Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-21, 12:24
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
https://drive.google.com/file/d/1vZq2gyfiCDy-s6qd9u1NGEIKNTvf7IDb/view

Tips om utomjordingar.

Även i ett allvarsamt mordfall förekommer det bevisligen humor. Där jag idag kan tipsa om UFO:na Thomas Pettersson, Krister Petersson och galli-Mattias Göransson. Och en SE-kt som pläderar för att SE har någonting med mordet att göra. Jösses!

Jag instämmer i att SE är en patsy.

Av två anledningar:

1) politisk agenda
2) kunna lägga ned utredningen och presentera en lösning som kan accepteras av makten

Problemet är att MSM har svalt SE som misstänkt GM.

Efter misslyckandet med CP borde media ha varit mer kritiska tycker man.

Dokumentären "Palmemördaren" är kritisk mot KPs utpekande.

Det jag saknade i den var att man inte tog upp TPs stora inflytande på PU och att han fick ta del av sekretess belagt material.

KP tackade nej till att medverka.

Behovet av att fria SE med bevis är egentligen inte nödvändigt. Det finns inga bevis utan bara fria fantasier från KP.

Däremot finns ett större behov att utreda TPs delaktighet i utpekandet och att han haft en agenda för utpekandet.

Ska en privatperson med starka anknytningar till ett politiskt parti och rörelse få påverka en statlig mordutredning?

Ska den personen få ta del av sekretessbelagt material och få möjlighet att ta en aktiv roll i en statlig mordutredning?

Vilket mandat hade PU för detta?

Med vilken rätt pekar PU ut SE?
Presskonferensen var vilseledande och de ansvariga var dåligt pålästa och kunde inte svara på åhörarnas frågor. Är inte allmänheten skyldiga en transparent redogörelse?

Efter PUs fabricerade bevis mot CP skulle man förvänta sig att PU var mer självkritisk.

Hur ser du på utpekandet av SE?
Vad talar för och emot?
Citera
2021-01-21, 12:28
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Förhör med utrikesminister Sten Andersson.

https://drive.google.com/file/d/12yMH_FfhtCMiyQkd4oxNbsapRIYvUc6o/view

Någon gång under 1985 fick han information om att ett antal säkerhetspoliser diskuterad OP och Pierre Schori. En grupp hade bildats för att undersöka Palmes tillförlitlighet.

Mycket intressanta dokument!

Vilket engagemang.

Tack.

Tråkigt att PU låter censurpennan gå varm.
Citera
2021-01-21, 12:34
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Jag instämmer i att SE är en patsy.

Av två anledningar:

1) politisk agenda
2) kunna lägga ned utredningen och presentera en lösning som kan accepteras av makten

Problemet är att MSM har svalt SE som misstänkt GM.

Efter misslyckandet med CP borde media ha varit mer kritiska tycker man.

Dokumentären "Palmemördaren" är kritisk mot KPs utpekande.

Det jag saknade i den var att man inte tog upp TPs stora inflytande på PU och att han fick ta del av sekretess belagt material.

KP tackade nej till att medverka.

Behovet av att fria SE med bevis är egentligen inte nödvändigt. Det finns inga bevis utan bara fria fantasier från KP.

Däremot finns ett större behov att utreda TPs delaktighet i utpekandet och att han haft en agenda för utpekandet.

Ska en privatperson med starka anknytningar till ett politiskt parti och rörelse få påverka en statlig mordutredning?

Ska den personen få ta del av sekretessbelagt material och få möjlighet att ta en aktiv roll i en statlig mordutredning?

Vilket mandat hade PU för detta?

Med vilken rätt pekar PU ut SE?
Presskonferensen var vilseledande och de ansvariga var dåligt pålästa och kunde inte svara på åhörarnas frågor. Är inte allmänheten skyldiga en transparent redogörelse?

Efter PUs fabricerade bevis mot CP skulle man förvänta sig att PU var mer självkritisk.

