg bara för att någon kom rusande upp för trappan. Och såg han GM när GM kom upp på trappkrönet med revolvern i handen hade det väl varit bättre att göra en "Björkman", dvs kasta sig in i nån port eller in i en skugga och sedan smyga tillbaka åt det håll som han hade kommit från. Sprang han för att han ville undvika något måste han antingen ha kommit från Sveavägen eller blivit skrämd av något som fanns eller skedde uppe på åsen. Alternativt sprang han bara för att hinna med t ex en buss....
Senast redigerad av Auric 2021-02-03 kl. 23:38.
Citera
2021-02-03, 23:26
Medlem
Citat:

Har du någon tanke om den här killen i brun jacka? Är det nte även ett kvinnligt vittne som säger att hon såg någon springa in på Tunnelgatan sedan GM försvunnit?

Jo det kvinnliga vittnet som sett någon springa är Charlotte Liljedahl.

det var någon som sprang efter en bit men sedan hade jag mina blickar riktade åt ett helt annat håll.

Hon fick frågan i tingsrätten, men då förnekade hon det.
Var det ett missförstånd i första förhöret?
Citera
2021-02-04, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Förhören från mordplatsen har försvunnit enligt PU på en rak förfrågan.

https://drive.google.com/file/d/1xq7z6HCj_ZSOfILXD2fxQX_m1gJqD1be/view

Lena Löhr 860326.

Här ställs vi inför mycket besvärliga frågor. Framgår inte av dokumentet eller av annan kunskap sedan tidigare. Hämtar hon sakuppgifterna i förhöret från sitt minne? Från sina anteckningar? Från kopior av originalförhören eller var det rentav hon som lade beslag på förhören som försvann?

Fortfarande är det helt klart att det första förhöret är det mest trovärdiga och relevanta. Rent från yttre påverkan. Där Åke Rimborn hävdade att de bästa vittnena är de som fortfarande befinner sig i chock. Där jag förstår precis vad han menar. Vittnen som fortfarande befinner sig i händelsen. Oförmögna att ta in nya intryck eller lämna händelsen för tankeprocesser.

Det verkar som om hennes egen minnesbild är att hon hörde Björkman före Jeppsson.

En liten detalj i hennes förhör som talar för att det handlar om hennes minnesbild och inget som är nedskrivet är parentesen:

” ...eller sade han keps?
Pa Löhr är tveksam pga att hon [upptagit] flera vittnesuppgifter vid tillfället”.

Det skvallrar om att hon kan ha blandat ihop både det ena och det andra.
Troligen tog hon bara personuppgifter och resten litade hon på minnet.

Jag håller med om vikten av de första vittnesuppgifterna, och det är en riktig miss att de slarvat bort dem hur de nu gått till.
Men det ingår i ett mönster där man släppte iväg mordvittnen helt utan att uppta några personuppgifter. Det var flera.
Ett statsministermord dessutom, och det borde ha stått klart för polisen runt 23.27 åtminstone, men Norrmalmspiketen var ju helt nyanlända.
Ointresset att förhöra Engström, Wallin, Israelsson, Glantz, Ersson, Johansson, Ljungqvist och Andersson ingår i samma mönster.
Poliserna förstod nog inte riktigt vad som hänt?

Tror annars att det händer då och då hur pinsamt det än kan visa sig bli.
Ett skräckexempel är polisen som motade bort stureplansmördarna men tappade lappen med deras personuppgifter.
De hade då ingen aning om att de skulle komma tillbaka och begå en massaker.
Lappen hittades tydligen i rännstenen efter visst sökande.
Senast redigerad av MacMackay 2021-02-04 kl. 01:28.
Citera
2021-02-04, 02:48
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, och jag har försökt att fastställa vilket synfält Inge M kan ha haft norrut.
Allt hänger på hur långt västerut mot Olofsgatan han stått. Ju längre västerut desto mer skymd av hörnet vid posthuset.
Jag tycker att han borde ha sett minst tio meter norr om annonspelaren, vilket innefattar bankomaten.
Det han kan ha sett däruppe är fler människor i rörelse, och det kan ha varit mycket nära i tid för Palmes passage.
Folk som kommer ut från bankomaten samt Anders B.
Det finns dessutom en möjlighet att han kan ha sett dem korsa Tunnelgatan norrut innan bankomatuttaget, även om Inge bara stått där 2,5 minuter innan mordet.
Gänget på 4-7 personer.
Om Anders och hans kompisar passerat 15 sekunder efter att IM parkerat, så bör de ha varit uppe vid bankomaten efter ytterligare 15 sekunder, alltså 2 min före mordet. Deras uttag tog 70 sekunder, och de kan (bör) ha stått som en grupp utanför banken en kort stund runt tio sekunder till en halv minut innan mordet.
Det är en händelse vid annonspelaren som kan ha legat i Inges medvetande.

