Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-12, 09:55
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Just mörkt hår har aldrig passat profilen på den jag alltid trott var skytt. Och det har stört mig! Men får erkänna, främst till mig själv, att det sannolikt är såhär det ligger till.

Tre av de mest centrala vittnena, Björkman, Morelius och Jeppsson säger alla huvudbonad. Björkman och Morelius beskriver exakt samma typ av speciella mössa. Ser inte alls att hårfärg skulle utesluta någon personligen.
Citera
2021-01-12, 10:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Läser man så låter det mest som en viskningslek där saker och ting förvandlas, förstoras och ändras och det speciellt av låtsaspolisen Häggström på Skandia. Som vapensamlarens dotter sa, skvallret eller misstankarna om Engström är som en liten snöboll som växer och växer..
Häggström är en påtagligt obehaglig figur som misstänkliggör flera av sina egna kollegor utan grund. Jag är inte förvånad att han inte blev långlivad på Skandia. AK är hon med ”öst-namnet” vilket i Häggströms bok tydligen är suspekt i sig. I förhören (eller snarare mötena) där han sitter och små-snackar med sina gamla kollegor framgår att han är påtagligt irriterad över att AK ger SE alibi.
Citera
2021-01-12, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Häggström är en påtagligt obehaglig figur som misstänkliggör flera av sina egna kollegor utan grund. Jag är inte förvånad att han inte blev långlivad på Skandia. AK är hon med ”öst-namnet” vilket i Häggströms bok tydligen är suspekt i sig. I förhören (eller snarare mötena) där han sitter och små-snackar med sina gamla kollegor framgår att han är påtagligt irriterad över att AK ger SE alibi.

Det lyser verkligen igenom att Häggström stör sig på Engström, bara det att Stig har egen nyckel till rummet bör ha varit ett irritationsmoment. Och givetvis gick han igång på detta. En avpolleterad snut som fick chans att liva upp en grå vardag med lite Palme-spaning.

Men till hans försvar ska väl sägas att han är rätt balanserad i sitt PM. Anser klokt att bekräftelser på Engströms uppgifter om vad han gjort på mordplatsen väger tungt och att han för att vara aktuell rimligtvis måste kunna kopplas till vapen, motiv och kunskaper om Palmes förehavanden under kvällen. På så vis är han nyktrare än många andra.
Citera
2021-01-12, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
I det här inlägget rör sig Engström i varje fall.

(FB) Skandiamannen

Det verkar ju viktigt att klarlägga om Engström fotats på platsen.

Oklarheter kan vara grund för misstankar men när man lägger krut på långsökta vapenspår och mot oddsen hittar de vapnen och de inte stämmer med spåren på mordkulorna måste man avskriva misstanken.
Citera
2021-01-12, 17:59
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Oklarheter kan vara grund för misstankar men när man lägger krut på långsökta vapenspår och mot oddsen hittar de vapnen och de inte stämmer med spåren på mordkulorna måste man avskriva misstanken.

Finns ingen annan förklaring så är mannen på bild 6 med all sannolikhet
Engström. Då faller Filter fritt, med eller utan kulor.
Citera
2021-01-12, 18:54
Medlem
OPK123s avatar
Åkte till Findlaviken idag och spenderade en hel del tid där. Oerhört kusligt ställe! Påminde väldigt mycket om området runt Djursjön. Jag tror att det mycket väl kan finnas bäring i U*f H*llbergs vittnesmål. Jag provgick ungefär samma väg och såg inga fotspår jag heller (eller människor överhuvudtaget). Med andra ord, den perfekta dumpningsplatsen!
Citera
2021-01-12, 18:59
Medlem
OPK123s avatar
Fanns det någon som kunde bringa klarhet angående om det var en blå passat eller en blå bil av japansk modell som Hongelin hade sett på Snickarbacken? Och vad är källan till det i så fall?

Det ska ha stått i någon tidning dagarna efter mordet - stämmer det? Någon som har artikeln?
Citera
2021-01-12, 19:13
Medlem
Citat:
Fanns det någon som kunde bringa klarhet angående om det var en blå passat eller en blå bil av japansk modell som Hongelin hade sett på Snickarbacken? Och vad är källan till det i så fall?

Det ska ha stått i någon tidning dagarna efter mordet - stämmer det? Någon som har artikeln?

Hans Hongelin

Taxichauffören från korsningen Snickarbacken – Birger Jarlsgatan bevittnar en man ca. kl 23:30 som tar av sig en jacka eller rock och lägger in den i en Volkswagen Passat samtidigt som han tar på sig en annan jacka av nappaskinn. (Från ”Olof Palme är Skjuten! av Hans Holmér, sid 40)

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMT0F5ajh5SGk5a00/view
DN 19860305
Citera
2021-01-12, 19:15
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det lyser verkligen igenom att Häggström stör sig på Engström, bara det att Stig har egen nyckel till rummet bör ha varit ett irritationsmoment. Och givetvis gick han igång på detta. En avpolleterad snut som fick chans att liva upp en grå vardag med lite Palme-spaning.

Men till hans försvar ska väl sägas att han är rätt balanserad i sitt PM. Anser klokt att bekräftelser på Engströms uppgifter om vad han gjort på mordplatsen väger tungt och att han för att vara aktuell rimligtvis måste kunna kopplas till vapen, motiv och kunskaper om Palmes förehavanden under kvällen. På så vis är han nyktrare än många andra.
Ja, det senare hoppade Lampers över helt i filmen fastän han i Veckans Brott var stark kritisk till fantasierna om SE som springer från Grand in på Skandia bakvägen och sedan direkt ut på gatan. Hade väl varit material till en del 2 om inte annat.
Citera
2021-01-12, 19:26
Bannlyst
Vem svarar på samtalet i försvarsstaben. Han låter så extremt konstig när han svarar som om han inte är förvånad.
Citera
2021-01-12, 19:46
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hans Hongelin

Taxichauffören från korsningen Snickarbacken – Birger Jarlsgatan bevittnar en man ca. kl 23:30 som tar av sig en jacka eller rock och lägger in den i en Volkswagen Passat samtidigt som han tar på sig en annan jacka av nappaskinn. (Från ”Olof Palme är Skjuten! av Hans Holmér, sid 40)

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMT0F5ajh5SGk5a00/view
DN 19860305

Stort tack för tidningsartikeln, som jag ser inte beskriver någon Blå Passat?

Litar inte heller på uppgiften om den kommer från Hans Holmér - en man som även pekade ut PKK.

Med andra ord finns det ingen Blå Passat på Snickarbacken?

Vem är källan till Blå bil av japansk modell?
Senast redigerad av OPK123 2021-01-12 kl. 19:48.
Citera
2021-01-12, 20:16
Medlem
Citat:
Stort tack för tidningsartikeln, som jag ser inte beskriver någon Blå Passat?

Litar inte heller på uppgiften om den kommer från Hans Holmér - en man som även pekade ut PKK.

Med andra ord finns det ingen Blå Passat på Snickarbacken?

Vem är källan till Blå bil av japansk modell?

Det finns också ett antal tips om en blå Opel.

https://drive.google.com/file/d/1COSSEBrVHVYz7G7SmktCyG9VYckCyCx-/view
Brevtips 19860315

https://drive.google.com/file/d/182VDc6YgDHHSEVwcltQFC6L9dtxKQl5f/view
Förhör präst 19940128
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här