Hur ser du på utpekandet av SE?
Vad talar för och emot?
Jag har redovisat i tråden att KP/PU och TP samarbetade för att hänga ut SE. Det enda som saknas nu är bevis för personliga kontakter mellan Krister och Thomas. Resten finns redan på plats. Men jag jobbar på det sista som behövs. Utan att idag kunna avslöja vad jag sitter på.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-01-21 kl. 12:37.
Citera
2021-01-21, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Hehe, här hade någon glömt att maska ordentligt. Namnet är maskat i tipset men framgår i en uppgiftsrad. Vet vi något om yrkesmilitären Börje Älvebrand?
Snabb googling:

f.1936 i Karlshamn Blekinge - avliden 2015 i någon form av olycka (då troligen boende i Årsta)

Svensk Mästare Grovpistol 25m 60 Skott 1970 då tävlande för Skövde SpSK
Stor grabb i pistolskytte 1974 då tävlande för Facit SK P
1977 DM-mästare för Södertälje Pistolklubb
1978 4a i Tävlingen Handen Open
Som veteran tävlande för Mälarhöjden

Men det kan vara vem som helst som vill jävlas med honom och uppger namnet till LGWP.
Senast redigerad av sulfint 2021-01-21 kl. 13:43.
Citera
2021-01-21, 15:01
Medlem
Är det nån som har hört nåt om nån S*efan Perss*n som misstänkt för mordet
Citera
2021-01-21, 17:17
Medlem
HAARPs avatar
Vittnen vid mordplatsen som sagt något om GM:s kroppsbyggnad:

Anders Delborn … kraftigt byggd , bred ryggtavla…

Charlotte Liljedahl… lite kraftigare tror jag han var…

Ann Holmgren … normal kroppsbyggnad…

Leif Ljungqvist … normal kroppsbyggnad, kanske något ”påbyggd” uppepå men inget iögonfallande…

Anna Hage … ganska normal kroppsbyggnad förutom att han var bredaxlad , kraftig över axlarna..kraftig ryggtavla… han verkade ha snygg kropp om man säger så…

Cecilia Anderstedt … relativt smal...

Jan-Åke Svensson … normal kroppsbyggnad...

Jan Nilsson … normal kroppsbyggnad…

Inge Morelius … han var kraftig…

Susanne Larsson … normal kroppsbyggnad...

Egon Enoksson … ganska klent byggd… eller ganska smärt i alla fall ...

Ungefär lika många vittnen till vid mordplatsen har inte sett eller uttalat sig om GM:s eventuella kroppsbyggnad. Det finns ingen majoritet bland vittnena för att GM var kraftigt byggd.Möjligtvis hade han lite bredare axlar eller om det bara såg ut så med hans ytterplagg ,klädsel.

Sen är det klart väldigt svårt att hinna uppfatta kroppsbyggnad , färg på jacka , huvudbonad mm under få sekunder och liknande ljusförhållande som på bilden. https://i.imgur.com/moBMdbE.jpg
Citera
2021-01-21, 18:28
Medlem
Citat:
https://drive.google.com/file/d/14P2cLo2s-0t4ctjO51EZjRu4c58flc3T/view

Äntligen!

Ett guldägg avseende iakttagelser av WT. Med diarienummer! Som jag ser det ett klart genombrott! I stort sett enbart UL maskade.

20 A4 vid utskrift.

Efter att skummat finns det mycket att hämta här. Och mycket att beställa ut via diarienummer. Fantastiskt.

Detta gissar jag vara underlaget till att Dag Andersson ville utreda vilka ett åttiotal vittnesmål om män med WT var. Något som Krister Petersson nogsamt undvek att utreda.

Tips 36 och 115. Man med halvlång blå Fjällräven jacka 25 meter in på Tunnelgatan kl 20.30. Är det månne NFs Tensonman?
Citera
2021-01-21, 18:35
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Snabb googling:

f.1936 i Karlshamn Blekinge - avliden 2015 i någon form av olycka (då troligen boende i Årsta)

Svensk Mästare Grovpistol 25m 60 Skott 1970 då tävlande för Skövde SpSK

Yrkesmilitär och sportskytt i Skövde, tänkbart anställd på P4? Koppling till Jägarnisse?
Citera
2021-01-21, 18:38
Medlem
14thInts avatar
Jag håller med.
Flera intressanta, bl a

Troligen jugoslaver som anmäler sig själva med radioapparater i området.
RPS Säk som anmäler in Ulla S-L tips av allt att döma, antingen sakligt eller för att förringa tipset.
Troligen en polis som tidigt verkar lämna andrahandsuppgifter om två-tre personer vid trappan Tunnelgatan strax före mordet.