Ja. Så vitt vi vet fanns det väl inget annat gäng som passerade Dekorima så dags?

De enda som kan vara aktuella är den flinande tjejen och den ljushårige killen. Som delar av ett sådant gäng?

Vem var den blodige killen som Göran I såg från taxin?
Citera
2021-02-04, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Ja just det. Kom på det senare. Märklig story det där. Behöver ju inte vara sant men om den långe blonde skulle ha varit där kl. 23.23 hade ju inte varit så förvånande i sig.

Nu står det ju inte lång blond i breven. O sen är det mördaren som skrivit det + andra brev för att förvilla. Hur skulle någon kunna se allt det när det är mörkt o på håll.
Vad PU gjort sen -17 är vansinnigt.
Citera
2021-02-04, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Tyvärr inte särskilt sannolikt. Den där mannen kan inte ha vetat vad som skett på Sveavägen om han inte själv kom därifrån. Befann han sig redan uppe på åsen hade han ingen anledning att tro att det vara varken poliser eller bovar på väg bara för att någon kom rusande upp för trappan. Och såg han GM när GM kom upp på trappkrönet med revolvern i handen hade det väl varit bättre att göra en "Björkman", dvs kasta sig in i nån port eller in i en skugga och sedan smyga tillbaka åt det håll som han hade kommit från. Sprang han för att han ville undvika något måste han antingen ha kommit från Sveavägen eller blivit skrämd av något som fanns eller skedde uppe på åsen. Alternativt sprang han bara för att hinna med t ex en buss....

Tja han kan ju ha hört skotten och därför dragit slutsatsen att GM flyr från något. Om dessutom väskan var en dåtida "becknarväska" hade han nog skäl att undvika poliser (och bovar).

Mannen har ju inte heller hört av sig till polisen vilket kan tyda på att han inte hade rent mjöl i påsen.
Senast redigerad av Pinkeponken 2021-02-04 kl. 06:47.
Citera
2021-02-04, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Tja han kan ju ha hört skotten och därför dragit slutsatsen att GM flyr från något. Om dessutom väskan var en dåtida "becknarväska" hade han nog skäl att undvika poliser (och bovar).

Mannen har ju inte heller hört av sig till polisen vilket kan tyda på att han inte hade rent mjöl i påsen.

Inga andra på åsen verkar ju ha reagerat, inklusive de poliser som for runt där i sina bilar. Och även om han hört skotten, så ett "vanligt" mord på en "Svensson" eller en knarkare skulle knappast ha satt en "åhörare" uppe på åsen i trubbel oavsett vad man gjort. Och hade han gett sig till känna senare hade ju väskan inte varit nåt problem. Jag hade en liten handledsväska på den tiden, jag brukade ha kamera och filmrullar i den. Och sexköpslagen kom först mer än 10 år efter mordet, så han riskerade inte åka dit för det brottet.

Så hade han inget att göra med mordet har jag svårt att se varför han inte gav sig till känna. Eller kanske hatade han Palme så mycket så att han tyckte att polisen gärna kunde hålla på med villospår så att mördaren kunde komma undan?
Citera
2021-02-04, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Inga andra på åsen verkar ju ha reagerat, inklusive de poliser som for runt där i sina bilar. Och även om han hört skotten, så ett "vanligt" mord på en "Svensson" eller en knarkare skulle knappast ha satt en "åhörare" uppe på åsen i trubbel oavsett vad man gjort. Och hade han gett sig till känna senare hade ju väskan inte varit nåt problem. Jag hade en liten handledsväska på den tiden, jag brukade ha kamera och filmrullar i den. Och sexköpslagen kom först mer än 10 år efter mordet, så han riskerade inte åka dit för det brottet.

Så hade han inget att göra med mordet har jag svårt att se varför han inte gav sig till känna. Eller kanske hatade han Palme så mycket så att han tyckte att polisen gärna kunde hålla på med villospår så att mördaren kunde komma undan?

Det beror på vad han hade i väskan. Och även om sexköp inte var olagligt så var det kanske ändå något han inte ville skulle bli känt.

Men visst kan mannen också varit en medhjälpare. Jag vill bara peka på att det inte behöver vara den enda anledningen till att han springer iväg och håller sig undan.
Senast redigerad av Pinkeponken 2021-02-04 kl. 09:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in