Också frånvaron av Hellströms tips. Som fick Säpo 1987 att föra in dessa i sin PM.
Via liggaren har jag fått fram att icke utlämnade förhör med Hellström troligen ligger i uppslaget EB375.

Citat:
https://drive.google.com/file/d/14P2cLo2s-

0t4ctjO51EZjRu4c58flc3T/view

Äntligen!

Ett guldägg avseende iakttagelser av WT. Med diarienummer! Som jag ser det ett klart genombrott! I stort sett enbart UL maskade.

20 A4 vid utskrift.

Efter att skummat finns det mycket att hämta här. Och mycket att beställa ut via diarienummer. Fantastiskt.

Detta gissar jag vara underlaget till att Dag Andersson ville utreda vilka ett åttiotal vittnesmål om män med WT var. Något som Krister Petersson nogsamt undvek att utreda.
Citera
2021-01-21, 20:35
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
https://drive.google.com/file/d/1V5UQEd65s5LMGUKNo50XLGArm0p8ypcc/view

Prostitutionsgruppen mordkvällen/natten. Förhör 890110, 890112 resp. 900207.

Polis Ljunglin erkänner att han, och hans grupp, haft bärbar radio uppe på Malmskillnadsgatan. Dock neråt Sveavägen-Tunnelgatan. Alltså gällande prostitutionsgruppens arbete mordkvällen.

Se där ja! Första erkännandet av WT mordkvällen från en polis. Samtidigt som han bestämt förnekar att han eller hans grupp vistats på Sveavägen.

''Han har en känsla av att han varit seriös i de första förhören.''

Finns en hel del att läsa mellan raderna här enligt mig. Uppgifterna svajar med tiden.

Saknas gör hur många som ingick i gruppen, vilka de var och när de bröt för kvällen. Kanske det var denna gruppen Sigge såg på Malmskillnadsgatan? Om vi nu ska tro på honom? Med en kvinna i gruppen.
Kommentar:
det är sorgligt att se hur PU efter 34 år tycker det är rimligt att maska halva innehållet i dessa förhör. Inte bara personnamn på spaningsobjekt utan t.o.m. var samlingslokalen de använde låg. Jag menar, WTF? Skall vi behöva vänta 50 år på att dessa förhör blir offentliga? 100 år? Inte förtroendegivande.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-01-21 kl. 21:18.
Citera
2021-01-21, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:
det är sorgligt att se hur PU efter 34 år tycker det ör rimligt att maska halva innehållet i dessa förhör. Inte bara personnamn på spaningsobjekt utan t.o.m. var samlingslokalen de använde låg. Jag menar, WTF? Skall vi behöva vänta 50 år på att dessa förhör blir offentliga? 100 år? Inte förtroendegivande.
Då är du nog INTE så medveten om, att denna "sekretessprövning" i stort sett är helt godtycklig! Säg att 10 personer över en period på två år var för sig begär ut vissa specifika handlingar i ärendet??
DÅ kommer det att se helt olika ut, betr. Maskning, i dessa papper.
That's life!
Citera
2021-01-22, 00:15
Medlem
En fråga till intresserade. Finns det idag underlag för att kunna analysera en dåtida uppbyggnad av en (påstådd) hotbild inkl misstanke mot OP i syfte att motivera olika former av bevakning av densamme? En bevakning som då kan motiveras av att dels fungera som skyddsbevakning men med det dolda syftet övervakning?

Det skulle onekligen skapat framtida handlingsutrymme för en försynt attentatsplanerare.

Finns det i dokumentfloran tillräckligt med uppgifter idag för att analysera hotbrev och hotuppgifter enligt seniorerna i tråden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in